Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 09 apr 2021, 13:06

CV hangt helemaal boven op de overloop, bij de slaapkamer van de jongens, daarom ben ik benieuwd hoe dat moet met leidingwerk, nieuwe CV komt eerst daar met een kast eromheen.

Ik heb voor mezelf de keus gemaakt om nu eerst verder te gaan met CV, voor 2030 is er een rechtszaak geweest en 2 verkiezingen...

Neemt niet weg dat ik hier een beetje een project van maak moeten we in 2030 echt van het gas ben ik voorbereid. Houd dus wel in dat ik kijk naar oplossingen voor boilers etcetc en ook offertes ga opvragen om de kosten voor mijn woning te bekijken.

Edit: zonnepanelen komen sowieso op het dak, gas is al laag per maand nu elektra nog naar beneden

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door alt » 09 apr 2021, 13:23

Net als FDD zegt, zoveel mogelijk uitstellen, want er gaan nu al berichten dat dit niet op deze manier gaat gebeuren.
Techniek ontwikkelt zich altijd maar of het goedkoper wordt of eenvoudiger, ik denk van niet.
Ga maar eens aan je nieuwe uit 2021 gekochte auto sleutelen, b.v.b. zelf je koplamp -led - vervangen.
Met de duplo lamp was je binnen 5 minuten klaar, kosten lamp fl.10.-.
Nu moet je hooggeschoold zijn, hoogleraar in de automobiel techniek zijn.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 09 apr 2021, 13:41

Als het goed is hebben in begin 2021 alle gemeenten een wijk aan moeten wijzen waar dit ging gebeuren.
Weet iemand wat er in die andere aangewezen gemeentenwijken speelt?

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door frankie » 09 apr 2021, 13:51

Is dat zo? Er is toch alleen sprake van dat een gemeente voor eind 2021 een zogenaamde "transitievisie warmte" moet opstellen? Hier in de gemeente komt dat volgens planning in het najaar ter inzage en daar zullen inderdaad wel wijken en/of buurten in aangewezen zijn die vóór 2030 van het gas af zullen gaan. Dat is nu in ieder geval nog niet het geval.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 09 apr 2021, 14:05

My bad, 50.000 woningen dit jaar, dus dat zullen dan nog proefwijken zijn.
Dan tot 2030 een tempo van 200.000 per jaar. Het kon nog wel eens druk worden in dit topic.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam ... ardgasvrij

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 09 apr 2021, 14:34

smiley schreef: 09 apr 2021, 13:41 Als het goed is hebben in begin 2021 alle gemeenten een wijk aan moeten wijzen waar dit ging gebeuren.
Weet iemand wat er in die andere aangewezen gemeentenwijken speelt?
Klopt als een bus, hier in Assen is de andere wijk Lariks en dat willen ze doen met een warmtenet, omdat de woningen niet goed geisoleerd zouden zijn.

Wederom voor mij een bevesteging dat je afgestraft wordt omdat je een goed geisoleerde woning bezit. Lijkt mij handiger om alle woningen dan naar onze standaard te krijgen, levert meer op voor een beter milieu en minder gasverbruik. Dan 1 wijk die al goed geisoleerd is aan een warmtepomp te doen..

Hoe ze het in de rest van NL doen geen idee...en hoe ze hun waanideeen op de gehele bevolking willen overbrengen voor 2050 ook geen idee.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 09 apr 2021, 16:19

FDD schreef: 09 apr 2021, 13:06 CV hangt helemaal boven op de overloop, bij de slaapkamer van de jongens, daarom ben ik benieuwd hoe dat moet met leidingwerk, nieuwe CV komt eerst daar met een kast eromheen.

Ik heb voor mezelf de keus gemaakt om nu eerst verder te gaan met CV, voor 2030 is er een rechtszaak geweest en 2 verkiezingen...

Neemt niet weg dat ik hier een beetje een project van maak moeten we in 2030 echt van het gas ben ik voorbereid. Houd dus wel in dat ik kijk naar oplossingen voor boilers etcetc en ook offertes ga opvragen om de kosten voor mijn woning te bekijken.

Edit: zonnepanelen komen sowieso op het dak, gas is al laag per maand nu elektra nog naar beneden
Ik weet niet hoe het precies zit met hybride ketels, maar er zijn fabrikanten die een gegarandeerde inruilprijs geven als je dan later overstapt op een wp. misschien het bekijken waard.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 09 apr 2021, 17:44

FDD schreef: 09 apr 2021, 13:06 Edit: zonnepanelen komen sowieso op het dak, gas is al laag per maand nu elektra nog naar beneden
Als het voorgestelde plan, ter afschaffing van de saldering, doorgaat, dan is het naar mijn mening niet meer lonend om zonnepanelen te leggen. Tenzij je een extreem hoog verbruik hebt en heel veel panelen kwijt kunt en dus een veel lagere terugverdientijd hebt.

Online
Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Wimo » 09 apr 2021, 19:53

Panelen op de zaak, afschrijven in 5 jaar en voor een habbekrats naar privé duwen. Tot die tijd een schijtbedrag rekenen voor het privé verbruik en de airco laten verwarmen . Een beetje df kasteel verbruikt toch 1500kwh per maand.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Niels » 09 apr 2021, 20:32

Welke zaak?

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 09 apr 2021, 20:33

Wimo schreef: 09 apr 2021, 19:53 Panelen op de zaak, afschrijven in 5 jaar en voor een habbekrats naar privé duwen. Tot die tijd een schijtbedrag rekenen voor het privé verbruik en de airco laten verwarmen . Een beetje df kasteel verbruikt toch 1500kwh per maand.
Helaas, die vlieger gaat niet op.
Ondernemers en particulieren schaffen massaal zonnepanelen aan, mede vanwege de fiscale voordelen. Volgens Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch geldt voor zonnepanelen een afschrijvingstermijn van 20 jaar.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Bert ///M3 » 09 apr 2021, 20:39

Schuurtje bouwen. Zonnepanelen er op. Warmtepomp er in. Bitcoin mining server park er in.

Zonnepanelen -> Bitcoin mining -> warmte -> warmtepomp -> verwarming.

Te koud, schroef je de bitcoin mining rate op lol.

Online
Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Wimo » 09 apr 2021, 20:46

Elise schreef: 09 apr 2021, 20:33
Wimo schreef: 09 apr 2021, 19:53 Panelen op de zaak, afschrijven in 5 jaar en voor een habbekrats naar privé duwen. Tot die tijd een schijtbedrag rekenen voor het privé verbruik en de airco laten verwarmen . Een beetje df kasteel verbruikt toch 1500kwh per maand.
Helaas, die vlieger gaat niet op.
Ondernemers en particulieren schaffen massaal zonnepanelen aan, mede vanwege de fiscale voordelen. Volgens Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch geldt voor zonnepanelen een afschrijvingstermijn van 20 jaar.
Paniek, setje ev’s op de zaak dan en het privé verbruik is verwaarloosbaar.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 09 apr 2021, 20:54

Nou ja, je hoort genoeg verhalen dat mensen met een warmtepomp meer kwijt zijn aan elektra dan aan gas met een cv ketel, dat komt waarschijnlijk omdat ze dan (ongemerkt of niet) zomers ermee koelen. Dus in dat opzicht zijn zonnepanelen dan niet verkeerd omdat je dan veel opgewekte stroom gelijk verbruikt en de terugverdientijd daarvan nog enigszins acceptabel kan zijn.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 05 jun 2021, 22:09

Flinke pushback van de testwijken als ik dit zo lees.
https://www.ed.nl/opinie/van-het-gas-af ... t~ae4a06ab

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Niels » 06 jun 2021, 00:32

Nou reken er maar niet op. Gas alternatieven moeten onze nieuwe economie worden nu Groningen dicht gaat. Niets meer, niets minder...

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 07 jun 2021, 17:12

Inmddels is er tussen Kloosterveen (onze wijk) en de gemeenteraad genoeg contact geweest en is er een periode van bezinning afgesproken. Het verplichten is (als het goed is, het blijft politiek) nu van de baan en 2050 wordt als richtlijn aangehouden...

Ook komen er eerdaags VVD-ers uit Den Haag naar onze wijk om in gesprek te gaan, omdat ze erachter gekomen zijn dat het in praktijk toch niet zo makkelijk verloopt, als men theoretisch gedacht had...

Persoonlijk verwacht ik hier niks van, NL heeft het EU beleid gewoon overgenomen en politiek blijft politiek je word hoe dan ook genaaid. Aan de andere kant toch een signaal dat ze iets met de protesten doen..

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door SlowCo » 07 jun 2021, 17:54

Schijnbaar is hout opstoken hartstikke milieuvriendelijk en klimaatneutraal:https://www.geenstijl.nl/5159514/oerbos ... at-doorrr/

Dus gewoon een houtpellet-CV in huis halen om van het gas af te gaan. Fijnstof is slechts een detail...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], ErikS, Gijzert, HarryC, Henk Jan, KoenM, Martijn M, maurizio, SlowCo, Will F. en 198 gasten