Het DF salarisdraadje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door dvh » 21 apr 2020, 12:11

Arthur schreef: 21 apr 2020, 12:05 En dan nu mijn salaris, want daar ging dit draadje over. Ik krijg nooit berichten van de bank dat ik rood sta, dus het zal voldoende zijn om de maand door te komen :)

Overigens zou ik best mijn salaris écht willen delen. Maar omdat het not done is NL, en niemand het hier doet en om de hete brei heen blijft draaien, doe ik het ook niet :)
Ik zit bovengemiddeld en daarmee schiet ik er niks mee op om het te delen. Hooguit dat andere denken van 'kut, in heb minder' .. Ofzo.
Zoals Tom post, op GOT. Leuk als je in de IT zit en zo kan zien welke hoek je het moet zoeken om wat hogerop te komen qua inkomsten ( als dat een motivatie voor je is )

Maar hier op DF. Iedereen doet wat anders. Is totaal niet te vergelijken met elkaar.
Over het algemeen kun je stellen dat de meeste het bovengemiddeld goed hebben.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Arthur » 21 apr 2020, 12:15

Dat laatste lijkt mij ook. Kijk maar waar de meesten in wonen en rijden en wat er gedaan wordt buiten het werkbare leven om. Meesten hebben vast wel modaal... :mrgreen:

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Rnd » 21 apr 2020, 12:18

Moet dit onderwerp niet gewijzigd worden in "Luco's salaris"?

Elise
Berichten: 7333
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Elise » 21 apr 2020, 12:21

Als je nu, als starter, een huis koopt dan zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je de bijbehorende hypotheek (die ik dan voor 30 jaar zou afsluiten) mee kunt verhuizen mocht dat gebeuren.

Maar als je de kans hebt zou ik even de kat uit de boom kijken de komende maanden....dan beter een tijdje bij pa&ma zitten, gaat je een hoop opleveren/besparen.

Online
Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Richardt. » 21 apr 2020, 12:22

Ik snap jou ook Arther, de kans moet je grijpen als die voorbij komt want die zijn er ook in deze tijden heuse wel. Echter is die kans in Joël zijn situatie wel heel laag, daarom is het (financieel gezien) geen ramp om weer even bij je ouders in te trekken en die kans af te wachten.

Kan lang duren. Wij hebben eind 2018 ook een andere woning gekocht na meer dan een jaar zoeken. Mijn broertje en zijn vriendin hebben, na een lange zoektocht ook net hun eerste woning gekocht. Beide enigszins geluk gehad qua woning en prijs.

@ Joël wat qua studieschuld handig is zal verschillen. Rente op studieschulden is volgens mij verwaarloosbaar op dit moment dus als je op een andere manier wat meer rendement kunt halen met je geld zou ik dat doen, aflossen kan desnoods ook in 1x mocht het nodig zijn.

En ach, ik heb ook wel eens gedacht eeuwig single te blijven. Inmiddels toch iemand gevonden die zo gek was om zich aan het avontuur te wagen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Ferdi » 21 apr 2020, 12:22

Arthur schreef: 21 apr 2020, 11:57
///Joost schreef: 21 apr 2020, 09:44
Downforce Hans schreef: 21 apr 2020, 08:56 Ik zeg altijd maar zo...kijk naar wat je hebt en niet naar wat je niet hebt........ daar wordt je veel gelukkiger van.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik denk dat dit ook een van de drivers zal zijn de komende maanden, zo niet jaren. Door dit klotevirus gaan mensen weer terug naar de basis, en zullen weer zien wat eigenlijk echt gelukkig maakt. Een boswandeling is gratis, eendjes kijken in het park met je kinderen is gratis, een goed gesprek hebben is gratis, etc. Nieuwe auto, nieuwe keuken, groter huis, nog groter huis, niet een maar twee Rolexen, etc. is allemaal maar relatief. Die denkwijze is natuurlijk niet stimulerend voor de economie, maar ik verwacht wel dat het gros in deze stand gaat leven. Niets mis mee imho.

Overigens is twee Rolexen toch stiekem ook wel leuk... :tooth:
Klinkt allemaal leuk en aardig hoor. Tuurlijk is alles relatief, maar wel makkelijk wegwuiven zo. Zoals in de vorige post gezegd, net vorig jaar een huis gekocht en verkocht. Dan kun je wel zeggen dat ik er zo in kan en kan gaan leven. Die nieuwe keuken is maar relatief, die badkamer ook. Maar ik heb/had de mogelijkheden ook om dat te veranderen, dus doe ik dat ook. Niet voor de buren, familie, of voor jou. Gewoon omdat wij dat woongenot vinden. We passen de woning aan aan onze wensen zover dat in onze mogelijkheden ligt. Kan dat niet (meer) dan zoeken we een ander oplossing.
Wat dvh zegt bv, de terugval-gedachte. Als het niet anders is, dan is het niet anders. Maar nu ff niet :wink: En de business waar ik in werk gaat het niet crescendo, maar eens kijken of ik het komende jaar of 2 jaar overleef. Maar ik weet het niet, dus leef ik door totdat ik het wel weet en pas me dan maar aan aan de omstandigheden. Anders wordt het wel heel angstig leven...
Daar heb ik mij hier ook over verbaasd.
Tot pak hem beet een jaar terug stond een huis hier gemiddeld een jaar of langer te koop, nu soms binnen 2 weken al verkocht.
Zelfs de huizen dat je denkt dat die absoluut niet verkocht worden gaan voor behoorlijk geld weg....

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Martijn_bmw » 21 apr 2020, 12:25

Richardt. schreef: 21 apr 2020, 12:03 Ik zeg ook als starter, zeker zoals Joël die gewoon klem zit door een startersalaris, studieschuld en torenhoge huizenprijzen (zowel koop als huur). Door de huidige gekte is het als starter, bijna niet te doen in veel regio's. Als je dan toch niets kunt en terug moet naar je ouders dan zou ik maximaal sparen/aflossen en er op gokken dat de huizenprijzen iets gaan dalen want dat zou zomaar kunnen in deze tijd.

Mensen zoals jij, geen startsalaris, geen studieschuld, werkende vrouw (gok ik), misschien wel een fijne overwaarde op je oude huis én misschien al een deel afgelost. Dat maakt verhuizen, ondanks de hoge woningprijzen, wel iets beter behapbaar.

Woningen worden nog steeds verkocht, maar ik lees her en der al berichten dat er minder bezichtigingen zijn, woningen iets langer te koop staan en dat de biedingen nog steeds hoog zijn maar toch ook een fractie beginnen af te zwakken. Ik heb ook geen glazen bol, maar als starter zou ik mijn kans afwachten.
Je moet toch een keer beginnen, ik begon in 2007 als starter te kopen (achteraf dus ook dom.. 2 jaar later dik onder water maar nu inmiddels dus toch weer goed gekomen nog steeds in hetzelfde huis.)
hyptheek op max, 1 inkomen van destijds 1700EUR per maand las HBO starter en ja zelfs het laatste tientje moest worden omgedraaid om de maand rond te komen met 1 20 jaar oude auto op de stoep en geen vakantie.

Starters hebben het nu moeilijk maar dik 10 jaar geleden was het niet anders, je moet toch een keer de stap nemen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27892
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Luco » 21 apr 2020, 13:03

Rnd schreef: 21 apr 2020, 12:18 Moet dit onderwerp niet gewijzigd worden in "Luco's salaris"?
Er komt toch een leuke discussie op gang, dat is belangrijker dan dat je het wel of niet deelt.
Ik mag nu zeker niet meer klagen. Gaat lekker.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door ///Joost » 21 apr 2020, 13:03

Voor Joel zou ik zeggen, blijf nog even zitten bij je pa en ma, en maak gretig gebruik om extra bij te sparen. Dat woningen nu gaan zakken in prijs, is een grotere kans dan dat ze gaan stijgen. Aflossen op je studieschuld zou ik nu niet doen, maar ook weer geen uitstel aanvragen. Ook niet investeren voor beter rendement. Daar ben je nog niet aan toe, gezien je bezittingen.

Of je nu wel of niet moet kopen (als het kan) is gewoon glazen bol werk. Niemand die het weet. Zoals altijd geldt, wil je er langer dan 5-6 jaar wonen, dan loont het om te kopen. Dat zal nu niet heel veel anders zijn. Rentes blijven voorlopig laag, dus vastgoedprijzen blijven relatief hoog. Zakken zal niet meer dan 20-25% zijn verwacht ik, mocht het echt knallen. Dat trekt wel weer bij.

@Arthur, leuk voor je dat je leven blijft zoals het is, het is je gegund, maar er gaan de komende kwartalen heel veel mensen werkloos worden. De tendens is dat men de hand op de knip gaat houden. Zie hier al Martijn met het verkopen van z'n coupe. En dat is maar een voorbeeld, een hoop die het niet uitspreken namelijk. Jouw leven is niet doorsnee familie doorzon.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 21 apr 2020, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9104
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door smiley » 21 apr 2020, 13:14

Een studieschuld lijkt niet zo handig als je voor een hypo wilt gaan, als ik er zo naar google.
https://www.businessinsider.nl/hypothee ... schuld-duo

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door ///Joost » 21 apr 2020, 13:18

Dat is ook weer zo. Ik had er ook mee te maken 5 jaar geleden. Ik had niets extra's afgelost (maar was wel al jaren aan het aflossen), dus kijken ze automatisch naar je beginschuld. Dat is het bedrag wat meegenomen wordt, en niet het openstaande bedrag. Hier is lastig iets over te zeggen als we niet weten hoe hoog zijn schuld is.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Arthur » 21 apr 2020, 13:23

smiley schreef: 21 apr 2020, 13:14 Een studieschuld lijkt niet zo handig als je voor een hypo wilt gaan, als ik er zo naar google.
https://www.businessinsider.nl/hypothee ... schuld-duo
Wilde ik ook net zeggen, wellicht toch handig om die af te lossen.

Online
Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Richardt. » 21 apr 2020, 13:28

Als ik hier kijk is rente 0% https://duo.nl/apps/rentepercentage/index.html

Ik zou dus niet sneller gaan aflossen dan nodig is. Ook al is de rente op een spaarrekening maar een fractie hoger, alles helpt. Als het t.z.t nodig is om je studieschuld af te lossen voor een hypotheek dan kun je dat, neem ik aan, ook gewoon boetevrij in 1x doen lijkt mij.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Bram » 21 apr 2020, 13:29

Dan moet je wel knap gespaard hebben lijkt me. Studieschulden van 30/40/50K zijn geen uitzondering heb ik me laten vertellen, hoger kan ook :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Arthur » 21 apr 2020, 13:29

///Joost schreef: 21 apr 2020, 13:03@Arthur, leuk voor je dat je leven blijft zoals het is, het is je gegund, maar er gaan de komende kwartalen heel veel mensen werkloos worden. De tendens is dat men de hand op de knip gaat houden. Zie hier al Martijn met het verkopen van z'n coupe. En dat is maar een voorbeeld, een hoop die het niet uitspreken namelijk. Jouw leven is niet doorsnee familie doorzon.
Nu zeg ik net dat het, waar ik werk, niet crescendo gaat. Dus ik weet helemaal niet of het hetzelfde blijft. En ook bij Martijn weten we dat niet. Zo lang hij nog een 435i rijdt zal de nood niet erg hoog zijn. En overigens kijk ik zelf ook de kat uit de boom, vanwege de onzekerheid. Een andere auto komt er niet voorlopig. Maar de, geplande, verbouwingen aan de woning gaan door. Budget voor gemaakt en afspraken voor gemaakt. Gaat het toch op z’n kant dan zal ik hem vast makkelijker verkopen als alles is aangepast van 25 jaar terug naar huidige standaard. En, als het goed is, blijft de waarde de hypotheek wel dekken. Dus het is maar de vraag of mijn leven zo blijft. Ik weet het niet... maar moet ik dan nu al de schuilkelder in? Wanneer mag ik er weer uit dan? Maar wat staat er dan weer op stapel?
Laatst gewijzigd door Arthur op 21 apr 2020, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Joël D. » 21 apr 2020, 13:44

Bram schreef: 21 apr 2020, 13:29 Dan moet je wel knap gespaard hebben lijkt me. Studieschulden van 30/40/50K zijn geen uitzondering heb ik me laten vertellen, hoger kan ook :tooth:
Uhm... Ja, dat in 1x afbetalen kan wel, maar dan ben ik 1,5 jaar verder.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door ///Joost » 21 apr 2020, 13:47

Joël D. schreef: 21 apr 2020, 13:44
Bram schreef: 21 apr 2020, 13:29 Dan moet je wel knap gespaard hebben lijkt me. Studieschulden van 30/40/50K zijn geen uitzondering heb ik me laten vertellen, hoger kan ook :tooth:
Uhm... Ja, dat in 1x afbetalen kan wel, maar dan ben ik 1,5 jaar verder.
Wacht even...anderhalf jaar? :lollerdelol: Ik betaal al bijna 15 jaar af... Dan zal de studieschuld ook niet zo hoog zijn voor je, gok ik, en heeft het relatief weinig invloed op je hypotheek. Als je het trekt, lekker nog even bij je ouders wonen zou ik doen. Hoe oud ben je?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Bert ///M3 » 21 apr 2020, 13:53

Ik betaal ook nog steeds aan mijn studieschuld. Kan hem cash afbetalen maar waarom zou ik tegen 0% rente.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Joël D. » 21 apr 2020, 13:54

///Joost schreef: 21 apr 2020, 13:47
Joël D. schreef: 21 apr 2020, 13:44
Bram schreef: 21 apr 2020, 13:29 Dan moet je wel knap gespaard hebben lijkt me. Studieschulden van 30/40/50K zijn geen uitzondering heb ik me laten vertellen, hoger kan ook :tooth:
Uhm... Ja, dat in 1x afbetalen kan wel, maar dan ben ik 1,5 jaar verder.
Wacht even...anderhalf jaar? :lollerdelol: Ik betaal al bijna 15 jaar af... Dan zal de studieschuld ook niet zo hoog zijn voor je, gok ik, en heeft het relatief weinig invloed op je hypotheek. Als je het trekt, lekker nog even bij je ouders wonen zou ik doen. Hoe oud ben je?
Da's maximaal aflossen en niets sparen he. Terwijl ik bij mijn ouders woon tegen 250 Euro p/m.

EDIT: Ik kan ongeveer 15%-20% minder hypotheek krijgen. Probleem is dat ik met de huidige huizenprijzen als op mijn max zit wat ik mag lenen om überhaupt iets te kunnen kopen.

EDIT2:

"Jouw studieschuld telt voor 0,45% mee in je maandelijkse lastenweging. Dit percentage is lager dan bij het oude leenstelsel omdat je 35 jaar mag doen over het terugbetalen aan DUO.

Rekenvoorbeeld: je hebt een studieschuld van € 20.000. Je betaalt hiervoor € 90 per maand terug aan DUO (0,45% van € 20.000). Hierdoor kun je ongeveer € 25.000 minder hypotheek krijgen dan wanneer je geen studieschuld zou hebben."

https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... dieschuld/

Lekeker rekenwerk ook. (100/0.45/12) = 18.5 jaar om je studieschuld af te lossen waar je 35 jaar de tijd voor hebt.
Laatst gewijzigd door Joël D. op 21 apr 2020, 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9104
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door smiley » 21 apr 2020, 14:08

Dan heeft die 15-20% toch een grootte impact, en moet dat asap weggetikt worden?

Elise
Berichten: 7333
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Elise » 21 apr 2020, 14:12

Zo heeft het hebben van een mobiel abbo dat bij BKR geregistreerd staat toch ook een enorme impact op je maximale hypotheek.
Voor je het weet kun je voor het hebben van zo'n abbo duizenden euro's minder hypotheek krijgen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Arthur » 21 apr 2020, 14:17

Creditcard ook.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Martijn_bmw » 21 apr 2020, 14:18

klopt ook simpel creditkaartje koste mij destijds 10K leen capacteit.
Die dus maar weggedaan toen en kon ik het huis wel net kopen.

mede door geen studieschuld. Thuis blijven wonen treintje baarn-utrecht heen en weer en in 4 jaar HTS afgehandeld. Toen ik 20 was ging ik al werken... achteraf gezien misschien niet heel handig. Niks van studententijd meegemaakt anderzijds had wel voordeel van geen schuld en daardoor nét wel een huis kunnen kopen

Online
Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2069
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door frankie » 21 apr 2020, 14:22

Elise schreef: 21 apr 2020, 14:12 Zo heeft het hebben van een mobiel abbo dat bij BKR geregistreerd staat toch ook een enorme impact op je maximale hypotheek.
Voor je het weet kun je voor het hebben van zo'n abbo duizenden euro's minder hypotheek krijgen.
Nee, alleen als je je telefoon op afbetaling hebt en alleen als die duurder was dan €250. Het abbo zelf niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Arthur » 21 apr 2020, 14:25

Martijn_bmw schreef: 21 apr 2020, 14:18 klopt ook simpel creditkaartje koste mij destijds 10K leen capacteit.
Die dus maar weggedaan toen en kon ik het huis wel net kopen.

mede door geen studieschuld. Thuis blijven wonen treintje baarn-utrecht heen en weer en in 4 jaar HTS afgehandeld. Toen ik 20 was ging ik al werken... achteraf gezien misschien niet heel handig. Niks van studententijd meegemaakt anderzijds had wel voordeel van geen schuld en daardoor nét wel een huis kunnen kopen
En het rare is, na aankoop van dat huis verstrekken ze je zonder problemen weer een creditcard.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, JdBn, Kasteel, krentenbol, MarcF, Mark 320iS, sitechris en 476 gasten