Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door JP » 28 sep 2021, 21:53

Dit is geen discussie draadje zoals het oude corona-topic. Dus te hopen dat dit draadje mag blijven staan (als iedereen zich koest houdt)
Dit gaat meer om hoe te reizen naar en van 'gele' landen en de aldaar geldende eisen.
De meeste landen om ons heen hebben een 3G beleid, getest, gevaccineerd of genezen.

Nu overwegen we binnenkort een 1.5 weekje Oostenrijk/Zwitserland. In de groep zit er een die vanwege andere gezondheidsklachten niet gevaccineerd is. Dus je moet een test hebben van maximaal 72uur oud. Dus laten we zeggen een 24u oud ten tijde van heenreis.
Moet je dan na 48u op vakantie weer een test doen om nog ergens de horeca in te komen ?

En ook de terugreis naar Nederland, heb je dus een max 72u oude test nodig, dus dat wordt de dag voor afreis wéér testen.
Het wordt wat als je spontaan nog even 12 dagen wil gaan.

Hoe doen andere dat met reizen ? Laten we de discussie "dan had je je maar laten vaccineren" maar niet voeren ;)

Er zijn genoeg sites met de ter plekke geldende regels, maar niets als je voor een langere (dan 72u) periode wil gaan.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door Martijn_bmw » 28 sep 2021, 21:56

Volgens mij is het korte antwoord “ ja je moet weer testen als je na die 48uur een horecagelegenheid oid in wil”

Online
Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door De fiscalist » 28 sep 2021, 22:19

Better safe than sorry, testen iedere 48 uur ofzo….

Vaak is dat in het buitenland best goed geregeld qua mogelijkheden en kosten enzo.

Of je accepteert het risico dat je ergens eens tegen een beperking oploopt tijdens je reis.

(Of je zorgt dat je tijdig Corona krijgt en genezen bent) ;)

Online
Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door Zed240 » 28 sep 2021, 22:52

In Duitsland heb je zelfs een test van <48h nodig (PCR) of <24h in het geval van een sneltest, dus dat is ook wel wat om rekening mee te houden als je onderweg ergens er uit wil/overnacht.

Best wat gedoe dus als je twee weken weg wil. :? Dan mag er wel een testlocatie in de buurt van het hotel zitten.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door JP » 28 sep 2021, 22:57

Dan wordt het een (om de) dagtaak :shock:

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10411
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door tomgtr » 28 sep 2021, 23:04

Het is echt heel lastig. Vriend van me net een week in UK geweest. Wat een gedoe, gevaccineerd of niet, PCR heen en terug, en daar op dag 2, 5 en 8 nog eens een test. Plus PLF invullen (waar je afspraak nummers moet vermelden van tests aldaar die je van tevoren geboekt moet hebben. Maar, 4 oktober wordt alles weer anders.

Vandaag had ik op werk gasten uit UK. Lekker lunchen? Ja, op terras. Hun qr code werkt dus niet.

Ik moest eigenlijk volgende week naar Moskou. Niet dus, je krijgt niet eens een visum.

2 collega’s moesten naar Kazahstan. Beide wonen in UK, 1 frans paspoort, ander UK. Die met frans paspoort wel welkom, UK paspoort niet.

Elk land heeft eigen regels, en die regels veranderen vaak.

Wat men ook zegt hier, het is een kwestie van nu uitzoeken maar net voor vertrek weer. Het kan zomaar veranderd zijn. En zorgen dat je je shit op orde hebt. Die vriend die naar UK ging miste de trein omdat PLF niet helemaal in orde was en ging dus een dag later.

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door SlowCo » 28 sep 2021, 23:34

En wat gebeurt er als een van de tests een (vals) positieve is...? :shock:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9097
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door smiley » 28 sep 2021, 23:58

Dan duurt je vakantie wat langer tot je een negatieve test kunt overleggen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door Bert ///M3 » 29 sep 2021, 00:13

Noorwegen is zonder vaccinatie een test voor vertrek, test bij aankomst, en test op dag 7 en dan ook nog een weekje op eigen kosten in quarantaine. Maar daarna geen restricties meer voor je ergens in kon enz.

Collega's uit de UK ook een stevige lading gezeik gehad omdat er wel Europese QR codes geaccepteerd werden maar die uit de UK dus niet, inmiddels wel veranderd.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door Stefan R » 29 sep 2021, 14:07

Ik ben naar Oostenrijk geweest, en daar een PCR test doen (gorgeltest) is prima te doen. Ik had wel een laptop bij me waar ik makkelijk de afspraken op kon maken.

2x geweest tijdens de vakantie, 1x op een dinsdag om 10:45 getest en om 15:30 uitslag. En 1x op een vrijdag toen duurde het wel 24/h voordat we de uitslag hadden. Dit was overigens tijdens de vakantieperiode van de Oostenrijkers.

In die week trouwens is er maar 1x om een testbewijs gevraagd.

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door Jurjen » 29 sep 2021, 14:18

Ja veel testen kom je helaas niet onderuit, gelukkig is het steeds goedkoper. UK valt vanuit NL overigens wel mee als je gevaccineerd bent. Sneltest voor vertrek, geen quarantaine bij aankomst en alleen een test op dag 2. De sneltest voor vertrek vervalt vanaf 4 okt.

Vorig jaar konden we nog vrolijk door Europa reizen, maar het wordt steeds lastiger. M'n vriendin heeft ineens testen nodig om in NL de kroeg in te mogen (UK vaccinatie) want zoals Bert zegt, die UK codes werken niet overal.

Ik vrees dus dat je niet onder veel testen uitkomt in dit geval JP.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door 328Ti » 29 sep 2021, 15:19

Alles denk ik wel gezegd. Verder kan je bij elk vliegveld of drogist in AT een antigen/pcr test doen. Inmiddels wel FFP2 maatregel, heb je een “nepperd” heb je kans dat je een boete krijgt of dat je de toegang tot het vliegtuig wordt ontzegd. Vaak wordt er bij gebrek eraan eentje uitgedeeld maar zou ik niet op vertrouwen

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door Andre » 29 sep 2021, 18:30

Wat een gedoe. Voor werk snap ik dat nog. Maar voor vakantie laat maar.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door FDD » 29 sep 2021, 23:12

In juli/augustus op vakantie geweest in Oostenrijk;
- Antigeentest gedaan, want snelle uitslag en goedkoop
- In duutsland dorpje voor de grens een PCR test laten doen, in Duitsland was dit een “spuugtest” en gratis. Uitslag binnen 20 min…

In Oostenrijk helemaal nooit laten testen, op 1 keer na, mijn vrouw wilde in Klagenfurt de pyramidetoren ofzo beklimmen en ondanks dat dit in de buitenlucht is werd uitgerekend daar gecontroleerd….

Voor mijn werk, PCR test voor gemoedsrust, omdat ik verschillende landen doorkruis en geen zin heb in gezeik. Overigens nog nooit gestopt bij een grensovergang voor een controle.

Ter plekke gaan quarantaine etc voor mij niet op, heb een brief bij me van lokale regeringsniveau, zodat ik vrijgesteld ben van deze zaken.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door JP » 30 sep 2021, 20:10

Andre schreef: 29 sep 2021, 18:30 Wat een gedoe. Voor werk snap ik dat nog. Maar voor vakantie laat maar.
Die kant gaan we nu ook op. Dan maar niet weg....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Reizen in Coronatijd, gevaccineerd of niet.....

Bericht door Arthur » 30 sep 2021, 20:34

:)
Bijlagen
DF31FC02-BBD7-4BB9-A14A-8DC18223EA8B.jpeg
DF31FC02-BBD7-4BB9-A14A-8DC18223EA8B.jpeg (37.29 KiB) 1006 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gijzert, Majestic-12 [Bot], Peter-Paul en 265 gasten