Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 17 mar 2021, 08:14

smiley schreef: 16 mar 2021, 20:06 Niet zo negatief Elise; Karin Dekker zegt dat de stroomprijs omlaag gaat.
Komt helemaal goed.
Niet negatief maar wel informatief :wink:

Overigens denk ik dat het met de stroomprijs en/of gasprijs best wel mee gaat vallen. Uiteindelijk is het een basisbehoefte en de regering is met handen en voeten gebonden om daar flink aan te sleutelen. Hierdoor zal het mij niks verbazen als uiteindelijk de groene voorlopers de prijs betalen.

Online
Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Jan Terwolde » 17 mar 2021, 08:19

Ik vrees dat dat niet negatief is, maar gewoon kijken naar hoe het altijd gegaan is..

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 17 mar 2021, 08:30

Elise schreef: 17 mar 2021, 08:14
smiley schreef: 16 mar 2021, 20:06 Niet zo negatief Elise; Karin Dekker zegt dat de stroomprijs omlaag gaat.
Komt helemaal goed.
Niet negatief maar wel informatief :wink:

Overigens denk ik dat het met de stroomprijs en/of gasprijs best wel mee gaat vallen. Uiteindelijk is het een basisbehoefte en de regering is met handen en voeten gebonden om daar flink aan te sleutelen. Hierdoor zal het mij niks verbazen als uiteindelijk de groene voorlopers de prijs betalen.
Meer dan 50% is al belasting, en de kas in den haag moet wel gevuld blijven, ik hoop dat je gelijk krijgt, maar ik denk dat de prijs flink zal stijgen.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Shakes » 17 mar 2021, 12:01

Die gaat stijgen. Wat denk je zelf?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 17 mar 2021, 12:23

Nu kan er extra belasting op gas overgeheveld worden naar subsidie op stroom. Broekzak vestzak.
Als alles om is komt de ware aard naar boven, en zitten we met een berg apparatuur waarvan we maar zien hoe goed het is/blijft en een elektriciteitsrekening waar je u tegen zegt.
Wat ik je brom.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 17 mar 2021, 12:36

smiley schreef: 17 mar 2021, 12:23 en een elektriciteitsrekening waar je u tegen zegt.
Die weer wordt gecompenseerd door een hogere "vermindering energiebelasting", waardoor het onder de streep reuze meevalt voor iedereen.

Mijns inziens wordt het pas vervelend als die "vermindering energiebelasting" inkomens- of vermogens afhankelijk wordt gemaakt. Maar zolang iedere aansluiting hetzelfde bedrag krijgt voorzie ik daar nu en in de toekomst geen enkel probleem met prijsstijgingen, want basisbehoefte.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 17 mar 2021, 12:39

Energietoeslagregeling. Woord van het jaar 2030.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door HJ2 » 17 mar 2021, 12:45

En een mooie kans voor een nieuw schandaal a la toeslagen.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door HJ2 » 17 mar 2021, 12:45

Whoops... dubbel
Laatst gewijzigd door HJ2 op 17 mar 2021, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 19 mar 2021, 11:15

https://assercourant.nl/artikel/1157167 ... llend.html

Nou met dank aan de VVD is het er doorheen gedrukt.

Mijn kinderen zijn nu nog jong (5 jaar en 2 jaar), de stap om te gaan emigreren is in ene keer heel dichtbij gekomen. Verhuizen binnen NL heeft geen nut, vroeg of laat ben je dus de sjaak.. Ik kan nu nog de hoofdprijs vangen voor mijn woning..

Duitsland ligt om de hoek.... Mijn vrouw komt uit Indonesie dus dat is ook nog een optie. Naast het inlezen in de warmtepomp moeten wij even rustig alles op een rij gaan zetten...

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Tom » 19 mar 2021, 11:23

Ongelofelijk dit.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 19 mar 2021, 11:42

Karin Dekker mag de klappen opvangen, maar zowel Rutte als Kaag hebben zitten soppen bij Klaus Schwab.
Pak de Davos agenda 2021 erbij, dan kun je zien wat je komende jaren kunt verwachten.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 764
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Tomj » 19 mar 2021, 11:46

Hier in Belgistan zijn ze ook bezig met de staat te dagvaarden omdat ze hun klimaatdoelen niet halen. Iets dat In NL al achter de rug is en waar de ECO fascisten hun slag hebben thuisgehaald waardoor jullie nu met deze miserie zitten. Ik heb een huis van 1996 met een stookolieketel, een slechte geïnstalleerde ketel die zijn beste tijd heeft gehad. Dus die moet stillaan vernieuwd worden, zonnepanelen heb ik niet want dat vond ik altijd al hypocriet gedoe => en maar goed want iedereen die in BE in de laatste jaren zonnepanelen heeft geïnstalleerd is eraan voor de moeite na de recente afschaffing van de terugdraaiende teller. De vraag is dus nu: de huidige ketel vervangen door een moderne stookolieketel ( goedkope oplossing) , of een gasketel installeren ( al iets duurder, er moet ook nog een aansluiting op het net gebeuren dan) of full loco gaan en aan de HT warmtepomp ( duurste optie, en al zeker als je er nog zonnepanelen zou bijleggen om het waanzinnige elektriciteitsverbruik wat te compenseren)
Ik ben zo blij dat ik nog altijd een open haard heb, als we echt terug naar middeleeuwse toestanden gaan kan ik het hier nog warm krijgen :D

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door JeroenT » 19 mar 2021, 11:57

Tomj schreef: 19 mar 2021, 11:46 Ik ben zo blij dat ik nog altijd een open haard heb, als we echt terug naar middeleeuwse toestanden gaan kan ik het hier nog warm krijgen :D
Totdat ze die ook gaan verbieden.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 764
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Tomj » 19 mar 2021, 14:10

JeroenT schreef: 19 mar 2021, 11:57
Tomj schreef: 19 mar 2021, 11:46 Ik ben zo blij dat ik nog altijd een open haard heb, als we echt terug naar middeleeuwse toestanden gaan kan ik het hier nog warm krijgen :D
Totdat ze die ook gaan verbieden.
Bij nieuwbouw is dat al bijna het geval in de praktijk, voor oudere huizen zitten we nog lang safe denk ik.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Elise » 19 mar 2021, 16:58

Tomj schreef: 19 mar 2021, 11:46 en al zeker als je er nog zonnepanelen zou bijleggen om het waanzinnige elektriciteitsverbruik wat te compenseren)
Ik heb vorig jaar voor Jussi eens aan de Belgistaanse zonnepanelen zitten rekenen, en bij jullie is het helemaal van de pot gerukt met dat prosumententarief.

Zie ook https://www.energiesparen.be/zonnekaart

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 07 apr 2021, 19:09

Nou de eerste offertes zijn op de mat gevallen..........

En die zijn niet mals, volgens de actiegroep is het hoofdzakelijk tusen de 35k - 60k met uitschieters naar 80k... Merendeel van de huizen is gebouwd voor 2010. En dan zijn er nog mensen die roepen dat 35-40k overdreven is :stom: :stom: Met alleen de pomp ben je er niet, simpel voorbeeld in ons geval koken wij op gas, dat moet ook naar electrisch, en de pannen uit Indo zijn dar niet voor gemaakt. Heel simpel voorbeeld maar zijn wel allemaal kleine kosten die er extra overheen komen...

Volgens de gemeente zou je klaar moeten zijn met max 15k...

Ik heb nog geen offerte opgevraagd, alhoewel mijn CV ketel wel op zijn einde loopt. Dingetje is 16 jaar oud en dus aan vervanging toe. Ik hoop dat die het nog een jaar volhoud, zodat ik even kan kijken wat hier uitgaat komen en dan mijn beslissing maak.

Verhuizen naar Duitsland wordt het niet, dat wil mijn vrouw niet, die moet dan opnieuw een inburgeringscursus volgen, werk zoeken, vriendenkring opbouwen etcetc. Verhuizen binnen NL heeft geen nut we zijn allemaal gewoon de sjaak in de toekomst....... ALS DIT DOORGEZET WORDT

Online
Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Jan Terwolde » 07 apr 2021, 19:25

Cv ketel heb je voor 2 a 2,5k wel vervangen voor een nieuwe.

Een kookplaat en een meterkast en wat pannen maken het verschil toch niet? Wat is wel geoffreerd, de pomp i.c.m. vloerverwarming en verschillende isolatiemaatregelen ofzo?

En ik zou zeker kijken naar hoe hier nog tegen in te kunnen gaan..

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 07 apr 2021, 19:27

Leuke offertes, maar wat heb je dan allemaal aangevraagd?
Heb je gekeken of een ht warmtepomp geschikt zou zijn?

Ik vermoed van niet met deze prijzen.

Bij 35-40-50-60k zeker kijken wat de mogelijkheden zijn om het aan te vechten.

Maar tel tot 10 en kijk ook naar de eventuele andere alternatieven zonder al die ingrijpende maatregelen, er is meer mogelijk dan je denkt, als je het maar goed laat berekenen.
Een start is een goede warmteverliesberekening en daarnaast leg je de capaciteitsberekening van je huidige cv, dan weet je eigenlijk gelijk al of je het met alleen een nieuwe ht warmtepomp red.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 07 apr 2021, 19:41

Ik vermoed de hele ratteplan incl zonnepanelen/woningisolatie etcetc...

Zoals gezegd ikzelf heb nog niks aangevraagd, ik kijk even hoe dit gaat lopen. Wel zit ik te kijken waar ik deze herriepot zou willen plaatsen. Ik denk dat ik hem niet op het dak zet maar in de voortuin...

Momenteel heb ik zoiets dat ik mijn verbouwingsplannen toch doorzet en daarnaast gewoon een nieuwe CV ketel aanschaf...

Lijkt mij echt raar dat een regering mij kan verplichten wat ik met mijn centen moet gaan doen. Het hele zooitje kan van mij lekker aan het gas😄😄

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 07 apr 2021, 20:06

Ik snap dat je laaiend bent, maar als je dan toch de sjaak bent is het dan niet beter zelf wat controle te pakken, ipv waar de actiegroep mee komt?
Die 35 tot 60 is gebaseerd op gedateerde technologie met tutti lampioni ter compensatie daarvan.
Zo'n energieberekening voor alleen een HT pomp, een inductieplaat en wat nieuwe pannen is compleet andere koek (7.5k).
Daarna kun je nog besluiten of er extra gecompenseerd moet worden met panelen (nog eens 5k).

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door FDD » 07 apr 2021, 20:24

Laaiend ben ik niet meer....

Ook verre van meegaand, maar ik merkte dat ik mezelf helemaal opfokte en er daardoor gewoon ook niet meer sliep...

Om zelf zaken te laten onderzoeken gaat bij mij vele malen langzamer dan een normaal mens, doordat ik rond de 200 dagen per jaar weg ben en geen bezoek kan plannen. Mijn planning is maximaal 48 uur...

Hoe weet jij dat dat gebaseerd is op oude technologie? Ik neem aan als jij nu offertes opvraagt dat je ook de nieuwste technologie voorgeschotelt krijgt.

Met alleen de aanschaf van de pomp ben je er niet, dat ding is dermate groot dat hij niet eens op de plek kan waar de huidige CV geplaatst is.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door smiley » 07 apr 2021, 20:36

Wat Luco al zei, er zijn sinds vorig jaar Hoge Temperatuur warmtepompen op de markt.
Die vervangt in principe alleen je ketel. Geen vloerverwarming, geen nieuwe radiatoren, geen driedubbele beglazing, geen spouwisolatie.
Of je het red met alleen die HT ketel is alleen de vraag. Vandaar die berekening waar Luco op zint.
Is dat niet genoeg, dan gaan de kosten uiteraard omhoog. Vandaar evt compensatie met zonnepanelen.

Het bedrag van 35-60 is een Lage Temperatuur ketel, waarop inderdaad je complete woning aangepast moet worden.
En die optie zou Karin Dekker wat mij betreft ook weg kunnen steken waar de zon niet schijnt.
Laatst gewijzigd door smiley op 07 apr 2021, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Shakes » 07 apr 2021, 20:37

Is toch binnen NL verhuizen geen optie? Je geeft zelf aan dat je de hoofdprijs voor je woning kunt krijgen. Nieuwbouw in een project of zelf laten bouwen met alle moderne zaken geen optie?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kan een gemeente my dwingen aan de warmtepomp te gaan?

Bericht door Luco » 07 apr 2021, 20:41

Ik kan jouw vertellen dat als men nu een offerte krijgt van 40-60-of 80k dat dit veel en veel meer is dan nodig is en er gerekend is met een lt warmtepomp en een heleboel aanvullende maatregelen, waaronder, isolatie, vloerverwarming en nog veel meer.

Dat is echt niet nodig.
En vermoedelijk zit er dan ook nog een nieuwe keuken bij, want ja als je een nieuwe kookplaat moet hebben dan maar gelijk alles he, om de prijs maar een beetje op te drijven om hun gelul kracht bij te zetten (maar dat is een aanname)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Eeuwe, Google [Bot], Kocheler, Majestic-12 [Bot], MarcF, Sabberjoch, tomgtr, Wimo en 155 gasten