Niels schreef: Het doel is de auto klaar te hebben voor Zolder :banaan:
Nou Zolder heeft ie uiteindelijk niet gehaald

Een circuit auto met faalangst heb ik aangeschaft
Maar ff een update-je omtrent de VR6: Het koelsysteem was aanvankelijk nog niet naar wens en uiteindelijk zijn expantievat + dop, thermostaat, secundaire waterpomp en de aanstuur elektronica (mini ECU zeg maar) vervangen. Daarnaast is hele systeem meerdere keren gespoeld omdat er erg veel kalk achtige zooi in zat. De werking is nu goed alleen vond ik dat de fan het wat laat afregelde, zo tegen de 100 graden trad het systeem dan pas in werking. Via een OBD systeem hebben we met de laptop kunnen uitlezen dat het afregelen bij 95 graden gebeurt en dat er dus een beetje afwijking is in de teller unit. Conclusie: koeling
Dit alles een week voor Zolder en na ook nog even een 330mm deepdish stuurtje gekocht te hebben ik was er klaar voor

De avond voor Zolder vertrokken we richting Breda waar we bij m'n trouw-ma zouden overnachten. De
Golf de garage uit gereden, ff stationair laten draaien en de tassen inladen. Wat me opviel waren de plofjes die zo nu en dan uit de uitlaat klonken bij het stationair draaien. Gek dacht ik nog

was me nog nooit opgevallen. Nou de hele bende ingepakt en gaan met die :banaan: De straat uitrijdend viel me een klein schokje op bij ca. 1300RPM....ach hij wordt ook niet veel gebruikt. Lekker een stuk snelweg, dat zal em goed doen

Halverwege de Ringweg van Groningen was het schokje al een paar keer voorbij gekomen en zo nu en dan hield de motor enorm in bij acceleratie

Hopatee, auto bij Mac Donalds geparkeerd en een milkshake gehaald om af te koelen. De VR6 was op de parkeerplek v.d. Mac als een vis in het water met de motorkap open

Nog even wat slangetjes en stekkertjes aangedrukt maar bij het wegrijden was het gewoon drama

De circuit primeur op Zolder kon ik wel shaken dus voordat ik de auto helemaal in elkaar wilde trappen maar weer thuis geparkeerd. Man wat was ik flauw
Na een paar weken toch maar op onderzoek uit. Het probleem had zich niet uit zichzelf opgelost gelukkig dus bougies, rotor en verdelerkap maar eens gecheckt. Aangezien nieuw er nogal anders uitzag besloot ik dit eerst maar eens te vervangen. Helaas maakte dit geen verschil en ik werd al wat angstig omtrent de moeilijkheid v.d. storing....je komt nogal wat tegen op internet. Uit de facturen bleek dat de bougiekabels een paar jaar geleden vervangen waren door nieuwe OEM en daarnaast waren ze nog lekker soepel dus daar leek het me niet in te zitten. Maar goed, bij het begin beginnen....plantespuit op vernevel stand, motor stationair, licht uit en sproeien met die handel. De motor begon zo nu en dan over te slaan en na goed kijken zag ik een vonkje overspringen bij de verdelerkap

Tadaahhhh de storing was zichtbaar

Uiteindelijk bleek de bobine kabel door te slaan en deze was ik op de factuur ook niet tegengekomen. Na een extra uitgave van 20,- liep de zes cilinder weer als een tiet
Nu we in de winterdip zitten en we dit succesvolle race seizoen nog eens overdenken ben ik nogal aan het twijfelen om met de VR6 verder te gaan

Want:
a) het blijft ouwe zooi en ik vraag me af of je mag verwachten dat zo'n ding altijd voor je klaar staat als er een circuit event is
b) hoe houdt zich de ouwe zooi op het circuit? Ik heb al problemen terwijl de echte belasting nog moet beginnen
c) ik zit niet op een geld verslindend project a la Allen z'n E36 te wachten

d) hoeveel moet je uiteindelijk inversteren om een betrouwbaar apparaat te krijgen
e) mijn beschikbaarheid m.b.t. deelname aan circuitsessies viel me afgelopen jaar enorm tegen. Tijdens de zomerperiode is er binnen het team noodgedwongen dermate geschoven dat ik zeker twee sessies heb moeten skippen. Hoeveel sessie kun je uiteindelijk doen en wil je daar appart een auto voor hebben staan...
f) naast eventuele circuit sessies wordt de auto nauwelijks gebruikt en voor een toerrit zoals de 11-steden of de Spring run pakken we zonder twijfel de Z3Qpe.
Mogelijkheden die ik tot nu toe heb bedacht:
a) gewoon lekker zo doorgaan en gokken dat je dit jaar wel wat circuitsessies kan pakken
b) de VR6 goed aanpakken, ca. 2K inversteren om er voor te zorgen dat ie betrouwbaar wordt en wat leuke race goodies aan te schaffen. Het blijft immers hobby en het concept van hothatch, 6 cilinder en FWD vind ik nog steeds lekker
c) afscheid nemen, voor die paar sessies hou je er toch geen 3e auto naast
d) afscheid nemen en een mooie semi klassieker kopen zoals een 944 Turbo, E30 Alpina, 190E-16 o.i.d.. Kun je ook nog wat aan sleutelen, kun je ook mee op het circuit en zul je veel sneller pakken voor een leuke zomerse toerrit. Daarnaast behouden die dingen hun waarde maar kosten ook weer meer geld.
e) afscheid nemen en weer een lekkere motorfiets kopen. Het motorrijden was in 2007 tot een dieptepunt gezakt maar dat kon ook aan de motor liggen (v-twin i.p.v. 4 cilinder). Voordelen: lage runningcosts zelfs als het om circuit rijden gaat, mooie race techniek en geen ouwe zooi en dus een zeer hoge betrouwbaarheid

Nadelen: niet praktisch en meer risico's m.b.t. veiligheid.
Momenteel heb ik de VR6 toch maar te koop gezet op het VR6 forum om eens te peilen of er animo voor is.
@Stephan: Ik hoop dat dit een beetje antwoord geeft
Maarre kom d'r maar in met ideeen, advies en oplossingen