Stereo @home, liefhebbers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan S.
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
Auto: G31 540i xDrive

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Arjan S. » 28 apr 2021, 13:35

Hi Maus, grappig dat je dat plaatst. Ik ben zelf een beetje aan het terugbewegen van de esotherische / elvenstof / snake oil beweging en wat meer richting wetenschap. Werkt prima kan ik je vertellen. Gezien de verschillen die je benoemt kan ik je hoofdstuk 3 van het volgende boek aanraden: "Sound reproduction : the acoustics and psychoacoustics of loudspeakers and rooms" van Floyd E. Toole.

Ook de meetbare reviews van AudioScienceReview geven een leuk inkijkje in de kwaliteit van verschillende componenten i.p.v. de marketingpraat. Er is in het verleden ook wel aardig wat geld aan mij verdiend met snake oil, ik vind de wetenschappelijke kant toch leuker. :forum:

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Str8Six » 19 mei 2021, 21:58

Kan iemand mij hier beetje wegwijs maken?
Ik ga verhuizen, dus kan alles from scratch inrichten. Daar horen ook een nieuwe TV en geluid bij.

Surround maakt me niet zoveel uit, kijk weinig films en die kabels naar achteren is minder strak.
Heb wel regelmatig vrienden over de vloer s'avond, waarbij ook muziek wordt gedraaid.
Zat zelf te denken aan 2 'boekenplank speakers' met een beugel aan de muur.
Maar welk merk? En wat voor versteker past hier dan bij (en naar de tv?)?

Ik ben een complete noob op audio gebied, maar goed geluid hoor je mijn inziens altijd. Daarnaast betreft het een appartement, dus overdreven harde bass is niet nodig/gewenst.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door DF-user-278 » 19 mei 2021, 22:59

Eerste vraag lijkt mij. Wat is je budget? :)

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 19 mei 2021, 23:02

Bepaal eerst je budget. En met dat bedrag in je achterhoofd naar een speciaalzaak gaan en iets samen laten stellen. Je kan dan net zo lang wisselen en eventueel thuis op proef luisteren totdat het naar je zin is. Audioexpert in 's Hertogenbosch heeft veel speelklaar staan in hun winkel.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door WJ » 19 mei 2021, 23:05

Ik heb Klipsch speakers, bevallen erg goed (hebben ook best wel wat keus). Twee van die boekenkast dingen met een subtiele sub en feest.

Maar budget bepaald alles.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 19 mei 2021, 23:45

Geen budget lijkt me anders heerlijk en rustgevend ;-)
(Als dat betekent dat er geen plafond is !€

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Forza » 20 mei 2021, 08:00

Met boekenplank speakers op een beugel aan de muur heb je een hele grote kans dat het nergens naar gaat klinken. Wil je speakers aan de muur pak dan wandluidsprekers, die zijn ervoor ontworpen. Die zijn dan meestal niet volledig fullrange en heb je er een subwoofer bij nodig.

https://www.hifiklubben.nl/luidsprekers ... uidspreker

Qua versterker is het het simpelste om gewoon een fatsoenlijke surround versterker te pakken. Zonde van de extra kanalen, maar qua functionaliteit zijn die dingen ideaal. Je kan er naartoe streamen met zo'n beetje alle mogelijke app's incl chromecast, airplay etc. Je tv hang je eraan met HDMI waarbij je ARC kan gebruiken (audio return channel > als je je tv aanzet gaat de versterker ook aan en kan je het volume regelen met de afstandsbediening van de tv. Alleen voor uitgebreide instellingen op de versterker heb je de dedicated AB nog nodig). Mocht surround geluid toch gaan kriebelen kan je eventueel later nog uitbreiden.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martijn_bmw » 20 mei 2021, 08:25

WJ schreef: 19 mei 2021, 23:05 Ik heb Klipsch speakers, bevallen erg goed (hebben ook best wel wat keus). Twee van die boekenkast dingen met een subtiele sub en feest.

Maar budget bepaald alles.
Heb ik ook een tijd gehad, idd een mooi geluid tegen acceptabele kosten vond ik.
Nu een paar jaar Dynaudio speakers ook erg over te spreken, nog mooier dan Klipsch maar ook wat duurder.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door ErikS » 20 mei 2021, 10:09

Str8Six schreef: 19 mei 2021, 21:58 Kan iemand mij hier beetje wegwijs maken?
Ik ga verhuizen, dus kan alles from scratch inrichten. Daar horen ook een nieuwe TV en geluid bij.

Surround maakt me niet zoveel uit, kijk weinig films en die kabels naar achteren is minder strak.
Heb wel regelmatig vrienden over de vloer s'avond, waarbij ook muziek wordt gedraaid.
Zat zelf te denken aan 2 'boekenplank speakers' met een beugel aan de muur.
Maar welk merk? En wat voor versteker past hier dan bij (en naar de tv?)?

Ik ben een complete noob op audio gebied, maar goed geluid hoor je mijn inziens altijd. Daarnaast betreft het een appartement, dus overdreven harde bass is niet nodig/gewenst.
Harbeth. Zeker als de Bass niet zo nodig is.
Je mag gerust eens komen luisteren naar een verder super simpele set up.

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... ousPage=lr

Maar dan misschien de iets kleinere variant. (p3esr)
Even goed zoeken & 2ehands aanschaffen!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Niels » 20 mei 2021, 10:28

Martijn_bmw schreef: 20 mei 2021, 08:25
WJ schreef: 19 mei 2021, 23:05 Ik heb Klipsch speakers, bevallen erg goed (hebben ook best wel wat keus). Twee van die boekenkast dingen met een subtiele sub en feest.

Maar budget bepaald alles.
Heb ik ook een tijd gehad, idd een mooi geluid tegen acceptabele kosten vond ik.
Nu een paar jaar Dynaudio speakers ook erg over te spreken, nog mooier dan Klipsch maar ook wat duurder.
Het is maar net welke Klipsch je hebt want duur kunnen ze zijn (en goed)!

@HJ, er is zoveel te koop ook voor heel redelijk geld het is maar net wat je wilt. Met niet teveel ruimte zou ik gaan voor een setje gebruikte Tannoy's "Sixers" (603 oid) en een beetje lekkere (high end) verstrerker. Je kunt voor 500,- verbazingwekkend goed spul kopen op MP of i-net als je gebruikt zoekt.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 20 mei 2021, 11:03

Zeker, MP is smullen, nog steeds dumpt iedereen perfecte apparatuur vanwege overstap naar soundbar oid...
Mijn Hegel komt ook weer van MP :-)

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 20 mei 2021, 12:02

Op MP zijn echt goede deals te scoren, zoals onderstaand:

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... ousPage=lr

Al hebben de speciaalzaken ook vaak goede deals op occasions eventueel incl. (fabrieks)garantie van soms wel 20 jaar.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 20 mei 2021, 14:48

Sow hey! Ik zou ‘t zo kopen!
Goeie vondst.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 mei 2021, 21:08

Ik ben voor in de keuken aan het kijken naar inbouwspeakers. 2 stuks is denk ruim voldoende zodat ik ook nog buiten in de tuin muziek heb vanuit de keuken.

Kwam bij hifiklubben deze set tegen:

https://www.hifiklubben.nl/sonos-amp--b ... backbox_1/

Iemand hier ervaring met een soortgelijk iets? Zit niet aan een bepaald merk vast als het geheel maar in een 10cm verlaagd plafond past.

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Str8Six » 20 mei 2021, 21:38

Nice, bedankt voor alle tips! Budget zit inderdaad een beetje in die range zoals de genoemde speakers, ronde 500,-, maar mag ook best 700-800 worden voor een setje, ook tweedehands. De Hegel versterker en Kef speakers van de MP link zijn helaas wel wat boven budget, maar als iemand in mijn budget tips heeft, altijd welkom.
Forza schreef: 20 mei 2021, 08:00
Qua versterker is het het simpelste om gewoon een fatsoenlijke surround versterker te pakken. Zonde van de extra kanalen, maar qua functionaliteit zijn die dingen ideaal. Je kan er naartoe streamen met zo'n beetje alle mogelijke app's incl chromecast, airplay etc. Je tv hang je eraan met HDMI waarbij je ARC kan gebruiken (audio return channel > als je je tv aanzet gaat de versterker ook aan en kan je het volume regelen met de afstandsbediening van de tv. Alleen voor uitgebreide instellingen op de versterker heb je de dedicated AB nog nodig). Mocht surround geluid toch gaan kriebelen kan je eventueel later nog uitbreiden.
Dit spreekt me inderdaad ook wel erg aan, brede functionaliteit. Dat is ook de reden dat veel mensen (waaronder ik) ook aan een JBL soundbar oid denken. Makkelijk verbinden en aanslingeren maar, maar besef me ook dat er veel beter te krijgen is, wellicht voor een betere prijs

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 11 jun 2021, 11:44

Na de positieve ervaringen/verbeteringen in het geluidsbeeld na het plaatsen van een Audioquest Powerquest heb ik me nu ook gewaagd aan de netkabel voor de Hegel H390 versterker. Bij m'n vaste winkel kon ik een week lang 3 (normaal geprijsde) demokabels lenen welke ze hebben geselecteerd omdat deze over het algemeen in elke set een hoorbare positieve uitwerking hebben, de beste bang for bucks. Op de Supra na voor mij 2 onbekende kabels en merken.

Een Poolse Melodika, Hollandse Essential Audio en een Zweedse Supra.

Afbeelding

Na een tijd kabels wisselen en luisteren ben ik van mening dat de standaard bijgeleverde netkabel erbij zit 'omdat het moet' en een aftermarket kabel zeker een upgrade is, en al helemaal voor het geld. De Poolse Melodika blijft en de rest gaat retour. Onbekend maakt onbemind en het ontbreken van een dure marketing afdeling en een met velours beklede verpakking en made in the EU en houd de prijs ook vriendelijk :)
Laatst gewijzigd door Andry op 11 jun 2021, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 11 jun 2021, 12:28

Nice! Kun je het verschil in weergave omschrijven?

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door RS-Ron » 11 jun 2021, 12:41

Mijn receiver van Denon heeft na 35 jaar de geest gegeven. Ben geen audio fetisjist dus er moet gewoon iets komen om af en toe het stof uit de speakers te dreunen. Heb alleen wel zo iets van laat ik dan iets kopen wat eenvoudig te bedienen is (Ben nog van de handchoke en carburateurs enzo) maar wel wat handige gadgets heeft. Heb twee jaar geleden een nieuwe set DALI ZENSOR 5 AX gekocht als front speakers en achter staan twee oude kleine B&W boxjes weggefrommeld. Wil nu een ding wat meteen aangaat als ik de tv aanzet en wat bediend kan worden met 1 afstandsbediening. Heb een twee jaar oude smart tv van Samsung, en daar zit net geen AirPlay 2 op. Als ik de F1 via AirPlay 2 op een receiver kan kan streamen op de smart tv met beeld is dat ook wel handig. Geen idee of dat bestaat. Hoeft geen Nad, hengel of weet ik veel wat voor speciaal ding te zijn, Denon, Yamaha is prima. Het moet alleen af en toe lekker kunnen worden gebruikt om herrie te maken.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 11 jun 2021, 13:05

TLRS schreef: 11 jun 2021, 12:28 Nice! Kun je het verschil in weergave omschrijven?
Breder/ruimtelijker geluidsbeeld, meer details. Vooral bij electronische muziek is het heel goed te horen. Bij nummers die ik door en door ken hoor ik nu zowaar een track meespelen die ik daarvoor nooit heb gehoord. M'n versterker is een Hegel en speakers zijn van PMC. Deze staan bekend om hun neutrale klank. Af en toe miste ik weleens wat in het laag, met de Melodika kabel niet meer die ook verder in het laag gaat.

De standaard netkabel is een 3x0,75mm2 kabel zonder afscherming en de Melodika is 3x2,5mm2 en afgeschermd, daardoor wel dikker en stugger. Voor het geld (€70 voor een lengte van 1,0m) is het een hele goede upgrade tov het standaard exemplaar.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Opa » 11 jun 2021, 13:44

Opa schreef: 10 apr 2021, 01:24 Ik zit ook een beetje te kijken om wat anders te kopen, maar niet van die onwijs dure rommel, dat verschil hoor ik toch niet meer met die krakkemikkige oren van me. :lol:
RS-Ron schreef: 11 jun 2021, 12:41 Mijn receiver van Denon heeft na 35 jaar de geest gegeven. Ben geen audio fetisjist dus er moet gewoon iets komen om af en toe het stof uit de speakers te dreunen.
Ik heb inmiddels het één en ander 2e hands gekocht.....2x B&W 604 S3 staanders als frontspeakers, 2x B&W 686 S2 als surround speakers, 1x B&W LCR60 S3 centerspeaker en een Marantz SR7009 als receiver.
Het bevalt tot nu toe zeer goed, moet het alleen nog een keer een beetje finetunen, zit zoveel op die versterker en ben net als RS-Ron er niet zo heel erg meer in thuis....vorige versterker was 20 jaar oud en die vond ik al ingewikkeld. :lol:
Maar met een beetje Googlen en zo op i.net is er wel uit te komen en hoop ik weer jaren vooruit te kunnen met de huidige spullen.
En Ron, die versterker kocht ik ook 2e hands, ding ziet eruit als nieuw, is als ik het goed heb 125 watt per kanaal(dus het stof is wel van de speakers af te krijgen :tooth: ) en ik betaalde €500,- ervoor.
Als je het nieuwste model van de Marantz SR7*** serie koopt, ik dacht de SR7015, dan ben je al gauw meer dan het drie dubbele kwijt.
Ik moest ook eerst uitzoeken waar al die getallen voor staan, maar ben er bij Marantz en in mindere mate bij Denon wel een beetje achter hoe het zit.

Zal proberen om binnenkort wat foto's te maken van het "home-cinema" spul. :)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7165
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Erik K. » 11 jun 2021, 19:01

Opa schreef: 11 jun 2021, 13:44
Opa schreef: 10 apr 2021, 01:24 Ik zit ook een beetje te kijken om wat anders te kopen, maar niet van die onwijs dure rommel, dat verschil hoor ik toch niet meer met die krakkemikkige oren van me. :lol:
RS-Ron schreef: 11 jun 2021, 12:41 Mijn receiver van Denon heeft na 35 jaar de geest gegeven. Ben geen audio fetisjist dus er moet gewoon iets komen om af en toe het stof uit de speakers te dreunen.
Ik heb inmiddels het één en ander 2e hands gekocht.....2x B&W 604 S3 staanders als frontspeakers, 2x B&W 686 S2 als surround speakers, 1x B&W LCR60 S3 centerspeaker en een Marantz SR7009 als receiver.
Het bevalt tot nu toe zeer goed, moet het alleen nog een keer een beetje finetunen, zit zoveel op die versterker en ben net als RS-Ron er niet zo heel erg meer in thuis....vorige versterker was 20 jaar oud en die vond ik al ingewikkeld. :lol:
Maar met een beetje Googlen en zo op i.net is er wel uit te komen en hoop ik weer jaren vooruit te kunnen met de huidige spullen.
En Ron, die versterker kocht ik ook 2e hands, ding ziet eruit als nieuw, is als ik het goed heb 125 watt per kanaal(dus het stof is wel van de speakers af te krijgen :tooth: ) en ik betaalde €500,- ervoor.
Als je het nieuwste model van de Marantz SR7*** serie koopt, ik dacht de SR7015, dan ben je al gauw meer dan het drie dubbele kwijt.
Ik moest ook eerst uitzoeken waar al die getallen voor staan, maar ben er bij Marantz en in mindere mate bij Denon wel een beetje achter hoe het zit.

Zal proberen om binnenkort wat foto's te maken van het "home-cinema" spul. :)
Mooi spul! :thumbup:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 11 jun 2021, 20:43

Jaaaaaa, footooooooo's!

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door RS-Ron » 11 jun 2021, 21:42

Even wat zitten lezen, f1tv via de receiver gaat niet lukken. Dat wordt dus toch een andere TV. :tooth: Aangezien ik geen zin heb in tig extra speakers denk ik dt ik maar voor een stereo receiver ga. Wel handig als ik muziek kan streamen. Is dit wat ?

https://www.hobo.nl/yamaha-r-n602-zwar ... gJF9vD_BwE

Dit is wellicht meer op homecinema gericht, geen idee of dat meerwaarde heeft met twee frontspeakers en twee luidsprekers achter.

http://www.correct.nl/artikel.php?ARTN ... gK9XvD_BwE

Gr Ron

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martijn_bmw » 11 jun 2021, 22:31

Als je voor stereo gemak en goed geluid gaat zou ik Sonos amp adviseren.

Die heb ik ook, HDMI arc erin vanaf je tv en je hebt altijd zonder extra handeling je tv geluid over de speakers en volume regel je met de ab van je tv.

Verder via de Sonos app heel simpel te bedienen en alles op af te spelen.

https://www.hifiklubben.nl/sonos-amp-mu ... /sonampbk/
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 11 jun 2021, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door 2226cc » 11 jun 2021, 22:33

Laatst weer een Sony gekocht, vond hem wel vet. Zou uit 1998 moeten zijn als ik het goed heb.
Bijlagen
F1137332-4C3B-490B-9CC4-53CC0EAA1CB1.jpeg
F1137332-4C3B-490B-9CC4-53CC0EAA1CB1.jpeg (37.73 KiB) 873 keer bekeken
1FBC762E-B03E-4707-9E42-F1FC553E7D18.jpeg
1FBC762E-B03E-4707-9E42-F1FC553E7D18.jpeg (424.23 KiB) 873 keer bekeken
3D96308F-A3CD-4D1D-849A-53EC4EA1B275.jpeg
3D96308F-A3CD-4D1D-849A-53EC4EA1B275.jpeg (411.03 KiB) 873 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 171 gasten