Stereo @home, liefhebbers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Sjoerd » 19 dec 2007, 20:18

Pioneer plasma 42" typenummer weet ik niet
Denon AVR 2802
Denon DVD 2800
Audio Physics Speakers type Yara; 4 zuilen in de hoek + center speaker onder de TV. Geen sub!
Verder uiteraard niet bezuinigd op bekabeling

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 19 dec 2007, 22:27

Leuk topic, mijn setup op dit moment:

[img:800:534]http://martijnfoto.nl/dump/IMG_2090.jpg[/img]

Die monitor is inmiddels naar zolder verhuist, kan zelfs bij die bios van m'n HTPC op de tv. :)

Specs:
- Philips 28PW6008
- JVC 5.1-setje (met kapotte cd-la, gelukkig wel een optische ingang)
- HTPC
  • SilverStone SST-LC17S Zilver
    Zalman PSU ZM360B-APS 360 Watt

    3x Nexus Technology Real Silent Case Fan 80 Mm
    3x Nexus Technology Silicon Absorber For Case Fan 80 Mm
    3x Nexus Technology Case Fan Vibration Absorbers Mounts
    2x AC Ryan MeshX 80 Mm

    Asus P5L 1394
    Intel Core 2 Duo E4500 2.20 GHz
    Stock Cooler
    Kingston KVR667D2N5/1G 1GB

    Asus EN8600GT Silent
    Hauppauge PVR-500
    TerraTec Aureon 5.1 Fun

    Seagate Baracuda 7200.10 250GB
    Maxtor DiamondMax 10 200GB IDE
    NEC DVD-RW ND-3500AG
    Revoltec Rounded IDE Kabel Zwart 60 Cm

    Logitech Cordless Desktop EX100
    Microsoft MCE Remote
- Aristona DVD-speler, die nu dus door de pc vervangen is


De tv en home-cinema-set heb ik zo'n 3 jaar geleden gekocht, toen ik al van plan was om te gaan samenwonen. Toen mijn vriendin met het voorstel kwam om een nieuwe bank te kopen en de woonkamer om te gooien, was dat voor mij een reden om maar meteen alles aan te pakken.

Ik heb al wat rond gekeken/geluisterd en me natuurlijk goed ingelezen. Op dit moment is dit de shortlist, maar dat kan nog op alle punten wijzigen voordat ik het geld bij elkaar heb :) :
- Philips 42PFL7682 of 37PFL9632
- Marantz SR5001
- Mordaunt Short Avant 906i (2x, later aangevuld met rears+center+sub)
- nieuwe bank/salontafel/stereo-meubel
- zelfde HTPC als hierboven, die heb ik erop samengesteld dattie moeiteloos 1080p speelt van HD-DVD etc.

Het lijkt er nu op dat we die bank van onze werkgever (bijbaantje) cadeau gaan krijgen, dus dat zou al een mooie €700+ schelen. De tv+woonkamerverbouwing hoop ik eind maart te realiseren, receiver + speakers kon in totaal nog wel eens een jaar gaan duren.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 20 dec 2007, 00:57

Die Tannoy's zijn echt briljant Aram 8) Binnenkort als ik weer langs die audiofiele maat van ga dan zal ik ze even laten zien. Die wordt helemaal gek! Hij begon jaren geleden met Tannoy en daarop een Musical Fidelity klasse A. Momenteel draait ie met redelijk nieuwe McIntosh op JBL 250TI (de echte!) maar voor Tannoy heeft ie nog steeds een zwak :wink:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 20 dec 2007, 08:38

JBL..... pffff, Niels man!!!!

:wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 20 dec 2007, 11:50

Ja impressive ik weet het :D :wink:

Deze jongens (al zijn dit de jubilee uitvoering. Hij heeft een of andere limited edition staan met vergulde plaat e.d.):

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 20 dec 2007, 12:13

Mooi ding!

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 20 dec 2007, 13:22

Mooi? Over smaak valt niet te twisten... :wink:
Oke, dit is 1 van de weinige serieuze JBL's. Voor de rest is het allemaal $%#$#$ natuurlijk.

*rent hard weg uit topic*

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 20 dec 2007, 13:30

:twisted:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 20 dec 2007, 13:39

We zullen maar niet over de WAF beginnen. :lol:

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 20 dec 2007, 15:08

Niels schreef:Die Tannoy's zijn echt briljant Aram 8) Binnenkort als ik weer langs die audiofiele maat van ga dan zal ik ze even laten zien. Die wordt helemaal gek! Hij begon jaren geleden met Tannoy en daarop een Musical Fidelity klasse A. Momenteel draait ie met redelijk nieuwe McIntosh op JBL 250TI (de echte!) maar voor Tannoy heeft ie nog steeds een zwak :wink:
Tannoy heeft een apart geluid, daar moet je even aan wennen, sommige mensen lukt dat ook niet.
Maar als het je eenmaal te pakken heeft.... 8)

Die Canterbury 15's zijn dure jongens ( ik geloof 8000 euro per stuk nu) maar die 15" units vind je op marktplaats voor vrij weinig, een recone, wat ik wel aanraad, zijn ook de kosten niet.
Dus als je zo'n setje op de kop kan tikken kun je voor vrij weinig echt een briljante speaker neerzetten.
Op het net zijn filters en kastontwerpen te vinden dus als je een beetje handig bent met een zaag kom je een heel eind.

Ik heb nog een setje unit's liggen voor als ik later een mooie luister ruimte heb, dan bouw ik een setje voor achter en ik haal nog ergens 1 unit vandaan voor een centre speaker.
Lijkt me een leuke suround set toch?

Dan nog een mooie beamer erbij en hoppa een mega thuisbios hehehe.

Gebruikersavatar
Aram
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 20 dec 2007, 15:12

Hier een tekening, dit is een hoekkast ontwerp, staat ie niet zo in de weg in de kamer.

http://44bx.com/tannoy/grf.html

Tom Verhaaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 14 aug 2007, 19:12
Locatie: Groningen

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Tom Verhaaf » 19 jan 2009, 17:31

Afbeelding

Dit topic maar even omhoog getrapt met een vraag. :)
Ik wil misschien een setje Infinity Reference 81 Mk2 speakers kopen. Via google vind ik hier hele verschillende verhalen over. Heeft iemand hier misschien ervaring met deze speakers?

edit: Na wat meer zoekwerk ben ik de Magnat Motion 1000 tegengekomen, ik denk dat ik hier maar voor ga.

Hunter
Berichten: 1448
Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Hunter » 20 jan 2009, 21:37

Als hij nog omhoog geschopt wordt, kan ik mijn nieuwe aanwinst hier ook wel ff neer zetten.
Heb verleden maand een surround setje van de Sony Bravia serie gekocht met totaal 850W.

Toch een mooie vooruitgang met de "standaard" stereoboxjes die ik eerst had...
Buurjongen heeft ook meteen geen stereo meer nodig :banaan: :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Dennis Cavallino » 21 jan 2009, 10:27

In de woonkamer hebben we een meer dan 20 jaar oud Sansui setje staan, 2x 80w. Een Technics cd speler is er in 1988 ooit bijgekomen ipv de platenspeler en samen met de (volgens mij) sony cd wisselaar met afstandsbediening vallen wat uit de toon qua kleur en formaat.... maar 't is wel zo prettig als er visite is en je een paar uur geen omkijken hebt naar je cd's. Er zijn B&W tweeweg speakers op aangesloten. Ze hebben weinig bas, maar (daardoor) prima geluid. Ik heb de set ooit van mijn ouders gekregen toen ze wat nieuws kochten. Helaas ben ik veel van mijn kabels kwijtgeraakt bij verhuizing. Ik hoor geen verschil. :)

De opstelling is door de woonkamer layout waardeloos, maar in het nieuwe huis kunnen we het perfect opstellen. De hele set uit 't zicht en de speakers precies waar we willen.

In de werkplaats hebben we sinds een tijdje een oude set van een gummer staan. Aangezien die set nogal wat m3's moet voorzien van geluid, vind ik 't een hele prestatie van zo'n oud setje, dat 't nog redelijk goed klinkt. Zal eens kijken wat de specs ook alweer zijn.
Oud spul is gewoon beter! :)


Ow ja, wij kopen nog CD's. Downloaden doen we amper. Ipod hebben we wel, maar kost allemaal zoveel tijd om steeds muziek te zoeken, te downloaden, op je Ipod te zetten, Ipod aansluiten op stereo.... juiste nummers zoeken etc. Ik blijf zweren bij CD's. Ik word net zo'n zeiklul als al die lui die nog Vynil sparen :)

Tom
Berichten: 21729
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Tom » 21 jan 2009, 10:53

Ik heb sindskort een iPod aansluiting in m'n auto en dat is wel ideaal.
Thuis speel ik altijd mp3's af via de pc.

Toch koop ik nog cd's want ik kan moeilijk langs een cd winkel/rek lopen zonder te kopen.
Gelukkig hebben wij in het dorp nog een echte platenzaak waar ze muziek verkopen... iets wat je steeds minder tegenkomt.... tegenwoordig is elke platenzaak omgetoverd tot stomme dvd en gamesstore.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door SteV6 » 21 jan 2009, 10:54

MP3's zijn ook gewoon ruk!

Meer dan de helft van de CD's trouwens ook. Als je een goede set hebt staan, dan vraag je je soms af of ze in die studio's niet een keer van de knoppen af kunnen blijven en de opname puur op de CD zetten ... De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Zodra de dynamiek is aangetast klinkt het gewoon niet.

SteV6

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Bort » 21 jan 2009, 11:23

Daar heb je helemaal gelijk in!

Blijkbaar zijn de meeste cd's "getuned" om goed (relatief) te klinken op gewone/matige stereo's. Eens je iets meer high-end gaat... tja. Mijn muzieksmaak is sinds mijn higher-end stereo ook lichtjes gewijzigd. Zo moest ik vroeger weinig hebben van jazz en klassiek. Maar eens je stereo goed zit, kunnen die opnames zo waanzinnig goed klinken, echt een genot :) Op de gewone/matige stereo vind ik jazz en klassiek eigenlijk nog altijd minder goed :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Dennis Cavallino » 21 jan 2009, 11:30

Jazz en klassiek, daar kan ik thuis op de bank echt helemaal bij wegdromen. In de Saab klinkt 't ook goed trouwens (Arrow Jazz FM staat tegenwoordig altijd wel aan, tot 't gaat vervelen), maar thuis is gewoon 't beste.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door allen » 21 jan 2009, 12:05

Bort schreef:Daar heb je helemaal gelijk in!

Blijkbaar zijn de meeste cd's "getuned" om goed (relatief) te klinken op gewone/matige stereo's. Eens je iets meer high-end gaat... tja. Mijn muzieksmaak is sinds mijn higher-end stereo ook lichtjes gewijzigd. Zo moest ik vroeger weinig hebben van jazz en klassiek. Maar eens je stereo goed zit, kunnen die opnames zo waanzinnig goed klinken, echt een genot :) Op de gewone/matige stereo vind ik jazz en klassiek eigenlijk nog altijd minder goed :)
Het is helaas gewoon geworden om teveel compressie los te laten op muziek zodat de dynamiek verloren gaat. Het voordeel is dat je alles even hard blijft horen, zelfs als de zanger even fluistert. Mocht hij tussendoor schreeuwen, dan schrik je jezelf niet 6 keer de rondte in. Het nadeel is dus dat het op een wat betere stereo niet klinkt. En als je er dan over nadenkt valt het denk op dat dit vooral gedaan wordt bij pop- en bijv. rockmuziek. Klassiek en Jazz help je letterlijk om zeep met teveel compressie omdat je daar het verhaal uit de muziek zelf moet halen. Zelf een liefhebber van lekkere jazz / funk / electro.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door RobS » 22 jan 2009, 10:23

Tot een jaar geleden:
4 x B&W DM603
1 x B&W CC3
Denon 1801
Vista MediaCenter
Philips 26" :cry: lcd tv, gaat binnekort naar de slaapkamer

Topsetje, jarenlang plezier van gehad. Kleine op komst, box in de woonkamer, hmmm toch wel erg krap met die speakers naast het tv meubel... :wtf:

B&W bende vorig jaar verkocht en een HK TS11 5.1 setje gekocht, neemt een heel stuk minder ruimte in beslag en klinkt vrij aardig

Ben nu nog op zoek naar een fatsoenlijke dvd/hd recorder ter vervanging van de MediaCenter. Moet iig USB op zitten en fatsoenlijk DivX afspelen en als het even kan DivX kunnen kopieren van USB naar de interne HD.

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Pescatore » 22 jan 2009, 10:59

Rob Schouten schreef: Ben nu nog op zoek naar een fatsoenlijke dvd/hd recorder ter vervanging van de MediaCenter. Moet iig USB op zitten en fatsoenlijk DivX afspelen en als het even kan DivX kunnen kopieren van USB naar de interne HD.
Onlangs deze gekocht:
http://www.pixmania.nl/nl/nl/1231111/ar ... 777&xtcr=1

Best prima apparaat, zeker voor dat geld. Zit USB op, speelt DivX af en je kan ook bestanden van usb naar de hdd kopiëren.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door RobS » 22 jan 2009, 11:58

Pescatore schreef:
Rob Schouten schreef: Ben nu nog op zoek naar een fatsoenlijke dvd/hd recorder ter vervanging van de MediaCenter. Moet iig USB op zitten en fatsoenlijk DivX afspelen en als het even kan DivX kunnen kopieren van USB naar de interne HD.
Onlangs deze gekocht:
http://www.pixmania.nl/nl/nl/1231111/ar ... 777&xtcr=1

Best prima apparaat, zeker voor dat geld. Zit USB op, speelt DivX af en je kan ook bestanden van usb naar de hdd kopiëren.
Zit er ook Guide Plus op?

edit, net de handleiding gedownload, ik zie het iig niet terug.

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Pescatore » 22 jan 2009, 16:09

@Rob; guide plus; hoe werkt dat in NL? Moet ik daarvoor een speciale ontvanger aanschaffen? Wikipedia vertelt me ook niet bijster veel :wink:

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door RobS » 22 jan 2009, 18:36

Pescatore schreef:@Rob; guide plus; hoe werkt dat in NL? Moet ik daarvoor een speciale ontvanger aanschaffen? Wikipedia vertelt me ook niet bijster veel :wink:
Nee, guide plus krijg je binnen via de kabel, werkt zeer handig bij opnemen.

http://www.europe.guideplus.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Wouter81 » 20 sep 2009, 13:53

Schop, topic omhoog :)

Even wat advies nodig van de kenners hier. Ik heb overal verstand van ;) behalve van audio. Ik heb momenteel nog een ouderwetsche Philips CRT televisie staan met Philips 5.1 surroundsetje. Deze week komt m'n nieuwe TV binnen, is een Sony 40W5500, een 40" LCD dus. Nu ben ik het surroundsetje ook een beetje zat. Voor muziek is het niet al te best en al die speakers en draden door de kamer (lastig weg te werken) vind ik ook niets. Verder is dat 5.1 surround leuk maar vind het eigenlijk geen must. Liever 2 speakers plus sub die super klinken dan een brak goedkoop 5.1 setje.

Wil dus ook op audiogebied wat anders. Zat zelf dus te denken aan 2 staande speakers (zag van Sony de SSF-6000, ziet er wel mooi uit) plus een subwoofer voor ergens achter het bankstel. Een 2.1 opstelling dus, hopelijk beter geschikt voor muziek. Maar misschien is dit wel niks, die Sony speakers. :?: Kom zoveel merken tegen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wil verder best losse componenten, bijv. een losse receiver/tuner en een losse dvd-speler. Zat zelf te denken om eea. via HDMI aan te sluiten, m'n nieuwe TV heeft 4 aansluitingen daarvoor. Heb ook nog een PS3 staan, die kan als blu-ray speler worden ingezet. Die moet ook maar via HDMI worden aangesloten. Domme vraag misschien maar sluit ik de PS3 dan via HDMI op de TV aan of op de receiver en vanaf daar weer op de TV? Moet natuurlijk wel geluid hebben.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Nog tips qua speakers/receivers? Ben geen audiofiel dus moet eigenlijk met een paar honderd euro voor een speakerset plus een paar honderd euro voor een receiver wel ophouden. Laten we zeggen max. 300 euri voor speakerset, ook zoiets (misschien iets meer) voor een receiver. Is daar wat fatsoenlijks voor te halen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kocheler, KoenM, MarcF en 460 gasten