Toyota Yaris Hybrid R

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Turbo
Berichten: 389
Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05

Toyota Yaris Hybrid R

Bericht door Turbo » 05 sep 2013, 13:46

http://www.autoblog.nl/nieuws/toyota-ya ... post-61410" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autoweek.nl/nieuws/24633/toy ... voor-start" onclick="window.open(this.href);return false;

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding




Vier motoren

De Yaris Hybrid R is een hybride bommetje. Zoals we al eerder schreven heeft de driedeurs Yaris vier motoren aan boord, waaronder een benzinekrachtbron en drie elektromotoren.
De benzinemotor is een 1,6 liter viercilinder turbomotor ontwikkeld door Toyota Motorsport GmbH (TMG). De vierpitter is voorzien van een Garett GTR2560R turbo en geeft het blok 300pk en 420Nm.

420pk

Dan de elektromotoren. Toyota monteert er op ieder achterwiel eentje met een vermogen van 60pk. Het systeemvermogen komt uit op 420pk. De benzinemotor drijft de voorwielen aan en de achterwielen door de twee elektromotoren. De twee elektro-units functioneren als een generator tijdens het remmen en ondersteunen de benzinemotor tijdens het versnellen. De elektromotoren in de achterwielen leveren met een druk op de knop op het stuurwiel een gecombineerd vermogen van 120 pk voor maximaal 5 seconden. Een andere knop zorgt voor 40pk extra vermogen gedurende tien seconden.

Energie

De remenergie wordt opgeslagen in een zogeheten supercondensator. In de Hybrid R is die gepositioneerd onder de achterbank. De batterij kan sneller op- en ontladen om op een zo efficiënt mogelijke manier met energie om te gaan. Tussen de motor en de sequentiële zesbak is nog een derde elektromotor te vinden met 60 pk. Deze functioneert op twee verschillende manieren.
Tijdens het afremmen wordt de supercondensator gevoed en tijdens het accelereren geeft de elektromotor extra kracht aan de achterste twee elektromotoren. Dat doet het systeem overigens alleen als het motorvermogen en het koppel te groot zijn voor de grip van de voorbanden. De elektromotor functioneert in die zin als een soort tractiecontrole systeem.

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... d_R__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autogids.be/artikel/prototyp ... -17939.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toyota Yaris Hybrid R

Bericht door GTRene » 05 sep 2013, 15:04

wel een bommetje dan met 420pk, vraag me dan wel af wat ie weegt :hmmm:

mooi vind ik hem niet, blijft een redelijk hoog model en die voor en achterkant accentueren dat ook nog behoorlijk.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Toyota Yaris Hybrid R

Bericht door Joopieboy » 03 jan 2014, 11:09

Hele mooie techniek, waarom de auto er dan idd zo uit moet zien is dan weer een andere vraag maar de techniek staat niet stil. Toch vraag ik mij af waar je in 5 sec 120pk voor kunt gebruiken. Zelfde als auto's met 500pk als piek bij 7300 toeren maar daar onder wel stront gereden wordt door een gemiddelde GTI... Leuk als kroegpraat maar in feite is 350pk voor 10sec (launchcontrol? :mrgreen: ) realistischer.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Toyota Yaris Hybrid R

Bericht door Petrolhead Tom » 03 jan 2014, 13:51

Joopieboy schreef:Hele mooie techniek, waarom de auto er dan idd zo uit moet zien is dan weer een andere vraag maar de techniek staat niet stil. Toch vraag ik mij af waar je in 5 sec 120pk voor kunt gebruiken. Zelfde als auto's met 500pk als piek bij 7300 toeren maar daar onder wel stront gereden wordt door een gemiddelde GTI... Leuk als kroegpraat maar in feite is 350pk voor 10sec (launchcontrol? :mrgreen: ) realistischer.
Meest grote bullshit in een post ooit. Real life snelheid op een bochtig weggetje kan inderdaad veel uitmaken. Kijk maar naar de ECOTY van een paar jaar terug waarin Metcalfe in een Clio RS Trophy bij Meaden wegrijd in een Lambo.

Maar als het er op aan komt is een 500 pk auto zo verschrikkelijk veel sneller dan welke gemiddelde GTI ook.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Toyota Yaris Hybrid R

Bericht door Roy RS » 03 jan 2014, 14:07

ik denk dat joopie bedoelt dat als je 420 pk piekvermogen hebt op 7300 toeren, maar van 2000 t/m 5500 toeren 110 pk en nul koppel, dat hij nog altijd als een natte krant rijdt en alleen functioneel is als je op de streep voltoerig wegrijdt en daar blijft, 1x misschakelen en klaar is kees.

Ik vermoed dat dat hier niet zo is, maar een puntje heeft hij wel, sommige tuners zorgen voor heel veel onbruikbare pk's, terwijl er een veel sneller resultaat met een goede uitgesmeerde koppelkromme haalbaar is. Een piek brengt niks, bruikbaar en breed inzetbaar vermogen wel.

Voorbeeld, zo heeft een turbo aangepaste Atom met 500pk geen betere rondetijden dan een standaard supercharged versie, die laatste heeft zijn vermogen vanaf 1500 toeren grootdeels beschikbaar tot aan 9000 toeren en die turbo vanaf 7200 tot aan 9000 toeren, daaronder loopt het langzaam en tussen 1500 en 6000 toeren loopt het langzaam op naar 200pk, om vervolgens omhoog te schieten. Van 0-200 vanaf de streep is hij sneller, alle andere oefeningen niet...

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Toyota Yaris Hybrid R

Bericht door Joopieboy » 03 jan 2014, 18:46

Precies, daar doelde ik ook op maar Tom heeft ook wel een punt. Niet dat ik dat bedoelde maar enfin.
Zal zeker wel sneller zijn als je echt dat vermogen hebt maar je moet het ook goed kunnen gebruiken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, GRzep en 51 gasten