De EU

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 07 mei 2014, 12:05

Ik vind op dit moment Rusland enger en gevaarlijker dan de EU :) Met het sterker staan doel ik vooral op het effectiever kunnen drijven van handel, niet op het voeren van conflicten.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: De EU

Bericht door Peric » 07 mei 2014, 14:17

En jij denkt dat we ineens géén export meer zullen hebben als NL uit de EU stapt? Ik weet wel zeker van niet!
En inderdaad, de open grenzen heeft zo z'n voordelen, maar er kleven ook net zoveel nádelen aan.
Ik ben vóór de EU in de zin van samenwerken economisch. Maar zoals het nu gaat is het echt belachelijk, ze hebben zich veel belangrijker gemaakt dan dat ze feitelijk zijn.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1984
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: De EU

Bericht door 350 Z » 07 mei 2014, 15:12

Ik kan me de tijd voor de Euro nog prima herinneren en toen was de welvaart stukken hoger hier.
Was het verschil rijk/arm veel kleiner.
Was alles stukken minder duur.
Kon je met weinig geld veel doen.

Dus dat de euro welvaart oplevert voor ons is echt een bull shit argument.
De enige die er wel bij varen zijn de rijke elite en de politici en hun banen carousels.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27892
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De EU

Bericht door Luco » 07 mei 2014, 20:02

GTRene schreef:in theorie kan een one EU mooi zijn, ware het niet al die verschillende talen en culturen en graaiende 'beleidsvoerders/machthebbers?
Een ingebakken cultuur vraagt vele generaties om te veranderen
Steeds meer economen die geen banden met het Brusselse circuit en de politieke elite hebben, zijn het inmiddels met ons eens: de one-size-fits-all Euro is een ramp voor Europa en is niet langer houdbaar. Het meest uitgesproken daarover in de media is Frits Bolkestein, nota bene zelf medeschuldig aan de invoering ervan. Een feit waar hij overduidelijk (Buitenhof 4 mei, 13e minuut) flink moeite mee heeft, wat zijn openlijke draai alleen maar meer betekenis geeft.
De politieke elite heeft te kennen gegeven dat ze geen enkel alternatief voor de euro wenst te overwegen: er is maar één weg en dat is de Euro, en daar moet alles voor wijken. Wij vrezen dat dit hen menens is: ze storten liever (zuid-) Europa in een onvermijdelijke diepe permanente crisis dan hun dwaze droom los te laten.
1 wereldmunt zou ook super zijn net als de euro voor europa, dan vervalt die vieze valuta handel tenminste en of de export gebaseerd op verschillende valuta gedoe en de woekerwinsten van handelsplaatsen enz...maja dat zal niet snel gebeuren omdat vele landen zo verschillend zijn en of te veel voordeel opleveren voor bepaalde landen.

moeilijk allemaal :mrgreen:

http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/ ... e-muntunie" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat heet vrije handel Rene, kwestie van vraag en aanbod, en dat jij het woekerwinsten vind is je goed recht, maar als jij bv iets verkoopt wil je toch ook winst maken, zijn dat dan ook woekerwinsten?
En met een wereldmunt wordt je ook nog steeds genaaid hoor, dat hebben we inmiddels wel ervaren met de euro.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 07 mei 2014, 20:14

350 Z schreef:Ik kan me de tijd voor de Euro nog prima herinneren en toen was de welvaart stukken hoger hier.
Was het verschil rijk/arm veel kleiner.
Was alles stukken minder duur.
Kon je met weinig geld veel doen.

Dus dat de euro welvaart oplevert voor ons is echt een bull shit argument.
De enige die er wel bij varen zijn de rijke elite en de politici en hun banen carousels.
Dat die € en de EU jou of jouw omgeving geen zichtbare vergroting van welvaart opgeleverd heeft wil nog niet zeggen dat het een bullshit argument is.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: De EU

Bericht door InjectTheVenom » 07 mei 2014, 21:01

Bram schreef:Ik beaam de kritiek over declaratiegedrag en snap de roep om meer transparantie en het terugkrijgen van een stuk soevereiniteit ook. Misschien moet dat ook minder worden, of in ieder geval zorgvuldig bekeken omdat er efficiëntere oplossingen zijn. Maar ik geloof in Europa, om redenen die ik al genoemd heb. We hebben daar economisch gezien veel baat bij en weten daardoor hopelijk nog lang de vrede te bewaren hier. Dat het niet charmant en onhandig is dat besluiten doorgedrukt worden (het gebrek aan democratisch proces waar over gesproken werd) is duidelijk, daar denk ik hetzelfde over.

Verder heb ik helemaal geen zin om op jouw opmerkingen en kritiek op mijn visie in te gaan, daar komt gezien m'n ervaringen hier ten aanzien van het discussiëren over politiek toch niets goeds uit. Jij ziet het anders, prima, niks mis mee.
Ik ben vrij zeker dat we meer met elkaar gemeen hebben dan we in de gaten hebben, critici hebben wel degelijk geloof in Europa maar willen dat het nog beter word dan het momenteel is. Zal het je nog sterker vertellen er was een tijd dat jouw denkwijze de mijne was tot het moment dat mijn ogen verder open gingen voor wat er onder de zon speelt.

Met deze post kom je al heel wat beter uit de verf door standpunten in te nemen dus wat politieke discussie betreft kan er wel degelijk iets goeds uit komen en zit er vooruitgang in :)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 07 mei 2014, 21:10

Misschien is het naïef, maar ik denk dat we de nadelen vooralsnog voor lief moeten nemen, op moeten pakken en op proberen te lossen aangezien de voordelen duidelijk en na onderzoek bewezen zijn. Volgens mij levert de stekker eruit trekken nog veel meer nadelen op. Of dat zo is weet ik niet, dat kan ik niet staven met feiten...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De EU

Bericht door GTRene » 07 mei 2014, 21:54

de stekker zou er niet helemaal uit hoeven, maar vele zaken zouden anders opgelost worden gezien de grote verschillen in landen en culturen enz enz.
opzich is het idee niet verkeerd, de uitwerking alleen :mrgreen:

daarbij is het enorm storend dat er zoveel gerommeld wordt en onnodig gegraaid of elkaar baantjes en of meer geld toegeschoven wordt terwijl vele mensen in de EU in de problemen zitten en dat soort lui (niet alle natuurlijk) maar 'dat' soort de zakken vult met veelal 'bloedgeld' bewijze van.

als ze nu eens oprecht bezig waren zoals Bram het ziet,
Afbeelding
dan zou het beter gaan en meer mensen het een goed idee vinden ;-) :mrgreen:

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De EU

Bericht door Robin » 07 mei 2014, 22:02

René ouwe schnabbelaar sta je toch mooi in the picture:)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 07 mei 2014, 22:04

:mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De EU

Bericht door GTRene » 07 mei 2014, 22:08

ben wel ooit zanger geweest maar danser niet en dan vast niet zo ;-)
onder de rok heb ik dan wel weer eens gezeten dus ik zie wat overeenkomsten :mrgreen:

wat een nummer en performance trouwens :bag:

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1984
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: De EU

Bericht door 350 Z » 07 mei 2014, 22:13

Bram schreef:
350 Z schreef:Ik kan me de tijd voor de Euro nog prima herinneren en toen was de welvaart stukken hoger hier.
Was het verschil rijk/arm veel kleiner.
Was alles stukken minder duur.
Kon je met weinig geld veel doen.

Dus dat de euro welvaart oplevert voor ons is echt een bull shit argument.
De enige die er wel bij varen zijn de rijke elite en de politici en hun banen carousels.
Dat die € en de EU jou of jouw omgeving geen zichtbare vergroting van welvaart opgeleverd heeft wil nog niet zeggen dat het een bullshit argument is.
Oh ja bij jouw in de omgeving zijn ze er dus sinds de euro allemaal op vooruit gegaan :mrgreen:

Ik ben ondernemer en kom bij veel mensen (ZZP'ers en MKB'ers) over de vloer. Ik denk dat ik verder kijk dan mij en mijn eigen omgeving. Mijn vrouw werkt in een verpleeghuis, praat maar eens met die mensen waar de komende tijd een schifting rijk/arm gaat plaatsvinden. Het is altijd gemakkelijk praten als je voor de roverheid werkt en ik/wij je salaris betalen. Kom maar eens op de ongesubsidieerde harde weg.

P.s.
Het word tijd dat je eens met mensen uit Frankrijk gaat praten (ik heb familie daar wonen).
Of praat eens met wat Grieken, Spanjaarden of Portugezen. Kijken of die zo gelukkig zijn met de Euro.

Sterker nog waarom niet een referendum in ieder land met de vraag in of uit de Euro.
Dat is democratie, niet wat we nu hebben.

Maar ook meteen een ander referendum voor een Economische Euro (zoals de EEG en Benelux waren) en dus geen dictatuur die het nu is waar beslissingen worden genomen die niks meer met de werkelijkheid voor de gewone mens te maken hebben. Dat zal steun krijgen niet het huidige systeem.

Oh ja en de grenzen dicht voor nieuwkomers want we zitten vol, en als je dit niet vind dan mogen ze vast wel in jouw huis wonen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: De EU

Bericht door Peric » 07 mei 2014, 22:17

Bram schreef:Misschien is het naïef, maar ik denk dat we de nadelen vooralsnog voor lief moeten nemen, op moeten pakken en op proberen te lossen aangezien de voordelen duidelijk en na onderzoek bewezen zijn. Volgens mij levert de stekker eruit trekken nog veel meer nadelen op. Of dat zo is weet ik niet, dat kan ik niet staven met feiten...
En wie heeft dat onderzoek gedaan??

Maar wat je later schrijft is ook zo. Brussel moet kleiner worden, minder zinloze dingen verzinnen. Want er wordt nu op gemeentelijk niveau nagedacht over dingen, op nationaal en óók nog op Europees niveau. Beetje overdreven, niet?
Dus die economische samenwerking is prima, dáár moet de focus op liggen. Niet of iedere speeltuin in Hongarije rubberen tegels moet hebben of niet. Of dat de komkommers maar een maximale kromming mogen hebben..

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1984
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: De EU

Bericht door 350 Z » 08 mei 2014, 11:36

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De EU

Bericht door GTRene » 08 mei 2014, 11:49

als dat klopt zou dat idd ongelofelijk zijn!! :devil:

dan is het nog een grotere roversbende dan gedacht, dit verzin je toch niet?

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De EU

Bericht door Robin » 08 mei 2014, 11:58

Tja.

Misschien toch weer tijd voor 'n muurtje(weren van Oostblokkers) of had ie moeten blijven toendertijd?
Ben als kind in 1982 in Berlijn geweest. Was 12 en 't was aan beide kanten impressive.

4 of 5 mei zei een bekende(K33z kent 'm goed) op FB dat we de Russen dankbaar moeten zijn, want anders zaten we nog met de Nazis opgescheept. Nu vind ik 't niet moelijk kiezen tussen Marshallplan/hulp en Stalinisme. Maar dat werd even vergeten tussendoor...
De Russen hebben qua slachtoffers in WW2 het meest geleden van alle landen:10-12 miljoen doden. Is ook niet zo gek als je ziet hoe groot Rusland is.

Nog even om erop te wijzen dat vrijheid ongeveer 't grootste goed is en dat dat zeer zeker niet bij de Russen vandaan komt!

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 08 mei 2014, 12:11

350 Z schreef:
Bram schreef:
350 Z schreef:Ik kan me de tijd voor de Euro nog prima herinneren en toen was de welvaart stukken hoger hier.
Was het verschil rijk/arm veel kleiner.
Was alles stukken minder duur.
Kon je met weinig geld veel doen.

Dus dat de euro welvaart oplevert voor ons is echt een bull shit argument.
De enige die er wel bij varen zijn de rijke elite en de politici en hun banen carousels.
Dat die € en de EU jou of jouw omgeving geen zichtbare vergroting van welvaart opgeleverd heeft wil nog niet zeggen dat het een bullshit argument is.
Oh ja bij jouw in de omgeving zijn ze er dus sinds de euro allemaal op vooruit gegaan :mrgreen:

Ik ben ondernemer en kom bij veel mensen (ZZP'ers en MKB'ers) over de vloer. Ik denk dat ik verder kijk dan mij en mijn eigen omgeving. Mijn vrouw werkt in een verpleeghuis, praat maar eens met die mensen waar de komende tijd een schifting rijk/arm gaat plaatsvinden. Het is altijd gemakkelijk praten als je voor de roverheid werkt en ik/wij je salaris betalen. Kom maar eens op de ongesubsidieerde harde weg.

P.s.
Het word tijd dat je eens met mensen uit Frankrijk gaat praten (ik heb familie daar wonen).
Of praat eens met wat Grieken, Spanjaarden of Portugezen. Kijken of die zo gelukkig zijn met de Euro.

Sterker nog waarom niet een referendum in ieder land met de vraag in of uit de Euro.
Dat is democratie, niet wat we nu hebben.

Maar ook meteen een ander referendum voor een Economische Euro (zoals de EEG en Benelux waren) en dus geen dictatuur die het nu is waar beslissingen worden genomen die niks meer met de werkelijkheid voor de gewone mens te maken hebben. Dat zal steun krijgen niet het huidige systeem.

Oh ja en de grenzen dicht voor nieuwkomers want we zitten vol, en als je dit niet vind dan mogen ze vast wel in jouw huis wonen :mrgreen:
Dat ik een aantal voordelen heb omdat ik voor de overheid werk is mijn mazzel, al is baanzekerheid daar onderhand echt geen meer van. Bij defensie had ik een contract voor het leven, nu moet ik aan het einde van mijn halve eerste jaar bij de school maar afwachten of ze me goed genoeg vinden, anders vlieg ik er gewoon keihard uit. De ww is dan op basis van de 0.6 aanstelling die ik nu heb, terwijl ik bij defensie gewoon fulltime werkte. Kortom, ook bij de overheid, zeker in het onderwijs, is het echt geen halleluja. Mocht jij als zzp'er 2x modaal verdienen omdat de zaken super lopen dan gun ik jou dat van harte, natuurlijk is de crisis nu heel hard voor jou/zzp'ers, maar dat is dus ook een gevolg van keuzes die jij gemaakt heb. En dat 'jullie' mijn salaris betalen vind ik altijd zo'n ontzettende dooddoener, ik betaal net zo goed meer dan voldoende belasting, zeker nu ik naast m'n werk er nog een onderneming bij heb :wink:

Voor wat betreft de ellende waar velen in Zuid Europa in verkeren, volgens mij heeft dat meer met het falende beleid van regeringen en een stuk corruptie te maken en niet direct met de EU of de €, of zie ik dat nou verkeerd? Het is een optelsom van jarenlang mooi weer spelen wat in elkaar zakt op het moment dat het overal een stuk slechter gaat en er kritisch naar de financiële huishouding gekeken wordt.

Komt dit stuk een beetje overeen met wat je bedoelt Arie? Het is een flinke lap tekst, maar raakt volgens mij heel aardig de kern.

https://decorrespondent.nl/780/europa-h ... 0-887c8f1d

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De EU

Bericht door GTRene » 08 mei 2014, 13:06

leuk die open grenzen....
ROELOFARENDSVEEN - Een 'explosieve stijging' van het aantal auto-inbraken in het politiedistrict Nieuwkoop-Kaag en Braassem is voornamelijk te wijten aan vier Roemenen. Dat denkt althans de recherche, zegt politiechef René van Eck.
Rem- en brandstofleidingen werden doorgesneden en kentekenplaten werden gestolen. Volgens de politie waren vijftien wagens het doelwit van de Oost-Europeanen, die inmiddels zijn aangehouden. 'Ook het doorsnijden van de brandstofleiding om benzine af te tappen, valt onder inbraak', licht Van Eck toe.

'Wat deze daders doen is levensgevaarlijk', zegt de politiebaas. 'Als mensen nietsvermoedend in hun auto stappen terwijl de remleiding is doorgesneden, kunnen de gevolgen dramatisch zijn.' In het district waren in april 22 auto-inbraken, zestien meer dan een maand eerder.

Arrestatie

De vier verdachten zijn anderhalve week geleden aangehouden op de oprit naar de A4, bij Roelofarendsveen. De mannen hadden spullen bij zich die gebruikt kunnen worden bij inbraken. Veel gemeenten hebben in de Algemene Plaatselijke Verordening opgenomen dat dat niet mag.
lees ook de reacties ;-)

http://www.omroepwest.nl/nieuws/07-05-2 ... mleidingen" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 08 mei 2014, 13:11

Want dit kon niet toen de grenzen nog 'gesloten' waren?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27892
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De EU

Bericht door Luco » 08 mei 2014, 13:21

tja

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 08 mei 2014, 13:36

Peric schreef:En jij denkt dat we ineens géén export meer zullen hebben als NL uit de EU stapt? Ik weet wel zeker van niet!
En inderdaad, de open grenzen heeft zo z'n voordelen, maar er kleven ook net zoveel nádelen aan.
Ik ben vóór de EU in de zin van samenwerken economisch. Maar zoals het nu gaat is het echt belachelijk, ze hebben zich veel belangrijker gemaakt dan dat ze feitelijk zijn.
Natuurlijk denk ik niet dat we ineens geen export meer hebben, maar het zomaar eens minder kunnen worden. Ineens niet meer bijdragen aan de EU (contributie betalen) kan betekenen dat ons minder 'gegund' wordt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De EU

Bericht door GTRene » 08 mei 2014, 13:38

Bram schreef:Want dit kon niet toen de grenzen nog 'gesloten' waren?
toen kon er veel gecontroleerd worden bij de grens, dat gebeurt nu nog nauwelijks, dus wel degelijk een verschil lijkt me.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 08 mei 2014, 13:53

In de praktijk viel dat destijds allemaal wel mee, zeker in de Benelux.

Wat is je punt verder? Er worden criminele Roemenen in Nederland gepakt en daarom moeten de grenzen weer dicht?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De EU

Bericht door GTRene » 08 mei 2014, 16:59

Bram schreef:In de praktijk viel dat destijds allemaal wel mee, zeker in de Benelux.

Wat is je punt verder? Er worden criminele Roemenen in Nederland gepakt en daarom moeten de grenzen weer dicht?
Niet alleen om de Roemenen as you should know.

open grenzen maakt het ze nog gemakkelijker om te komen, ongecontroleerd NL binnen en idem dito er weer uit.

als er controles zijn voor in en uit dan valt een groep al af, immers ze willen niet gepakt worden en bij de gres met controle maak je al kans.

het is als het van Gogh museum open laten zonder bewaking of controle wie er in of uit gaat en dus ook geen camera controle e.d. wat denk je hoelang dat goed gaat ;-)

net als die open vrachtwagens met goederen die bv grote aantrekkings- kracht hebben op wat medelanders, hoe makkelijker je het ze maakt hoe meer het gebeurt.

zou jij toch moeten weten Bram ;-)

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: De EU

Bericht door 328Ti » 08 mei 2014, 17:42

Luco schreef:tja
Beste bijdrage tot nu toe!


:kikker:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bokkepoot, EvdP, Google [Bot], Martijn 327i, Opa, Richardt. en 242 gasten