De EU

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: De EU

Bericht door InjectTheVenom » 04 mei 2014, 22:34

Leuk stukje uit de beginpost maar als ze het dan toch over oorlogsleed willen hebben laat ze dan ook (want inmiddels redelijk actueel) het hele verhaal vertellen en de rol van Rusland mee nemen in het verhaal of willen ze die soms niet tegen de schenen schoppen uit angst voor Russisch commentaar?
Riceaux schreef:
Bram schreef:
Riceaux schreef:En dat kan niet zonder Brussel?
Als die subsidie netjes verdeeld moet worden heb je Brussel wel nodig lijkt me. Zonder centraal orgaan waar wetgeving uit voorkomt doet iedereen toch waar die zelf het meeste belang bij heeft.
En dat is nu anders? Volgens mij doen ze nu alsnog lekker wat ze zelf willen.
EU kan prima zijn, maar dan wel graag op een democratische manier en ze moeten meer dingen overlaten aan de lidstaten zelf.

En inderdaad dat graai gedrag moet gewoon stoppen. Maar om dat te laten stoppen moet de EU eerst een drastische stap terug doen. Dus op het moment ben ik heel erg voor minder EU.
En weer de vraag aan Bram om hier nou eens gewoon op in te gaan i.p.v. kritiekloos mooi weer te spelen voor Europa.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15852
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 04 mei 2014, 23:17

Ik beaam de kritiek over declaratiegedrag en snap de roep om meer transparantie en het terugkrijgen van een stuk soevereiniteit ook. Misschien moet dat ook minder worden, of in ieder geval zorgvuldig bekeken omdat er efficiëntere oplossingen zijn. Maar ik geloof in Europa, om redenen die ik al genoemd heb. We hebben daar economisch gezien veel baat bij en weten daardoor hopelijk nog lang de vrede te bewaren hier. Dat het niet charmant en onhandig is dat besluiten doorgedrukt worden (het gebrek aan democratisch proces waar over gesproken werd) is duidelijk, daar denk ik hetzelfde over.

Verder heb ik helemaal geen zin om op jouw opmerkingen en kritiek op mijn visie in te gaan, daar komt gezien m'n ervaringen hier ten aanzien van het discussiëren over politiek toch niets goeds uit. Jij ziet het anders, prima, niks mis mee.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: De EU

Bericht door Peric » 05 mei 2014, 00:30

Voorlopig draagt NL alleen maar netto bij, dwz. dat er dus alleen maar geld uitgaat..

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15852
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 05 mei 2014, 10:48

Het schijnt dat we in een periode van bijna 10 jaar lang meer terugkregen dan betaalden, al is dat onderhand alweer 30 jaar geleden. Dus zo scheef als de verhoudingen nu liggen is het niet altijd geweest.

Maar goed, dat was toen. Hoe de huidige verhoudingen tot stand gekomen zijn, is (mij) niet helemaal duidelijk. Meteen één van de grootste kritiekpunten op de EU, gebrek aan transparantie.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9091
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: De EU

Bericht door smiley » 05 mei 2014, 11:13

Ik geloof dat het momenteel iets van 6 miljard eruit, en 4 miljard terug is aan subsidie per jaar..

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: De EU

Bericht door Peric » 05 mei 2014, 11:50

Kun je dan nog van subsidie spreken? :P

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De EU

Bericht door GTRene » 05 mei 2014, 12:19

het lijkt meer op de inleg van verzekering...

je legt 10 euro in en krijgt er 6 voor terug ipv dikke beloofde rente over de inleg e.d.

veel blijft aan de strijkstok hangen van de banken en lieden die in Brussel zitten.

een beetje als geven voor het goede doel...

je geeft bv 10 euro om te helpen en denkt alles of in elk geval 8 euro oid komt daar aan...
terwijl er bv maar 3 of 4 euro aan komt en de rest bleef hangen aan de strijkstok en van die 3 of 4 euro blijft er in dat land bv door corruptie ook nog eens 2 euro aan de strijkstok hangen en komt er maar weinig van het beloofde geld terecht daar waar het voor bestemd was.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9091
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: De EU

Bericht door smiley » 05 mei 2014, 12:51

De hamvraag of die 2 miljard (of meer) in extra handelsomzet DANKZIJ Europa terug komt is blijkbaar lastig te berekenen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De EU

Bericht door GTRene » 05 mei 2014, 13:17

ze zijn nu aardig bezig met in het nieuws te vermelden hoe 'goed' het wel niet gaat in wat EU landen en met NL, met andere woorden de verkiezingen komen er aan 22 Mei...
even wat rooskleurig maken...want zonder Brussel en de grootsheidswaanzin was het vast niet zo...

zo van, we stelen 10 euro en geven daar weinig ruchtbaarheid aan en geven er 8 terug waar we aardig wat ruchtbaarheid aan besteden, kijk eens wat we voor jullie doen...

we gaan ook nog ff bepalen hoe jullie daar mee om moeten gaan, hoeft u daar ook niet aan te denken, zou alleen maar stress opleveren toch?

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: De EU

Bericht door PD power » 06 mei 2014, 21:22

Bram schreef:Het schijnt dat we in een periode van bijna 10 jaar lang meer terugkregen dan betaalden, al is dat onderhand alweer 30 jaar geleden. Dus zo scheef als de verhoudingen nu liggen is het niet altijd geweest.

Maar goed, dat was toen. Hoe de huidige verhoudingen tot stand gekomen zijn, is (mij) niet helemaal duidelijk. Meteen één van de grootste kritiekpunten op de EU, gebrek aan transparantie.

Bron?

De Eurofielen houden ons dat telkens voor zonder enige onderbouwing, de EU is niet meer dan een ondemocratisch, besluiteloos pakhuis met geldgraaiers, die zich vooral druk maken met dingen die er niet toe doen en de echte problemen negeren, ze zijn in al die jaren nog niet in staat geweest 1 vergader lokatie te regelen, dat 1 na laatste komt in de landelijk politiek ook steeds meer voor, net als de euro heeft het ons "nederland" niets gebracht behalve kosten en veel ellende, door openbare aanbestedingen (NS?Fyra) om maar een voorbeeld te noemen.
We moeten weer terug naar nationaal volledig zeggenschap en daarnaast samenwerking, als we alle geld wat we kwijt zijn aan de EU, zouden gebruiken voor defensie, hadden we nu een topleger, niet dat dat opzich belangrijk is, maar bewapening is toch de beste garantie gebleken voor vrede, dit heeft zelfs recentelijk Faber (vredesactivist) toegegeven.

Dan subsidie is slecht voor de economie, je grijpt in, in een natuurlijke handelsbalans, dit wreekt zich vroeg of laat, china zal binnenkort laten zien hoe dramatisch dit kan verlopen, onderschat juist niet de veiligheids- problemen die dit met zich mee kan brengen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De EU

Bericht door GTRene » 06 mei 2014, 21:23

paar leuke getallen.
Naar aanleiding van onze blog van dinsdag is ZuurGeld.nl wat dieper gedoken in de enorme herverdelingsmachine die Europa heet.

Om te beginnen: Nederland draagt dit jaar 6.080.000.000 euro bij aan de EU. Dat is dat is 192,80 euro per seconde en 361,91 euro per Nederlander. Zie de tellers op de site.

Wat we daarvoor terugkrijgen? Twee dingen. Ten eerste heel veel hoofdpijndossiers. Europa zoekt meer controle over het gedrag van de lidstaten. Dus wordt fronsend gekeken naar hypotheekrenteaftrek, BPM op auto’s, lage BTW-tarieven voor sommige beroepen, en ons financiele beleid (de beruchte 3% norm). Alhoewel de wensen van Brussel precies in het straatje passen van de agenda van sommige politieke partijen, ligt Brusselse bemoeizucht heel gevoelig. Hoofdpijndossiers dus.

Het tweede is geld. De EU stuurt ongeveer een derde van de betaalde 6 miljard terug richting Nederland. Die 2 miljard wordt vrijwel geheel besteed aan landbouwsubsidies en research en development projecten. Lees hier: bedrijven, waarvan sommige zo groot en winstgevend zijn dat het bij ZuurGeld.nl wederom de vraag oproept hoe goed die 2 miljard van ons belastinggeld wordt besteed.

Er gaat dus 6 miljard uit en er komt 2 miljard terug. Wat doet de EU met het wisselgeld? Onze 4 miljard? Die gaat op de grote hoop. De vraag is natuurlijk hoe die grote hoop dan wordt verdeeld.

Grosso modo komt het er op neer dat de noordelijke en westelijke landen van de Unie betalen voor de leden die een wat meer zuidelijke en oostelijke ligging kennen. Van onze miljarden gaat een groot deel (naar schatting 40%) naar landbouw en plattelandsontwikkeling. Hoe dat werkt? Het merendeel wordt uitgekeerd als directe subsidies aan agrarische ondernemers, (wijn, olijven, graan en veeteelt). Deze subsidies moeten ervoor zorgen dat voedsel beschikbaar en betaalbaar blijft voor de Europese burgers. Met importheffingen probeert de EU er bovendien voor te zorgen dat voedsel van buiten Europa zoveel mogelijk buiten Europa blijft.

De resterende 60% is als volgt verdeeld:

Cohesiebeleid. Het verkleinen onderlinge economische verschillen tussen lidstaten en verbeteren van de economische structuur van de Unie. Als je dat nogal vaag vindt, dan zijn we het met elkaar eens. Enigszins problematisch omdat aan deze vaagheden 35% van het totale budget opgaat.

Intern beleid. Er gaat geld naar onderwijs, infrastructuur, onderzoek & innovatie, justitie en veiligheid. Met al deze punten kan de redactie wat. Hier wordt echter maar 10% van het budget aan besteed.

Extern beleid. 7%. In essentie ontwikkelingshulp. Denk aan bouw van scholen in Afrika, voedselhulp, humanitaire hulp bij rampen en bevordering van mensenrechten, democratie en vredesoperaties. ZuurGeld.nl zegt: bewonderenswaardig, maar hoeveel van dat enorme bedrag wordt effectief besteed? Deze post komt nog bovenop ons nationale budget voor ontwikkelingshulp (3,7 miljard in 2014).

De uitsmijter hebben we voor het laatst bewaard. 7% van het EU-budget gaat naar de EU. De organisatie EU, welteverstaan. Salarissen en onkostenvergoedingen van Europese ambtenaren, vertaalkosten en gebouwen in Brussel, Luxemburg en Straatsburg (want op 1 locatie zitten, dat gaat natuurlijk niet, in een eensgezind en verenigd Europa). Wat betalen wij daaraan mee? 7% van 6 miljard is nog altijd een kleine 420 miljoen euro. 7% van het gehele EU budget (142 miljard) komt uit op, ga even zitten, 9,9 miljard.

Blijkbaar mag het wat kosten, daar in Brussel/Luxemburg/Straatsburg. ZuurGeld.nl: op de agenda, de Nederlandse afdrachten aan de EU, meneer Rutte. 9,9 miljard euro om een bureaucratie te laten draaien is Zinvol? Zinloos? Zuur? U mag ’t zeggen (er is overigens maar één juist antwoord).
http://www.zuurgeld.nl/eufordummies/" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15852
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 06 mei 2014, 21:34

PD power schreef:
Bram schreef:Het schijnt dat we in een periode van bijna 10 jaar lang meer terugkregen dan betaalden, al is dat onderhand alweer 30 jaar geleden. Dus zo scheef als de verhoudingen nu liggen is het niet altijd geweest.

Maar goed, dat was toen. Hoe de huidige verhoudingen tot stand gekomen zijn, is (mij) niet helemaal duidelijk. Meteen één van de grootste kritiekpunten op de EU, gebrek aan transparantie.

Bron?

De Eurofielen houden ons dat telkens voor zonder enige onderbouwing, de EU is niet meer dan een ondemocratisch, besluiteloos pakhuis met geldgraaiers, die zich vooral druk maken met dingen die er niet toe doen en de echte problemen negeren, ze zijn in al die jaren nog niet in staat geweest 1 vergader lokatie te regelen, dat 1 na laatste komt in de landelijk politiek ook steeds meer voor, net als de euro heeft het ons "nederland" niets gebracht behalve kosten en veel ellende, door openbare aanbestedingen (NS?Fyra) om maar een voorbeeld te noemen.
We moeten weer terug naar nationaal volledig zeggenschap en daarnaast samenwerking, als we alle geld wat we kwijt zijn aan de EU, zouden gebruiken voor defensie, hadden we nu een topleger, niet dat dat opzich belangrijk is, maar bewapening is toch de beste garantie gebleken voor vrede, dit heeft zelfs recentelijk Faber (vredesactivist) toegegeven.

Dan subsidie is slecht voor de economie, je grijpt in, in een natuurlijke handelsbalans, dit wreekt zich vroeg of laat, china zal binnenkort laten zien hoe dramatisch dit kan verlopen, onderschat juist niet de veiligheids- problemen die dit met zich mee kan brengen.
Staat op deze website beschreven:

http://www.europa-nu.nl/id/vh7zbu35kazc ... n_en_baten

Een sterk/groot nationaal defensie geloof ik niet meer in. Is peperduur, er is binnen de samenleving echt geen draagvlak voor om miljarden te besteden aan wapentuig en missies in het buitenland. Nederlanders zijn weinig enthousiast voor de inspanningen en prestaties van ons leger...

Juist op dat punt geloof ik in samenwerking met andere Europese landen. Dat is niets nieuws trouwens, van de 4 uitzendingen die ik meegemaakt heb (eerste in 1995, laatste in 2006) werd er in alle gevallen al samengewerkt met andere nationaliteiten. Door het delen van een groot kamp, gebruik maken van elkaars vlieg capaciteit, eet- en was faciliteiten etc. Daar kan je aardig wat miljoenen mee besparen lijkt me. Dat we een sterk defensie nodig hebben geloof ik gezien de roerige tijden waarin we nu verkeren zeker wel.

Aardig stuk van de Correspondent over Europa vandaag:

https://decorrespondent.nl/1127/europa- ... 6-600fdb11

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: De EU

Bericht door PD power » 06 mei 2014, 22:51

Ik heb die Link van jou bekeken Bram, maar zie jou conclusie niet terug, hooguit wat vage aannames in die richting ( hoezo objectief ) :tooth:
Probleem is dat daadwerkelijke feiten niet bekend zijn, omdat het huishoudboekje van de EU zo lek is als een mandje.

Voor de WW2 dachten we ook dat we geen leger nodig hadden....., niet dat ik hier dat propageer, maar meer om aan te geven dat er nu bakken met geld op de verkeerde plek komen.

Er is gewoon geen rationele grond voor de EU ditzelfde geld voor de euro, zeker niet voor de grootheids- waanzin. ( wij hebben ook een minister Plassterk) die last heeft van die onzin, met z'n super provincie.

Maar ga nu eens op de werkelijke feiten in Bram.

- 2 vergaderlocaties? ( het eerste wat je toch snel zou moeten kunnen regelen) dus totaal incompetent.
- Verantwoording, dus waar blijft het geld en wat doet het, daar is totaal geen zicht op, dus totale waanzin.
- Dan de compleet losgeslagen graaicultuur, reden voor ontslag op staande voet in een normale omgeving
- Immigratie politiek, weten totaal niet wat er werkelijk leeft ( kop in het zand politiek)

Mijn ogen dat hele zwikje naar huis, overleg weer terug brengen naar nationale overheden (MP en BZ)
200 ambtenaren die dit ondersteunen.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9091
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: De EU

Bericht door smiley » 06 mei 2014, 23:30

Bram schreef:Aardig stuk van de Correspondent over Europa vandaag:

https://decorrespondent.nl/1127/europa- ... 6-600fdb11
Ik ben sterkere stukkies gewend van de correspondent
Alleen captain Europe ontbrak nog in het relaas. :nah:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De EU

Bericht door Luco » 07 mei 2014, 00:23

De EU regelt natuurlijk ook hele belangrijke zaken.
Zoals dat binnenkort alle mobiele telefoons dezelfde oplader en stekkertje moeten hebben
:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:


Dat is natuurlijk super belangrijk om te kunnen leven :zwijntje: :zwijntje:

En die verhuizing elke maand naar strassbourg komt omdat de Fransen Veto recht hebben en dus 1 vergaderlocatie simpelweg tegenhouden uit eigenbelang.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9091
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: De EU

Bericht door smiley » 07 mei 2014, 00:52

Die stekkers kan ik nog mee leven, maar van de maximale kromming van de komkommer zakte mijn broek echt af. :blackeye:

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3027
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: De EU

Bericht door 328Ti » 07 mei 2014, 07:40

smiley schreef:Die stekkers kan ik nog mee leven, maar van de maximale kromming van de komkommer zakte mijn broek echt af. :blackeye:
:TV kijken:

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3027
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: De EU

Bericht door 328Ti » 07 mei 2014, 08:11

Luco schreef:De EU regelt natuurlijk ook hele belangrijke zaken.
Zoals dat binnenkort alle mobiele telefoons dezelfde oplader en stekkertje moeten hebben
:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:
Das toch al een besluit van een aantal jaren terug of is de markt er pro-actief mee omgegaan?


Dit is pas om te kotsen.... EU parlementariërs die handtastelijk worden bij "verkeerde" vragen, en gewoon willens en wetens niet willen werken voor het geld. Dit moet echt anders in de "top" van de EU.

Deel 1 in onze tweedelige serie over hoe debiel de EU werkt op organisatorisch niveau. Een bureaucratisch bordeel waarin alles kan. Vooral declareren. De duurste auto's rijden. Nog wat declareren. Lunchen met champagne. Declareren. Tel uit uw winst. In een kapitaal megagebouw wat slechts enkele dagen per maand gebruikt wordt.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... ut_eu.html


Deel 2. In Brussel ziet Tom Staal weer schandvlek na pisvlek voorbij komen. Inklokken, dagpremie cashen en weer opfokken. En dan boos worden als Tom Staal er iets van zegt. Dit filmpje is niet goed voor eurosceptici met hart- en vaatziekten. Pak alvast maar een houtje, dit gaat niet leuk worden.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... eu_op.html

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De EU

Bericht door Luco » 07 mei 2014, 10:28

hoe wordt je europarlementarier, lijkt me wel wat :lol:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: De EU

Bericht door Peric » 07 mei 2014, 10:59

Die stukjes van Geenstijl zou 's een paar keer op nationale TV herhaald moeten worden. Dan zou de uitkomst van de Europese Verkiezingen er heel anders uitzien heb ik zo'n idee.
:kotsen:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9091
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: De EU

Bericht door smiley » 07 mei 2014, 11:06

Een stukje over dat inklok hoereren op vrijdag is al eens uitgezonden geweest op nationale TV enkele jaren geleden.
Was toen nog een flinke rel.
Nu niet meer blijkbaar.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De EU

Bericht door GTRene » 07 mei 2014, 11:15

in theorie kan een one EU mooi zijn, ware het niet al die verschillende talen en culturen en graaiende 'beleidsvoerders/machthebbers?
Een ingebakken cultuur vraagt vele generaties om te veranderen
Steeds meer economen die geen banden met het Brusselse circuit en de politieke elite hebben, zijn het inmiddels met ons eens: de one-size-fits-all Euro is een ramp voor Europa en is niet langer houdbaar. Het meest uitgesproken daarover in de media is Frits Bolkestein, nota bene zelf medeschuldig aan de invoering ervan. Een feit waar hij overduidelijk (Buitenhof 4 mei, 13e minuut) flink moeite mee heeft, wat zijn openlijke draai alleen maar meer betekenis geeft.
De politieke elite heeft te kennen gegeven dat ze geen enkel alternatief voor de euro wenst te overwegen: er is maar één weg en dat is de Euro, en daar moet alles voor wijken. Wij vrezen dat dit hen menens is: ze storten liever (zuid-) Europa in een onvermijdelijke diepe permanente crisis dan hun dwaze droom los te laten.
1 wereldmunt zou ook super zijn net als de euro voor europa, dan vervalt die vieze valuta handel tenminste en of de export gebaseerd op verschillende valuta gedoe en de woekerwinsten van handelsplaatsen enz...maja dat zal niet snel gebeuren omdat vele landen zo verschillend zijn en of te veel voordeel opleveren voor bepaalde landen.

moeilijk allemaal :mrgreen:

http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/ ... e-muntunie" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: De EU

Bericht door Peric » 07 mei 2014, 11:27

smiley schreef:Een stukje over dat inklok hoereren op vrijdag is al eens uitgezonden geweest op nationale TV enkele jaren geleden.
Was toen nog een flinke rel.
Nu niet meer blijkbaar.
Daarom schreef ik ook herhaald worden Smiley.. :)
Zeker nu, vlak voor de verkiezingen.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15852
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 07 mei 2014, 11:46

PD power schreef:Ik heb die Link van jou bekeken Bram, maar zie jou conclusie niet terug, hooguit wat vage aannames in die richting ( hoezo objectief ) :tooth:
Probleem is dat daadwerkelijke feiten niet bekend zijn, omdat het huishoudboekje van de EU zo lek is als een mandje.

Voor de WW2 dachten we ook dat we geen leger nodig hadden....., niet dat ik hier dat propageer, maar meer om aan te geven dat er nu bakken met geld op de verkeerde plek komen.

Er is gewoon geen rationele grond voor de EU ditzelfde geld voor de euro, zeker niet voor de grootheids- waanzin. ( wij hebben ook een minister Plassterk) die last heeft van die onzin, met z'n super provincie.

Maar ga nu eens op de werkelijke feiten in Bram.

- 2 vergaderlocaties? ( het eerste wat je toch snel zou moeten kunnen regelen) dus totaal incompetent.
- Verantwoording, dus waar blijft het geld en wat doet het, daar is totaal geen zicht op, dus totale waanzin.
- Dan de compleet losgeslagen graaicultuur, reden voor ontslag op staande voet in een normale omgeving
- Immigratie politiek, weten totaal niet wat er werkelijk leeft ( kop in het zand politiek)

Mijn ogen dat hele zwikje naar huis, overleg weer terug brengen naar nationale overheden (MP en BZ)
200 ambtenaren die dit ondersteunen.
Er staat beschreven dat we begin jaren '80 tot 1990 meer ontvingen dan betaalden, iets wat ook door NRC Next wordt bevestigd in een artikel: http://www.nrcnext.nl/blog/2012/06/15/n ... 0-euro-op/

Dat we nu (te) weinig uitgeven aan defensie heeft voor zover ik weet niets met de EU te maken. De NAVO schrijft voor dat we 2% van ons BBP uit moeten geven aan defensie, Nederland kiest er al jaren voor om dat niet te doen. Lijkt me vrij onverstandig.

Die twee vergaderlocaties zijn natuurlijk van de zotte, retorisch om te vragen wat ik daarvan vind. Daar ga je geen enkele enthousiaste Nederlander voor vinden. Oud zeer van Frankrijk ten aanzien van Duitsland, droevig dat Europa daar nog steeds voor moet bloeden. Voor wat betreft je overige punten, ik heb niet de illusie dat ik jouw mening daarover kan veranderen. Je leest natuurlijk alleen maar over alles wat slecht is in de media. Wat ik dan wel overtuigend en triest vond, waren de twee GS uitzendingen over het inklokken en de hielen lichten, bizar ook dat mensen daarmee weg komen.

Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat we sinds we meer verenigd zijn binnen Europa voor miljarden meer zijn gaan exporteren binnen datzelfde Europa, we open grenzen hebben wat reizen en handelen veel eenvoudiger maakt, criminaliteit makkelijker grensoverschrijdend aangepakt kan worden, je overal met dezelfde munt kan betalen, wij in vrede kunnen leven en er langdurig geprofiteerd is van die subsidies. Misschien komt niet alles direct bij jou terecht en merk je er dus weinig van, Nederland haalt daar wel haar voordeel uit. Dat blijkt ook uit dat NRC artikel wat hierboven staat, we krijgen per persoon meer terug dan we betalen. Wij zijn voor het overgrote deel van onze welvaart afhankelijk van onze export. En die export vindt voor met name plaats binnen de EU. In 2012 is er voor 311 miljard binnen de EU geëxporteerd, op een totaal van 429 miljard wereldwijd (cijfers van het CBS).

De EU verlaten lijkt me onder andere daarom niet slim. De effecten die daaruit voortvloeien zijn moeilijk te voorspellen, maar ineens de rest laten zitten zal niet gewaardeerd worden. Los daarvan sta je met een verenigd Europa sterker ten aanzien van de V.S. en Rusland. Nederland alleen maakt daar echt geen indruk.
Juist nu het zo rommelt in onze directe omgeving lijkt het me essentieel om een eenheid te vormen. Dat dit nu niet soepel gaat klopt, ik heb de hoop dat dit uiteindelijk wel beter gaat worden. Als bedrijven fuseren heb je in eerste instantie ook een rommelig geheel, het kost tijd om daar een coherent geheel van te maken. Al helemaal als je gaat kijken naar de diverse culturen en normen en waarden binnen Europa.

Maar goed, dit is toch een discussie met een open einde. Er zijn zat artikelen te vinden die onderbouwen dat de EU veel te duur is en er zijn er ook genoeg te vinden waaruit blijkt dat we er wel degelijk voordeel uit halen en een vertrek onverstandig is. Ik geloof er wel in, jij niet. Prima.

Hoezo weet de EU niet wat er leeft ten aanzien van de immigratie politiek? Denk je dat iedere EU politicus in Brussel zit om de zakken te vullen zonder enig verstand van zaken?

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: De EU

Bericht door Robertdj » 07 mei 2014, 11:59

Bram schreef: De EU verlaten lijkt me onder andere daarom niet slim. De effecten die daaruit voortvloeien zijn moeilijk te voorspellen, maar ineens de rest laten zitten zal niet gewaardeerd worden. Los daarvan sta je met een verenigd Europa sterker ten aanzien van de V.S. en Rusland. Nederland alleen maakt daar echt geen indruk.
Dit vind ik dan weer een beetje eng, het zal niet de eerste keer zijn dat er een gemeenschappelijke vijand gecreëerd wordt om een eenheid te smeden en de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Met alle gevolgen van dien...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bram, Eeuwe, Joël D., Majestic-12 [Bot], Martijn M, vigilante en 69 gasten