Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Wie wint het VS presidentschap op 3 nov?

Donald Trump
54
53%
Joe Biden
47
47%
 
Totaal aantal stemmen: 101

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3266
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Enrico » 02 feb 2021, 10:07

Ik wil graag zien dat Kamala net zo erg als trump is als ze betrapt wordt met “ Men? You just got to grab them by the balls! Squeezem hard and they do what you want them to” 🤣🤣🤣

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3266
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Enrico » 02 feb 2021, 10:07

Het is idd heerlijk rustig na Trump, Democrat bashing ter zijde.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door alt » 02 feb 2021, 12:33

Mijn belangstelling gaat uit hoe Biden nu het probleem voor de westerse wereld ten opzichte van China & straks India gaat oplossen.
Want in de westerse wereld worden de tastbare producten steeds minder gemaakt door arbeiders, want dat gaat steeds meer richting China.
Wat inhoud dat bedrijven die tastbare producten maken gaan omvallen of naar China verhuizen.
In de corona crisis gaan bedrijven omvallen, de interessante bedrijven gaan worden op gekocht door Chinese bedrijven.
Wat kan Biden hier tegen doen?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door ///Joost » 02 feb 2021, 12:45

Niets, alt. Dit is sinds de jaren 70 in gang gezet. China zal binnen een paar jaar de VS overtreffen en zal de grootste natie in de wereld worden. De Westerse landen hebben zichzelf in de voet geschoten en dat is nu niet meer terug te draaien, tenzij er zware subsidies tegenaan worden gegooid, wat niet onaannemelijk is.

Zoals het er nu voor staat, is de China de fabriek van de wereld.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Tom » 02 feb 2021, 13:22

In het westen geloven we in globalisering. Weg met de grenzen, we zijn allemaal vrienden van elkaar als we er maar afspraken over maken. Dat alles onder het mom van beschaving en vooral uit ideologisch oogpunt. Het werkt goed als iedereen daaraan meewerkt en zich eraan houd. Een grootmacht als China maakt handig gebruik van alle gunsten van globalisering (zelf groeien en meer invloed krijgen) maar zal zich weinig aantrekken van eventuele (voor hen nadelige) verplichtingen. Uiteindelijk zijn we zo afhankelijk geworden dat consequenties eraan binden steeds lastiger wordt. Op NPO staat ergens een meerdelige documentaire van een reporter over (buitenlandse invloeden van) China, best de moeite waard.

Trump deed een poging maar werd erop aangevallen, door een deel van z'n eigen volk en de rest van de wereld. In de EU slapen ze al jaren. Dat is een tandeloze tijger met een te groot orgaan van ambtenaren die incapabel zijn en elke vorm van visie missen. Die zijn helemaal vergeten dat opkomen voor je eigen inwoners niet iets 'vies' is. Wat sowieso een groter probleem is, namelijk vergeten wat de Grieken ooit uitgevonden hadden: de democratie. De meerderheid bepaalt. Via de media wordt er druk uitgeoefend op politici om vooral naar minderheden te kijken (en die worden vaak weggezet als slachtoffers). Want mensen in het buitenland of bepaalde minderheden zijn zieliger en hen de zin niet geven maakt je een slecht mens aldus de media. Wat mij betreft moeten die politici even terug naar de basis: wat wil de (eigen) meerderheid van de mensen die op je stemmen.

Die globaliseringsdrang komt ook met een bak naïviteit. Ik heb het al eerder geroepen maar je ziet het nu met de Corona-vaccins... leek aanvankelijk goed geregeld te zijn, maar uiteindelijk lijkt het erop dat het vooral ieder voor zichzelf is. Vandaag weer dat het J&J vaccin naar de USA gaat om verpakt te worden en men bang is dat het daar blijft. Wat een grap. Daarom gewoon de touwtjes in eigen handen houden, dan heb je dat hele probleem niet. En er niet van uit gaan dat iedereen maar het beste met jou voor heeft.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Robin » 02 feb 2021, 13:24

^+1000

Maarja geen Trump meer dus vrij baan voor deze naieve golobalisten.....

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door alt » 02 feb 2021, 15:13

Precies, Joost & Tom.

Nu zien wat Biden daar van gaat bakken.
Hier is het ambtenaren & managers apparaat, wat allemaal koninkrijkjes zijn in de economie, die hardnekkig proberen doormiddel van vertragen -dikke rapporten schrijven - te overleven.
Ook het werkethos van de Nederlanders is laag ten opzichte van Azië.

Laatst nog het boek van Arthur Dontje gelezen.
Arthur bouwde een nieuwe chocolade fabriek in Vietnam.
De Vietnammezen smeekten Arthur om 10 uren per dag te mogen werken, maar Arthur wilde de Nederlandse werkdag invoeren.
Daar waren de Vietnammezen niet blij mee, zij wilden graag geld verdienen.
Zelfs Arthur was met de Hollanditus besmet.
Met andere woorden wij zijn lui, denken dat de overheid - de palmboom waaronder wij liggen te luieren - wel voor ons zal zorgen.
Maar nu krijgen wij de kokosnoten op onze eigen kop.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Bram » 02 feb 2021, 15:21

Misschien moet je even voor jezelf spreken. Denk dat er, zeker hier op het forum, verdomd weinig rondlopen die lui zijn en denken dat de overheid ze wel even komt helpen als het niet goed meer gaat.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Peric » 02 feb 2021, 18:04

Sowieso, de gemiddelde Nederlander is niet lui. Alhoewel dat aardig aan het verschuiven is..

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door alt » 02 feb 2021, 19:02

Het heel snel te checken of de gemiddelde Nederlander lui is of niet.
Kijk bij een bedrijf of het bedrijf waar je zelf werkt, wie er vlak voor de klok al aanstalten maken om naar huis te gaan?
Zelf heb ik gemerkt in mijn bedrijf dat de Nederlandse werknemers zo weglopen van hun werk als het tijd is, de Aziatische werknemers maakten hun werk af.

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door RS-Ron » 02 feb 2021, 19:09

Ik werk bij een Nederlands bedrijf, of wat er voor doorgaat........ daar zijn er een aantal te vroeg en toch meteen aan het werk.......... en nu ? En dat sommige werknemers weglopen als hun tijd erop zit ? Heeft wellicht ook te maken met het feit dat er een niet integer baasje 10 minuten voor dat je klaar bent voor 30 minuten werk op je bureau pleurt....... Wel het hele verhaal graag.

Gr Ron

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door alt » 03 feb 2021, 10:47

Er zijn meer bazen dan kerktoren, RS-Ron.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door allen » 03 feb 2021, 17:31

Dat jouw werknemers eerder weg willen of wilden zegt misschien wat over jou als baas en / of de werksfeer in je bedrijf.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door alt » 03 feb 2021, 17:39

Die Allen. :lollerdelol:

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Robin » 03 feb 2021, 18:13

Ja alt....het ligt áltijd aan de chef of baas. Dat is gewoon zo. Weet jij ook wel.

:coffee:

Er is een Joods 'gezegde': "Ik wens je véél personeel"

:lol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door allen » 03 feb 2021, 19:25

Toch op de teentjes getrapt? Eerst nadenken voor je iets post alt. Ik gok dat op df genoeg mensen in loondienst zijn en hard werken.

Mocht je overigens denken dat ik het zeg omdat ik in loondienst zit, ben heel m’n leven eigen ondernemer geweest.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Elise » 04 feb 2021, 10:07

Ik ben het helemaal met Der Alte eens, de meesten zijn hier lui.

Tegenwoordig is het credo "als ik met 3 dagen werken in de week uit kan, waarom zou ik dan 5 dagen gaan werken". Die stelling is hier meermalen voorbij gekomen. Je zult met een lampje moeten zoeken naar mensen die nog gewoon 40 uur per week werken in loondienst en als je ze vindt dan zijn het de oude knarren.

Verder is mijn persoonlijke ervaring uit de tijd dat ik in loondienst werkte, in bedrijven waar het zeer gezellig was en tussen de middag met z'n allen geluncht werd, dat de overgrote meerderheid om kwart voor 5 de werkzaamheden afrond. Om 5 voor 5 de jas en de tas pakt om klokslag 5 uur het pand te verlaten. En dat heeft geen ene flikker met werksfeer of baas te maken.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Eric Z » 04 feb 2021, 10:40

Uren zeggen niks, jullie werken gewoon inefficient als jullie het niet in 40uur af kunnen. :lol:

De meeste hier maken andere keuzes. Als je comfortabel kan leven van 24, 32 of 36 uur is dat toch echt helemaal prima wat mij betreft.

Als ik kijk naar m’n vader die een eigen zaak heeft die de 40+ uur makkelijk haalt is voor mij een reden geweest om dat voorlopig niet te doen.
Als zzp’er/ondernemer ben je een slaaf van iedereen zeggen ze wel eens. Je bent nooit klaar.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Tom » 04 feb 2021, 11:33

Elise schreef: 04 feb 2021, 10:07
Tegenwoordig is het credo "als ik met 3 dagen werken in de week uit kan, waarom zou ik dan 5 dagen gaan werken". Die stelling is hier meermalen voorbij gekomen. Je zult met een lampje moeten zoeken naar mensen die nog gewoon 40 uur per week werken in loondienst en als je ze vindt dan zijn het de oude knarren.

Verder is mijn persoonlijke ervaring uit de tijd dat ik in loondienst werkte, in bedrijven waar het zeer gezellig was en tussen de middag met z'n allen geluncht werd, dat de overgrote meerderheid om kwart voor 5 de werkzaamheden afrond. Om 5 voor 5 de jas en de tas pakt om klokslag 5 uur het pand te verlaten. En dat heeft geen ene flikker met werksfeer of baas te maken.
Maar ik zie juist een oude generatie die altijd roept dat je "hard" moet werken, "minstens 40 uur" want "dat doe/deed ik ook". En de jeugd die minder werkt vinden ze verwende lui. Daar zit wel een aardige generatiekloof.

Ik werk zelf ook 40 uur voor m'n baas en daarnaast in de avonduren/weekenden eigen klussen. Dus ben ook van het hard/veel werken, maar vind het gewoon leuk. Maar de oudere generatie lijkt de hoeveelheid uren al snel te koppelen aan hoe goed iemand is: als je maar veel uren maakt is het goed. Dat is gewoon onzin. Ik heb genoeg jongens gehad die inderdaad een 9 tot 5 ritme hadden, maar wel kwaliteit leverden. Als je een afspraak maakt was het altijd op tijd af en altijd (gelijk) goed. Anderen moesten op het laatste moment (na 5en) nog van alles af maken ("oh dit moet nog even en hier klopt iets niet") en dan had je nog een halfbakken iets waar extra tijd achteraan moet. Sommigen pakken nieuwe technieken binnen twee weken op, anderen lopen er maanden mee te klooien.

Met mijn IT achtergrond zie ik ook genoeg hardwerkende ondernemers die 60+ uur werken. Ik vind het altijd interessant om vanuit mijn vakgebied te kijken naar hun processen. Dan zie je vaak dat sommigen veel herhalend werk doen dat prima geautomatiseerd kan worden. Dat weten ze niet (is niet erg want hun vak niet) maar wel dom, als je eenmalig kan investeren in stukje automatisering zodat je daarna minder tijd erin kunt steken. Maar juist dat soort mensen roepen altijd trots dat ze 60+ uur werken en kijken neer op mensen die minder werken.

Ik ben vorig jaar ook voor mezelf begonnen, eerste wat ik deed was al mijn bedrijfsprocessen digitaliseren. Klanten kunnen straks inloggen, zien openstaand werk, de status etc. Alles wordt vastgelegd en is meetbaar. Tot aan de facturatie en betalingen aan toe gaat het automatisch. Kost mij nu al m'n vrije tijd om op te zetten, maar straks heb ik er veel profijt van.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Forza » 04 feb 2021, 11:53

Ik weet niet in wat voor bedrijven jullie gewerkt hebben, maar dat lijkt mij een flink beperkte sample groep. Ik zit in de high tech en de gemiddelde werkweek van 1000+ hoogopgeleide engineers is hier 45 uur. Ook in mijn sociale omgeving is 40 uur de norm op wat moedertjes na (maar dat is ook een beperkte sample groep natuurlijk).

Mijn ervaring is dat er in de Scandinavische landen juist erg strikt wordt omgegaan met de werkuren (bij wet vastgelegd ook). Om 5 uur laten ze alles uit hun handen vallen, ook al is het werk met een half uurtje extra klaar.

In Azië wordt wel veel gewerkt, maar de efficiëntie is heeeel ver te zoeken.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door ///Joost » 04 feb 2021, 11:56

Even heel kort door de bocht gezien, denk ik dat het volgende de kern van het probleem is:

Salarissen stijgen al jaren niet mee met inflatie van goederen en diensten, dus werknemers verliezen snel de motivatie om een paar passen harder te lopen dan noodzakelijk. Ondernemers werken vaak meer, omdat ze geen keus hebben.

Je kunt er omheen draaien met analyses als werksfeer, veeleisende managers, of gewoonweg 'de luie instelling'. Maar ga maar eens kijken naar de gemiddelde werkweek naar ratio van netto loon, en dan zie je denk ik een duidelijke trend. Heeft totaal niets met werksfeer te maken.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Tom » 04 feb 2021, 12:07

Ook dat Joost.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door JP » 04 feb 2021, 12:11

De toon is alleen alsof men niet meer bereid is om minimaal 40 uur te draaien. Wat maakt het uit ? Als je met 30uur genoeg verdient, kun je toch een andere part timer weer aan een baan helpen. Voorheen werkte ik er 70, daarna terug naar 45 (maar wel elke nacht om 0300/0400u beginnen) en nu in ploegendienst gemiddeld 33.6. Daar kan ik redelijk de rekeningen van betalen.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Elise » 04 feb 2021, 12:14

Dat is zeker een groot probleem, of je 20.000 of 31.000 verdient als eenverdiener, per saldo hou je netto bijna hetzelfde over :stom:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Bericht door Niels » 04 feb 2021, 12:23

Ik zou wel part time willen werken! Ideaal lijkt me dat :kikker:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Bombadil, Brutus the Legend, ED35, Gert-jan, JdBn, Martijn M, maurizio, Philipoo, Sabberjoch, Semrush [Bot], Thomas H en 186 gasten