Hardloop draadje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Hardloop draadje

Bericht door Petrolhead Tom » 01 dec 2013, 10:17

Niet meer op Facebook actief Rico?

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Hardloop draadje

Bericht door @iko » 01 dec 2013, 12:43

Je bent lekker bezig Rico :thumbup:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 02 jan 2014, 18:44

Afbeelding

Beetje onwennig op het podium, stond eerst ook verkeerd :D voor het eerst in mijn leven op een podium :D een half jaar geleden vond ik hardlopen maar zo zo.. leek me niks, toch grappig dat ik toen per ongeluk een hardloop wedstrijd aan het kijken was in Surhuisterveen.. en dacht van goh.. dat hardlopen moet ik toch ook kunnen. En dan een half jaar later in dat zelfde Surhuisterveen op een podium staan! Gr Rico
•Mannen 10 km: 1. Ynze Stienstra, Wergea 36,16; 2. Martin Dijkstra, Surhuisterveen 39,21; 3. Rico van Velzen, Kornhorn 39.33.
Succesvolle Centrumcross Run in Surhuisterveen

Omstreeks 10.00 uur vond het startschot plaats voor de eerste Centrumcross Run georganiseerd door Stichting Wielercomité Surhuisterveen. Ruim honderdvijftig deelnemers verschenen aan de start, van dit voor het publiek, nieuw onderdeel van de Centrumcross. Op en rond het fietsparkoers kregen ze een loop van maximaal 10 kilometer voor de kiezen. Voor velen is deze recreatieve run zo kort na de feestdagen een uitdaging.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Hardloop draadje

Bericht door Petrolhead Tom » 02 jan 2014, 19:47

:thumbup: Gefeliciteerd! Leuk man!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Hardloop draadje

Bericht door matthyssie » 02 jan 2014, 21:01

Super!!

@Rico: Welke zaak in Drachten ben je geweest?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 02 jan 2014, 21:43

Veneboer.

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Hardloop draadje

Bericht door EmielS60 » 02 jan 2014, 22:48

Ik herkende je helemaal niet op die foto. :lol: :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 03 jan 2014, 09:03

He, da's leuk! Goed gedaan Rico! :thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 03 jan 2014, 10:10

Bedankt :thumbup: Uiteindelijk gecorrigeerde tijd 39,33. Maar ook een technisch moeilijk parcours heel veel scherpe en haakse bochten. In de vooraankondiging stond klinkers, asfalt en verhard. Dit laatste bleek onverhard te zijn. 1/3 gras met blubber en 4 keer over een 30 meter heuvel geel mul zand heen. (Killer). Zoiets loop ik echt nooit. Altijd vlak, verhard en rechte afstanden. Die 39.33 is zelfs een PR geworden op de 10 km. Gemiddelde snelheid 15,19 km/h.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Hardloop draadje

Bericht door Riceaux » 03 jan 2014, 10:34

Goed bezig Rico! In het begin toen je zo gigantisch af was gevallen vroeg ik me nog af wanneer je op zou geven en weer je vol zou gaan vreten. Maar al snel bleek dat je niet op ging geven en je doelen steeds scherper stelde. Diep respect voor deze instelling en prestatie! Van overgewicht naar een podiumplek bij een hardloopwedstrijd. Doet me denken aan het MTV programma Made. :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 03 jan 2014, 10:41

RVV schreef:Bedankt :thumbup: Uiteindelijk gecorrigeerde tijd 39,33. Maar ook een technisch moeilijk parcours heel veel scherpe en haakse bochten. In de vooraankondiging stond klinkers, asfalt en verhard. Dit laatste bleek onverhard te zijn. 1/3 gras met blubber en 4 keer over een 30 meter heuvel geel mul zand heen. (Killer). Zoiets loop ik echt nooit. Altijd vlak, verhard en rechte afstanden. Die 39.33 is zelfs een PR geworden op de 10 km. Gemiddelde snelheid 15,19 km/h.
Zo hoort het ook. PR's zet je niet in trainingen, maar in wedstrijden! Nu weet je in ieder geval dat het nog sneller kan op een 100% verharde ondergrond. Goede motivatie voor komende tijd en je hebt nu een referentietijd.

Wat is je volgende evenement?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 03 jan 2014, 11:25

2 februari de midwinter marathon in Apeldoorn en dan de van Asseltronde. Een afstand van 27,5 km!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 03 jan 2014, 11:26

Bedankt Rico!

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3282
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Hardloop draadje

Bericht door Martijn M » 03 jan 2014, 11:55

Netjes Rico!

Ik ben na afgelopen zomer ook begonnen met Hardlopen. Ik had alweer een aantal jaar niet gesport (ja, slecht, ik weet het) en vond dat het er toch echt van moest komen. Rustig begonnen, opbouwend naar 5km en daarna opbouwend naar 10km. Moet zeggen dat ik niet verwacht had dat ik 'zo makkelijk' op kon bouwen met m'n schema. Loop samen met 2 maatjes en we lopen een best hoog tempo. Het doel is 10km in 45 min...
Ondertussen al 8kg afgevallen en voel me een stuk frisser. :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 03 jan 2014, 12:42

De sleutel tot succes met hardlopen (indien je sneller wilt worden) is afwisseling. Dit zie je ook in alle schema's terugkomen. Korte, snelle afstanden van 5-10 km, afgewisseld met lange, langzame afstanden van 10+ km 1x in de week (veel lopers lopen toch nog te snel! Je moet echt het gevoel hebben dat je 'jogt'). Altijd minstens 1 dag rust in de week.

Ikzelf liep altijd 6 dagen in de week. Zaterdag was mijn snelle dag, zondag mijn lange dag. Op weekdagen na werktijd in een 'normaal' goed tempo, met op de woensdag ietsje verhoogd. Vrijdag was totale rust.

Toen ontdekte ik de racefiets... :tooth:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 03 jan 2014, 15:11

Klopt Joost, ik loop ook met die variatie. Zit toch ook wel op 6 keer lopen per week. Eigenlijk nooit minder dan 10 km. Variatie ligt tussen de 10 en 25 kilometer. Tempo zet ik van te voren vast. Via de app/oortjes hoor je goed of je op het juiste tempo zit. 11 km/h is 70%, 12,5 km/h is 75% 13,5 is 85% 14 km is 90% van mijn kunnen in training loop ik nooit harder dan 90%.. meeste lopen zitten rond de 75%. Intervallen doe ik niet zo heel veel. Ze hebben tegenzitten dat ze blessuregevoelig zijn. Ik heb gelukkig tot op heden geen blessures.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 03 jan 2014, 16:02

Dat ziet er goed uit Rico. Je gaat ook echt vooruit en dat werkt natuurlijk sowieso motiverend. Ik zou aanleren (misschien doe je dit al?) om in min/km je tempo te bepalen. Hier heb je echt profijt van, omdat je dan heel snel (zonder te rekenen) in een wedstrijd kunt schakelen op het moment dat je te snel of te langzaam loopt. Tempo in km/h zegt mij niets eigenlijk. Mijn trainingsrondjes plande ik vooraf op http://www.mapmyrun.com en na een aantal maanden trainen weet je gewoon exact hoe hard je loopt. Ik liep mijn rondjes van 5 km op +/- 5 seconden nauwkeurig back to back. Je leert echt je lichaam en tempo kennen. Hoe ervaar jij dit?

Ik heb nooit met een GPS horloge gewerkt. Alleen met een sporthorloge met laptimer. Die gebruikte ik in de training om de totaaltijd in de gaten te houden. Ik keep op lange afstanden altijd waar het halfway point was, zodat ik wist op welke tijd ik daar aan moest komen. Tijdens wedstrijden gebruikte ik de timer om het tempo in min/km bij te houden (moet je wel een wedstrijd hebben waar ze km markers hebben...duhhh). Gewoon elke keer resetten bij elke marker. Je weet immers je vooraf bepaalde tempo, want je weet je gestelde eindtijd.

Vwb je training is het ook wel een lekker om 1 keer in de 2 maanden een zo snel mogelijke 5k er tussen te gooien...vindt je lichaam leuk. :swinging: Maar goed, je gaat stappen vooruit zonder blessures, dus dat gaat verder gewoon goed.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Hardloop draadje

Bericht door @iko » 03 jan 2014, 19:28

Je hebt echt talent Rico!
Progressie is enorm. Ook mooi dat je geen blessures opgelopen hebt. Ik zie heel vaak dat mensen in het eerste 1/2 - 1 jaar geblesseerd raken.
Ik vraag me af waar dit eindigt.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 03 jan 2014, 23:18

@iko schreef:Je hebt echt talent Rico!
Progressie is enorm. Ook mooi dat je geen blessures opgelopen hebt. Ik zie heel vaak dat mensen in het eerste 1/2 - 1 jaar geblesseerd raken.
Ik vraag me af waar dit eindigt.
Ha thanx, grappig als je op de vorige pagina van dit topic kijkt, waar ik 5 maand geleden een tijd op de 10 km in training neerzette van 49.29. Nu gewoon 10 minuten sneller. Zelfs 3 minuten sneller als toen de PR loop van mij. Zwager. Een tijd die mij toen praktisch onhaalbaar leek. Toch denk ik dat ik niet veel sneller kan worden. Ik heb mijn lichaamsbouw niet mee. Te vierkant, te zwaar in mijn bovenlichaam. Die massa zit op echte snelheid tegen. Afstandlopen zeg maar plus 20 kilometers bevalt mij ook goed. Ik ben mij stiekem ook een beetje aan het voorbereiden op een marathon. De eerste. Dan speelt tijd niet zo'n rol. Uitlopen is dan waar het om draait.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Hardloop draadje

Bericht door RobS » 04 jan 2014, 19:12

Heb je al een gps horloge overwogen? Je kan ziet daarop constant je pacetijd, wat (zoals Joost al aan geeft) veel meer zegt dan km/u. Het gekloot met een iPhone was ik erg snel zat.

Ik gebruik sinds kort de Garmin FR210 en daarop kun je je pace, afstand en hartslag in 1 schermpje zien.

Afbeelding

Ik ga morgen een nieuwjaarsloop doen, 14km. Streeftijd is 1:10. Volgende week weer lekker op de fiets :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 04 jan 2014, 21:59

iPhone is zeker geen probleem. Ik neem hem sowieso mee. Als iPod en ik wil voor noodgevallen kunnen bellen. Zeker bij 20 km plus lopen waar ik ver van huis ben. Appje looptijden.nl vind ik perfect werken. Gek genoeg ben ik volledig ingesteld op snelheid. (Km/h) app geeft ook accurate updates over de afgelegde afstand en de snelheid die ik heb gelopen. Ook doeltijden en resterende tijden worden doorgegeven. Maar ondertussen weet ik uit ervaring ook precies hoeveel km ik loop in een bepaalde tijd.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Hardloop draadje

Bericht door RobS » 05 jan 2014, 08:58

Je hebt nu voor jezelf zone's gedefinieerd op basis van snelheid waar dit eigenlijk hartslag zou moeten zijn. Ik vind het erg knap dat je op deze manier, blesurevrij, zo ver bent gekomen.

Doe je helemaal niks met je hartslag?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 05 jan 2014, 09:31

Volledig blessurevrij idd. Maar ik luister ook goed naar mijn lichaam. Op hartslag lopen doe ik niet. Hou wel erg goed mijn rusthartslag in de gaten. Die schommelt rond de 45/50. Zodra die oploopt bouw ik extra rust in. Ik ga nu een 21 loop doen op 11,7 km/h. En dat doe ik dan ook constant. Eindtijd 1.48. Kan veel sneller (1.34) maar ik loop altijd volgens plan.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3282
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Hardloop draadje

Bericht door Martijn M » 05 jan 2014, 14:49

///Joost schreef:De sleutel tot succes met hardlopen (indien je sneller wilt worden) is afwisseling. Dit zie je ook in alle schema's terugkomen. Korte, snelle afstanden van 5-10 km, afgewisseld met lange, langzame afstanden van 10+ km 1x in de week (veel lopers lopen toch nog te snel! Je moet echt het gevoel hebben dat je 'jogt'). Altijd minstens 1 dag rust in de week.

Ikzelf liep altijd 6 dagen in de week. Zaterdag was mijn snelle dag, zondag mijn lange dag. Op weekdagen na werktijd in een 'normaal' goed tempo, met op de woensdag ietsje verhoogd. Vrijdag was totale rust.

Toen ontdekte ik de racefiets... :tooth:
Afstanden en tempo wisselen we in af. We hebben een schema met tijden en afstanden en daar stem ik de muziek op af. Moet zeggen dat als de muziek rond 160/165bpm zit ik voor m'n gevoel een erg lekker tempo loop. Dat komt ook lekker uit met m'n ademhaling. Gelukkig heb ik dat ondertussen onder de knie.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 02 feb 2014, 21:26

Meegedaan aan de midwinter marathon in Apeldoorn, 27.5 km van Asselronde, helaas toch een blessure. Zware loop vandaag, in Apeldoorn. Ik kan wel merken dat ik totaal geen ervaring heb met lange afstand lopen. Ten eerste is het de eerste keer dat ik 27,5 km heb gelopen. Ten tweede was het parcours met zijn vele hoogte verschillen (klimmen en dalen) mij totaal vreemd. Dit was wel even andere koek dan een keer een viaduct aan de A7 op en aflopen. Dit gegeven had ook grote invloed op de snelheidsontwikkeling. Een mooi vlak tempo lopen zat er niet in. Het ene moment liep ik 15 km/h het andere moment net aan 12 km/h. Dit schommelde zo ongeveer 27,5 km door. Mijn hele strategie om mooi gelijkmatig te lopen viel ook helemaal in duigen. Tot 26 km had ik geen klachten maar het laatste stukje was weer zo'n gemeen stukje vals plat. Het aanzetten tot snelheid om proberen binnen de 2.04 te eindigen was achteraf niet slim (onervarenheid) bij 26,5 schoten er een paar vervelende pijnscheuten vanaf bovenkant enkel naar de kuit in mijn linkerbeen. Als dit een training was geweest was ik gewoon gestopt en rustig verder gaan wandelen. Maarja dit was geen training. En ik kon nu in het zicht van de finish niet ineens mijne hoge gemiddelde van 13,4 km/h verkwanselen. De laatste km werd ook de allerzwaarste km van mijn relatief korte hardloop carrière. Tegen de stekende pijn in door gelopen op 10 km/h gemiddeld. Dit ging veel kostbare tijd kosten. Maar stoppen op dit punt was geen optie. Karakter is sterk, dat moet je gebruiken als je het echt nodig hebt. Al met al was de eindtijd toch goed te noemen. Voor het eerst zo'n lange loop, op zwaar terrein. Nu ga ik de komende dagen maar even flink rust nemen. Al met al wel tevreden en een zeer geslaagde dag. Op het eind ben ik mijn zwager Bas Van de Graaff nog tegengekomen. Een afsluiting onder een ijskoude douche (20 seconden) en een bak koffie maakten de heel goed verzorgde dag af. Volgend jaar weer deze route? Daar moet ik me nog even flink op beraden. : :D de eindstand(en) staan in de foto relatief wel ergens voor aan geëindigd!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (97.03 KiB) 3133 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, R728i, RS-Ron, Semrush [Bot], tomgtr en 269 gasten