De EU

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Mike R32 » 04 dec 2017, 15:36

WJ schreef: 04 dec 2017, 15:27 Omdat daar ook gezeik is. :mrgreen:
En bovendien krijgen we daar geen privileges.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Robin » 04 dec 2017, 15:37

Overal is gezeik. Overal.
Maar dan is het een dooddoener om maar te zeggen/vragen:
Waarom ga je niet weg?


Ga zelf dan weg.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door tomgtr » 04 dec 2017, 16:07

Robin schreef: 04 dec 2017, 15:16 Zoals dit.

Ik heb 'n vraag:
Als jullie het gezeik op dingen in Nederland op dit forum zo klaar mee zijn, waarom verhuizen jullie dan niet naar een ander autoforum?

Daar word je ook niet goed van toch?

Dat is ook een vraag en dan zou ik zeggen, omdat de discussie best leuk is en als ik het niet leuk vind ik die draadjes mijd.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Robin » 04 dec 2017, 16:10

tomgtr schreef: 04 dec 2017, 16:07
Robin schreef: 04 dec 2017, 15:16 Zoals dit.

Ik heb 'n vraag:
Als jullie het gezeik op dingen in Nederland op dit forum zo klaar mee zijn, waarom verhuizen jullie dan niet naar een ander autoforum?

Daar word je ook niet goed van toch?

Dat is ook een vraag en dan zou ik zeggen, omdat de discussie best leuk is en als ik het niet leuk vind ik die draadjes mijd.
Exact! En dat had Riceaux in dit geval ook kunnen doen dus he....

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Robin » 04 dec 2017, 16:16

Maar kortom als alles met een vraagteken wordt gezien als 'serieuze vraag' en je de woorden maar 'netjes' houdt, kun je met heel veel 'vragen' wegkomen. Ik ben daar geen totale voorstander van.

Maar ok, ik zal-mocht het zo uitkomen- proberen bovenstaande te bezigen. Kijken we dan hoe de reacties zijn LOL.

Een paar reacties op Riceaux's 'vraag' waren niet al te positief weet ik nog.....

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door tomgtr » 04 dec 2017, 16:24

Robin, je kent Rico toch? Hem kennende, als hij vraagt : als alles zo slecht is hier, waarom ga je dan niet weg? Bedoelt hij

A: als alles zo slecht is hier, waarom ga je dan niet weg?

B: als alles zo slecht is hier, sodemieter dan op?

Zoals ik hem ken denk ik A!

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Robin » 04 dec 2017, 16:38

tomgtr schreef: 04 dec 2017, 16:24 Robin, je kent Rico toch?


Het gaat niet specifiek om Rico hoor.

En ja ik 'ken' Rico dus niks aan de hand behalve 4 vingers en een duim, maar na 31 december kan dat anders zijn ivm vuurwerk.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door tomgtr » 04 dec 2017, 16:44

:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Daar hebben we een ander draadje voor om over te zeiken! :duck:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door JP » 04 dec 2017, 17:01

Kijk maar uit met vuurwerk, want anders zeik je na 1 januari over je schoenen.....

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De EU

Bericht door Tom » 04 dec 2017, 18:38

https://www.geenstijl.nl/5139738/its-rigged/
Ach ach ach... pijnlijk hoe idioot die EU in elkaar steekt.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Mrton » 04 dec 2017, 18:57

Vraagje aan de mensen die hier wel eens kritiek leveren de EU, op Merkel, op Rutte, op de immigratie e.d. Wat zijn jullie beweegredenen om niet te verhuizen naar een ander continent?



Ik heb de vraagstelling genuanceerd omdat ik oprecht benieuwd ben naar de uitleg.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Mike R32 » 04 dec 2017, 19:08

Serieus kerel? Dan heb ik een wedervraag. Waarom gaan al die mensen in Nederland die zo begaand zijn met de immigranten niet massaal naar de landen van herkomst om de boel daar op te bouwen en een revolutie te ontketenen? De immigranten hebben daar veel meer aan dan massaal te emigreren naar Europa. Ze behouden dan hun eigen cultuur, eten, klimaat, vrienden, familie en geloof.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Mrton » 04 dec 2017, 19:12

Mike R32 schreef: 04 dec 2017, 19:08 Serieus kerel? Dan heb ik een wedervraag. Waarom gaan al die mensen in Nederland die zo begaand zijn met de immigranten niet massaal naar de landen van herkomst om de boel daar op te bouwen en een revolutie te ontketenen? De immigranten hebben daar veel meer aan dan massaal te emigreren naar Europa. Ze behouden dan hun eigen cultuur, eten, klimaat, vrienden, familie en geloof.
Kweenie, misschien kregen ze geen vrij van hun baas of zo. Mochten niet van de vrouw. Woensdagavond biljarten.

Nou jij!

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Eric Z » 04 dec 2017, 19:12

Mrton schreef: 04 dec 2017, 18:57 Vraagje aan de mensen die hier wel eens kritiek leveren de EU, op Merkel, op Rutte, op de immigratie e.d. Wat zijn jullie beweegredenen om niet te verhuizen naar een ander continent?



Ik heb de vraagstelling genuanceerd omdat ik oprecht benieuwd ben naar de uitleg.


Familie neem je niet zo makkelijk mee.
Klagen doen we allemaal, maar we hebben het nog niet slecht genoeg om daadwerkelijk te vertrekken.
Zou ook niet weten waarheen, denk dat er genoeg landen zijn waar ik mij prima thuis kan voelen. Maar is het daar dan daadwerkelijk zoveel anders als hier.
Qua klimaat vast wel, maar verder? Dan zeur je waarschijnlijk net zo hard maar dan op een andere regering.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Mike R32 » 04 dec 2017, 19:15

Mrton schreef: 04 dec 2017, 19:12
Mike R32 schreef: 04 dec 2017, 19:08 Serieus kerel? Dan heb ik een wedervraag. Waarom gaan al die mensen in Nederland die zo begaand zijn met de immigranten niet massaal naar de landen van herkomst om de boel daar op te bouwen en een revolutie te ontketenen? De immigranten hebben daar veel meer aan dan massaal te emigreren naar Europa. Ze behouden dan hun eigen cultuur, eten, klimaat, vrienden, familie en geloof.
Kweenie, misschien kregen ze geen vrij van hun baas of zo. Mochten niet van de vrouw. Woensdagavond biljarten.

Nou jij!
Ik zou het Sinterklaasfeest met de zwarte pieten gaan missen.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Mrton » 04 dec 2017, 19:17

Mike R32 schreef: 04 dec 2017, 19:15
Mrton schreef: 04 dec 2017, 19:12
Mike R32 schreef: 04 dec 2017, 19:08 Serieus kerel? Dan heb ik een wedervraag. Waarom gaan al die mensen in Nederland die zo begaand zijn met de immigranten niet massaal naar de landen van herkomst om de boel daar op te bouwen en een revolutie te ontketenen? De immigranten hebben daar veel meer aan dan massaal te emigreren naar Europa. Ze behouden dan hun eigen cultuur, eten, klimaat, vrienden, familie en geloof.
Kweenie, misschien kregen ze geen vrij van hun baas of zo. Mochten niet van de vrouw. Woensdagavond biljarten.

Nou jij!
Ik zou het Sinterklaasfeest met de zwarte pieten gaan missen.
:D

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door romo » 04 dec 2017, 19:23

Er zit IMO een verschil tussen klagen/zeuren, drammen en onderbouwde kritiek leveren waarbij eventuele stukken uit VK/NRC de zaken duidelijk en scherp neerzetten.

Zoals MRTON de vraag stelt is uiteraard de omgekeerde wereld. Waarom zou je als autochtoon je altijd negatief moeten aanpassen?

Sinds wanneer heeft een minderheid het monopolie op hoe de meerderheid zich in een land dient te gedragen?

85% van de lagere scholen blijkt zwarte piet in ere te houden, 15 % doet het anders, zijn die dan leidend in het debat?

Prima dat je het anders wil als minderheid, maar dring anderen die mores niet op, kun je daar niet mee leven dan kan je niet verlangen dat 85% maar moet oprotten naar Spanje, das dus die omgekeerde wereld.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Robin » 04 dec 2017, 19:27

Mrton schreef: 04 dec 2017, 18:57 Vraagje aan de mensen die hier wel eens kritiek leveren de EU, op Merkel, op Rutte, op de immigratie e.d. Wat zijn jullie beweegredenen om niet te verhuizen naar een ander continent?



Ik heb de vraagstelling genuanceerd omdat ik oprecht benieuwd ben naar de uitleg.
Ik ben hier geboren en getogen(1970): Na WW2 heeft NL/West Europa/D een prima economische groei laten zien met her en der crises tussendoor.
Niks is perfect, maar NL/D/West EU liet aan de wereld wel zien hoe het óók kon en zou moeten. We kregen door slimheid/hard werken etc etc welvaart (welzijn is wat anders)

Ik ben nu zo'n 15 jaar in de veronderstelling dat als NL/D/West EU niet oppast we de weg naarboven wel kunnen vergeten(Ik wilde in 2004 al naar Latijns Amerika emigreren, nu zit ik 'vast' aan toko/vrouw/kids die hier nog naar school gaan)
Dat naar boven wordt naar beneden en dat ligt voornamelijk aan hoe de EU en onze overheden met bijv immigratie en andere grote issues omgaan(imho)

Omdat ik hier straks 48 jaar woon en leef plus dat ik heb gezien hoe goed NL/D West EU het eens deed(the only way is up) en nu 't verval zie gebeuren ik daar blijkbaar geen ideeen/kritiek op mag hebben lijkt mij uiterst vreemd. Ik woon hier. De immigrant komt binnenwandelen, kost alleen maar geld etc. En ik moet naar een ander continent uitwijken? Dat gebeurt niet. Niet op die manier.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Robin » 04 dec 2017, 19:31

romo schreef: 04 dec 2017, 19:23 Er zit IMO een verschil tussen klagen/zeuren, drammen en onderbouwde kritiek leveren waarbij eventuele stukken uit VK/NRC de zaken duidelijk en scherp neerzetten.

Zoals MRTON de vraag stelt is uiteraard de omgekeerde wereld. Waarom zou je als autochtoon je altijd negatief moeten aanpassen?

Sinds wanneer heeft een minderheid het monopolie op hoe de meerderheid zich in een land dient te gedragen?

85% van de lagere scholen blijkt zwarte piet in ere te houden, 15 % doet het anders, zijn die dan leidend in het debat?

Prima dat je het anders wil als minderheid, maar dring anderen die mores niet op, kun je daar niet mee leven dan kan je niet verlangen dat 85% maar moet oprotten naar Spanje, das dus die omgekeerde wereld.
+1 in alles en dikgedrukt: Dat juist ja. Da's toch NON-democratie?

Maar die kant gaan we wel op als Liberal Logic overheden de minderheid gaat voortrekken. Dan is het hek van de dam.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Mrton » 04 dec 2017, 19:48

romo schreef: 04 dec 2017, 19:23 Er zit IMO een verschil tussen klagen/zeuren, drammen en onderbouwde kritiek leveren waarbij eventuele stukken uit VK/NRC de zaken duidelijk en scherp neerzetten.

Zoals MRTON de vraag stelt is uiteraard de omgekeerde wereld. Waarom zou je als autochtoon je altijd negatief moeten aanpassen?

Sinds wanneer heeft een minderheid het monopolie op hoe de meerderheid zich in een land dient te gedragen?

85% van de lagere scholen blijkt zwarte piet in ere te houden, 15 % doet het anders, zijn die dan leidend in het debat?

Prima dat je het anders wil als minderheid, maar dring anderen die mores niet op, kun je daar niet mee leven dan kan je niet verlangen dat 85% maar moet oprotten naar Spanje, das dus die omgekeerde wereld.
Welke vraag die ik stel bedoel je Romo? Ik heb gevraagd naar een motivatie waarom je onlangs misstanden die je ervaart in je omgeving je toch in deze omgeving besluit te blijven. Kan me voorstellen dat je als mens zegt: genoeg is genoeg, ik vertrek... Dat doe je misschien ook als je in een slechte wijk woont.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door Luco » 04 dec 2017, 20:02

romo schreef: 04 dec 2017, 19:23 Er zit IMO een verschil tussen klagen/zeuren, drammen en onderbouwde kritiek leveren waarbij eventuele stukken uit VK/NRC de zaken duidelijk en scherp neerzetten.
Klopt helemaal Romo, maar als je in bijna elke post beweert dat je niet zeurt en dramt en onderbouwde kritiek levert door allerlei artikelen erbij te halen en anderen die anders denken wegzet als lulverhalen, niet onderbouwd, er niet inhoudelijk op reageert en weer begint over je eigen kritische maar onderbouwde visie, dan begin je imho toch echt een drammer en zeikerd te worden.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door RS-Ron » 04 dec 2017, 20:16

Mrton schreef: 04 dec 2017, 18:57 Vraagje aan de mensen die hier wel eens kritiek leveren de EU, op Merkel, op Rutte, op de immigratie e.d. Wat zijn jullie beweegredenen om niet te verhuizen naar een ander continent?

Ik heb de vraagstelling genuanceerd omdat ik oprecht benieuwd ben naar de uitleg.
Het is natuurlijk en volstrekt legitieme vraag van jou. Ik ga eens een poging wagen inzicht te verschaffen in de elementen die mij in deze casus bezighouden c.q. intrigeren.

Om even naar de bron te gaan van dit hele draadje, er is hier iemand die twee keer een stuur kwijtraakt en daarover zijn ongenoegen kenbaar maakt. Daarbij geeft hij in niet mis te verstane bewoordingen zijn mening weer over de EU, de rechtspraak, immigratie, open grenzen en nog wat dingetjes. Daar zit nmm een element van emotie in verwerkt van de stuurloze BMW bezitter. Ik kan daar wel inkomen, ik wordt na twee keer een gejat stuur en bijbehorende schade ook wat direct in de ventilatie van mijn gevoelens schat ik in. (maar ja wie wil er een stuur van een Clio RS ? )

Ik zie dan een aantal reacties op deze post waar mijn wenkbrauwen van omhoog gaan. Maar ondanks dat er even wordt weggebleven van de inhoud, zie ik dat uiteindelijk toch naar de inhoud wordt gekeken van het probleem. Ik ben van mening dat er sprake is in Nederland van een goede en geciviliseerde basis voor de samenleving. Ik zie en voorzie echter een paar problemen die het in ons kikkerlandje minder prettig maken en op termijn zullen gaan maken. Ik weet niet of ik het altijd bij het juiste eind heb, ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Ik sta dus open voor discussie, graag met een beetje humor. Als we het dan toch over genuanceerd hebben, waarom is kritiek hebben op en het vraagtekens zetten bij het ongecontroleerd binnenlaten van mensen die veel afwijken wbt culturele en religieuze normen en waarden van de Westerse gebruiken gezeik ? De EU heeft veel goeds gebracht, is dat vervolgens een reden om dan alles maar te slikken van de EU. De rode whisky-neus en zijn gevolg wat aan elkaar hangt van het old-boy's netwerk begint langzamerhand een elitaire toon aan te slaan die wat mij betreft in de kiem gesmoord mag worden. Is dat zeiken ? Misschien als je weg wilt blijven van de inhoud ? Dan ga je over de toon beginnen is mijn ervaring. Ja je kan lid worden van een politieke partij, dan kan je wellicht iets bijdragen in de veranderingen. Je kan stemmen en je kan je mening naar buiten brengen.

Waarom ik niet wegga naar een ander continent ? doe mij ff een continent wat zo knettergek is om zomaar ieder willekeurig persoon binnen te halen, te voorzien van geld, huisvesting, een uitkering, alle mogelijke toeslagen en dat onmiddellijk zonder dat jij iets hebt bijgedragen aan de maatschappij. Ik begrijp dat het kennelijk normaal is dat je hier je eigen baan opgeeft, je huis verkoopt, je sociale omgeven vaarwel zegt en dan op de bolle fooi naar een ander continent vertrekt......... omdat anderen hier de boel verkloten ? En als je schandekrabbers aan wil pakken dan is dat geen optie ?

Doe jij mij nu maar eens een paar oplossingen die volgens jou zoden aan de dijk zetten, wellicht komen we daar nog wel uit !

gr Ron

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door romo » 04 dec 2017, 21:05

Luco schreef: 04 dec 2017, 20:02
romo schreef: 04 dec 2017, 19:23 Er zit IMO een verschil tussen klagen/zeuren, drammen en onderbouwde kritiek leveren waarbij eventuele stukken uit VK/NRC de zaken duidelijk en scherp neerzetten.
Klopt helemaal Romo, maar als je in bijna elke post beweert dat je niet zeurt en dramt en onderbouwde kritiek levert door allerlei artikelen erbij te halen en anderen die anders denken wegzet als lulverhalen, niet onderbouwd, er niet inhoudelijk op reageert en weer begint over je eigen kritische maar onderbouwde visie, dan begin je imho toch echt een drammer en zeikerd te worden.
Ik leg het net daarboven allemaal netjes uit Luco, dus niet drammen :tooth:

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door SlowCo » 04 dec 2017, 21:26

RS-Ron +1

Wat ik me dan weer afvraag over degene die zeuren dat er teveel gezeurd wordt: dus jullie hebben niet het idee dat het in Nederland op vele terreinen de verkeerde kant op gaat? Jullie zijn wel tevreden met de situatie en de vooruitzichten of passen je graag gedwee aan? Maar misschien zijn jullie wel volop bezig om er een betere wereld en/of Nederland van te maken?
Let op dit is een serieuze, genuanceerde vraag :peace:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lang leve de open grenzen

Bericht door tomgtr » 04 dec 2017, 22:10

Van mij mag iedereen zeuren (kritisch zijn) zoveel hij wil. En ja er is zat niet goed hier in dit land. Er valt veel te verbeteren. Ik heb niet de capaciteiten of energie om er wat aan te doen. Natuurlijk kan ik wel benoemen wat me zoal stoort. En dat doe ik best weleens, hopelijk zo min mogelijk met een NIMBY syndroom en ook enigszins met de mening van anderen rekening houdend. Maar ik doe dat niet iedere dag. De mensen die me kennen weten dat ik gematigd rechts ben maar ook niet blind voor de andere kant van het verhaal. Kan soms erg genieten van discussies hier en door discussies, zij het hier, zij het ergens anders en allerlei achtergrondartikelen die me interesseren verder ik m'n mening ook zeker wel. Maar ik probeer niet mijn mening dagelijks te herhalen, al dan niet ondersteund met opinie of nieuwsstukken die mijn mening bevestigen. Want dan krijgen mensen het idee dat ik predik voor eigen kerk of mensen mijn mening probeer op te dringen, en dat is net zo kansloos als de BTC proberen omhoog of omlaag te lullen.

Natuurlijk is het te makkelijk om te zeggen, waarom vertrek je niet. Maar het zet je wel aan het denken, waarheen dan? Waar wil je naartoe? waar is de balans van dingen die beter zijn vs dingen die slechter zijn zo dat ALS je situatie het zou toe laten naar zou vertrekken? Ik zou het niet weten. Dus voor mij is het nog niet zo slecht hier. Nogmaals veel dingen kunnen beter. Hoe? Heb ik de oplossing? En als ik die heb, waarom doe ik er niks aan dan?

We leven in een walhalla hier en ons walhalla wordt bedreigd. Waardoor? Door de vooruitgang van techniek, door de zwakte van onze grenzen en door het Europesche sociale systeem. Dit sociale systeem heeft ons ver gebracht als je het met het overgrote deel van de wereld vergelijkt. Maar nu begint het redelijk makelijk te worden voor veel gelukszoekers om ook een graantje hiervan mee te pikken. Is dit wat ik wil. Nee natuurlijk niet. Het is helaas een keerzijde van ons succes. Moet er iets aan gedaan worden om in te dammen en zijn we daar eigenlijk veel te laat mee zeker! Maar nogmaals, ik heb de oplossing niet. Heb JIJ die wel? Doe er iets aan. Bij voorbaat dank!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], BMWDennis, Bram, erwin20vt, Fabian, frank de jonge, GRzep, Joost H., k33z, markk, Martijn_bmw, MParallel, Peter-Paul, R728i en 169 gasten