Stereo @home, liefhebbers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 13 mar 2021, 10:03

Maus schreef: 12 mar 2021, 11:10 Goed beschouwd staat het wel in relatie met elkaar.

Had' m al eens gepost, maar onderstaande link bevat veel nuttige info;
https://dngmns.home.xs4all.nl/readscapes.html
Merci!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 14 mar 2021, 18:56

:thumbup: Thanks voor de link

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 10 apr 2021, 00:05

Meanwhile... Heeft iemand intussen genoeg gehad van zijn Hegel H360, NAD M2 of NAD 950?

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Opa » 10 apr 2021, 01:24

Ik zit ook een beetje te kijken om wat anders te kopen, maar niet van die onwijs dure rommel, dat verschil hoor ik toch niet meer met die krakkemikkige oren van me. :lol:
Heb nu een Yamaha 5.1 receiver van ongeveer 20 jaar oud staan, met boxjes van Harmon Kardon.....4 speakers, een center speaker en een basbox.
Ik wil eigenlijk weer terug naar 2 zuilen, 1 center en 2 kleinere boxjes(om op te hangen) als rear surround speakers en eventueel de subwoofer erbij houden om het geluid nog wat voller te laten klinken.
Ik vind het geluid nu wat 'blikkerig', maar ik denk ook dat dat vrij logisch is met van die kleine boxjes die er nu hangen.....hiervoor had ik 4 vloerstaanders van Mission, maar door een ander bankstel en daarna ruimtegebrek heb ik die toen weg gedaan.

Ben van plan om 2e hands wat op te zoeken, ik wil er ook weer geen vermogen aan gaan uitgeven.
Zat te denken aan een receiver van Denon en 2 vloerstaanders van B&W of zo en eventueel de kleinere rear surround en center speakers ook van B&W of eventueel een ander merk.
Maar ik ben er al heel lang 'uit' wat dat betreft, dus heb dan ook geen idee welke speakers er waar voor hun geld bieden.

Heb al een beetje zitten rondneuzen en zie dat een leuke versterker 2e hands wel voor een bedrag van rond de €300,- te koop is en ook de staanders zijn voor zo'n €300,- à €400,- wel te koop.
Dan nog een centerspeaker en 2 kleinere, dus ik denk dat zo rond de €1000,- wel een aardig budget zal zijn voor het geheel.

Als er mensen zijn met goede tips, of die goede ervaringen hebben met bepaalde merken voor deze bedragen dan hoor ik het graag. :)

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 10 apr 2021, 09:43

Hier staan twee Denon avr-4306 in huis.. koop je voor ongeveer 200 euro. Dijk van een versterker. Klinkt prettig, aansluitingen te over, speelt muziek vanaf (bescheiden) usb stick, ipod of netwerk. Kan video input met drie tulpjes converteren naar hdmi. Oja, je kunt m aan en uitzetten via je telefoon.. en bedienen met een app. Werkt niet perfect, maar ik heb er gemak van.

Als het blikkerig klinkt nu, zegt dat misschien iets over de akoestiek van je ruimte. Iets om erg in te houden bij het uitzoeken van luidsprekers..

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martijn_bmw » 10 apr 2021, 10:56

En jezelf afvragen hoeveel je echt gebruik maakt van het surroundgeluid.
Als je hetzelfde budget in een stereo opstelling steekt kan je veel mooier spul kopen en als je die aansluit op je tv heb je alsnog een lekker geluid met films kijken alleen dat overvliegende vliegtuig komt misschien iets minder intens over.

Maar ik ben jaaaaren geleden alweer terug gegaan naar stereo en bevalt top

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Opa » 10 apr 2021, 13:32

Bedankt beiden. :D
TLRS schreef: 10 apr 2021, 09:43 Als het blikkerig klinkt nu, zegt dat misschien iets over de akoestiek van je ruimte. Iets om erg in te houden bij het uitzoeken van luidsprekers..
Blikkerig heb ik ook tussen aanhalingstekens gezet, vind het een beetje moeilijk te omschrijven, maar het klinkt niet lekker 'vol'.
Zoals gezegd heb ik eerst 4 staanders van Mission gehad en daarmee, een voor mij, veel mooier geluid, dus de ruimte ligt het denk niet echt aan.



Martijn_bmw schreef: 10 apr 2021, 10:56 En jezelf afvragen hoeveel je echt gebruik maakt van het surroundgeluid.
Dat heb ik me inderdaad ook afgevraagd, want ik heb inderdaad zo hier en daar gelezen dat voor voor alleen muziek je beter een stereo versterker aan kunt schaffen, maar wij kijken televisie altijd met het geluid over de boxen, zowel het journaal, als de series, als films.
En zoals gezegd is mijn gehoor niet echt heel super meer, dus de echte hoge tonen zal ik vast niet meer horen, weet ook niet wat echt het verschil is qua geluid bij afspelen van muziek tussen bijv. een 5.1 of 7.1 receiver en een stereo tuner versterker?

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Tom » 10 apr 2021, 13:55

Ik ben ook teruggegaan van surround naar stereo.
Surround is wel tof bij films en games. Maar ik vind muziek belangrijker. Je krijgt een veel krachtiger/betere (ondanks dat watt gelijk is, verkijk je daar niet op) stereo versterker voor het geld van een surround versterker en dat merk je.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 10 apr 2021, 15:21

Daarom stap ik nu over op een 2e stereo geïntegreerde versterker met HT BYpass ;-)
Best of both worlds!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martijn_bmw » 10 apr 2021, 16:36

Het is vooral beter omdat je je 1.000eur verdeeld over 2 speakers en 1 versterker met 2 kanalen ipv hetzelfde bedrag over 5 speakers en 5 kanalen.

Als geld geen rol speelt kan je surround uiteraard net zo goed krijgen als stereo alleen kost dat dus 3x zoveel.
Ik heb ook alle tv geluid over de speakers gewoon omdat dat 100x beter klinkt dan de prut speakers in de flatscreen maar wel gewoon in stereo opstelling dus :)

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 10 apr 2021, 17:04

Opa schreef: 10 apr 2021, 13:32 Blikkerig heb ik ook tussen aanhalingstekens gezet, vind het een beetje moeilijk te omschrijven, maar het klinkt niet lekker 'vol'.
Dat is waarschijnlijk ergens anders te zoeken inderdaad. Als spelen met de opstelling geen betere 'sweetspot' op de luisterplek teweeg brengt, dan zit het er misschien gewoon niet in.

Voor geluidskwaliteit zou ik ook kiezen voor 2 goeie speakers, ipv 5 matige. Dat gezegd hebbende staat //Joost's oude 5.1 set bij m'n ouders, met speakers heel dicht bij de zitplek. Op relatief laag volume spraak van de tv horen is daar wel weer handig voor. Maargoed, mocht je daar oren naar hebben :tooth: daarvoor zijn dan weer geen dure surround speakers nodig.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door 328Ti » 11 apr 2021, 00:51

Of 2e hands kopen als je oude whats hifi etc recensies leest. Er is echt zoveel moois te koop voor een prikkie.

Voorbeeldje; Een Meridian 551 en een paar Audio Physic,s heb je onder de 1k€. Dat speelt menig spul weg tussen de 4-6k€

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Opa » 11 apr 2021, 14:39

Tom schreef: 10 apr 2021, 13:55 Ik ben ook teruggegaan van surround naar stereo.
Surround is wel tof bij films en games. Maar ik vind muziek belangrijker. Je krijgt een veel krachtiger/betere (ondanks dat watt gelijk is, verkijk je daar niet op) stereo versterker voor het geld van een surround versterker en dat merk je.
Ok, maar het gaat mij er niet zozeer om dat het ding nog meer geluid produceert(harder kan) dan nu, ik wil gewoon een wat 'voller' geluid.

HJ2 schreef: 10 apr 2021, 15:21 Daarom stap ik nu over op een 2e stereo geïntegreerde versterker met HT BYpass ;-)
Best of both worlds!
Dat zegt me helemaal niets, wat is een HT BYpass?

Martijn_bmw schreef: 10 apr 2021, 16:36 Het is vooral beter omdat je je 1.000eur verdeeld over 2 speakers en 1 versterker met 2 kanalen ipv hetzelfde bedrag over 5 speakers en 5 kanalen.
Al zou ik overgaan op gewoon stereo dan zou ik denk alsnog 4 boxen nemen, heb ik vroeger ook altijd gehad toen ik nog een stereo versterker had en vond ik altijd veel fijner klinken dan 2 boxen.
Dan zou dus alleen de centerspeaker komen te vervallen, want ik denk dat een stereo versterker niet echt veel goedkoper zal zijn dan een 5.1. :wink:

TLRS schreef: 10 apr 2021, 17:04
Voor geluidskwaliteit zou ik ook kiezen voor 2 goeie speakers, ipv 5 matige. Dat gezegd hebbende staat //Joost's oude 5.1 set bij m'n ouders, met speakers heel dicht bij de zitplek. Op relatief laag volume spraak van de tv horen is daar wel weer handig voor. Maargoed, mocht je daar oren naar hebben :tooth: daarvoor zijn dan weer geen dure surround speakers nodig.
Ik wil ook geen matige speakers, maar redelijk goede, ik dacht dat B&W wel aardige speakers heeft gemaakt en 2e hands vallen de meeste van die speakers wel mee qua prijs...zoals gezegd zou het met stereo alsnog 4 boxen worden.
Wat bedoel je met Joost's oude set? Afbeelding

328Ti schreef: 11 apr 2021, 00:51 Of 2e hands kopen als je oude whats hifi etc recensies leest. Er is echt zoveel moois te koop voor een prikkie.
Volgens mij is al meerdere keren hier gemeld dat ik juist op zoek ben naar 2e hands. :wink:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door 328Ti » 11 apr 2021, 16:53

Opa schreef: 11 apr 2021, 14:39
328Ti schreef: 11 apr 2021, 00:51 Of 2e hands kopen als je oude whats hifi etc recensies leest. Er is echt zoveel moois te koop voor een prikkie.
Volgens mij is al meerdere keren hier gemeld dat ik juist op zoek ben naar 2e hands. :wink:
Ok, hele draadje volg ik niet actief.

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 11 apr 2021, 17:41

Opa schreef: 11 apr 2021, 14:39 ..want ik denk dat een stereo versterker niet echt veel goedkoper zal zijn dan een 5.1. :wink:
Dat denk ik ook.. Denon avr-4306 ! ;) Netwerk kabeltje erin.. DeRemote app installeren.. eventueel een oud ipodje eraan knopen (zelf nog geen ervaring mee).

Denk dat je op marktplaats wel sets vind met 4 zuilen en 1 center, dan zou ik toch voor ‘surround’ gaan. Zo’n Denon is namelijk behoorlijk gedetailleerd in te stellen. Schakelen tussen surround en 4 kanaals stereo zou een eitje moeten zijn.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Opa » 11 apr 2021, 18:38

:thumbup:

4 zuilen gaat 'm niet worden, 2 zuilen en 2 kleinere surround speakers, zoals ik een aantal posts geleden al melde, het bankstel staat in de weg voor 4 zuilen.
Hoef niet perse een complete set in 1 keer te kopen, kan ook 2 zuilen ergens kopen, de surround speakers weer ergens anders en de versterker ook bij een ander....de center speaker uiteraard ook. :wink:
Ipod hoeft niet, ik heb nog een vrij nieuwe Blue Ray speler aangesloten staan die vrijwel elke disk wel afspeelt en cd's, blue rays en wat dvd's heb ik ook nog, maar zal toch meest gewoon de radio zijn die aan staat.
Heb ook veel disks op een 64 gb memory stick staan, dus kan het ook eventueel daar vanaf afspelen en kan ook streamen via telefoon, of iPad. :D

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Jeffrey026 » 14 apr 2021, 22:00

5.1: check
2 grote zuilen : check
2 kleinere rears: check
1 centerspeaker : check
Reciever: check
Budget 1000€: check
Beetje afdingen en je hebt leuk spul voor weinig
https://link.marktplaats.nl/m1661565275

review
https://hifi.nl/artikel/5168/Jamo-S-608.html

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 22 apr 2021, 20:13

Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en een gebruikte HEGEL H360 aangeschaft
Hohly shit! Ik had wel een verschil verwacht met stereo weergave, maar DIT! :love:

Voorlopig ben ik mijn muziekcollectie weer he-le-maal opnieuw aan het ontdekken.
Prachtig!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 23 apr 2021, 14:12

Een Hegel :thumbup: Erg herkenbaar ook dat je de collectie gewoon opnieuw ontdekt. Een kleine en relatief onbekende fabrikant, maar ze ontwerpen er erg lekker klinkende spullen.

Geniet van de aanwinst :headbang:

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 23 apr 2021, 18:17

Dat doe ik zeker, volop!
Heerlijk wat een geluid en wat een stage 👍🏻

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 23 apr 2021, 19:01

Feli! :thumbup:
Ken Hegel alleen van de posts van Andry, maar uitgaande van de verschillende reviews heb je er geen slechte koop aan gedaan.
Het opnieuw ontdekken van de collectie klinkt mij ook wel bekend in de oren. (Momenteel / komende tijd mag ik er ook weer aan geloven. :mrgreen: :hangloose:)

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 23 apr 2021, 20:16

Geen straf toch? Vanavond lekker luisteren.
Streaming (spotify) klinkt ook veel beter nu omdat de Hegel alles herklokt. FLAC vanaf de nas... just wow!

Playlists uitwisselen dan maar.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 24 apr 2021, 13:17

Over de collectie weer opnieuw ontdekken gesproken.
In principe kan deze post ook in het verbouw- of woningdraadje, en / of het gezondheidsdraadje. Gezien de impact wat het heeft,
verdient het eigenlijk een eigen draadje, maar vooralsnog plant ik 'm hier omdat het onderwerp ook invloed heeft op de beleving van stereo.
Aanvankelijk vanuit die gedachte ben ik mezelf wat meer in de materie gaan verdiepen, later ook (of beter gezegd; voornamelijk) vanuit gezondheidsperspectief.
Waar het over gaat, is elektrosmog.
We staan er mee op, we gaan er mee naar bed. Het is overal om ons heen en de smog wordt alleen maar meer en meer (denk aan de energietransitie). (In dat licht bezien kan men zich, op gezondsheidsvlak, de borst nog nat maken.)
Kort uitgelegd beïnvloedt elektrosmog al onze fysische en psychische processen. Onder andere de elektrische en chemische overdrachtsprocessen in ons zenuwstelsel worden verstoord, waaronder dus ook ons hoorvermogen om geluiden te herkennen en te lokaliseren, en daardoor ook het beluisteren van muziek.

Een goede 3 maanden geleden eens begonnen met het verminderen van deze smog in huis. Begonnen met wat stickertjes (chips) van Gabriël-Tech te plakken in de meterkast en de router, later uitgebreid met vloerverwarming. Dit alles gaf al enig (merkbaar) resultaat, zowel in welzijn, als in waarneming van de muziek.

Sinds een kleine maand hangt er een Fostac Maxiimus in de meterkast.
Of het werkt? Nou en of!
Draai nog wel eens een youtubeje af op de tv, van beiden is bekend dat de geluidskwaliteit aardig te wensen over laat. Nu is er duidelijk meer detail en gelaagdheid waar te nemen. Klank van bijvoorbeeld een piano is veel natuurlijker. Zelfs mijn vrouw neemt de veranderingen waar.
Dan door naar de stereo, deze moest zich (uiteraard) weer even "zetten" vanwege het stroomloos staan. Ik dacht dat ik m'n collectie wel redelijk kende, maar wat een verschil!
Detail, dynamiek, rust, plaatsing, etc., in alles is verandering waarneembaar.
Komende tijd heerlijk genieten dus. :headbang:

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 24 apr 2021, 15:52

Hoe werkt dat dan, die countermeasures die je geplaatst hebt?

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 24 apr 2021, 19:45

Hoe het precies werkt, welke techniek er toegepast is, is voor mij ook abracadabra. Kan je beter de desbetreffende fabrikant contacten. ;-)
Maar dat er iets werkt, dat ons welzijn veranderd is, dat met betrekking tot de weergave van muziek onze waarneming anders is, is een feit.
Heb hier wel voor wat info (een schaamteloze kopie) van de site van Kemp;
http://www.kempelektroniks.nl/nl/917/ke ... xiimus-p40
http://www.kempelektroniks.nl/nl/799/ke ... tech-chips

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Forza, Gijzert, Google [Bot], mark123, Martijn M, Philipoo, TLRS en 174 gasten