De EU

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gijzert
Berichten: 5002
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: De EU

Bericht door Gijzert » 15 sep 2017, 14:49

En dan dus uit de euro zoals ik begrijp?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 15 sep 2017, 14:55

Robin schreef: 15 sep 2017, 14:15
Bram schreef: 15 sep 2017, 13:46 Dat mag die ook, je ziet mij nergens zeggen dat die z'n mond moet houden. Ik denk dat de Britten na de Brexit als de gevolgen helemaal duidelijk zich nog wel even achter de oren zullen krabben, en dat staat mede op zijn conto, met z'n anti EU campagne.
Huh? En Ron(en ik) legt net haarfijn, geen speld tussen te krijgen, uit dat er WEL degelijk verband is tussen de dingen die IK aanhaalde...

Jullie zien Brexit/Farrage etc als een drama, dat kan en mag, ik zie de huidige EU en z'n beleid/ aanslagen/immigrantenpolitiek als een iets groter probleempje. That's all:)
Aha. Dus omdat Ron en jij dat schrijven, is het ook zo? Dan verschillen we daar van mening over.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De EU

Bericht door Robin » 15 sep 2017, 15:06

Er is geen speld tussen te krijgen Bram. Anders had je dat wel al gedaan:)

Tom
Berichten: 21734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De EU

Bericht door Tom » 15 sep 2017, 15:12

Ik ben in principe wel voorstander van de EU. Open grenzen, één munt, vrij verkeer van goederen/diensten, samenwerking op asielbeleid, samenwerking qua defensie en veiligheidsdiensten, etc. Het kan veel voordelen hebben.

Maar ik ben mijn vertrouwen in één EU wel een beetje kwijtgeraakt.
Paar punten waarom:
- Het eindeloos bijstorten van geld in Griekenland. Hoeveel miljarden zijn daar al heengegaan? Corrupt kutland waar inwoners zelf geen belasting betalen. Je bondgenoten helpen is prima, maar je geld in een eindeloze put van kansloosheid storten niet. Het moet ook niet kunnen dat landen die hun financiën zo slecht op orde hebben bij de EU komen, veel te groot risico. Kennelijk hebben politici destijds flink zitten slapen.
- Falend immigrantenbeleid. Falen kan ik het niet eens noemen, er mist gewoon een duidelijke visie over het hele onderwerp. Ze modderen maar wat aan. Intussen door heel Europa allah-akbar-on-tour, waarbij veiligheidsdiensten keer op keer roepen dat het 'bekenden' zijn, terwijl sommige terroristen vrij kunnen reizen door meerdere landen. Een terroristische aanslag is niet te voorkomen, maar elk half jaar feest (dus je kunt de veiligheid van je inwoners niet langer garanderen) en nog steeds geen alarmbellen.
- Het hele circus in Brussel. Het declareergedrag daar vind ik stuitend! Daarbij heb ik het idee (ik heb mij er nooit goed genoeg in verdiept) dat het structureel niet klopt hoe het democratische systeem is opgezet rondom de EU. Landen kunnen afgevaardigden sturen maar als burger heb ik er geen enkel gevoel bij, laat staan inspraak. Er zal vast een systeem achter zitten, maar het voelt voor mij alles behalve democratisch. En verantwoording afleggen, dat kennen ze daar niet.

Van mij mogen we er ook weer uitstappen. Idee goed, uitwerking kut. Ik denk dat we zonder beter af zijn.

Tom
Berichten: 21734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De EU

Bericht door Tom » 15 sep 2017, 15:22

En nog een belangrijke.. beleid van landen onderling. Als rijk land voelt het continu meer als benadeeld worden en het minst ervan profiteren. Want natuurlijk wil de landelijke politiek niet dat autoprijzen gewoon eerlijk zijn, we pleuren er gewoon een Co2 tax bij... dat je 20km verderop 40K minder betaald op een auto van een ton is niet uit te leggen. Accijns/benzineprijzen hetzelfde verhaal. Het feit dat Duitsland tol in wil voeren op hun snelwegen.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: De EU

Bericht door Jan-Willem » 15 sep 2017, 16:18

Duitsland heeft groot gelijk dat ze tol invoeren, ook al is de autobahn van slechte kwaliteit met niks anders dan ellende tegenwoordig. :bag:

In veel andere europese landen betaal je immers ook tol en is dik €40 voor 4 uurtjes autostrada behoorlijk fors als je het mij vraagt ( die overgens wel van prima kwaliteit is )

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De EU

Bericht door romo » 15 sep 2017, 17:03

Gijzert schreef: 15 sep 2017, 14:41 Maar willen jullie meer integratie van de EU of minder?


Ik herhaal mijn vorige post nog maar en keer, de huidige, financieel versnipperde EU status, kan NIET leiden tot meer EU uitbreiding dan wel integratie!!

Ik weiger persoonlijk (Maar ook de Nederlandse staat) om financieel krom te liggen voor die EU staten die alleen maar naar de zon hebben zitten staren ipv de handen uit de mouwen te steken. Ik neem aan Gijzert, dat als je buurman er een potje van heeft gemaakt, dat jij dan graag de beurs trekt om de boel op orde te krijgen, want dat is wat je zegt.
romo schreef: 12 sep 2017, 17:59 -Eurobonds
-Uitbreiden Servië en Montenegro
-Integratie financien individuele EU natie staten

Dit alles bij EU natie staten waar sprake is van een financieel "non level playing field" (de EU natie staten hebben verschillende schulden) Juncker doet nu een voorstel om dat allemaal maar gelijk te trekken. Hoe gek ben je dan? Wat hebben we nu geleerd van de crisis, die nog niet eens voorbij is, dan wel dat daar werkzame structurele oplossingen voor aangedragen en bedacht zijn? NIETS !

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De EU

Bericht door romo » 15 sep 2017, 17:03

Gijzert schreef: 15 sep 2017, 14:49 En dan dus uit de euro zoals ik begrijp?
Zie boven


De EU kan alleen dan als een geheel (=financieel-economisch-fiscaal) functioneren als alle schulden zijn weggewerkt en met een schone, financieel neutrale lei kan worden gestart.

Dat is (helaas) niet het geval, met de huidige Brusselse insteek zal dat ook nog heel lang niet zo zijn. Bij de huidige lage ECB rentes kost het de noordelijke EU staten enorm veel geld, pensioenen, spaartegoeden, verdampen als sneeuw voor de zon, daarbij komt dat geld lenen zo goedkoop is dat er voor de zuidelijke EU staten geen enkele prikkel uitgaat om de zeer noodzakelijke financieel-economische hervormingen door te voeren!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De EU

Bericht door romo » 15 sep 2017, 17:15

Frankrijk staat op omvallen
Italie staat op omvallen (Staatsschuld 133% BNP=€ 2.500 MILJARD)
Spanje staat op omvallen
Portugal staat op omvallen
Griekenland is omgevallen

De EU norm voor de staatsschuld is <60% van het BNP/BBP, begrotingstekort <=3%, Italie gaat er ruim 2 keer doorheen !!

Als er niet eerst een degelijk, solide begrotingsbeleid wordt gevoerd in deze landen dan kan er GEEN sprake zijn van in fiscaal-economische EU.

ONMOGELIJK

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De EU

Bericht door romo » 15 sep 2017, 18:56

Kijk, de gezamenlijke EU ministers van Financiën maken er al gehakt van, Juncker trekt schielijk zijn keutel in. Opvallend de meelopers voor Juncker; Italië en en Frankrijk, laat me raden, waarom zou dat zijn? :whistle:

https://www.volkskrant.nl/politiek/euro ... ~a4516849/


Nou zeg ik u, hoe kan de belangrijkste man van de EU in zijn "State of the Union" zo raaskallen, dat een paar dagen later zijn eigen financiële troepen dit verhaal genadeloos naar het sprookjesboek verwijzen??

Hoe veel realiteitsgevoel, hoeveel politiek "fingerspitzengefühl", hoeveel binding met onderlinge EU natie staten en zijn naaste politieke medewerkers heb je dan??

NUL, NIETS, NADA, NOPPES

Een schande is de man die namens de EU spreekt.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: De EU

Bericht door Bram » 15 sep 2017, 19:40

Haal even adem romo :)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: De EU

Bericht door Peric » 15 sep 2017, 19:57

Maar hij heeft wél gelijk Bram. Hoezeer jij ook zou willen zien van niet..

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: De EU

Bericht door Mike R32 » 15 sep 2017, 19:58

Romo +1.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10421
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: De EU

Bericht door tomgtr » 15 sep 2017, 20:22

Yep, ben helemaal niet anti EU maar types als Juncker jagen een uthopie na. Zoals Romo prima verwoordt, als je van een aantal hele sterke economieën en een aantal zwakke een economie wil maken pomp je geld van de sterke naar zwakke ecomieën. Als dat met zich zou meebrengen dat we dan allemaal sterke economieën zouden hebben met dezelde dicipline qua werk uren, pensioenopbouw, pensioenleeftijd, belastingheffing etc zou dat eventueel een goede lange termijn visie zijn. Helaas is dat niet zo, de zuidelijke landen willen wel minder schuld en een hogere levensstandaard, maar dat wel met korter werken en minder pensioen en belastingdruk. En dat werkt dus niet. Dus Junckers droom is net zo kansrijk als het communisme.

Nogmaals, ik ben niet anti EU maar sta er hetzelfde in als Tom

Overigens, als er nu een stemming in UK zou zijn over Brexit zou het een dikke nee zijn. De consequenties zijn nooit goed uitgelegd, de conservatieven dachten, we doen het referendum gewoon, dan krijgen we een nee en zijn we van het gezeik af. Dat liep wat anders. Nu snappen de mensen wat de consequenties zijn en is er niks van een ja-kamp meerderheid over. Wel een prettige consequentie van dit alles is dat heelveel polen etc hem smeren omdat de pond steeds zwakker wordt. Daar ging het de meeste nee-stemmers ook om maar of een zwakke pond nou echt was wat ze wilden....

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11742
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: De EU

Bericht door WJ » 15 sep 2017, 20:25

Helemaal mee eens.

Tom
Berichten: 21734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De EU

Bericht door Tom » 15 sep 2017, 22:06

Jan-Willem schreef: 15 sep 2017, 16:18 Duitsland heeft groot gelijk dat ze tol invoeren, ook al is de autobahn van slechte kwaliteit met niks anders dan ellende tegenwoordig. :bag:

In veel andere europese landen betaal je immers ook tol en is dik €40 voor 4 uurtjes autostrada behoorlijk fors als je het mij vraagt ( die overgens wel van prima kwaliteit is )
Natuurlijk voor Duitsland zelf een logische keus, maar dat is wel erg egocentrisch gedacht. Binnen het EU-plaatje (open grenzen, één munt, vrij verkeer van goederen/diensten, internationale handel aanmoedigen) vind ik het een draai de verkeerde kant op. Ook in andere landen zou ik het liever niet zien, maar ik begrijp dat wegen daar soms van commerciële partijen zijn. Die zul je moeten uitkopen want daar zitten langdurige contracten voor exploitatie aan vast.
Linksom of rechtsom moet er voor wegen en onderhoud betaald worden. Via wegenbelasting, tol, accijns of een kilometerheffing. Nu ben ik van dat laatste absoluut geen fan (vooral ivm privacy), maar als dat EU-breed zou gebeuren kan ik het beter begrijpen dan de huidige opzet, waarbij inwoners waar geen wegenbelasting bestaat (Frankrijk) zonder kosten van onze wegen gebruik maken en ik in het buitenland op tig plekken tol moet betalen. Ik snap verder dat één vorm van wegenbelasting niet van de één op de andere dag ingevoerd is, maar laat het dan zoals het nu is en bouw in ieder geval de losse tolwegen af en normaliseer de inkomsten voor wegenbelasting alvast gedurende enkele jaren zodat de invoering van één systeem beter mogelijk is.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: De EU

Bericht door Jan-Willem » 15 sep 2017, 22:27

Daar ben ik het wel mee eens Tom, dit systeem is niet eerlijk.
Maar zoals je zelf al aan geeft zijn veel wegen in zuid europa van commerciële partijen het gaat niet makkelijk worden dat te veranderen.

In Noorwegen geen eu maar wel eer krijg je gewoon een rekening thuis, ze scannen daar je kenteken als je op een tolweg hebt gereden.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: De EU

Bericht door Mrton » 16 sep 2017, 08:45

Best veel gaat best kut ja, maar we slaan elkaar al best lang de koppen niet in (weet er eigenlijk iemand of dat voor WW1 regematig voorkwam in wat de nu EU is? Ik heb geen idee eigenlijk)... Aardig pluspunt lijkt me. De vraag is of dat mede door de EU komt maar je zult nooit kunnen aantonen van wel of niet. En waar we toen ik nog op de basisschool zat nog over moffen spraken en juichte als Rijkaard een fluim bij een Duitser in de nek legde is in mijn omgeving het anti-Duitse sentiment totaal weg. De laatste zes jaar heb ik gewerkt voor een Europese fabrikant en bedreven we handel in 4 landen, fijn dat dit allemaal even makkelijk ging als met de Nederlandse klanten. Voor wat het gedoe met de vluchtelingen betreft, mijn enige ervaring daarmee is dat er een paar door Breda fietsen en ik ze af en toe door Gilze zie lopen.

Ik heb nu nog de luxe dat ik vanaf mijn verwarmde woning op een forumpje wat kan posten over mijn hobby en beschouw dat als een groot voorrecht... Ik heb het wat beter dan de gemiddelde mens op aarde denk ik dan.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De EU

Bericht door Robin » 16 sep 2017, 09:43

Mrton schreef: 16 sep 2017, 08:45
Ik heb nu nog de luxe dat ik vanaf mijn verwarmde woning op een forumpje wat kan posten over mijn hobby en beschouw dat als een groot voorrecht... Ik heb het wat beter dan de gemiddelde mens op aarde denk ik dan.
Zo is dat. Tel je zegeningen, hoe ouderwets afgezaagd gristelijk dat ook mag klinken. Máár....voor hoe lang het duurt. Met Juncker cs aan 't roer gaan we de diepte in.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De EU

Bericht door Robin » 16 sep 2017, 09:46

En die Frans Timmermans kan wel mee naar de kermis. Als boksbal denk ik dat ie nóg meer verdient met niks doen dan nu :)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De EU

Bericht door romo » 16 sep 2017, 09:55

Het is een circus, met clowns Juncker en Timmermans, en er valt niet veel
te lachen

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De EU

Bericht door romo » 16 sep 2017, 15:36

Ik moet rap in de politiek.

https://www.volkskrant.nl/opinie/het-is ... ~a4516930/

^Precies dit is de reden dat het niet goed gaat komen, wordt bovenstaande visie verder aangehangen en gecontinueerd dan is het EU schip als de Titanic, met idd nog een doorspelend orkest.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: De EU

Bericht door Rnd » 16 sep 2017, 18:13

Inderdaad! Als je een gezamenlijke rekening hebt met iemand die een gat in zijn hand heeft, dan moet je uiteindelijk tot de conclusie komen om er mee te stoppen. De vraag is wanneer je er mee kapt. Als je dat niet doet, dan ga je allebei ten onder.

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: De EU

Bericht door SlowCo » 16 sep 2017, 18:48

romo schreef: 16 sep 2017, 15:36 Ik moet rap in de politiek.

https://www.volkskrant.nl/opinie/het-is ... ~a4516930/

^Precies dit is de reden dat het niet goed gaat komen, wordt bovenstaande visie verder aangehangen en gecontinueerd dan is het EU schip als de Titanic, met idd nog een doorspelend orkest.
Wat voor mij uit dat stuk naar voren komt, is dat de EU inderdaad een Verenigde Staten van Europa moeten worden. Dus allemaal op de pof gaan leven en het maakt niet uit dat er nooit meer terugbetaald kan worden. Toch ben ik blij met de sterke positie van Nederland en Duitsland alhoewel het zuur blijft om de beste jongetjes van de klas te zijn en ons lunchgeld af te moeten geven aan de kinders achteraan in de klas...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De EU

Bericht door romo » 16 sep 2017, 19:10

Ik ben gelukkig niet de enige die het het ziet;


https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/16/st ... 8-a1573671

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], ED35, Gisae, Google [Bot] en 469 gasten