Golf VR6

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Re: Golf VR6

Bericht door Niels » 21 okt 2008, 01:40

:shock: 25000km :banaan: Scheelt maar een factor 11 met die van mij :thumbup:

SteV6

Bericht door SteV6 » 21 okt 2008, 11:19

Ik vraag mij af waarmee je beter af bent?! Een 16 jaar oude auto met slechts 25.000 op de teller of een 16 jaar oude auto met bv. 190.000 op de klok.

Serieus. Want 1500 km per jaar is wel erg weinig. Bij 12.000 per jaar mag je ervan uitgaan dat de auto (mits geen buitensporige slijtage in het interieur) normaal gebruikt is. Ook voor auto's geldt toch: "Stilstand is achteruitgang"?

En dan nog liever een auto uit een landelijk gebied i.p.v. uit de grote stad, want dan is de kans veel groter dat de motor iedere keer warm is gereden in plaats van koude start naar koude start in de grote stad ...

SteV6

Marc R

Bericht door Marc R » 21 okt 2008, 12:03

mijn R32 heeft ook pas 35k gelopen.....5 jaar oud....

Niels

Bericht door Niels » 21 okt 2008, 12:59

SteV6 schreef:Ik vraag mij af waarmee je beter af bent?! Een 16 jaar oude auto met slechts 25.000 op de teller of een 16 jaar oude auto met bv. 190.000 op de klok.

Serieus. Want 1500 km per jaar is wel erg weinig. Bij 12.000 per jaar mag je ervan uitgaan dat de auto (mits geen buitensporige slijtage in het interieur) normaal gebruikt is. Ook voor auto's geldt toch: "Stilstand is achteruitgang"?

En dan nog liever een auto uit een landelijk gebied i.p.v. uit de grote stad, want dan is de kans veel groter dat de motor iedere keer warm is gereden in plaats van koude start naar koude start in de grote stad ...

SteV6
Daar zit wat in Stephan. Zo kwam ik ook een keer een advertentie tegen van een E36 M3 die van een vrouw was geweest en er alleen maar stadsritjes mee had gereden :? Was ook iets van 75K in 15 jaar tijd ofzo en dan daarom ook nog de hoofdprijs vragen :lol: Voor de techniek is het niet zo lekker en een koude start staat gelijk aan 400km bedrijfstemperatuur dus de techniek is zeker niet zo goed/fris als een auto van een jaar oud met 25000km maar goed, het blijft relatief. Feit is wel dat zo'n auto verder nog nieuw is 8) En met vervangen van vloeistoffen, oud rubber en wat keeringen kom je wel een eind. Heb ik het geld er voor over, nee dat zeker niet. Hoe uniek dan ook 8) Als zakelijker rijder zou ik em best overwegen als je bijvoorbeeld iets van 20K per jaar rijdt ofzo. Voor rond de 10K een nieuw koekblikje of een oude nieuwe VR6, nou dan wist ik het wel :thumbup:

RobS

Bericht door RobS » 21 okt 2008, 20:06

Hoe rijdt zo'n VR6 eigenlijk? Stuurt het lekker? Veel gewicht in de neus?

Macboy

Bericht door Macboy » 22 okt 2008, 12:30

Tja het bekende verhaal. Vrouw van 38 heeft op seksueel gebied vaak meer te bieden dan een meisje van 19.

Doe mij toch die laatste maar voor het leven :)

Niels

Bericht door Niels » 22 okt 2008, 19:16

Rob Schouten schreef:Hoe rijdt zo'n VR6 eigenlijk? Stuurt het lekker? Veel gewicht in de neus?
Ik vind het prima sturen en het gewicht in de neus op zich meevallen Rob. De Z3 voelt zwaarder in de neus bijvoorbeeld terwijl die een gewichtsverdeling van 50/50 heeft. Wel heb ik de camber op -1,nogwat en is de auto verlaagd maar ook in standaard trim valt het best mee. De Golf 3 TDI die ik heb gehad voelde zelfs nog wat zwaarder in de neus.

Als iemand nog een Eisenmann dempertje weet voor de VR6 dan houd ik me aanbevolen :D 8)

500E
Auto: S 63 AMG

Bericht door 500E » 23 okt 2008, 09:47

Ik vraag mij af waarmee je beter af bent?! Een 16 jaar oude auto met slechts 25.000 op de teller of een 16 jaar oude auto met bv. 190.000 op de klok.
Altijd een interessante discussie. Laten we beginnen met een tweetal stellingen:

-Niet iedere oudere auto met 190k op de teller is afgeragd
-Niet iedere oudere auto met 25k op de teller heeft jaren stilgestaan

Het is, derhalve, exemplarisch.

De meest gemaakte fout is om een auto te beoordelen op basis van foto's. Foto's zeggen niets; optische staat en onderhoudshistorie zeggen alles. Je kunt een oudere auto met lage kilometerstand pas beoordelen als je er naast staat (liefst met brug) en de historie duidelijk is. Heeft de auto gaandeweg zijn leven ieder jaar zijn kilometertjes gemaakt en onderhoud genoten en is hij daarbij ook nog eens consequent binnen gestald, dan koop je een nieuwe auto naar je toe.

Heeft een auto wél een lage kilometerstand, maar voldoet 'ie niet aan opgemelde criteria, dan is misschien een goed onderhouden exemplaar met hogere stand de betere koop.

Goed zoeken en schiften dus 8)

Niels

Re: Nieuwe aanwinst: Golf VR6

Bericht door Niels » 18 jan 2009, 16:11

Niels schreef: Het doel is de auto klaar te hebben voor Zolder :banaan:
Nou Zolder heeft ie uiteindelijk niet gehaald :bag: Een circuit auto met faalangst heb ik aangeschaft :lol:

Maar ff een update-je omtrent de VR6: Het koelsysteem was aanvankelijk nog niet naar wens en uiteindelijk zijn expantievat + dop, thermostaat, secundaire waterpomp en de aanstuur elektronica (mini ECU zeg maar) vervangen. Daarnaast is hele systeem meerdere keren gespoeld omdat er erg veel kalk achtige zooi in zat. De werking is nu goed alleen vond ik dat de fan het wat laat afregelde, zo tegen de 100 graden trad het systeem dan pas in werking. Via een OBD systeem hebben we met de laptop kunnen uitlezen dat het afregelen bij 95 graden gebeurt en dat er dus een beetje afwijking is in de teller unit. Conclusie: koeling :thumbup:

Dit alles een week voor Zolder en na ook nog even een 330mm deepdish stuurtje gekocht te hebben ik was er klaar voor :D De avond voor Zolder vertrokken we richting Breda waar we bij m'n trouw-ma zouden overnachten. De Golf de garage uit gereden, ff stationair laten draaien en de tassen inladen. Wat me opviel waren de plofjes die zo nu en dan uit de uitlaat klonken bij het stationair draaien. Gek dacht ik nog :hmmm: was me nog nooit opgevallen. Nou de hele bende ingepakt en gaan met die :banaan: De straat uitrijdend viel me een klein schokje op bij ca. 1300RPM....ach hij wordt ook niet veel gebruikt. Lekker een stuk snelweg, dat zal em goed doen :lol: Halverwege de Ringweg van Groningen was het schokje al een paar keer voorbij gekomen en zo nu en dan hield de motor enorm in bij acceleratie :wtf: Hopatee, auto bij Mac Donalds geparkeerd en een milkshake gehaald om af te koelen. De VR6 was op de parkeerplek v.d. Mac als een vis in het water met de motorkap open :mrgreen: Nog even wat slangetjes en stekkertjes aangedrukt maar bij het wegrijden was het gewoon drama :'( De circuit primeur op Zolder kon ik wel shaken dus voordat ik de auto helemaal in elkaar wilde trappen maar weer thuis geparkeerd. Man wat was ik flauw :bag:

Na een paar weken toch maar op onderzoek uit. Het probleem had zich niet uit zichzelf opgelost gelukkig dus bougies, rotor en verdelerkap maar eens gecheckt. Aangezien nieuw er nogal anders uitzag besloot ik dit eerst maar eens te vervangen. Helaas maakte dit geen verschil en ik werd al wat angstig omtrent de moeilijkheid v.d. storing....je komt nogal wat tegen op internet. Uit de facturen bleek dat de bougiekabels een paar jaar geleden vervangen waren door nieuwe OEM en daarnaast waren ze nog lekker soepel dus daar leek het me niet in te zitten. Maar goed, bij het begin beginnen....plantespuit op vernevel stand, motor stationair, licht uit en sproeien met die handel. De motor begon zo nu en dan over te slaan en na goed kijken zag ik een vonkje overspringen bij de verdelerkap :D Tadaahhhh de storing was zichtbaar :thumbup: Uiteindelijk bleek de bobine kabel door te slaan en deze was ik op de factuur ook niet tegengekomen. Na een extra uitgave van 20,- liep de zes cilinder weer als een tiet :hosanna:

Nu we in de winterdip zitten en we dit succesvolle race seizoen nog eens overdenken ben ik nogal aan het twijfelen om met de VR6 verder te gaan :hmmm: Want:

a) het blijft ouwe zooi en ik vraag me af of je mag verwachten dat zo'n ding altijd voor je klaar staat als er een circuit event is
b) hoe houdt zich de ouwe zooi op het circuit? Ik heb al problemen terwijl de echte belasting nog moet beginnen
c) ik zit niet op een geld verslindend project a la Allen z'n E36 te wachten :whistle:
d) hoeveel moet je uiteindelijk inversteren om een betrouwbaar apparaat te krijgen
e) mijn beschikbaarheid m.b.t. deelname aan circuitsessies viel me afgelopen jaar enorm tegen. Tijdens de zomerperiode is er binnen het team noodgedwongen dermate geschoven dat ik zeker twee sessies heb moeten skippen. Hoeveel sessie kun je uiteindelijk doen en wil je daar appart een auto voor hebben staan...
f) naast eventuele circuit sessies wordt de auto nauwelijks gebruikt en voor een toerrit zoals de 11-steden of de Spring run pakken we zonder twijfel de Z3Qpe.

Mogelijkheden die ik tot nu toe heb bedacht:
a) gewoon lekker zo doorgaan en gokken dat je dit jaar wel wat circuitsessies kan pakken
b) de VR6 goed aanpakken, ca. 2K inversteren om er voor te zorgen dat ie betrouwbaar wordt en wat leuke race goodies aan te schaffen. Het blijft immers hobby en het concept van hothatch, 6 cilinder en FWD vind ik nog steeds lekker :thumbup:
c) afscheid nemen, voor die paar sessies hou je er toch geen 3e auto naast :protest:
d) afscheid nemen en een mooie semi klassieker kopen zoals een 944 Turbo, E30 Alpina, 190E-16 o.i.d.. Kun je ook nog wat aan sleutelen, kun je ook mee op het circuit en zul je veel sneller pakken voor een leuke zomerse toerrit. Daarnaast behouden die dingen hun waarde maar kosten ook weer meer geld.
e) afscheid nemen en weer een lekkere motorfiets kopen. Het motorrijden was in 2007 tot een dieptepunt gezakt maar dat kon ook aan de motor liggen (v-twin i.p.v. 4 cilinder). Voordelen: lage runningcosts zelfs als het om circuit rijden gaat, mooie race techniek en geen ouwe zooi en dus een zeer hoge betrouwbaarheid :wink: Nadelen: niet praktisch en meer risico's m.b.t. veiligheid.

Momenteel heb ik de VR6 toch maar te koop gezet op het VR6 forum om eens te peilen of er animo voor is.

@Stephan: Ik hoop dat dit een beetje antwoord geeft :lol:

Maarre kom d'r maar in met ideeen, advies en oplossingen :please:

Joy

Bericht door Joy » 18 jan 2009, 16:20

Of je laat iemand anders bloeden, en pikt dan voordelig zijn auto in. :mrgreen: Allen z'n auto is nu als nieuw, maar moet de deur uit omdat ie nu weer verliefd is op de Speedster.

Ik heb met mijn auto ook zo een tijd gehad dat alles vervangen moest worden. Dat heb je nou eenmaal met op leeftijd zijnde auto's. Feit is wel, als dat achter de rug is kan je er weer tegenaan. Ik rij nu ook al tijden zonder enig mankement. Ook wel prettig :hosanna:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 18 jan 2009, 17:10

Inderdaad. Goed aanpakken die VR6 en vooral geen meuk monteren zoals Allen :bag: . Zie de M3 van Elmar, motorisch helemaal standaard en dat ding loopt ook als een tiet. :df: Terwijl ze zeggen dan de 3.0's betrouwbaarder zijn dan de 3.2's.

Gaan met de :banaan: !

SteV6

Bericht door SteV6 » 18 jan 2009, 17:16

Ja Niels, dat is nog eens een antwoord ...

Alleen niet het antwoord dat ik verwacht had :bag: Achteraf kan je gaan afvragen: Waarom doet een liefhebber (en 1e eigenaar) zijn troetelkindje weg?

Maar ik snap je punt wel. Of relatief veel geld in stoppen en doorrijden of toch maar verkopen voordat er relatief veel geld in gaat zitten Afbeelding

Als ik je verhaal zo lees heb je 1 vervelend koelprobleempje gehad. Het andere is "gewoon" onderhoud. Als de verwachting is dat je problemen gaat krijgen met (kop)pakkingen, distributiekettingen, versnellingsbak, homokineten, wiellagers enz. enz. tja, dan is stoppen de beste optie. Anders lekker genieten van die onovertroffen motorsound en de wegligging aanpassen aan jouw wensen :!:

Stephan

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 18 jan 2009, 17:20

Gewoon even doorzetten en dat ding 100% in orde maken.. je praat wel over ouwe meuk maar als het ding in orde is dan is er niets aan de hand.. ik heb nog nooit een jongere auto gehad dan bwj '92 lol.. maar ok ik koop dan ook geen VW :bag: hehe j/k

Maar als de auto in orde is dan mag het geen probleem zijn.. en het is toch een vrij sterke auto hoor..
Verkopen en een snellere klassieker kopen is ook een flink risico.. en meestal duurder..
Je kunt ook een nieuwere auto kopen en daar vervolgens gigantisch mee de mist in gaan..

Gewoon die auto in orde maken en dan met een beetje beleid behandelen , dan zul je er nog lang plezier van hebben :thumbup:

allen

Bericht door allen » 18 jan 2009, 17:45

Doe het maar net als ik Niels. Jezelf vrijwillig arm maken. Dingen verzinnen, de hele reutemeteut, om vervolgens jezelf af te vragen wat je met zoveel auto's moet. :bag:
Je zou denk de VR6 kunnen verkopen, en dan een handbak op de Z3 laten zetten. Zolang je een auto weinig gebruikt is het gewoon zonde. Om die reden ga ik iig m'n verlies nemen door het ding eerdaags te koop aan te bieden. propellortankje en een badteiltje is voor mij meer dan genoeg.

En wat die Indo betreft... :fy:

Niall

Bericht door Niall » 18 jan 2009, 18:12

Blijven moeilijke krengen die VR6'jes. Zaterdag stond er eentje bij mijn maat in de garage met een automaatbak probleem, bak is al gereviseerd maar nog steeds problemen.

Zou lekker mee blijven rijden en niet veel uitgeven. Andere optie is een mk2 GTI 16V met throttle bodies :popcorn:

Niels

Bericht door Niels » 18 jan 2009, 19:51

SteV6 schreef: Als ik je verhaal zo lees heb je 1 vervelend koelprobleempje gehad. Het andere is "gewoon" onderhoud. Als de verwachting is dat je problemen gaat krijgen met (kop)pakkingen, distributiekettingen, versnellingsbak,
Ik reken de auto er ook niet op af hoor. De koeling zit net ff moeilijker dan bij de meeste auto's en als je leest wat voor ellende voorbij komt op het VR6 forum dan is die van mij een top ding :wink: Echter zijn die koppakking, ketting en bak wel vrij zwakke punten bij de VR (al is de koppakking 9 v.d. 10x het gevolg van een probleem met de koeling) waarmee je risico loopt
allen schreef:Doe het maar net als ik Niels. Jezelf vrijwillig arm maken. Dingen verzinnen, de hele reutemeteut, om vervolgens jezelf af te vragen wat je met zoveel auto's moet. :bag:
Je zou denk de VR6 kunnen verkopen, en dan een handbak op de Z3 laten zetten. Zolang je een auto weinig gebruikt is het gewoon zonde. Om die reden ga ik iig m'n verlies nemen door het ding eerdaags te koop aan te bieden. propellortankje en een badteiltje is voor mij meer dan genoeg.
Die eerste zin is wel een beetje de spijker op z'n kop qua v.w.b. hoe ik er momenteel ff tegenaan kijk. Wat helpt is dat het nu winter is natuurlijk en de auto 0,0 gebruikt wordt al zou dat voor een motorfiets ook gelden. De Z3 ombouwen is geen optie al heb ik er echt serieus over nagedacht. De vrouw des huizes is errug op de Z3 gesteld zoals ie nu is en dan druk ik me bescheiden uit. De automaat is echt een uitkomst voor haar vanwege fysieke klachten en ik wil het haar ook niet misgunnen en d'r vervolgens in een Micra automaat stoppen. Vervolgens de Z3 ombouwen en een leuk automaatje aanschaffen in de vorm van een C2 VTR of een Lupo met alles erop en er aan vind ik financieel niet interessant. Dan ben je zeker 8K verder en dan kun je net zo goed een E36 M3 of een 944 Turbo erbij nemen naast de Z3. Goed, qua maandelijkse lasten kan het gunstiger :wink: Een ander voordeel is dat ik nu qua hobby voertuig "carte blance" heb zolang ik maar van de Z3 afblijf :popcorn: Ja ik weet dat het allemaal m'n eigen centen zijn maar zo werkt dat nu eenmaal met die vrouwen :lol:

Wil ik het circuit op in 2009 dan zit ik aan een derde voertuig vast tenzij ik ga huren en dat lijkt me niet goedkoper.

Joy

Bericht door Joy » 18 jan 2009, 19:55

Vragen of je een rondje met Allen z'n E36 mag doen. Kijken of zoiets bevalt kwa opbouw :wink: dan mag je de mijne daarna ook nog proberen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 18 jan 2009, 20:03

Zijn de 24v VR6 blokken dan zoveel beter geworden? Want van de Golf IV en Leon V6 hoor je eigenlijk nooit problemen. En mochten ze er wel zijn, dan graag even de linkjes ;)

Als ik je argumenten zo lees, lekker houden voor Driving Fun :!:

SteV6

allen

Bericht door allen » 18 jan 2009, 20:10

Is het om de vrouw des huizes tevreden te stellen, lijkt het me verstandig dat je van de z3 afblijft. Maar welk besluit je ook neemt, zou ik wel alles eerst goed overdenken. Achteraf gezien had ik er in mijn geval ook m'n woonkamer van kun herinrichten. :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 18 jan 2009, 20:20

Joy Jolliffe schreef:Vragen of je een rondje met Allen z'n E36 mag doen. Kijken of zoiets bevalt kwa opbouw :wink: dan mag je de mijne daarna ook nog proberen.
Bedankt voor het aanbod Joy :wink: Echter zijn jullie E36's ook nogal redelijk extreem qua set-up. De kans dat ik dan een dergelijke wagen pak om eens een zondag middag mee te gaan touren acht ik nogal klein. En als je dan maar aan een paar circuit sessie mee doet in 2009 dan zie je me volgend jaar weer terug rond deze tijd met een dergelijke update :lol:

@Stephan: ik kom nog weinig tegen omtrent de 24V. "Mijn" (VAG) monteurs heb ik er ook nog nooit over gehoord, ze hebben nog nooit een ketting van zo'n blok hoeven vervangen dus dat scheelt al.

@Allen: dat bedoel ik, kijk hobby is leuk maar stel dat het wat tegen zit en er gaat nog 3K in en je pakt uiteindelijk 2 - 3 circuitdagen en de rest v.d. tijd staat ie nagenoeg stil :hmmm: Het mooie is dat een dergelijke auto volgend jaar na 3K inverstering weer 2,5K waard is :bag:

Joy

Bericht door Joy » 18 jan 2009, 20:40

Integra Type-R. Als je nou slim bent zeg je ja Joy lijkt me leuk om eens te meeten en vraag eens of die kerel met de Integra mee wil :mrgreen:

SteV6

Bericht door SteV6 » 18 jan 2009, 21:19

Niels schreef:@Stephan: ik kom nog weinig tegen omtrent de 24V. "Mijn" (VAG) monteurs heb ik er ook nog nooit over gehoord, ze hebben nog nooit een ketting van zo'n blok hoeven vervangen dus dat scheelt al.
Sterker nog, het is een keten van 3 kettingen die de nokkenassen aandrijft 8)

Stephan

Niels

Bericht door Niels » 19 jan 2009, 13:52

Werkt blijkbaar stukken beter qua slijtage Stephan :thumbup:
Joy Jolliffe schreef:Integra Type-R. Als je nou slim bent zeg je ja Joy lijkt me leuk om eens te meeten en vraag eens of die kerel met de Integra mee wil :mrgreen:
Als ik verstandig ben doe ik dat niet :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 19 jan 2009, 14:26

Denk dat Joy zelf weer stiekem toe is aan een rondje fwd'en... :spam:

:mrgreen:

Jeroen

Bericht door Jeroen » 20 jan 2009, 23:41

Niels, heb je geen mogelijkheid om de VR6 wat minder stil te laten staan, en wat meer te rijden? Dus gewoon de 320D een keer stilzetten, en in plaats daarvan de VR6 pakken. Door te rijden, krijg je vanzelf de problemen eruit, en word de auto betrouwbaar. Het is mijn ervaring dat mensen die een trackdayauto kopen, ze deze soms maar met moeite betrouwbaar krijgen, omdat ze bij wijze van spreken 1 dag voor de circuitdag het ding opstarten, om vervolgens te constateren dat de auto storingen heeft. Stilstaan is geen oplossing, en de auto wordt daar niet beter van, rijden moet ie! Het lijkt allemaal heel simpel gesteld, maar het helpt wel.....

Plaats reactie