Stereo @home, liefhebbers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 12 jun 2021, 08:53

Andry schreef: 11 jun 2021, 13:05 Breder/ruimtelijker geluidsbeeld, meer details. Vooral bij electronische muziek is het heel goed te horen. Bij nummers die ik door en door ken hoor ik nu zowaar een track meespelen die ik daarvoor nooit heb gehoord. M'n versterker is een Hegel en speakers zijn van PMC. Deze staan bekend om hun neutrale klank. Af en toe miste ik weleens wat in het laag, met de Melodika kabel niet meer die ook verder in het laag gaat.

De standaard netkabel is een 3x0,75mm2 kabel zonder afscherming en de Melodika is 3x2,5mm2 en afgeschermd, daardoor wel dikker en stugger. Voor het geld (€70 voor een lengte van 1,0m) is het een hele goede upgrade tov het standaard exemplaar.
Je maakt me nieuwsgierig..! Stel dat de rest van de stroomvoorziening weinig bijzonders is, heeft het dan nog steeds zin denk je?

Heeft de hegel zijn eigen stroomgroep?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door allen » 12 jun 2021, 22:12

Martijn_bmw schreef: 11 jun 2021, 22:31 Als je voor stereo gemak en goed geluid gaat zou ik Sonos amp adviseren.

Die heb ik ook, HDMI arc erin vanaf je tv en je hebt altijd zonder extra handeling je tv geluid over de speakers en volume regel je met de ab van je tv.

Verder via de Sonos app heel simpel te bedienen en alles op af te spelen.

https://www.hifiklubben.nl/sonos-amp-mu ... /sonampbk/
Tom & Arthur kunnen je vast alles vertellen over het gebruiksgemak van een Sonos. Arthur nog bedankt voor de koffie overigens. En je wifi... :bag:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door tomgtr » 12 jun 2021, 23:00

:bag:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Arthur » 13 jun 2021, 02:15

:bag:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martijn_bmw » 13 jun 2021, 07:46

?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door matthyssie » 13 jun 2021, 10:13

RS-Ron schreef: 11 jun 2021, 21:42 Even wat zitten lezen, f1tv via de receiver gaat niet lukken. Dat wordt dus toch een andere TV. :tooth: Aangezien ik geen zin heb in tig extra speakers denk ik dt ik maar voor een stereo receiver ga. Wel handig als ik muziek kan streamen. Is dit wat ?

https://www.hobo.nl/yamaha-r-n602-zwar ... gJF9vD_BwE

Dit is wellicht meer op homecinema gericht, geen idee of dat meerwaarde heeft met twee frontspeakers en twee luidsprekers achter.

http://www.correct.nl/artikel.php?ARTN ... gK9XvD_BwE

Gr Ron
Ik heb nog een Denon AVR-X3600H staan. Beestje is net een jaar oud (mei 2020) maar ik gebruik hem niet meer ivm upgrade. Moet hem nog eens op marktplaats knallen maar gun hem natuurlijk liever een DF’er.

Ding is verder als nieuw, alle toebehoren is er bij.

Zat te denken aan €650.

https://www.whathifi.com/reviews/denon-avr-x3600h


Heb verder ook nog wat Klipsch speakers in de aanbieding, R-51M boekenplank, R-34C center en een R-12SW sub. Eventueel mogen m’n RP-6000f’s ook wel weg mocht daar iemand interesse in hebben.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 14 jun 2021, 12:44

TLRS schreef: 12 jun 2021, 08:53
Andry schreef: 11 jun 2021, 13:05 Breder/ruimtelijker geluidsbeeld, meer details. Vooral bij electronische muziek is het heel goed te horen. Bij nummers die ik door en door ken hoor ik nu zowaar een track meespelen die ik daarvoor nooit heb gehoord. M'n versterker is een Hegel en speakers zijn van PMC. Deze staan bekend om hun neutrale klank. Af en toe miste ik weleens wat in het laag, met de Melodika kabel niet meer die ook verder in het laag gaat.

De standaard netkabel is een 3x0,75mm2 kabel zonder afscherming en de Melodika is 3x2,5mm2 en afgeschermd, daardoor wel dikker en stugger. Voor het geld (€70 voor een lengte van 1,0m) is het een hele goede upgrade tov het standaard exemplaar.
Je maakt me nieuwsgierig..! Stel dat de rest van de stroomvoorziening weinig bijzonders is, heeft het dan nog steeds zin denk je?

Heeft de hegel zijn eigen stroomgroep?
Nee (nog) niet.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 16 jun 2021, 16:14

TLRS schreef: 12 jun 2021, 08:53
Andry schreef: 11 jun 2021, 13:05 Breder/ruimtelijker geluidsbeeld, meer details. Vooral bij electronische muziek is het heel goed te horen. Bij nummers die ik door en door ken hoor ik nu zowaar een track meespelen die ik daarvoor nooit heb gehoord. M'n versterker is een Hegel en speakers zijn van PMC. Deze staan bekend om hun neutrale klank. Af en toe miste ik weleens wat in het laag, met de Melodika kabel niet meer die ook verder in het laag gaat.

De standaard netkabel is een 3x0,75mm2 kabel zonder afscherming en de Melodika is 3x2,5mm2 en afgeschermd, daardoor wel dikker en stugger. Voor het geld (€70 voor een lengte van 1,0m) is het een hele goede upgrade tov het standaard exemplaar.
Je maakt me nieuwsgierig..! Stel dat de rest van de stroomvoorziening weinig bijzonders is, heeft het dan nog steeds zin denk je?

Heeft de hegel zijn eigen stroomgroep?
Een korte review van de netkabel:

https://sites.google.com/site/vinylivan ... n-netsnoer

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Walter » 16 jun 2021, 19:34

.
Laatst gewijzigd door Walter op 03 aug 2021, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door matthyssie » 16 jun 2021, 21:57

Maakt niet uit Walter. Een paarse kabel zorgt voor loudness!!11!

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Walter » 17 jun 2021, 08:40

.
Laatst gewijzigd door Walter op 03 aug 2021, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 17 jun 2021, 09:23

Stroom naar de versterker ligt hier grotendeels onder de gewapende betonvloer door. Zou niet eens gek veel werk zijn het laatste stuk naar de meterkast af te schermen.

AJ van den Hul lijkt me het type dat producten op de markt brengt die nuttig zijn. Die heeft ze ook in het assortiment..?

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Wimo » 17 jun 2021, 12:05

De spanningskabel lijkt goed te zijn in het hoog, als ik The Jacksons draai. Misschien iets te goed. Of het mist iets in het midden-laag dat kan ook. Misschien ligt het aan het inspelen, maar het is niet irritant.
Een stroomkabel 'inspelen'? Wait whut?

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Walter » 17 jun 2021, 13:21

.
Laatst gewijzigd door Walter op 03 aug 2021, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door tomgtr » 17 jun 2021, 14:06

Haha, ik weet dat Quad ooit eens zo'n testje heeft gedaan voor journalisten. Verschil horen tussen rechte kabel en Quad versterker. Dat konden ze niet waarna Quad zei: duurder dan onze versterker is weggegooid geld. Mijn broer draaide toentertijd geloof ik op een Quad versterker. Later verdiende hij wat meer centjes en schakelde naar een Mark Levinson. Toen kon hij wel verschil horen. Inmiddels Devialet geloof ik. Er zal echt wel verschil zitten maar over het algemeen voor die laatste 10 pct beter (en zelfs dat is subjectief) betaal je 10 x zo veel. Ik kan er niks mee. Luister vooral muziek (iets wat veel audiofielen vergeten, die luisteren geluid of opname). Zelfde heb ik met auto's horloges etc. Ik wil graag goed, weet dat dat geld kost maar heb nul interesse in de top. Het verschil tussen goed en de top is zo klein en bij sommige producten subjectief dat het me het geld niet waard is en het al gauw een beetje naar patsen gaat neigen. Zo dus ook met stroomkabels, hoe gek wil je het maken. Hoe goed is de akostiek van je huis dat het dat verschil waar maakt.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 17 jun 2021, 14:28

Walter schreef: 17 jun 2021, 08:40 Dan moet je ook zorgen dat de kabel rechtstreeks aan het net hangt, zonder stopcontact. En de installatiedraad natuurlijk ook met aluminiumfolie omwikkelen om de electromagnetische invloeden te verminderen. Voor het beluisteren wel even de drie fases apart meten om ze zien welke de beste loudness geeft en die dan gebruiken. Succes!
Ik heb een nette, afgeschermde kabel getrokken vanaf de meterkast naar een enkelvoudig stopcontact achter de stereo, door een eigen buis.
Mijn plan is om de mantel aan de aarde te hangen in de meterkast en deze netjes tot op alle componenten te verbinden. Achter de WCD een nette slof met goede contacten (het behoeft geen rodium plated te zijn, maar gewoon een lekker stroef galvanisch contact vind ik voldoende). Dan even zorgen dat alle fases op dezelfde kant zitten, nette netsnoeren (ook afgeschermd), nameten of wat je hebt gedaan juist is, en gaan met die Banana Rama! :headbang:

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 17 jun 2021, 18:35

Walter schreef: 17 jun 2021, 13:21 Als je lange tijd luistert, valt je meer op in de muziek. Het is heel menselijk om, als je net een dure stroomkabel hebt gekocht, dit moet worden veroorzaakt door die kabel. Die dan blijkbaar "ingespeeld" moet worden. Als je echter alleen maar denkt dat je een nieuwe kabel hebt, hoor je na lange tijd ook meer in de muziek.

Omdat (verschil in) geluid zo moeilijk objectief te beoordelen is, is dit natuurlijk een heel dankbaar werkterrein voor allerlei dure pseudo-oplossingen. Ik merk het zelf ook, ik heb laatst nieuwe speakers gekocht, die ik bij iemand anders had beluisterd. Ik vond dat er veel verschil in zat mijn mijn bestaande set. Ik heb die speakers aangeschaft en vond ze inderdaad beduidend beter. Omdat ik de oude set nog had, heb ik een (objectieve!) A/B test gedaan, door een opstelling te maken waarin ik kon schakelen (beter gezegd: iemand anders kon laten schakelen, want als je zelf weet waar je naar luistert, hoor je altijd verschil, omdat je dat verwacht). Toen was dat hele verschil opeens weg (er was wel verschil, het waren natuurlijk andere speakers, maar het subjectieve verschil dat ik eerder had gehoord was er niet meer).

Dat bedrijven als Van den Hul een waas van wetenschap uitstrooien ("halogen-free"? dat betekent dus dat het milieuvriendelijk plastic bevat) om onnodige en hele dure kabels aan mensen te slijten die daarna natuurlijk in hun beleving ook echt verschil horen. Als iemand goed geïnformeerd is en er toch geld aan wil uitgeven: kan ik mee leven. En als je daar een blij gevoel van krijgt en denkt dat het beter klinkt, dan was het misschien nog wel een goede investering ook. Maar bedenk dat een placebo vaak net zo goed werkt.

Als je wilt weten of een andere stroomkabel verschil maakt, moet je een opstelling bouwen waarin je kunt switchen, en dan luister je bijv. 20 stukjes met steeds een random kabel en hou je bij welke kabel dat je denkt dat het is. Het switchen gebeurt dan dus door iemand anders, als luisteraar weet je niet wat er wordt gebruikt. En dan kijken of de uitkomst statistisch significant is. Het is niet mogelijk om na het wisselen van een kabel objectief vast te stellen of de muziek beter klinkt.

Hier nog wat informatie over de natuurkunde die er achter zit:

http://www.breem.nl/TechThemas/Bekabeling.htm
http://www.the-paradox.nl/paradox/fouten/nl
Walter, ik begrijp je bedenkingen.. de meesten wel denk ik. Wat je misschien hebt vast gesteld met die speakers is dat de akoestiek beter was op de plaats waar je ze eerder geluisterd had. Of de versterker aldaar..?

Luidspreker kabels was ik ook nooit zo van overtuigd. Tot de setup en opstelling kennelijk goed genoeg was.. en de verschillen tussen de kabels groot genoeg. Toen maakten een paar goeie kabels van een onprettig.. ietwat schelle of te aanwezig midden noemenswaardig prettiger. Kan natuurlijk altijd dat Qed juist beroerd bedacht is om de verschillen met 'normale' kabels te benadrukken, maar das misschien voor een ander topic :tooth:

Denk dat de meesten 20kg gewichtsbesparing in een auto ook niet merken. Maar om een totaal van 100kg te besparen is het een mooie stap..

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Adwo » 17 jun 2021, 19:25

TLRS schreef: 12 jun 2021, 08:53
Andry schreef: 11 jun 2021, 13:05 Breder/ruimtelijker geluidsbeeld, meer details. Vooral bij electronische muziek is het heel goed te horen. Bij nummers die ik door en door ken hoor ik nu zowaar een track meespelen die ik daarvoor nooit heb gehoord. M'n versterker is een Hegel en speakers zijn van PMC. Deze staan bekend om hun neutrale klank. Af en toe miste ik weleens wat in het laag, met de Melodika kabel niet meer die ook verder in het laag gaat.

De standaard netkabel is een 3x0,75mm2 kabel zonder afscherming en de Melodika is 3x2,5mm2 en afgeschermd, daardoor wel dikker en stugger. Voor het geld (€70 voor een lengte van 1,0m) is het een hele goede upgrade tov het standaard exemplaar.
Je maakt me nieuwsgierig..! Stel dat de rest van de stroomvoorziening weinig bijzonders is, heeft het dan nog steeds zin denk je?

Heeft de hegel zijn eigen stroomgroep?
Net zoals meer mensen word ik domweg lacherig van een stroomkabel die een lagere frequentie laat horen dan een andere stroomkabel. Dus het frequentiebereik van je speakers is ineens groter geworden? tja..

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Andry » 17 jun 2021, 21:28

Alle bedenkingen begrijp ik goed, zelf heb ik eerder nooit een euro gespendeerd aan de stroomvoorziening. De onderbouwing dat het beter zou zijn, begreep ik nooit. Sterker nog nu nog steeds niet :) Standaard bijgeleverde netkabels, standaard stekkerblok je kent het wel en het draaide prima.

Toch de proef op de som genomen en blind de PowerQuest gekocht. Na het aansluiten direkt een ander geluid en nee: je hoeft er niet eens ' goed voor te gaan zitten' om de verschillen te horen. Nu idem met het andere netsnoer, wel in mindere mate. Helemaal objectief? Nee. De vriendin kwam binnen na het werk en de set stond te draaien. Haar opmerking: het klinkt anders, heb je toch weer een andere amp gekocht? Objectief: ja. Zo ook met de kabels gespeeld en steeds gewisseld. 1 minuut luisteren naar steeds dezelfde stukken uit bepaalde tracks en zo is de Melodika geselecteerd.

In enkele Hegel FB groepen wordt van deze amp opvallend vaak het netsnoer vervangen met fraai resultaat. Metingen van anderen laten zien dat de standaard netkabel net aan is. Wellicht een verklaring.



Op 18:44 > :)

Maar goed kabels, netfilters, pluggen, dempers, speakerkabels van de vloer....altijd eindeloze discussies tussen de pros en cons :wink: :mrgreen:

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 18 jun 2021, 10:34

Adwo schreef: 17 jun 2021, 19:25 Net zoals meer mensen word ik domweg lacherig van een stroomkabel die een lagere frequentie laat horen dan een andere stroomkabel. Dus het frequentiebereik van je speakers is ineens groter geworden? tja..
Denk dat een breed frequentiebereik vergelijkbaar is met een band met veel grip. Zonder aandrijving heb je er niet zoveel aan.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 18 jun 2021, 10:42

Dus de voorwielen hebben niks aan banden met goeie grip?
(Ok, ok, bij mij de achterwielen dan…)

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door tomgtr » 18 jun 2021, 10:43

TLRS schreef: 18 jun 2021, 10:34
Adwo schreef: 17 jun 2021, 19:25 Net zoals meer mensen word ik domweg lacherig van een stroomkabel die een lagere frequentie laat horen dan een andere stroomkabel. Dus het frequentiebereik van je speakers is ineens groter geworden? tja..
Denk dat een breed frequentiebereik vergelijkbaar is met een band met veel grip. Zonder aandrijving heb je er niet zoveel aan.
Als je deze vergelijking doortrekt hebben we het dus nu over het materiaal van de slang van de benzinepomp?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door matthyssie » 18 jun 2021, 11:15

:lol: :lol: :lol:

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Wimo » 18 jun 2021, 13:10

Waarom zou een kabel het vermogen beperken? Dat is toch kinderlijk eenvoudig uit te sluiten door een berekening die door de fabrikant al is gedaan? Of leveren fabrikanten bewust slechte accessoires bij hun apparatuur?

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Forza » 18 jun 2021, 13:25

Tenzij de voeding van je versterker schandalig slecht ontworpen is ga je geen verschillen horen in de stroomtoevoer. Is psychoakoestiek en ook bij blinde A/B testen volledig ontkracht.

Desalniettemin mag jij aan je spulletjes knopen wat je wilt natuurlijk. Het ziet er wat leuker uit en als het voor jou mooier klinkt is dat prima :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Zed240 en 178 gasten