Influencers!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Influencers!

Bericht door Andre » 24 feb 2021, 01:13

Iemand dit meegekregen.

chris harris
@harrismonkey

An influencer just offered my pal @Litchfield_UK the chance for him to put suspension on his Yaris GR for free and pay him £25k for the privilege, plus a percentage of future sales. He knows who he is. Might tell you his name one day. Shameful.

Ik heb me al heel lang verbaasd waarom er duizenden schapen de fabeltjes kranten volgen van youtube/instagram/facebook influencers.

Deze influencers zit niks geloofwaardigs in.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Influencers!

Bericht door Kadett » 24 feb 2021, 03:14

Ook gelezen. Ging over Mr JWW.

Daarom altijd alles met korreltje zout nemen. Behalve Harry's garage en Henry Catchpole :)

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Influencers!

Bericht door Gijzert » 24 feb 2021, 05:56

Andre schreef: 24 feb 2021, 01:13 Iemand dit meegekregen.

chris harris
@harrismonkey

An influencer just offered my pal @Litchfield_UK the chance for him to put suspension on his Yaris GR for free and pay him £25k for the privilege, plus a percentage of future sales. He knows who he is. Might tell you his name one day. Shameful.

Ik heb me al heel lang verbaasd waarom er duizenden schapen de fabeltjes kranten volgen van youtube/instagram/facebook influencers.

Deze influencers zit niks geloofwaardigs in.
Ach ja. Zo snap ik ook niet dat mensen zich laten beïnvloeden door autojournalisten. En dan helemaal niet als er aan het einde staat: dit programma is mede mogelijk gemaakt door........

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Influencers!

Bericht door Gijzert » 24 feb 2021, 06:00

Kadett schreef: 24 feb 2021, 03:14 Ook gelezen. Ging over Mr JWW.

Daarom altijd alles met korreltje zout nemen. Behalve Harry's garage en Henry Catchpole :)
https://youtu.be/d6TczGCJKL4

Niet volgens mr JWW .

Edit. Niet de reactie van JWW blijkbaar

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Influencers!

Bericht door Robin » 24 feb 2021, 07:36

Litchfield is er niet ingetrapt toch? Mooi gratis airtime voor Litchfield:)

Terwijl MrJWW toch één van de eersten was met 'n prima interview met Gordon Murray en z'n T50.

Maar dat maakt in dit vreemde geval niks uit, dan ben je raar bezig inderdaad...

Deze nu even kijken:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Influencers!

Bericht door Roy RS » 24 feb 2021, 07:44

Beetje sneue bedoeling, maar dit gebeurd in de hele wereld. Als biermerk moet je ook grof betalen om een vakje bij de appie te krijgen of een plekje in de bonuskrant.
Nu betalen mensen voor exposure aan mensen met veel views...niet heel raar, wel sneu

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Influencers!

Bericht door Robin » 24 feb 2021, 08:16

Inderdaad Roy. Niet leuk , wel de realiteit. Misschien beetje off topic:
https://retailtrends.nl/news/63536/albe ... naboete-op

Het is de macht van degene(n) die bovenaan in de hierarchie/pikorde staan.

Nu terug naar journo's en influencers in de autowereld.
Ik was altijd gek met Tiff Needell, Cris Harris ook. Top of the Line Jeremy Clarkson:)))))

Wie geloof je nog? Jezus, het is niet eenvoudig:)

Zeg het maar. Wie is de meest 'independent' journo? Toch die Harry Metcalfe of is hij ook 'n devil in disguise?

Henry Catchpole, prima journo ook, maar neutraal zijn? Moeilijk, we zijn allemaal mensen en autorijbeleving is subjectief. De één wil dit de ander wil dat.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Influencers!

Bericht door sitechris » 24 feb 2021, 08:21

Ik ben één keer meegeweest met een persreis voor auto-introductie en daar mocht ik mee met de 'influencers' (4 sites). Ik was de enige die niet op de payroll van de importeur stond en onafhankelijk was. Dat vond ik best shocking.
Laatst gewijzigd door sitechris op 24 feb 2021, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Influencers!

Bericht door Robin » 24 feb 2021, 08:22

sitechris schreef: 24 feb 2021, 08:21 Ik ben één keer meegeweest met een persreis voor auto-introductie en daar mocht ik mee met de 'influencers' (4 stuks). Ik was de enige die niet op de payroll van de importeur stond en onafhankelijk was. Dat vond ik best shocking.
Omdat je óók Chris heet geloof ik jou.

:P

Koffie?

:beer:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Influencers!

Bericht door Martijn_bmw » 24 feb 2021, 08:52

Daarom gewoon lekker zelf gaan rijden en beoordelen. Volgens de internet wijsheden is een z4 e89 ook te groot, te zwaar en een boot. Obv die verhalen had ik hem ook al bijna afgeschreven zonder zelf gereden te hebben.

Toen de gewichten en maten eens naast de e85 z4 gehouden scheelt enkele centimeters en 100kg (1400kg ipv 1300kg) toen dacht ik al zal toch niet zoveel uit kunnen maken dat je die verschillen als niet coureur op de openbare weg gaat merken laat staan in de weg zitten.

En idd ben gaan rijden en voor mij rijdt die e89 net zo strak en sportief als een e85 :D

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Influencers!

Bericht door Snipe » 24 feb 2021, 09:19

Iedereen is een influencer, ook je oudtante die op een verjaardag vertelt dat bakker Harm zulke lekkere koekjes bakt. Alleen bereikt je oudtante misschien een wat kleinere doelgroep dan bijvoorbeeld Shmee. Dat ervoor betaald wordt is niet iets van de laatste tijd, want vroeger betaalde je bijvoorbeeld iets om in een huis-aan-huisblad of een tv-programma op RTL-zoveel te komen, nu verplaatst dat zich naar sociale media.

Maar de wereld is nog niet verloren. Vroeger had je die huis-aan-huiskranten waar een positief stukje in kwam als je adverteerde, maar als je echt wilde weten hoe iets zat kon je ook NRC Handelsblad lezen. Zoals je nu bijvoorbeeld ook nog steeds naar Chris Harris of Harry Metcalfe kunt kijken. Of een mooi automagazine kunt lezen natuurlijk ;-)

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Influencers!

Bericht door Str8Six » 24 feb 2021, 09:48

Tsja 25K, lijkt misschien veel, maar met deze manier van marketing kun je als bedrijf wel in 1 keer precies het publiek bereiken dat geïnteresseerd is in jouw product. Probeer dat maar eens met een TV commercial die voor 99.5% van de mensen die hem ziet niet interessant is, maar je een stuk meer kost.

Dusja, apart om 25k te betalen aan een individu, maar wellicht wel effectief. Onafhankelijkheid is inderdaad wel een dingetje en een beetje een grijs gebied in deze. Als er echt voor betaald wordt dan moet er ook 'sponsored content' in de video vermeldt staan, maar dit ontbreekt meestal naar mijn idee.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Influencers!

Bericht door JP » 24 feb 2021, 09:53

Ja als het dus al jaren voorkomt wat ga je dan als bedrijf de publiciteit opzoeken en doen alsof je de onschuld zelve bent. Nu heb je toch de exposure maar hoef je er niet voor te betalen.

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Influencers!

Bericht door Richardt. » 24 feb 2021, 10:06

JP schreef: 24 feb 2021, 09:53 Ja als het dus al jaren voorkomt wat ga je dan als bedrijf de publiciteit opzoeken en doen alsof je de onschuld zelve bent. Nu heb je toch de exposure maar hoef je er niet voor te betalen.
Ah ja, ik denk dat Chris Harris is betaald om dit bericht de wereld in te gooien. Dadelijk weer even een alu-hoedje vouwen :tooth:

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Influencers!

Bericht door Robin » 24 feb 2021, 10:15

Richardt. schreef: 24 feb 2021, 10:06
JP schreef: 24 feb 2021, 09:53 Ja als het dus al jaren voorkomt wat ga je dan als bedrijf de publiciteit opzoeken en doen alsof je de onschuld zelve bent. Nu heb je toch de exposure maar hoef je er niet voor te betalen.
Ah ja, ik denk dat Chris Harris is betaald om dit bericht de wereld in te gooien. Dadelijk weer even een alu-hoedje vouwen :tooth:
Dit:)

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Influencers!

Bericht door Martijn M » 24 feb 2021, 10:48

Str8Six schreef: 24 feb 2021, 09:48 Tsja 25K, lijkt misschien veel, maar met deze manier van marketing kun je als bedrijf wel in 1 keer precies het publiek bereiken dat geïnteresseerd is in jouw product. Probeer dat maar eens met een TV commercial die voor 99.5% van de mensen die hem ziet niet interessant is, maar je een stuk meer kost.

Dusja, apart om 25k te betalen aan een individu, maar wellicht wel effectief. Onafhankelijkheid is inderdaad wel een dingetje en een beetje een grijs gebied in deze. Als er echt voor betaald wordt dan moet er ook 'sponsored content' in de video vermeldt staan, maar dit ontbreekt meestal naar mijn idee.
Ben het eens met bovenstaande, maar in dit geval gaat het eigenlijk "andersom". In jouw geval kies je iemand om je product te promoten, die betaal je en geef je het product. (oid)

In dit geval klopt pietje aan bij het bedrijf hoi ik wil jouw product gratis hebben en 25k en daarna ga ik het voor je promoten oke?

Rare manier van handelen van pietje in mijn optiek.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Influencers!

Bericht door smiley » 24 feb 2021, 11:07

Tja, bij alles wat je ziet de advertorial in je achterhoofd houden.
Sommige automotive YouTube kanalen heb ik echt drastisch zien veranderen van leuke content naar continue aftermarket spul monteren. Dan weet je dat je naar een veredelde advertentie zit te kijken.

Voor instagram/facebook ben ik te oud :mrgreen:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Influencers!

Bericht door Tom » 24 feb 2021, 11:12

Snipe schreef: 24 feb 2021, 09:19 Iedereen is een influencer, ook je oudtante die op een verjaardag vertelt dat bakker Harm zulke lekkere koekjes bakt. Alleen bereikt je oudtante misschien een wat kleinere doelgroep dan bijvoorbeeld Shmee. Dat ervoor betaald wordt is niet iets van de laatste tijd, want vroeger betaalde je bijvoorbeeld iets om in een huis-aan-huisblad of een tv-programma op RTL-zoveel te komen, nu verplaatst dat zich naar sociale media.
Alleen je oudtante doet dat niet om er zelf beter van te worden, dan luister je er toch op een iets andere manier naar als wanneer je weet dat de bakker haar betaald om die boodschap te verkondigen. Bij influencers zou het goed zijn als ze verplicht worden om te vermelden dat ze ervoor betaald worden. Ze doen zich onafhankelijk voor, maar zijn het vaak niet. Op tv en in tijdschriften is het meestal een stuk duidelijker wanneer iets reclame of een commercieel bericht is en wanneer niet (ook al heb je daar ook een grijs gebied).

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Influencers!

Bericht door JP » 24 feb 2021, 11:17

En dan meende ik altijd dat Shmee gewoon heel erg enthousiast was over alles..........:hmmm: sjieeeeeeers !

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Influencers!

Bericht door Str8Six » 24 feb 2021, 11:31

Martijn M schreef: 24 feb 2021, 10:48
Ben het eens met bovenstaande, maar in dit geval gaat het eigenlijk "andersom". In jouw geval kies je iemand om je product te promoten, die betaal je en geef je het product. (oid)

In dit geval klopt pietje aan bij het bedrijf hoi ik wil jouw product gratis hebben en 25k en daarna ga ik het voor je promoten oke?

Rare manier van handelen van pietje in mijn optiek.
Jaa daar heb je zeker gelijk in, andersom is netter (maargoed zal wel zoiets denken: Nee heb ik, ja kan ik krijgen).

Heb tijdens mijn scriptie ook onderzoekje gedaan naar influencer marketing/video marketing, maar het is het meest effectief als het inderdaad niet-gesponsord kanaal is dat relatief 'dichtbij' je staat. Verklaard ook dat naarmate een kanaal groeit en op een gegeven moment alleen maar (gesponsorde) producten laat zien, mensen het minder leuk en/of geloofwaardig vinden.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Influencers!

Bericht door Hielke » 24 feb 2021, 11:36

Maar wie is het nou?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Influencers!

Bericht door Bram » 24 feb 2021, 12:01

Tom schreef: 24 feb 2021, 11:12
Snipe schreef: 24 feb 2021, 09:19 Iedereen is een influencer, ook je oudtante die op een verjaardag vertelt dat bakker Harm zulke lekkere koekjes bakt. Alleen bereikt je oudtante misschien een wat kleinere doelgroep dan bijvoorbeeld Shmee. Dat ervoor betaald wordt is niet iets van de laatste tijd, want vroeger betaalde je bijvoorbeeld iets om in een huis-aan-huisblad of een tv-programma op RTL-zoveel te komen, nu verplaatst dat zich naar sociale media.
Alleen je oudtante doet dat niet om er zelf beter van te worden, dan luister je er toch op een iets andere manier naar als wanneer je weet dat de bakker haar betaald om die boodschap te verkondigen. Bij influencers zou het goed zijn als ze verplicht worden om te vermelden dat ze ervoor betaald worden. Ze doen zich onafhankelijk voor, maar zijn het vaak niet. Op tv en in tijdschriften is het meestal een stuk duidelijker wanneer iets reclame of een commercieel bericht is en wanneer niet (ook al heb je daar ook een grijs gebied).
Eens.

Wij zien het nog wel als het duidelijk een betaalde influencer is, de jeugd niet zomaar en das niet altijd handig zeg maar.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Influencers!

Bericht door Tom » 24 feb 2021, 12:15

Robin schreef: 24 feb 2021, 08:16
Nu terug naar journo's en influencers in de autowereld.
Ik was altijd gek met Tiff Needell, Cris Harris ook. Top of the Line Jeremy Clarkson:)))))

Wie geloof je nog? Jezus, het is niet eenvoudig:)

Zeg het maar. Wie is de meest 'independent' journo? Toch die Harry Metcalfe of is hij ook 'n devil in disguise?

Henry Catchpole, prima journo ook, maar neutraal zijn? Moeilijk, we zijn allemaal mensen en autorijbeleving is subjectief. De één wil dit de ander wil dat.
Lastig inderdaad.
Tiff Needell, Jeremy Clarkson en Harry Metcalfe zijn in ieder geval niet meer afhankelijk van dat stukje inkomen. Die zijn op leeftijd en semi-pensioen, sporen wel verdiend en kunnen roepen wat ze willen.
Zit je hoog in de boom qua journalist (reken ik Henry Catchpole toe) kom je ook met wat meer weg. Als merk/importeur neem je een groot risico door er tegenin te gaan. Bij Chris Harris backfirede dat ook toen Ferrari besloot geen auto's meer aan hem te lenen.

Alles daaronder gok ik dat wel soort van objectief is, maar die zullen nooit zoals Clarkson echt zeggen waar het op staat... dan lig je er na een paar keer gewoon uit en dan raakt het je eigen inkomen. Ik snap dat, maar mis die kritische houding wel. Op DF stond ooit zo'n video van één of andere Hongaar die het interieur van de Golf 7.5 en 8 vergeleek... de meeste journalisten noemen dat terloops een keer en dat terwijl zo'n kostenbesparing bij een merk als Volkswagen (wordt gekocht vanwege stukje premium) best een groot ding is. Dat uitgerekend een Hongaar dat op een wazig YouTube-kanaal moet laten zien is natuurlijk kansloos.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Influencers!

Bericht door TLRS » 24 feb 2021, 13:03

Auto journalisten werden altijd al gepamperd lijkt me. Hoe vrolijker een journalist, hoe positiever het verhaal lijkt me.

Zo hangt hier ook een sfeer van duurdere auto kopen dan je eigenlijk zoekt, bijvoorbeeld. En heeft het me regelmatig verbaasd dat niemand met een ISF rijdt.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Influencers!

Bericht door Elise » 24 feb 2021, 13:13

Tom schreef: 24 feb 2021, 12:15 Lastig inderdaad.
Tiff Needell, Jeremy Clarkson en Harry Metcalfe zijn in ieder geval niet meer afhankelijk van dat stukje inkomen. Die zijn op leeftijd en semi-pensioen, sporen wel verdiend en kunnen roepen wat ze willen.
Ik heb altijd het idee dat als men 'makkelijk' geld kan verdienen, men het niet kan laten. Geld is geld.
Kijk bijvoorbeeld naar rondom gevulde BN'ers die in (verdomd irritante) reclamefilmpjes opduiken, bijvoorbeeld André van Duin.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, BMWDennis, Brutus the Legend, Dimitri, ED35, Gert-jan, Henk Jan, Mark 320iS, RJK en 201 gasten