BMW M62 motor PK aantallen?
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 mei 2011, 20:22
BMW M62 motor PK aantallen?
Ik heb even een vraag en hoop dat er hier mensen zijn die hem kunnen beantwoorden... Ik ben van plan om een E39 M5 te kopen of een BMW 540i met een handgeschakelde zesbak. Echter vindt ik een M5 wel erg duur in onderhoud. Een 540 mist alleen weer flink wat PK ten opzichte van de M5. Nou zag ik dat de X5 4.4 vanaf 2003 320 pk heeft en vroeg ik mij af wat de verschillen zijn met de 540 E39 en of de motor van de 540 makkelijk is aan te passen naar deze specs? Op autoweek zag ik in ieder geval dat de motor van de X5 meer koppel heeft maar wel bij een hoger toerental...
Hoop dat er iemand aanwezig is op dit forum met kennis hierover...
gr.
Hoop dat er iemand aanwezig is op dit forum met kennis hierover...
gr.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
Ik heb in men Hartge Z3 een wel heel speciale (vergroot tot 5.0) M62 liggen die NA 420pk levert, je kan ze zelfs tunen tot rond de 500pk NA
makkelijk te tunen?
neem aan dat je bedoelt de gewone 540i M62 4.4 met 286pk?
met wat kleine aanpassingen zal ie vrij makkelijk net over de 300pk leveren...
als je inwendig wat veranderd kun je veel meer halen, doch ook veel duurder.
bovendien heb je bv de M62 non vanos en iets vanaf zeg 06-1997 tot 10-1998 zonder vanos en daarna met vanos e.d. (precies weet ik het niet meer, my brains hurt)
je kan ook een SC setje er op schroeven en dan heb je ineens 420<>450pk
makkelijk te tunen?
neem aan dat je bedoelt de gewone 540i M62 4.4 met 286pk?
met wat kleine aanpassingen zal ie vrij makkelijk net over de 300pk leveren...
als je inwendig wat veranderd kun je veel meer halen, doch ook veel duurder.
bovendien heb je bv de M62 non vanos en iets vanaf zeg 06-1997 tot 10-1998 zonder vanos en daarna met vanos e.d. (precies weet ik het niet meer, my brains hurt)
je kan ook een SC setje er op schroeven en dan heb je ineens 420<>450pk
Laatst gewijzigd door GTRene op 07 nov 2013, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
Let wel dat het S62 blok behoorlijk aangepast is, ook de olievoorziening met pompen/kleppen etc!
Er zijn ook E39M5 die al een heleboel preventief onderhoud gehad hebben natuurlijk he, van deurrubber tot vanosseals
Is dat blok van de X5 ook een M62 variant dan?
Er zijn ook E39M5 die al een heleboel preventief onderhoud gehad hebben natuurlijk he, van deurrubber tot vanosseals

Is dat blok van de X5 ook een M62 variant dan?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
@Knot, yup...de X5 4.4i en 4.6i...beide M62
wat ook een mooie basis is het Alpina blok M62 uit de B8 (e36) die ook in verschillende stadia's kwamen en gemiddeld iets van 333pk hebben
de N62 is wellicht nog leuker, helemaal die N62B48 met iets van 367pk die bv ook in een Morgan of Wiesmann e.d. gebruikt worden

wat ook een mooie basis is het Alpina blok M62 uit de B8 (e36) die ook in verschillende stadia's kwamen en gemiddeld iets van 333pk hebben
de N62 is wellicht nog leuker, helemaal die N62B48 met iets van 367pk die bv ook in een Morgan of Wiesmann e.d. gebruikt worden

Laatst gewijzigd door GTRene op 07 nov 2013, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
Rick die mee was met zijn e39 540i touring enkele weken terug op Lelystad had de auto op de rollenbank gehad en kwam op 320pk/458Nm. Volgens mij is die alleen gechiped en heeft een andere einddemper.
Meeste winst zal door het chippen bereikt zijn, met andere dempers win je vaak nauwelijks iets.
Meeste winst zal door het chippen bereikt zijn, met andere dempers win je vaak nauwelijks iets.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
hier kun je al wat zien wat je alleen met chiptuning al bereiken kan op de 540i
25pk op de 286 is 311pk
http://www.nowack-motors.de/BMW-5er/E39 ... g-Benziner" onclick="window.open(this.href);return false;
daarnaast kun je nog wat winnen met de spruitstukken...(540i zelfde als M5)
andere zaken als vergroting inhoud en of nokkenassen e.d. zijn vaak erg prijzig al met al.
het zijn in elk geval heel mooie motoren, lopen fantastisch en goed geluidje, bovendien wegen ze niet zo veel.
25pk op de 286 is 311pk
http://www.nowack-motors.de/BMW-5er/E39 ... g-Benziner" onclick="window.open(this.href);return false;
daarnaast kun je nog wat winnen met de spruitstukken...(540i zelfde als M5)
andere zaken als vergroting inhoud en of nokkenassen e.d. zijn vaak erg prijzig al met al.
het zijn in elk geval heel mooie motoren, lopen fantastisch en goed geluidje, bovendien wegen ze niet zo veel.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
Mijn pa had in 1999 een AC Schitzer aangepaste E39 540i en met software aanpassing en gewijzigd uitlaatsysteem zat hij ook rond de 300pk. Weet nog wel dat destijds het gelijk opging met een E36 M3 3.2. Dus zou misschien ook wel meer dan 300pk geweest zijn.
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
Chippen bij NA geloof ik (nogsteeds) niet zo in, behalve betere gasresponse.
Wat idd wel werkt op de M62 zijn de headers, kost een berg centen (tegen de 3000 euro incl montage voor supersprint) maar daar knappen de V8 motoren zeker van op.
Maargoed, 540i geld + supersprint headers, aanpassingen DME, ditje, datje en je zit ook op M5 centen. Ik vind het altijd mooi om te zien wat men uit een blok kan halen maar vaak leert de ervaring toch dat je het beste meteen het topmodel kunt kopen kwa motorisering.
Wat idd wel werkt op de M62 zijn de headers, kost een berg centen (tegen de 3000 euro incl montage voor supersprint) maar daar knappen de V8 motoren zeker van op.
Maargoed, 540i geld + supersprint headers, aanpassingen DME, ditje, datje en je zit ook op M5 centen. Ik vind het altijd mooi om te zien wat men uit een blok kan halen maar vaak leert de ervaring toch dat je het beste meteen het topmodel kunt kopen kwa motorisering.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
Qua running costs lijkt me een 540i ook niet bepaald kinderachtig. En je moet ook wel erg veel geluk hebben om een knappe te vinden lijkt me.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
inderdaad een knappe 540i kost ook knaken...
onderhoud valt wel mee, spul is normaal gesproken goed, natuurlijk als je moet vervangen is het x8 ipv x4 doch je hebt ook dubbel zoveel plezier (rijmt
)
dit is ook wel leuk voor van de zomer, e30 cabrio met 540i motor wel een 4.0 schijnbaar.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;
onderhoud valt wel mee, spul is normaal gesproken goed, natuurlijk als je moet vervangen is het x8 ipv x4 doch je hebt ook dubbel zoveel plezier (rijmt

dit is ook wel leuk voor van de zomer, e30 cabrio met 540i motor wel een 4.0 schijnbaar.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 18 jun 2010, 15:00
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
3000 euro voor een setje uitlaatspruitstukken vind ik wel een onwijze berg geld!
de standaard spruitstukken zijn in ieder geval waardeloos, dus daar valt wel wat te halen.
na zo'n aanpassing en sportcats is een chipje denk ik wel interessanter.
ze zeggen over die m60's en m62's dat ze officieel 286 pk hebben, maar dat ze in de praktijk vaak een stukje meer bleken te hebben.
evt een compressortje erop, zoals gezegd is ook een goeie optie, dan ga je wel hele leuke vermogens maken!
ach, alleen al om het geluid zou je een bmw naar keuze met zo'n blokje willen hebben, wat klinkt dat heerlijk zeg!
de v8 biturbo's van de nieuwe modellen vind k qua geluid redelijk tegenvallen, maarja turbo krijg je ook echt een andere sound van.
de standaard spruitstukken zijn in ieder geval waardeloos, dus daar valt wel wat te halen.
na zo'n aanpassing en sportcats is een chipje denk ik wel interessanter.
ze zeggen over die m60's en m62's dat ze officieel 286 pk hebben, maar dat ze in de praktijk vaak een stukje meer bleken te hebben.
evt een compressortje erop, zoals gezegd is ook een goeie optie, dan ga je wel hele leuke vermogens maken!
ach, alleen al om het geluid zou je een bmw naar keuze met zo'n blokje willen hebben, wat klinkt dat heerlijk zeg!
de v8 biturbo's van de nieuwe modellen vind k qua geluid redelijk tegenvallen, maarja turbo krijg je ook echt een andere sound van.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
dit is ook een leuke tunert...
op basis van de M60 of M62 bied hij verschillende paketten aan, zelfs tot 5.2L
http://www.noellemotors.de/sitemap.180.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zal wel wat kosten
op basis van de M60 of M62 bied hij verschillende paketten aan, zelfs tot 5.2L
http://www.noellemotors.de/sitemap.180.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zal wel wat kosten

-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
Ha, die Damol;
Die latere versies van de achtpitters zijn geen M62-, maar N62-motoren. Het belangrijkste verschil is de toepassing van het Valvetronic-systeem. Misschien dat de onderblokken overeen komen, maar de koppen en het brandstofsysteem verschillen enorm.
Die latere versies van de achtpitters zijn geen M62-, maar N62-motoren. Het belangrijkste verschil is de toepassing van het Valvetronic-systeem. Misschien dat de onderblokken overeen komen, maar de koppen en het brandstofsysteem verschillen enorm.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
hier, leuke M60/62 motoren...eventueel zelfs met 600 NA pk...
http://store.vacmotorsports.com/vac---m ... p1448.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;


http://store.vacmotorsports.com/vac---m ... p1448.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
WTF, een berg slap gelul maar geen antwoord op de vraag: De 320pk variant in facelift X5 E53 is geen M62. Het is de motor uit de e60 545i & e65 745i, de N62B44. Dit is een wezenlijk andere motor dan de klassieke M62s, het grootste verschil is variabele lifthoogte. De N62 heeft dubbel Vanos en Valvetronic waar een M62 nog gewoon een gasklephuis heeft.
PS Rene: een 4.6 is idd een M62, een 4.8 NIET! Dat is ook gewoon een N62.
Het is een "mooie" motor, maar helaas niet een motor met een hele goede reputatie. Het is een motor die bijna onverwoestbaar is op 1 ontwerpfout na: de koelwaterbuizen die tussen de banken door naar voren lopen zijn uit 1 stuk en ingeklemd. Deze willen weleens lekken, om dit te verhelpen moeten eigenlijk de koppen eraf. Er is echter een Amerikaans reparatiemethode waar BMW niet achter staat met een twee-delige buis die onder druk verlijmd wordt, daarvoor hoeft de motor niet volledig open.
PS Rene: een 4.6 is idd een M62, een 4.8 NIET! Dat is ook gewoon een N62.
Het is een "mooie" motor, maar helaas niet een motor met een hele goede reputatie. Het is een motor die bijna onverwoestbaar is op 1 ontwerpfout na: de koelwaterbuizen die tussen de banken door naar voren lopen zijn uit 1 stuk en ingeklemd. Deze willen weleens lekken, om dit te verhelpen moeten eigenlijk de koppen eraf. Er is echter een Amerikaans reparatiemethode waar BMW niet achter staat met een twee-delige buis die onder druk verlijmd wordt, daarvoor hoeft de motor niet volledig open.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
je hebt gelijk Steve, ik ging er al gewoon vanuit dat de 4.8 ook op de M62 gebaseerd is
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N62" onclick="window.open(this.href);return false;
kan ik aannemen dat je bv elke M62 wel makkelijk als conversie motor kunt gebruiken maar je bv bij de N62 je veel meer nodig hebt qua electronica moeilijkheden? wat je ook hoort bij bv de V10 zoveel op elkaar afgestemd oid?

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N62" onclick="window.open(this.href);return false;
kan ik aannemen dat je bv elke M62 wel makkelijk als conversie motor kunt gebruiken maar je bv bij de N62 je veel meer nodig hebt qua electronica moeilijkheden? wat je ook hoort bij bv de V10 zoveel op elkaar afgestemd oid?
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
Ja. Gewoon M62 pakken voor een swap. Desnoods een 4.6.GTRene schreef:kan ik aannemen dat je bv elke M62 wel makkelijk als conversie motor kunt gebruiken maar je bv bij de N62 je veel meer nodig hebt qua electronica moeilijkheden? wat je ook hoort bij bv de V10 zoveel op elkaar afgestemd oid?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
ff schoppie up, kwam net deze leuke set tegen, ziet er helemaal niet verkeerd uit, helemaal voor dat geld a 3.200,-euro en dan rond de 450pk uit je M60/M62 motor.




mooi tussen de banken in verstopt>Supercharger Kit for BMW E30 E31 E32 E34 E38 E39 E53, Eaton M112 V8 M60 und M62
BMW 3er, 535i 540i 735i 740i 840ci X5 Apina B10 V8
http://www.ebay.nl/itm/Supercharger-Kit ... 466&_uhb=1" onclick="window.open(this.href);return false;Supercharger Kits für BMW M60 und M62 Motoren V8, Verwendet wird ein Eaton M112 aus einem
Jaguar 4,2l V8 Motor Original bis Drosselklappenadapter, Ansaugbrücke alles aus Edelstahl!
Kompakte Bauweise -keine fummelei mehr beim Installieren. Dauer der Installation ca.5 Stunden ! Sehr einfach
Ansaugbrücke demontieren Ventile umstecken, Drosselklappe anbauen, Kabelführung für Drosselklappenpotie verlängern und draufsetzen. Kühlkreislauf verlegen
Benzindruckregler FMU 12:1 einbauen anschließen.
Steuergerät Plug and Play alle Motortypen Ladedruckabhängig einstellbar !
Die Leistungssteigerung liegt je nach Modell bis auf 470 PS -620 NM
Der Lader bringt 0,6 -0,8 bar Ladedruck je nach Motor und Übersetzung !
Der Kit zum Selbsteinbau besteht aus
1. Eaton Supercharger M112 inkl. Halterungen und Passstück Drosselklappe zum Anbau der Drosselklapppe und ggf. Leerlauf Steller
2. Ansaugbrücke inkl. Wasserkühler für Druckseite
3. Einspritzleitung links und rechts vormontiert mit Verbindungsschlauch Schlauch
4. Benzindruckregler inkl. Schläuche und Anschlüsse
5. Rippenriemen (größe abhängig vom Motor M60 oder M62)
6. Wasserschlauch zur Kühlung des Aircoolers am Kompressor
7. ein Wasserkühler und Zusatzpumpe für extra Kühlkreis, auf Wunsch
120 EUR Aufpreis zweiter Wasserkühler in Original oder M Stoßstange
8. Wastegate- Überdruckventil original Integriert
9. Ansaugluftverteiler Durchmesser 80 für Originalen Anschluss, 2x 50mm Durchmesser oben und 1x35mm Durchmesser
unten am Kompressorkit (letztes bild untere führung Ansaugluft
10. Sekundärluftleitung Alu Umverlegung Nur M62B44S2 150 EUR Aufpreis
11. Farbwunsch Fahrzeugfarbe sonst Standart schwarz matt
12. Ausführliche Einbauanleitung in Schrift und Bild und Abgasbericht in Kopie
13. Kurbelgehäuse-Motorentlüftungsmembrane extern + Anschluss
16. Motorsteuergerät für Kompressor (Saugrohrdruck) für alle Motoren im Angebot enthalten !!!
- EvdP
- Berichten: 6713
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
Er is iemand op het BMW7forum met een soortgelijke upgrade bezig voor een E39. Leuk spul!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M62 motor PK aantallen?
hoe zit dat eigenlijk met de gasklephuis...en gaskabel? ligt dat nu achterop ofzo?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten