Wat drinken wij zoal?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Henk Jan » 10 dec 2020, 08:39

Koffie.... Ben er gek op!

's Ochtends thuis 1 kop 'Kaars koffie' boontjes uit de bonenmachine en dan een kvo'tje in de auto. Daarna nog eens idem 2 op de zaak.
Rest van de dag aqua.

Dan de guilty pleasures ;
In het weekend vaak wel wat alcohol zoals Rum/coke zero, Italiaans Morgante wijntje en soms een biertje. Speciaalbier vind ik dan weer niet te zuipen, dus altijd een good old Heineken of HJ. Fris getapt Weizenbiertje sla ik ook niet af. Vooral 's zomers heerlijk op het terras en, afhankelijk van het gezelschap, rook ik dan af en toe nog een sigaretje erbij ook.
Overigens zelden echt teveel drank, want ik vind van mezelf dat ik toch even de gym in moet the day after.

Waar komt eigenlijk het idee vandaan dat koffie slecht voor je zou zijn? :coffee:

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Richardt. » 10 dec 2020, 09:07

Met alle koffiebonen gebruikers voel ik een koffie topic aankomen. Ik dacht dat deze er was, maar kan het niet vinden.

@JP, jouw zoekfunctie werkt beter misschien moet jij eens zoeken :D

Ik heb destijds voor een Nespresso apparaat gekozen. Bonenmachine vond ik wat overkill aangezien ik de enige ben die koffie drink hier thuis en ik geen zin had om de juiste bonen plus instellingen te vinden. Nespresso smaakt mij goed en is lekker makkelijk :coffee:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door EvdP » 10 dec 2020, 09:07

Ik drink (verhoudingsgewijs) veel koffie. Als fris ook cola (zero). Het zal vast wel niet verschrikkelijk gezond zijn. Maar wat is wel heel gezond (behalve water)

Qua alcohol drink ik bijna niks meer. Zo nu en dan iets door de cola of een biertje maar verder niet. In mijn "horeca jaren" dronk ik meer dan gemiddeld maar daar werd ik ook niet heel veel beter van. Alleen kon ik toen beter tegen minder slaap en herstelde ik wat sneller...

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Knot » 10 dec 2020, 09:10

Zo een dure fles van 21 jaar oud en dan drinken uit een Ikea glas????

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Arthur » 10 dec 2020, 09:10

Richardt. schreef: 10 dec 2020, 09:07 Met alle koffiebonen gebruikers voel ik een koffie topic aankomen. Ik dacht dat deze er was, maar kan het niet vinden.

@JP, jouw zoekfunctie werkt beter misschien moet jij eens zoeken :D

Ik heb destijds voor een Nespresso apparaat gekozen. Bonenmachine vond ik wat overkill aangezien ik de enige ben die koffie drink hier thuis en ik geen zin had om de juiste bonen plus instellingen te vinden. Nespresso smaakt mij goed en is lekker makkelijk :coffee:
Hier exact hetzelfde... :)
Al zou ik wel graag een bonenmachine willen hebben, alleen zie ik er ook tegenop om de juiste ‘boon’ te vinden :coffee:

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2463
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Erik dB » 10 dec 2020, 09:12

Hier iets van 10 kopjes koffie per dag (Nespresso, tikt lekker aan nu 😬), verder vooral water. Bij het koken vaak wel een glas wijn en een paar keer in de week wat meer wijntjes tijdens een spontane burenborrel. Dat laatste is sinds maart wel wat toegenomen...Frisdrank bijna niet, op icetea green na.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door JP » 10 dec 2020, 09:18

Richardt. schreef: 10 dec 2020, 09:07
@JP, jouw zoekfunctie werkt beter misschien moet jij eens zoeken :D
Dit topic ?

viewtopic.php?f=9&t=20164&p=1115821&hil ... o#p1115821
Tim N schreef: 29 dec 2015, 14:51 2 girls 1 cup?

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Henk Jan » 10 dec 2020, 09:18

Arthur schreef: 10 dec 2020, 09:10
Richardt. schreef: 10 dec 2020, 09:07 Met alle koffiebonen gebruikers voel ik een koffie topic aankomen. Ik dacht dat deze er was, maar kan het niet vinden.

@JP, jouw zoekfunctie werkt beter misschien moet jij eens zoeken :D

Ik heb destijds voor een Nespresso apparaat gekozen. Bonenmachine vond ik wat overkill aangezien ik de enige ben die koffie drink hier thuis en ik geen zin had om de juiste bonen plus instellingen te vinden. Nespresso smaakt mij goed en is lekker makkelijk :coffee:
Hier exact hetzelfde... :)
Al zou ik wel graag een bonenmachine willen hebben, alleen zie ik er ook tegenop om de juiste ‘boon’ te vinden :coffee:
Richardt. schreef: 10 dec 2020, 09:07 Met alle koffiebonen gebruikers voel ik een koffie topic aankomen. Ik dacht dat deze er was, maar kan het niet vinden.

@JP, jouw zoekfunctie werkt beter misschien moet jij eens zoeken :D

Ik heb destijds voor een Nespresso apparaat gekozen. Bonenmachine vond ik wat overkill aangezien ik de enige ben die koffie drink hier thuis en ik geen zin had om de juiste bonen plus instellingen te vinden. Nespresso smaakt mij goed en is lekker makkelijk :coffee:
Smaak blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik heb tal van bonen geprobeerd van duur tot goedkoop.
Mijn koffie moet zwart en ijzersterk zijn. Espressosmaak, maar dan wel net wat meer inhoud.
Uiteindelijk ben ik bij Kaars koffie uitgekomen in Gouda/Reeuwijk, heb dit nu zowel privé als zakelijk. Ik vind het top.

https://kaarskoffie.nl/

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Jan Terwolde » 10 dec 2020, 09:22

Koffie verbruik is nogal toegenomen thuis met dat thuiswerken inderdaad. Had ook beter een bonenapparaat kunnen scoren als mijn Nespresso. Maar 10 kopjes is wel erg veel lijkt mij, dan kun je beter gelijk een ander apparaat kopen.

Hier verder alleen bier bij gelegenheden of met vrienden. Bij voorkeur HJ

Gebruikersavatar
duifjes.com.
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 mar 2017, 09:00
Auto: Ja heb ik

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door duifjes.com. » 10 dec 2020, 09:32

Qua koffie drink ik thuis van de Espresso sticks van Nescafe...wonderlijk ik vind ze mega lekker...2 sticks in een beker water erbij en klaar. En dat een keer of 10x per dag dus 20 espresso's ofzo.

Drink rustig om 2300uur nog koffie en ga 15min later naar mn nest...slaap prima :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door JP » 10 dec 2020, 09:38

Vind koffie alleen lekker met suiker, en om dat suikerinname te beperken drink ik maar geen koffie.
Op het werk hebben we zo’n grote automaat waar niks uit te pruimen valt. We hebben wel eens aan de servicemonteur gevraagd hoe het komt dat het smaakt naar maaswater. Ja de klant wil het goedkoopste bakkie (ik dacht 7cent) dus krijgt je mengsel meer water.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Robin » 10 dec 2020, 09:48

Henk Jan schreef: 10 dec 2020, 08:39
Waar komt eigenlijk het idee vandaan dat koffie slecht voor je zou zijn? :coffee:
Dit.
Iemand?

Dan hebben we het over 'zwarte koffie'. Suiker en melk is volgens mij de grootste boosdoener.
Niet lekker(behalve 'n Cappucinootje soms) dus zwart voor mij.

Vanaf 0:700 3 koppen op. Is wel eens gekker geweest. :)

Nummer 4. Zit toch op 10-15 per dag.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door 328Ti » 10 dec 2020, 10:29

Hi Robin,

Ok whiskey dus. Drambuie is een likeur ja maar wel obv Schotse whiskey.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Knot » 10 dec 2020, 10:37

Door de koffie/cafeine verlaat vocht sneller je lichaam omdat nieren gestimuleerd worden toch?

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door JdBn » 10 dec 2020, 10:41

Drinken.. s' ochtends soms een glas melk maar niet altijd. Wel koffie, dat drink ik nogal wat. Als ik naar werk ga gaan er 3 (N)espresso in m'n reismok en het eerste wat ik op werk doe is weer koffie halen :coffee: Nu met thuiswerken ligt het koffieverbruik ook vrij hoog.

Verder hebben we niet voor niets een Quooker Cube gekocht die ook bruiswater geeft, want dat gaat er bij ons dus echt met liters doorheen. Echt een topaankoop geweest, want elke week met 8-10 flessen spa rood rondzeulen wordt je wel beu op den duur. Frisdrank drink ik eigenlijk zelden, heel soms in de zomer als er in de tuin gewerkt wordt ofzo kan een colatje me nog wel eens smaken.

Qua alcohol drink ik niet zo veel. Doordeweeks sowieso niet, in het weekend wel graag een (speciaal) biertje. Qua pils meestal HJ of Grolsch, qua speciaal iets van Karmeliet bijvoorbeeld, of een lekkere IPA, daar probeer ik regelmatig varianten van te vinden die ik nog niet gehad heb. Heb nu trouwens 3 flessen "Don Perignon" van de Uiltje Brewery staan, een limited edition Brut IPA.. een soort van champagneachtige IPA dus. Heb een tijdje geleden eentje gedronken en moet zeggen dat het wel een bijzonder en lekker biertje is. Wel in flessen van 75cl en 8.5%, dus best met z'n tweeen drinken :tooth:

Afbeelding
JP schreef: 10 dec 2020, 09:38 Vind koffie alleen lekker met suiker, en om dat suikerinname te beperken drink ik maar geen koffie.
Op het werk hebben we zo’n grote automaat waar niks uit te pruimen valt. We hebben wel eens aan de servicemonteur gevraagd hoe het komt dat het smaakt naar maaswater. Ja de klant wil het goedkoopste bakkie (ik dacht 7cent) dus krijgt je mengsel meer water.
Ik ken het probleem met de koffie met suiker, dat dronk ik ook altijd. Ben ik zodra ik ging werken snel vanaf gestapt, want na 10 koppen met veel suiker stond ik elke keer aan het eind van de dag te stuiteren :lol: Wat voor mij werkte: niet minder suiker erin doen, maar gewoon meteen overgaan naar koffie zwart. Is even een dag of paar dagen wennen, maar daarna wil je niet meer anders. Die automaat op werk moet je dan echter wel vermijden...

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Knot » 10 dec 2020, 10:45

Zo heb ik het ook gedaan, altijd koffie met melk en suiker en tijdens een vergadering stond er niks op tafel om erin te gooien, toen meteen maar gekapt met die rommel en echte koffie gaan drinken zoals die bedoeld is.

Als je er suiker en/of melk in gooit lust je eigenlijk geen koffie, neem dan wat anders.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door allen » 10 dec 2020, 11:12

328Ti schreef: 10 dec 2020, 10:29 Hi Robin,

Ok whiskey dus. Drambuie is een likeur ja maar wel obv Schotse whiskey.
Whiskey komt uit Ierland of VS... :nana:

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Robin » 10 dec 2020, 11:18

allen schreef: 10 dec 2020, 11:12
328Ti schreef: 10 dec 2020, 10:29 Hi Robin,

Ok whiskey dus. Drambuie is een likeur ja maar wel obv Schotse whiskey.
Whiskey komt uit Ierland of VS... :nana:
zonder 'e' bedoel je?:)

Mijn motto: Van bier kun je beter plassen dan van beschuit. Zelfs Heineken Allen:))

Maar koffie hoe slecht is't. Wat Knot zegt 't onttrekt vocht sneller uit je lichaam. Nou water drinken tussendoor?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door 328Ti » 10 dec 2020, 11:53

Robin schreef: 10 dec 2020, 11:18
allen schreef: 10 dec 2020, 11:12
328Ti schreef: 10 dec 2020, 10:29 Hi Robin,

Ok whiskey dus. Drambuie is een likeur ja maar wel obv Schotse whiskey.
Whiskey komt uit Ierland of VS... :nana:
zonder 'e' bedoel je?:)

Mijn motto: Van bier kun je beter plassen dan van beschuit. Zelfs Heineken Allen:))

Maar koffie hoe slecht is't. Wat Knot zegt 't onttrekt vocht sneller uit je lichaam. Nou water drinken tussendoor?
https://www.gall.nl/ontdek/whisky/whisk ... -verschil/

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Arthur » 10 dec 2020, 12:24


Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Robin » 10 dec 2020, 12:28

Dank 328ti voor de link, ik wist er 'n beetje van. Schotse Lagavulin 16 vanwege de rooksmaak. Zoals een barman eens zei: Toen ik een Lagavulin 16 dronk had ik 't idee dat ik een asbak aan 't opdrinken was.....
Nou ik hou er wél van.

Even lezen onder 't genot van een paar :coffee:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Mark 320iS » 10 dec 2020, 13:15

Tja, koffie.... Wij hadden tot een jaar of 5 geleden ook een Nespresso. Geen slechte espresso's wat mij betreft, 100% beter dan Senseo in elk geval. Alleen ik vond dat Nespresso toch niet die échte espresso smaakt geeft. De cremalaag ziet er een nep uit en de smaak blijft altijd een beetje bitter welke smaak je ook kiest. Ik ben me daarom wat gaan verdiepen in espresso apparaten en daar ging eigenlijk een wereld voor me open ;-). Best wel wat koffie geproefd uit volautomaten van Jura en Nivona, en ook wel machines van Quick Mill bijvoorbeeld. Maar qua smaak kan er imo niets op tegen een halfautomatische e61 machine van bijv. Rocket of ECM, met een lossere maler. Dus daar is mijn keuze op gevallen. Vooral zo'n maler maakt echt een enorm verschil.
Eigenlijk overal waar je koffie / espresso drinkt proef je de bitterheid. Het lijkt wel alsof voor veel mensen bitter gelijk is aan sterk. Terwijl die bitterheid helemaal niet nodig is. Ik heb nu heerlijke sterke espressotjes die totaal niet bitter zijn en eerder zoet/zuur smaken.

Met zo'n e61 machine haal je echter ook wat werk in huis, je moet hem écht goed schoonhouden bijvoorbeeld, hij moet drie kwartier opwarmen, je drukt niet snel op een knopje voor een espresso, cappucino of koffie, met de bonenmaler blijf je stellen in maalgraad afh. van het type koffie, de branddatum of zelfs het weer. Maar het grootste nadeel is wel dat ik nérgens meer koffie kan drinken, want zo lekker als thuis heb ik hem nog nergens gehad :-).

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Kasteel » 10 dec 2020, 13:22

Knot schreef: 10 dec 2020, 10:45
Als je er suiker en/of melk in gooit lust je eigenlijk geen koffie, neem dan wat anders.
Als je je friet of broodje frikandel met mayo eet, neem dan wat anders :p

Ik drink m’n koffie overigens zwart, met melk, espresso, cappuccino (met kokos/soja/normale melk) of als er iets anders wordt aangegeven; geen fan van siroop of suiker in de koffie (melk idd zoet zat :))

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Richardt. » 10 dec 2020, 14:37

Mark 320iS schreef: 10 dec 2020, 13:15 Tja, koffie.... Wij hadden tot een jaar of 5 geleden ook een Nespresso. Geen slechte espresso's wat mij betreft, 100% beter dan Senseo in elk geval. Alleen ik vond dat Nespresso toch niet die échte espresso smaakt geeft. De cremalaag ziet er een nep uit en de smaak blijft altijd een beetje bitter welke smaak je ook kiest. Ik ben me daarom wat gaan verdiepen in espresso apparaten en daar ging eigenlijk een wereld voor me open ;-). Best wel wat koffie geproefd uit volautomaten van Jura en Nivona, en ook wel machines van Quick Mill bijvoorbeeld. Maar qua smaak kan er imo niets op tegen een halfautomatische e61 machine van bijv. Rocket of ECM, met een lossere maler. Dus daar is mijn keuze op gevallen. Vooral zo'n maler maakt echt een enorm verschil.
Eigenlijk overal waar je koffie / espresso drinkt proef je de bitterheid. Het lijkt wel alsof voor veel mensen bitter gelijk is aan sterk. Terwijl die bitterheid helemaal niet nodig is. Ik heb nu heerlijke sterke espressotjes die totaal niet bitter zijn en eerder zoet/zuur smaken.

Met zo'n e61 machine haal je echter ook wat werk in huis, je moet hem écht goed schoonhouden bijvoorbeeld, hij moet drie kwartier opwarmen, je drukt niet snel op een knopje voor een espresso, cappucino of koffie, met de bonenmaler blijf je stellen in maalgraad afh. van het type koffie, de branddatum of zelfs het weer. Maar het grootste nadeel is wel dat ik nérgens meer koffie kan drinken, want zo lekker als thuis heb ik hem nog nergens gehad :-).
Ik zou het op deze manier ontzettend graag eens proeven, maar vind het op deze manier ook gewoon teveel gedoe. De bitterheid die jij omschrijft herken ik wel. Sterke koffie proeft vaak erg bitter, daarom ben ik ook niet zo'n fan van espresso maar meer van lungo.

Nespresso geeft ook wel een stuk gemak. Warmt lekker vlot op, en de koffie pruttelt er in een paar tellen uit. Ik spoel mijn kopje vaak wel even om met warm/heet water, zodat de koffie niet te vlot afkoelt. Wel zo makkelijk als je aan het werk/thuiswerken bent.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Wat drinken wij zoal?

Bericht door Henk Jan » 10 dec 2020, 14:52

Mark 320iS schreef: 10 dec 2020, 13:15 Tja, koffie.... Wij hadden tot een jaar of 5 geleden ook een Nespresso. Geen slechte espresso's wat mij betreft, 100% beter dan Senseo in elk geval. Alleen ik vond dat Nespresso toch niet die échte espresso smaakt geeft. De cremalaag ziet er een nep uit en de smaak blijft altijd een beetje bitter welke smaak je ook kiest. Ik ben me daarom wat gaan verdiepen in espresso apparaten en daar ging eigenlijk een wereld voor me open ;-). Best wel wat koffie geproefd uit volautomaten van Jura en Nivona, en ook wel machines van Quick Mill bijvoorbeeld. Maar qua smaak kan er imo niets op tegen een halfautomatische e61 machine van bijv. Rocket of ECM, met een lossere maler. Dus daar is mijn keuze op gevallen. Vooral zo'n maler maakt echt een enorm verschil.
Eigenlijk overal waar je koffie / espresso drinkt proef je de bitterheid. Het lijkt wel alsof voor veel mensen bitter gelijk is aan sterk. Terwijl die bitterheid helemaal niet nodig is. Ik heb nu heerlijke sterke espressotjes die totaal niet bitter zijn en eerder zoet/zuur smaken.

Met zo'n e61 machine haal je echter ook wat werk in huis, je moet hem écht goed schoonhouden bijvoorbeeld, hij moet drie kwartier opwarmen, je drukt niet snel op een knopje voor een espresso, cappucino of koffie, met de bonenmaler blijf je stellen in maalgraad afh. van het type koffie, de branddatum of zelfs het weer. Maar het grootste nadeel is wel dat ik nérgens meer koffie kan drinken, want zo lekker als thuis heb ik hem nog nergens gehad :-).
Dit is echt Barista 2.0 en voor mij net even teveel werk, maar snap heel goed wat je bedoelt.

Dat espresso, of sterke koffie, vaak wat bitter smaakt ben ik met je eens, maar veel heeft ook te maken met de juiste boon, maalgraad en druk die de machine geeft. Jura is in dat opzicht wel top.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Bokkepoot, Bram, ErikS, Joost H., Kasteel, mark123, RS-Ron, Sabberjoch, vester86, Wout309t en 148 gasten