informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

mijn grootste zorg mbt rekeningrijden is dat:

het autorijden duurder maakt
29
33%
ik voortaan overal gevolgd kan worden
41
46%
het niet snel genoeg wordt ingevoerd
2
2%
het niet leidt tot minder files
11
12%
ik maak me geen zorgen, alles komt goed
6
7%
 
Totaal aantal stemmen: 89

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

informatie over de plannen voor het rekeningrijden

Bericht door frankv » 05 dec 2007, 20:25

ik dacht dat het misschien goed zou zijn om informatie over de plannen voor rekeningrijden uit te kunnen wisselen

dit topic is niet zozeer bedoeld om meningen te posten [dat kun je in de poll doen], maar om artikelen, URL's, afbeeldingen etc. te tonen zodat iedereen die hier op dit forum iets over rekeningrijden wil weten hier terecht kan

frank

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 05 dec 2007, 20:34

infographic uit het nrc van 5-12-2007

[IMG:640:585]http://i200.photobucket.com/albums/aa25 ... rd01-1.gif[/img]

Artikel uit het NRC van woensdag 5 december:

======================

'Privacy kilometerheffing goed regelen'
Gepubliceerd: 5 december 2007 19:48 | Gewijzigd: 5 december 2007 19:48
Door Herman Staal
Rotterdam, 5 dec. Het systeem voor kilometerheffing dat minister Eurlings wil invoeren, is ook voor andere doelen te gebruiken. Is de privacy in het geding?
(Foto Maurice Boyer)
Infographic - Alle auto's gaan in 2016 per kilometer betalen
Achtergrond - Rekeningrijden in 2011 ingevoerd

Een brief van Rijkswaterstaat op de deurmat, zomaar op een doordeweekse dag, eerder dit jaar. Wat blijkt: twee maanden lang zijn met camera’s de auto’s geregistreerd die tijdens de spits op de rijksweg A2 reden. „Uit de kentekenregistratie ter hoogte van Breukelen blijkt dat de auto met het kenteken [...] regelmatig van de A2 gebruik maakt. Volgens de informatie die wij van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) hebben ontvangen, staat het kenteken op uw naam”. Dan volgt het verzoek aan een enquête mee te doen.

Werd hier de privacy geschaad? Wat is er op tegen dat de overheid weet dat je geregeld over de A2 rijdt? En als je partner toevallig de brief opent, is dat toch ook geen enkel probleem? Tenzij je altijd omrijdt naar je minnaar in Vinkeveen.

Rijkswaterstaat stuurde 45.000 automobilisten de brief: 15.000 deden mee aan de enquête. Er kwamen enkele klachten binnen bij het College Bescherming Persoongegevens (CBP), dat toestemming gaf voor dit project. Bij Rijkswaterstaat beklaagden twee mensen zich schriftelijk over de brief. „Nihil dus”, zegt de woordvoerder van Rijkswaterstaat. „Wij vinden de kentekenregistratie een effectief middel om in te zetten bij grote werkzaamheden.”

De overheid houdt haar burgers in de gaten: met camera’s, met registratie van telefoon- en ander digitaal verkeer, met kentekenregistratie. Vanaf 2011 komt er, als de plannen van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) doorgaan, een schat aan gegevens bij. Dan gaat de kilometerheffing van start voor vrachtwagens. Een jaar later volgen de automobilisten. In 2016 is dan van elke automobilist precies bekend waar hij zich op welk moment van de dag bevindt.

Dat is handig voor de verkeersinformatiedienst, voor politie en justitie, voor andere opsporingsdiensten. Een moslim die geregeld een andere moslim op een parkeerplaats ontmoet: dat kan de inlichtingendienst AIVD wel eens interesseren. En de belastingdienst kan controleren of vergoedingen voor woon-werkverkeer wel terecht zijn. Permanente snelheidscontrole kan ook.

Maar dat is allemaal niet de bedoeling. „We gaan echt niet elke snelheidsovertreding bekeuren. Dat zou een vervelend systeem worden”, zegt landelijk verkeersofficier Koos Spee. De aanpak van snelheidsovertreders wordt wel steeds geavanceerder. Maar aanhaken bij de kilometerheffing is vooralsnog niet de bedoeling.

De kilometerheffing moet in eerste plaats een „een eerlijker systeem van betalen voor mobiliteit” worden. In een negentien pagina’s tellende brief, die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd, legt minister Eurlings uit wat vanaf 2011 gaat gebeuren. In een paar zinnen snijdt hij de privacy aan. „De bescherming van de privacy zal worden verankerd”, schrijft hij. Daarvoor zullen „uitvoeringsregels” worden gemaakt.

Maar het is bijna een wetmatigheid, zegt Henk Bosma, ex-topman van ICT-bedrijf Pinkroccade: „Als de overheid een gegevensbestand heeft, wordt het ook gebruikt voor andere doelen dan waar het voor bedoeld is.” Zo heeft de AIVD al de beschikking over het kentekenregister van de RDW. Hoe dat bestand precies wordt gebruikt, is geheim.

Bosma leidde de commissie die voor Binnenlandse Zaken dit jaar het rapport Data voor Daadkracht schreef. Conclusie: de overheid is nogal slordig met gegevensverzameling. Het gebeurt niet zorgvuldig, niet effectief, niet proportioneel. Politiek debat en bestuurlijke aandacht zijn gering. Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA) legde het rapport naast zich neer.

Niet dat overheid door de bank genomen slecht is, zegt Bosma. Maar als bijvoorbeeld sprake is van terreurdreiging, kan ineens alles. „Dat zag je in Londen ook. Het systeem van de congestion fee is ook gebruikt om terroristen op te sporen.” De discussie speelt nu ook Duitsland. Directeur Jörg Ziercke van de federale recherche verklaarde vorige week dat de politie gegevens van het Duitse tolsysteem moet kunnen gebruiken. „Het kan niet zo zijn dat – zoals is gebeurd – de politie na een moord bij een wegrestaurant geen toegang heeft tot de gegevens van het tolsysteem”. Bosma is niet tegen gebruik van bestanden voor meer doelen, „maar je mag wel van de overheid vragen aan te tonen dat wat ze opslaat ook nuttig is.”

De grote vraag wordt hoe het systeem op details wordt ingericht. De overheid moet daarbij al heel vroeg privacy-aspecten meewegen, vindt Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging in Nijmegen. Er kan voor gekozen worden de getailleerde gegevens in het kastje in de auto te laten. Wegen worden dan naar plaats en tijd in kleurcategorieën ingedeeld, en er wordt alleen centraal opgeslagen of de automobilist zich op een rode, blauwe of groene weg bevond. Zo komt de overheid niet in de verleiding andere toepassingen voor de gegevens te verzinnen, zegt Jacobs.

De hoogleraar haalt de OV-chipkaart aan, waarbij gedetailleerde reisgegevens van de kaarthouders centraal worden vastgelegd. Daarmee overtreedt de organisatie Translink, waarin NS de grootste partij is, de wet, vindt het College Bescherming Persoonsgegevens. Jacobs: „Met dit systeem heeft niemand van tevoren aandacht gehad voor privacy. Nu heeft NS een schat aan informatie. En informatie is macht. Dat geven ze niet zomaar meer weg.”

Minister Eurlings heeft toegezegd het CPB te betrekken bij de uitwerking van de plannen. Een CBP-woordvoerder zegt dat er op zal worden toegezien dat er meer gegevens worden opgeslagen dan nodig is en dat er duidelijke regels komen. Bosma en Jacobs blijven sceptisch. Privacy is in Nederland nu eenmaal geen belangrijk onderwerp. In Duitsland en de Verenigde Staten is dat heel anders. Daar trekken politici en burgerrechtenorganisaties meteen aan de bel als overheden hun bevoegdheden verruimen. Jacobs: „Nederlanders hebben een groot vertrouwen in de overheid.”

Bosma merkte het bij zijn rondgang langs politiek en bestuurlijk verantwoordelijkheden. Bij opsporingsdiensten wordt volgens hem „altijd een beetje giechelig gepraat” over Jacob Kohnstamm, de voorzitter van de CBP.

Op internet is sinds begin dit jaar een petitie tegen de kilometerheffing te tekenen. Dat iedere auto op de meter nauwkeurig te traceren is „sinister en verkeerd”, aldus de petitie. Iets meer dan 2.300 mensen ondertekenden haar.

Initiatiefnemer Gijs Kaper uit Eindhoven: „In Groot-Brittannië hebben 1,8 miljoen mensen precies zo'n petitie ondertekend. Daar hebben ze The Daily Telegraph achter zich. Misschien krijg ik De Telegraaf nog mee. Maar ik denk dat de petitie alleen massaal ondertekend wordt, als blijkt dat autorijden veel duurder wordt.”

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4861
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 05 dec 2007, 20:35

Ik heb gestemd voor het feit dat het duurder wordt.

Feit is : Men moet van A naar B en er zijn heel mensen die dat moeten. Ze kunnen het allemaal leuk duurder maken (want dat wordt het), daardoor moeten er niet minder mensen zich rond de zelfde tijdstippen verplaatsen. Files bestrijden doen ze hier dus ook niet mee.

Ze kunnen het probleem beter aanpakken bij de OORZAAK, in plaats van het weer in een andere richting te duwen.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 05 dec 2007, 20:58

Ik vrees dat je dan overal gevolgd kan worden. Ik zie Koos (Von) Spee al kwijlen bij de gedachte dat hij straks automobilisten kan gaan beboeten per te hard gereden kilometer per kilometer (!) ....

Het probleem is dat je wonen en werken weer op een betaalbare manier bij elkaar moet krijgen. Dus afschaffen overdrachtsbelasting, afschaffen kilometervergoeding, beperken van aftrek hypotheekrente, zodat huizenprijzen betaalbaar worden enz. En stimuleren van verhuizen van bedrijvigheid naar de woonsteden.


En als laatste niet te vergeten argument tegen de kilometerheffing:

Die betalen we al lang. Als je kijkt naar de enorme accijnslast op brandstoffen betaal je al een soort kilometerheffing, direct gekoppeld aan het gewicht en verbruik van je auto. Blijkbaar vergeten de politici dat gemakshalve!

SteV6

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 05 dec 2007, 21:24

Ik ben heel erg bang dat er strax een situatie gaat ontstaan dat er strax EN (rest) BPM en houderschapsbelasting en kilometerheffing gaat worden geheven.

En dat we ieder jaar simpel "even "via de krant te slikken krijgen dat de kilometerheffing dit jaar (theoretisch in de toekomst gesproken) met 5 of meer % "ge-indexeerd"gaat worden.

Kortom: een simpele manier voor de graaiers om HEEL eenvoudig met en druk op de knop meer te graaien dat jaar...zonder dat wij er iets tegenin kunnen brengen.

En daarnaast dat er met dit systeem gevolgd kan en (waarschijnlijk tegen die tijd MAG) gevolgd worden,omdat dat de kans op terorristische aanslagen verkleind.

Al met al voor mij het sein dat de RS4 de deur uit kan en ik me plezier heb gehad....een zwart scenario...JA ik ben daar bang voor.

Tot over 25 jaar iedereen bij zijn geboorte een chip ingeplant krijgt.......


ik zeg: zeitgeist het is niet zover weg meer... :(

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 05 dec 2007, 21:43

Mijn grootste vrees is dat de inbreuk op de privacy en de mogelijkheid dat snelheidsovertredingen met een pakkans van bijna 100 procent beboet zullen worden. Dit zou het einde betekenen van driving fun in Nederland.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Bericht door Nutkees » 05 dec 2007, 21:46

Femme schreef:Mijn grootste vrees is dat de inbreuk op de privacy en de mogelijkheid dat snelheidsovertredingen met een pakkans van bijna 100 procent beboet zullen worden. Dit zou het einde betekenen van driving fun in Nederland.
Wanneer het er werkelijk waar door komt, dan ga ik zeker overwegen om in een ander land te gaan wonen/werken.

Tom
Berichten: 21720
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 05 dec 2007, 22:13

Ik maak mij over het algemeen niet zo druk over privacy. Tuurlijk hecht ik er waarde aan, maar ik ben niet zo'n figuur dat juist daarom alles contant gaat betalen of geen GSM neemt.
Wat ik wel erg vind is dat juist deze informatie in handen komt van de overheid. Bedrijven vertrouw ik dan weer wel. Als hun iets flikken wat mij niet bevalt, dan stap ik simpelweg over naar de concurrent. Bedrijven weten ook goed dat als die informatie op straat komt ze erg negatief in het nieuws komen. De overheid kan niets gebeuren, die zeggen sorry en klaar.

De overheid vind ik steeds meer lijken op een stel boeven. Al het geld dat je moet betalen staat niet in verhouding tot wat je ervoor terug krijgt. Dit soort systemen vind ik maar niks, niet eens zo zeer dat ze weten waar ik zou uithangen (al vind ik dat idee ook niks) maar meer de consequenties ervan. Elke snelheidsovertreding kunnen ze aanpakken, als je op de verkeerde plek/tijd bent dan kun je er gezeik mee krijgen, de kosten kunnen ze gemakkelijk omhoog gooien, etc. Ik geloof niet in de goede wil van die lui.

Het idee dat je hier in Nederland in een vrij land leeft heb ik niet meer als ze zoiets gaan invoeren. Ik vind het prima om belasting te betalen, dat doe je in Nederland sowieso veel en je krijgt er ook best wat voor terug (ben niet zo'n klager) maar dit is het uitbuiten van de burger. Triest vind ik het.
Flatline schreef: Wanneer het er werkelijk waar door komt, dan ga ik zeker overwegen om in een ander land te gaan wonen/werken.
Helemaal mee eens.
Laatst gewijzigd door Tom op 05 dec 2007, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 05 dec 2007, 22:14

frankv schreef:De grote vraag wordt hoe het systeem op details wordt ingericht. De overheid moet daarbij al heel vroeg privacy-aspecten meewegen, vindt Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging in Nijmegen. Er kan voor gekozen worden de getailleerde gegevens in het kastje in de auto te laten. Wegen worden dan naar plaats en tijd in kleurcategorieën ingedeeld, en er wordt alleen centraal opgeslagen of de automobilist zich op een rode, blauwe of groene weg bevond. Zo komt de overheid niet in de verleiding andere toepassingen voor de gegevens te verzinnen, zegt Jacobs.

De hoogleraar haalt de OV-chipkaart aan, waarbij gedetailleerde reisgegevens van de kaarthouders centraal worden vastgelegd. Daarmee overtreedt de organisatie Translink, waarin NS de grootste partij is, de wet, vindt het College Bescherming Persoonsgegevens. Jacobs: „Met dit systeem heeft niemand van tevoren aandacht gehad voor privacy. Nu heeft NS een schat aan informatie. En informatie is macht. Dat geven ze niet zomaar meer weg.”
Groenlinks is hier misschien niet de populairste partij, maar Femke Halsema is wel de enige die aandacht heeft voor burgerrechten en privacy issues. Daarvoor ben je bij Geert en Rita zeker aan het verkeerde adres, en de grote middenpartijen zijn nooit mans genoeg om echt ergens voor te gaan staan als er geen grote lobby is [zoals de vakorganisaties, werkgevers, boeren en kerkelijken].

Dusss, het is een beetje een gok, maar ik denk dat als privacy je grootste zorg is mbt rekeningrijden, je het beste op Femke kunt stemmen.

Frank

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 05 dec 2007, 22:28

femke? no way...dan blijven ook veel "boeven" buiten schot...

vlak geert wilders niet uit, als hij in het volgend kabinet meer macht krijgt samen met misschien ijzeren Rita dan kun je beter op dat paard wedden, Femke is te kortzichtig en niet goed onderbouwd vind ik, en dus gevaarlijk en valt niet mee te praten, tis een trut geworden :lol: and sche's not my b*tch :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 05 dec 2007, 22:29

Als het kastje komt hebben ze me gebroken. Dan wil ik geen geld meer uitgeven aan een auto. Hoogstnoodzakelijk als vervoer middel. Binnen een week zou ik worden opgesloten als gevaarlijke verkeerscrimineel.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 05 dec 2007, 22:43

Tom944 schreef:Ik heb gestemd voor het feit dat het duurder wordt.

Feit is : Men moet van A naar B en er zijn heel mensen die dat moeten. Ze kunnen het allemaal leuk duurder maken (want dat wordt het), daardoor moeten er niet minder mensen zich rond de zelfde tijdstippen verplaatsen. Files bestrijden doen ze hier dus ook niet mee.

Ze kunnen het probleem beter aanpakken bij de OORZAAK, in plaats van het weer in een andere richting te duwen.
Zinnige opmerkingen..er zijn ook andere opties..kijk bijv naar het huidige asfalt wat er ligt, het formaat van een typische auto en de afmetingen van de doorsnee bestuurder die alleen in die auto zit. Met een beetje goede wil kun je 4x zoveel mensen op een individuele manier over dezelfde weg loodsen, als je het formaat van een auto aanpast aan het formaat van hetgeen er vervoerd wordt. Kan het gewicht ook omlaag en kunnen de prestaties bij gebruik van kleine schone blokjes dramatisch omhoog..maar dat is natuurlijk ondenkbaar..want zo'n klein karretje is niet inzetbaar als penisverlenger. Dus allemaal aan autos die nog groter zijn en lekker zeuren over files.
Over rekeningrijden: idee is prima, waarschijnlijk ook nog nuttig op bepaalde vlakken. Maar ik geef het 5 jaar en autorijden is schluss.. Continue tracking van je snelheid. Directe koppeling van G-krachten aan verzekeringsgegevens, noem het maar op. Al deze ideeen dobberen al jaren rond bij alle betrokken partijen.
Dus is het wachten op geautomatiseerde auto systemen die zich voor jou aan de regels houden en jou de frustratie besparen. Die komen er overigens toch al aan..eerst file-assistenten, die er voor zorgen dat je van je pedalen kan blijven bij irritant filerijden..Dan hetzelfde met steeringassist..stoeltje achterover en iets nuttigs doen met je tijd. Niet veel later krijg je dan de optie om steeds vaker op autopiloot over te stappen. En bye bye car as we know it. Stap1 wordt al gezet.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 05 dec 2007, 23:23

Mij maakt het niet uit als het duurder wordt, dat bereken ik door aan de klant.
Maar ik wil dat niemand weet dat ik altijd naar mijn minnaar in Vinkeveen rij. :wink:
Dus de privacy en al wat ze met de betreffende informatie kunnen/gaan doen bevalt mij niet.

Leuk plaatje trouwens in de 2e post. Vraag me alleen af:
"Verkeersbeeld wordt geanalyseerd om verkeersstromen te reguleren" Wordt er bij kans op filevorming de prijzen danig aangepast en vermeld, dat iedereen die de snelweg op wil, rechtsomkeer gaat???

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 05 dec 2007, 23:39

laten ze die kastjes inzetten voor ronde tijden op de ring of rondes op zandvoort oid anders komt er bij mij geen kastje in, ZO :twisted:

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 06 dec 2007, 00:08

Als ze met kastjes beginnen dan ligt a de autohandel op zijn gat want niemand koopt meer zware motoren. En dealers kunnen absoluut niet bestaan van verkopen van 1.1 en 1.2 auto s. etc.

Als ze het inderdaad doordrukken ben ik net als rico klaar met auto s kopen. En zal ik moeten uitwijken naar buitenland om daar wat leuks te bezitten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 dec 2007, 00:17

deze heeft zich ook al laten ompraten een kastje in de auto te plaatsen, zeg nou zelf, dat pik je toch niet :wink:

[img:400:282]http://dacialoganmcv.nl/wp-content/weet ... s/kast.jpg[/img]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 dec 2007, 00:23

het enigste soort kastje wat bv wel in een auto van mij zou mogen zijn kastjes als deze module/tuning :lol:

[img:400:280]http://www.tuninglinx.com/assets/images ... it-bmw.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04
Contacteer:

Bericht door Cupra R » 06 dec 2007, 00:26

Nederland gaat voor de gewone burger richting de film 1984.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 06 dec 2007, 05:23

Rico v Velzen schreef:Als het kastje komt hebben ze me gebroken. Dan wil ik geen geld meer uitgeven aan een auto. Hoogstnoodzakelijk als vervoer middel. Binnen een week zou ik worden opgesloten als gevaarlijke verkeerscrimineel.
Dat verwoord mijn gevoel ook Rico....Gebroken....DAT is het.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 06 dec 2007, 06:07

En wat als een auto op buitenlands kenteken zet en daarmee in NL gaat rijden? Neem aan dat je dan niet zo'n kastje in de auto krijgt, toch?

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 06 dec 2007, 07:45

Als inwoner van NL mag je niet zonder schriftelijke ontheffing in een buitenlandse auto rijden. Anders deed iedereen dat al jaren denk ik.

Geleiden van verkeersstromen gaat in eerste instantie over informatie over snelheden (als in file of geen file), flows, verkeerssamenstelling etc. Dat verzamelen we (we als in mensen die verkeersmanagement proberen uit te vogelen..dat zijn ook mensen bij TNO, Tom Tom etc) nu ook al met die lusjes, maar die geven niet echt een dekkend beeld. Ik verwacht niet dat dat variabel geregeld gaat worden met behulp van de prijs..die kan namelijk alleen je route beinvloeden als je vooraf bekend bent met de prijs van reizen.

Echt heel veel duurder kan het niet worden. Belastingheffen is een kunst namelijk, een regering kan niet teveel heffen op een bepaalde activiteit want dan stopt iedereen ermee en verdienen ze niks meer. Ze moeten dus zo goed mogelijk de grens opzoeken van wat er betaald kan worden. Daarom is de relatie tussen inkomstbronnen en uitgaven ook zo scheef. Je plukt overal precies zoveel als je kan en geeft het dan uit aan die zaken die je wilt bevorderen.
Dus hoe veel gaat het extra kosten?.precies zoveel dat jij nog bereid bent te betalen.

Gebruikersavatar
Gijzer
Berichten: 1339
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:51
Locatie: Elke bocht is een uitdaging.

Bericht door Gijzer » 06 dec 2007, 07:58

Mijn grootste angst is juist dat de files niet oplossen.
Ga je betalen om stil te staan.
Ik denk dat de mensen die er in staan niet voor hun lol stil staan.

Zo'n kastje in je auto en verkeersboetes lijkt me nog een langetermijn verhaal.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Bericht door Niall » 06 dec 2007, 08:25

Voor 2016 ga ik in belgie wonen. Wegenbelasting kost de helft, BPM kennen ze niet, verzekering is goedkoper. Eigenlijk is alles goedkoper en je hoeft dan geen kilometerheffing te betalen :D

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 06 dec 2007, 08:54



Binnenland'Privacy kilometerheffing goed regelen'
Gepubliceerd: 5 december 2007 19:48 |

Een brief van Rijkswaterstaat op de deurmat, zomaar op een doordeweekse dag, eerder dit jaar. Wat blijkt: twee maanden lang zijn met camera’s de auto’s geregistreerd die tijdens de spits op de rijksweg A2 reden. „Uit de kentekenregistratie ter hoogte van Breukelen blijkt dat de auto met het kenteken [...] regelmatig van de A2 gebruik maakt. Volgens de informatie die wij van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) hebben ontvangen, staat het kenteken op uw naam”. Dan volgt het verzoek aan een enquête mee te doen.

Werd hier de privacy geschaad? Wat is er op tegen dat de overheid weet dat je geregeld over de A2 rijdt? En als je partner toevallig de brief opent, is dat toch ook geen enkel probleem? Tenzij je altijd omrijdt naar je minnaar in Vinkeveen.

Rijkswaterstaat stuurde 45.000 automobilisten de brief: 15.000 deden mee aan de enquête. Er kwamen enkele klachten binnen bij het College Bescherming Persoongegevens (CBP), dat toestemming gaf voor dit project. Bij Rijkswaterstaat beklaagden twee mensen zich schriftelijk over de brief. „Nihil dus”, zegt de woordvoerder van Rijkswaterstaat. „Wij vinden de kentekenregistratie een effectief middel om in te zetten bij grote werkzaamheden.”

De overheid houdt haar burgers in de gaten: met camera’s, met registratie van telefoon- en ander digitaal verkeer, met kentekenregistratie. Vanaf 2011 komt er, als de plannen van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) doorgaan, een schat aan gegevens bij. Dan gaat de kilometerheffing van start voor vrachtwagens. Een jaar later volgen de automobilisten. In 2016 is dan van elke automobilist precies bekend waar hij zich op welk moment van de dag bevindt.

Dat is handig voor de verkeersinformatiedienst, voor politie en justitie, voor andere opsporingsdiensten. Een moslim die geregeld een andere moslim op een parkeerplaats ontmoet: dat kan de inlichtingendienst AIVD wel eens interesseren. En de belastingdienst kan controleren of vergoedingen voor woon-werkverkeer wel terecht zijn. Permanente snelheidscontrole kan ook.

Maar dat is allemaal niet de bedoeling. „We gaan echt niet elke snelheidsovertreding bekeuren. Dat zou een vervelend systeem worden”, zegt landelijk verkeersofficier Koos Spee. De aanpak van snelheidsovertreders wordt wel steeds geavanceerder. Maar aanhaken bij de kilometerheffing is vooralsnog niet de bedoeling.


De kilometerheffing moet in eerste plaats een „een eerlijker systeem van betalen voor mobiliteit” worden. In een negentien pagina’s tellende brief, die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd, legt minister Eurlings uit wat vanaf 2011 gaat gebeuren. In een paar zinnen snijdt hij de privacy aan. „De bescherming van de privacy zal worden verankerd”, schrijft hij. Daarvoor zullen „uitvoeringsregels” worden gemaakt.

Maar het is bijna een wetmatigheid, zegt Henk Bosma, ex-topman van ICT-bedrijf Pinkroccade: „Als de overheid een gegevensbestand heeft, wordt het ook gebruikt voor andere doelen dan waar het voor bedoeld is.” Zo heeft de AIVD al de beschikking over het kentekenregister van de RDW. Hoe dat bestand precies wordt gebruikt, is geheim.

Bosma leidde de commissie die voor Binnenlandse Zaken dit jaar het rapport Data voor Daadkracht schreef. Conclusie: de overheid is nogal slordig met gegevensverzameling. Het gebeurt niet zorgvuldig, niet effectief, niet proportioneel. Politiek debat en bestuurlijke aandacht zijn gering. Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA) legde het rapport naast zich neer.

Niet dat overheid door de bank genomen slecht is, zegt Bosma. Maar als bijvoorbeeld sprake is van terreurdreiging, kan ineens alles. „Dat zag je in Londen ook. Het systeem van de congestion fee is ook gebruikt om terroristen op te sporen.” De discussie speelt nu ook Duitsland. Directeur Jörg Ziercke van de federale recherche verklaarde vorige week dat de politie gegevens van het Duitse tolsysteem moet kunnen gebruiken. „Het kan niet zo zijn dat – zoals is gebeurd – de politie na een moord bij een wegrestaurant geen toegang heeft tot de gegevens van het tolsysteem”. Bosma is niet tegen gebruik van bestanden voor meer doelen, „maar je mag wel van de overheid vragen aan te tonen dat wat ze opslaat ook nuttig is.”

De grote vraag wordt hoe het systeem op details wordt ingericht. De overheid moet daarbij al heel vroeg privacy-aspecten meewegen, vindt Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging in Nijmegen. Er kan voor gekozen worden de getailleerde gegevens in het kastje in de auto te laten. Wegen worden dan naar plaats en tijd in kleurcategorieën ingedeeld, en er wordt alleen centraal opgeslagen of de automobilist zich op een rode, blauwe of groene weg bevond. Zo komt de overheid niet in de verleiding andere toepassingen voor de gegevens te verzinnen, zegt Jacobs.

De hoogleraar haalt de OV-chipkaart aan, waarbij gedetailleerde reisgegevens van de kaarthouders centraal worden vastgelegd. Daarmee overtreedt de organisatie Translink, waarin NS de grootste partij is, de wet, vindt het College Bescherming Persoonsgegevens. Jacobs: „Met dit systeem heeft niemand van tevoren aandacht gehad voor privacy. Nu heeft NS een schat aan informatie. En informatie is macht. Dat geven ze niet zomaar meer weg.”

Minister Eurlings heeft toegezegd het CPB te betrekken bij de uitwerking van de plannen. Een CBP-woordvoerder zegt dat er op zal worden toegezien dat er meer gegevens worden opgeslagen dan nodig is en dat er duidelijke regels komen. Bosma en Jacobs blijven sceptisch. Privacy is in Nederland nu eenmaal geen belangrijk onderwerp. In Duitsland en de Verenigde Staten is dat heel anders. Daar trekken politici en burgerrechtenorganisaties meteen aan de bel als overheden hun bevoegdheden verruimen. Jacobs: „Nederlanders hebben een groot vertrouwen in de overheid.”

Bosma merkte het bij zijn rondgang langs politiek en bestuurlijk verantwoordelijkheden. Bij opsporingsdiensten wordt volgens hem „altijd een beetje giechelig gepraat” over Jacob Kohnstamm, de voorzitter van de CBP.

Op internet is sinds begin dit jaar een petitie tegen de kilometerheffing te tekenen. Dat iedere auto op de meter nauwkeurig te traceren is „sinister en verkeerd”, aldus de petitie. Iets meer dan 2.300 mensen ondertekenden haar.

Initiatiefnemer Gijs Kaper uit Eindhoven: „In Groot-Brittannië hebben 1,8 miljoen mensen precies zo'n petitie ondertekend. Daar hebben ze The Daily Telegraph achter zich. Misschien krijg ik De Telegraaf nog mee. Maar ik denk dat de petitie alleen massaal ondertekend wordt, als blijkt dat autorijden veel duurder wordt.”
Let even op het dik gedrukte en het schuine onderstreepte woordje. Gaat er al een lichtje branden? Juist ja, zeg maar dag met het handje naar je auto gerelateerde hobby. [/i]

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 06 dec 2007, 08:56

Marc RS4 schreef:Ik ben heel erg bang dat er strax een situatie gaat ontstaan dat er strax EN (rest) BPM en houderschapsbelasting en kilometerheffing gaat worden geheven.
Je vergeet nog de zojuist ingevoerde "slurptax"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep, KoenM, MarcelV, Pfhmulder, SlowCo, Wimo en 191 gasten