Het DF salarisdraadje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Martijn_bmw » 23 apr 2020, 14:11

tomgtr schreef: 23 apr 2020, 13:52 Zeker het dubbele, alleen is het wat lastig om als loonslaaf het inkomen te hebben om dat mogelijk te maken. Als ik kap met werken, of nee als kids klaar zijn met school kan het zo maar zijn dat ik ook wegtrek uit het westen maar de komende 12 jaar of zo is dat toch geen optie.
Volgens mij idd ongeveer vergelijkbaar huis 2x zo duur Westen vs Friesland.

Verder als je bent opgegroeid in Noorden snap ik dat je er niet weg gaat, maar voor westen geldt hetzelfde.
Je bent er opgegroeid, kinderen gaan er naar school, je familie vrienden en werk zijn er.
NL is maar een klein landje vergeleken andere landen maar toch, ik zou ondanks de voordelen van veel goedkoper wonen toch niet zo snel naar het Noorden trekken om genoemde redenen.

Online
Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door frankie » 23 apr 2020, 14:19

Bert ///M3 schreef: 23 apr 2020, 13:58 Door die hypotheek rente aftrek betaal je fors meer over je hypotheek als nodig is. De enige die er van profiteert is eigenlijk de bank.

Is simpel rekensommetje. Rente voor financiering hoort te zijn: risk free interest (staatsobli) + risicoopslag hypotheek. Niks meer en niet minder. Maar hey nu krijgt het nederlandse volk de helft terug. Doen ze die er bovenop omdat je anders dus een scheve verhouding krijgt, je kan dan profiteren van het verschil risk free + risico en de werkelijke rente. En profiteren doet alleen de bank, niet jij :lol:

Stel jij hebt bijvoorbeeld 500.000 cash en je kan een huis kopen voor 500.000, of je laat het staan en je doet er wat anders mee. Als de bank die extra rente niet rekend over die hypotheek ivm HRA, dan kan je dus bijvoorbeeld zelf een huis op hypotheek kopen, en van die 500.000 een hypotheek aan iemand anders verschaffen tegen dezelfde rentevoet. Je winst is dan wat je in HRA terug krijgt. Dit is natuurlijk even versimpeld maar het is wel het idee.
Ik weet niet hoe je tot die conclusie komt? Klopt inderdaad dat de gemiddelde Nederlandse hypotheekrente 0,5% tot 0,8% hoger is dan in onze buurlanden, maar dat heeft er meer mee te maken dat we in NL veel vaker 100% financieren, dat brengt extra risico met zeg mee dus meer opslag.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39691
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Arthur » 23 apr 2020, 14:20

daNpy schreef: 23 apr 2020, 13:03
Arthur schreef: 23 apr 2020, 12:56 En dan heb ik ook een klein perceel hoor, gezien de vierkante meters die je krijgt in de buitendorpen hier. Staat er vaak ook nog een vrijstaand huis op... Je moet er alleen wel willen wonen ;)
Ben uit de stad vertrokken en woon nu 3,5 jaar "buiten". Heerlijk.
Als ik op bezoek ben in de stad (oke, is niet hetzelfde als er wonen, dat weet ik) denk ik "wat is dit?"
Er zit wel verschil tussen stad en stad natuurlijk. Maar ik woonde in een wijk, zo’n 20-25m fietsen vh centrum. Voor gewoon ff het centrum in te gaan vonden wij dat niks. En na 17 jaar wilden wij wel meer richting centrum. Kinderen gaan naar het voortgezet, oudste mss uit huis komend schooljaar. Dat hebben we nu gevonden, toch in het centrum en toch rustig wonen. Zo woonden we voorheen ook, rustig. Niet zoals het ‘buiten’ wat jij bedoelt, maar dat zou ik ook helemaal niet willen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39691
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Arthur » 23 apr 2020, 14:21

Shakes schreef: 23 apr 2020, 13:09 Hier begint de prijs van een rijtjeshuis met een 7 inmiddels.

Vond het 8 jaar terug al duur :?

Wij gaan voor iets nieuws en aan de andere kant van 020, 036.
Geef dan gewoon de plaatsnaam. Zou niet weten waar je over praat :?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door ///Joost » 23 apr 2020, 14:22

Bert, volgens mij zeg jij min of meer hetzelfde als ik bedoel, alleen met een wat langere tekst. Overigens 'stimuleren' is niet hetzelfde als 'profiteren'. ;)
Feit is dat de huizenprijzen nu te hoog zijn, door regelingen als de HRA, alsmede door lage rentestanden. Als dat op de duur gelijk wordt getrokken zullen prijzen ook weer dalen. Nu kun je gaan wedijveren over absolute cijfers qua aan- en verkoopwaarde, maar als je op de lange termijn inflatie meeneemt, zul je er weinig op 'verdienen'. Zeker inachtenemend kosten als onderhoud en belastingen.

Mensen die rijk worden met vastgoed doen dat middels het verhuren van panden, in regio's met een goede rent-to-value ratio. Dat zijn dus geen garageboxen en ook geen luxe villa's, maar huizen voor doorsnee gezinnen met relatief lage prijzen in goede buurten of studentenwoningen.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 23 apr 2020, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39691
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Arthur » 23 apr 2020, 14:23

tomgtr schreef: 23 apr 2020, 13:52 Zeker het dubbele, alleen is het wat lastig om als loonslaaf het inkomen te hebben om dat mogelijk te maken. Als ik kap met werken, of nee als kids klaar zijn met school kan het zo maar zijn dat ik ook wegtrek uit het westen maar de komende 12 jaar of zo is dat toch geen optie.
Zeg maar wanneer ik ff moet kijken hier in de buurt :wink:

Online
Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Richardt. » 23 apr 2020, 14:42

Arthur schreef: 23 apr 2020, 14:20
daNpy schreef: 23 apr 2020, 13:03
Arthur schreef: 23 apr 2020, 12:56 En dan heb ik ook een klein perceel hoor, gezien de vierkante meters die je krijgt in de buitendorpen hier. Staat er vaak ook nog een vrijstaand huis op... Je moet er alleen wel willen wonen ;)
Ben uit de stad vertrokken en woon nu 3,5 jaar "buiten". Heerlijk.
Als ik op bezoek ben in de stad (oke, is niet hetzelfde als er wonen, dat weet ik) denk ik "wat is dit?"
Er zit wel verschil tussen stad en stad natuurlijk. Maar ik woonde in een wijk, zo’n 20-25m fietsen vh centrum. Voor gewoon ff het centrum in te gaan vonden wij dat niks. En na 17 jaar wilden wij wel meer richting centrum. Kinderen gaan naar het voortgezet, oudste mss uit huis komend schooljaar. Dat hebben we nu gevonden, toch in het centrum en toch rustig wonen. Zo woonden we voorheen ook, rustig. Niet zoals het ‘buiten’ wat jij bedoelt, maar dat zou ik ook helemaal niet willen.
Ik ben vanuit dezelfde wijk naar een buitendorp gegaan. Op de fiets ben ik langer onderweg naar het centrum, maar met de auto nagenoeg net zo snel. Prima dus.
Groter huis, veel meer grond, toch middenin een dorp en voor minder geld (alhoewel dat ook weer niet gigantisch scheelt). Dat was ook allemaal niet de reden om te verhuizen overigens.

De wijk waarin wij woonden vond ik eigenlijk ook al een dorp op zich. Alle voorzieningen zaten er en voor je wekelijkse boodschappen hoefde je de wijk ook niet uit, ik kwam toen net zoveel in het centrum als nu. We gaan nu alleen niet meer op de fiets naar bijv. de Gouden Pijl/C'est la Vie.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39691
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Arthur » 23 apr 2020, 14:53

Buitendorp(en) hier heb ik helemaal niets mee. Hoeveelheid grond zegt me ook niets. Huis is eigenlijk ook aan de grote kant, we zijn eerder groter gaan wonen dan kleiner. Echter in het centrum vliegen de huizen weg, en deze konden we kopen voordat hij op de markt kwam en staat in het gedeelte waar wij wel wilden wonen, dus maar gedaan :)
En we staan ook net in een andere levensfase dan jij, geloof ik :) Met een paar jaar zijn de kinderen de deur uit. Ik had nu al wel naar een appartement gewild, maar m’n vrouw nog niet. Gewoon ff lekker naar het centrum lopen, terrasje pikken, dinertje scoren, ff door het park wandelen en een ijsje halen bij Toscana ;)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door daNpy » 23 apr 2020, 15:31

Arthur schreef: 23 apr 2020, 14:20 Er zit wel verschil tussen stad en stad natuurlijk. Maar ik woonde in een wijk, zo’n 20-25m fietsen vh centrum. Voor gewoon ff het centrum in te gaan vonden wij dat niks. En na 17 jaar wilden wij wel meer richting centrum. Kinderen gaan naar het voortgezet, oudste mss uit huis komend schooljaar. Dat hebben we nu gevonden, toch in het centrum en toch rustig wonen. Zo woonden we voorheen ook, rustig. Niet zoals het ‘buiten’ wat jij bedoelt, maar dat zou ik ook helemaal niet willen.
Ja klopt, ik woonde in Eindhoven. 10 tot 15 min fietsen van het centrum, 5 min van winkelcentrum, hogeschool etc. Ook best fijn gewoond hoor. Maar als je auto's als hobby hebt dan wil je graag wat vierkante meters in je garage en dat is in de stad onbetaalbaar. Nu woon ik lekker buitenaf, 's nachts is het stil, overdag is het rustig, ik sta nooit in de file maar dat was voorheen ook niet, niemand kijkt in mijn tuin en in de garage kan ik heel wat auto's kwijt.
Als ik naar Eindhoven ga kost me dat 40 minuten rijden maar dat doe ik nog geen eens elke maand :lol:

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3437
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Joël D. » 23 apr 2020, 15:42

Arthur schreef: 23 apr 2020, 14:53 En we staan ook net in een andere levensfase dan jij, geloof ik :) Met een paar jaar zijn de kinderen de deur uit.
Dat dachten mijn ouders een paar jaar geleden ook. :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39691
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Arthur » 23 apr 2020, 15:56

:tooth:

SlowCo
Berichten: 3527
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door SlowCo » 23 apr 2020, 16:07

:lol:

Hier een kind thuis dat net geslaagd is en volgend jaar gaat studeren. Als vader hoop ik stiekem dat het nog een tijd mag duren eer ze op kamers gaat.... :hmmm:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Bert ///M3 » 23 apr 2020, 16:14

frankie schreef: 23 apr 2020, 14:19
Bert ///M3 schreef: 23 apr 2020, 13:58 Door die hypotheek rente aftrek betaal je fors meer over je hypotheek als nodig is. De enige die er van profiteert is eigenlijk de bank.

Is simpel rekensommetje. Rente voor financiering hoort te zijn: risk free interest (staatsobli) + risicoopslag hypotheek. Niks meer en niet minder. Maar hey nu krijgt het nederlandse volk de helft terug. Doen ze die er bovenop omdat je anders dus een scheve verhouding krijgt, je kan dan profiteren van het verschil risk free + risico en de werkelijke rente. En profiteren doet alleen de bank, niet jij :lol:

Stel jij hebt bijvoorbeeld 500.000 cash en je kan een huis kopen voor 500.000, of je laat het staan en je doet er wat anders mee. Als de bank die extra rente niet rekend over die hypotheek ivm HRA, dan kan je dus bijvoorbeeld zelf een huis op hypotheek kopen, en van die 500.000 een hypotheek aan iemand anders verschaffen tegen dezelfde rentevoet. Je winst is dan wat je in HRA terug krijgt. Dit is natuurlijk even versimpeld maar het is wel het idee.
Ik weet niet hoe je tot die conclusie komt? Klopt inderdaad dat de gemiddelde Nederlandse hypotheekrente 0,5% tot 0,8% hoger is dan in onze buurlanden, maar dat heeft er meer mee te maken dat we in NL veel vaker 100% financieren, dat brengt extra risico met zeg mee dus meer opslag.
Die extra financiering scheelt geen 0,8% qua risicoopslag.

Nu lijkt het laag maar niet al te lang geleden deed je gewoon 3% in Duitsland en 5% in Nederland. Nu de percentages lager worden is ook het verschil in absolute getallen lager. Als jij in Duitsland een hypotheek krijgen kan van 0,9% en in Nederland 1,6% (noem maar wat) dan is het onderliggende verschil echt fors. Zelfs als we risk free op dit moment op 0 stellen dan rekenen ze je hier in Nederland dus 84% meer rente.

Daarbij. Als jij je huis met verlies verkoopt of na een executieverkoop blijf je gewoon met een restschuld zitten welke je alsnog betalen moet. Je hebt in Nederland geen Amerikaanse toestanden dat je de sleutel inleverd en vervolgens overal vanaf bent. Dus het risico dat die banken uberhaubt afschrijven is echt heel erg laag of je nu 75% of 100% via een hypotheek regelt.

Er zijn vanuit de regering ook vragen gesteld over die renteopslag waarop de banken dus inderdaad met datzelfde verhaal komen. Maar die gaan natuurlijk niet tegen de politiek zeggen dat ze er van profiteren, je gaat niet de kip met het gouden ei slachten :lol:

Daarom is trouwens een commerciele hypotheek weer wel duurder, als je bedrijf klapt dan kan de bank dus naar zijn centen fluiten.

@Joost: Klopt en gaat dubbel op. HRA verhoogd dus ook de huizenprijs. Dus bank rekent en meer rente en over grotere bedragen. Kaching.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Luco » 23 apr 2020, 16:18

Ach ja, er zijn er genoeg die ook niet in het gat willen wonen waar wij zitten, maar 15 min van den bosch, 20 van breda, 20 van gorinchem, wij vinden het prima, alleen ben je wel verplicht twee auto;s te hebben, geen winkel in de buurt.

Dat wordt pas een probleem als je slecht ter been wordt of de boel niet meer bij kan houden, dan een leuk appartementje dicht bij alle voorzieningen, ook prima tegen die tijd.

Huis van de buren staat weer te koop voor 495k

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door MarkS » 23 apr 2020, 16:41

Moet je daar behalve twee auto’s ook twee huizen hebben dan?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Luco » 23 apr 2020, 16:43

Ja, altijd handig als je je vrouw zat bent :tooth:

Online
Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Richardt. » 23 apr 2020, 16:47

Luco schreef: 23 apr 2020, 16:18 Ach ja, er zijn er genoeg die ook niet in het gat willen wonen waar wij zitten, maar 15 min van den bosch, 20 van breda, 20 van gorinchem, wij vinden het prima, alleen ben je wel verplicht twee auto;s te hebben, geen winkel in de buurt.

Dat wordt pas een probleem als je slecht ter been wordt of de boel niet meer bij kan houden, dan een leuk appartementje dicht bij alle voorzieningen, ook prima tegen die tijd.

Huis van de buren staat weer te koop voor 495k
Ik zit hier ook op dat soort afstanden van twee "steden". Voorwaarden voor mij om in een dorp te gaan wonen was wel om er op z'n minst een supermarkt en snackbar/chinees/pizzeria te hebben. Zodat we in elk geval even een vlug een boodschap kunnen doen of iets afhalen als het nodig is. Dat is aardig gelukt, ook een bakker en slager hebben we hier.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Stefan R » 23 apr 2020, 16:57

Luco schreef: 23 apr 2020, 16:18
Huis van de buren staat weer te koop voor 495k
Gaat hij weer in een caravan wonen? :bag: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Luco » 23 apr 2020, 16:59

Stefan R schreef: 23 apr 2020, 16:57
Luco schreef: 23 apr 2020, 16:18
Huis van de buren staat weer te koop voor 495k
Gaat hij weer in een caravan wonen? :bag: :mrgreen:
Ja denk het wel, ze hadden het verhuurd, volgens mij is het helemaal uitgewoond in twee jaar tijd

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door allen » 23 apr 2020, 17:31

Martijn_bmw schreef: 23 apr 2020, 14:11
tomgtr schreef: 23 apr 2020, 13:52 Zeker het dubbele, alleen is het wat lastig om als loonslaaf het inkomen te hebben om dat mogelijk te maken. Als ik kap met werken, of nee als kids klaar zijn met school kan het zo maar zijn dat ik ook wegtrek uit het westen maar de komende 12 jaar of zo is dat toch geen optie.
Volgens mij idd ongeveer vergelijkbaar huis 2x zo duur Westen vs Friesland.

Verder als je bent opgegroeid in Noorden snap ik dat je er niet weg gaat, maar voor westen geldt hetzelfde.
Je bent er opgegroeid, kinderen gaan er naar school, je familie vrienden en werk zijn er.
NL is maar een klein landje vergeleken andere landen maar toch, ik zou ondanks de voordelen van veel goedkoper wonen toch niet zo snel naar het Noorden trekken om genoemde redenen.
Opgegroeid in Den Oever. Ben blij dat ik daar weg ben. Ik hoef dan ook niet terug die kant op. Je weet nooit wat de toekomst brengt, maar als het NL blijft zit ik wel best. Vanuit de achterdeur in drie minuten lopen de Biesbosch in en als ik de drukte wil opzoeken vertrek ik via de voordeur. :kikker:

Robin
Berichten: 51331
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Robin » 23 apr 2020, 17:49

Luco schreef: 23 apr 2020, 16:59
Ja denk het wel, ze hadden het verhuurd, volgens mij is het helemaal uitgewoond in twee jaar tijd
en de buurvrouw?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39691
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Arthur » 23 apr 2020, 17:53

:lol:
Als Luco er werk van gemaakt heeft wel, als ik het zo neer en der lees :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Luco » 23 apr 2020, 18:57

Daar zou ik mijn hond nog vanaf trappen

Gebruikersavatar
RJL86
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 mar 2019, 10:02
Auto: Mazda 3
Contacteer:

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door RJL86 » 23 apr 2020, 20:42

allen schreef: 23 apr 2020, 17:31
Martijn_bmw schreef: 23 apr 2020, 14:11
tomgtr schreef: 23 apr 2020, 13:52 Zeker het dubbele, alleen is het wat lastig om als loonslaaf het inkomen te hebben om dat mogelijk te maken. Als ik kap met werken, of nee als kids klaar zijn met school kan het zo maar zijn dat ik ook wegtrek uit het westen maar de komende 12 jaar of zo is dat toch geen optie.
Volgens mij idd ongeveer vergelijkbaar huis 2x zo duur Westen vs Friesland.

Verder als je bent opgegroeid in Noorden snap ik dat je er niet weg gaat, maar voor westen geldt hetzelfde.
Je bent er opgegroeid, kinderen gaan er naar school, je familie vrienden en werk zijn er.
NL is maar een klein landje vergeleken andere landen maar toch, ik zou ondanks de voordelen van veel goedkoper wonen toch niet zo snel naar het Noorden trekken om genoemde redenen.
Opgegroeid in Den Oever. Ben blij dat ik daar weg ben. Ik hoef dan ook niet terug die kant op. Je weet nooit wat de toekomst brengt, maar als het NL blijft zit ik wel best. Vanuit de achterdeur in drie minuten lopen de Biesbosch in en als ik de drukte wil opzoeken vertrek ik via de voordeur. :kikker:
Den Oever.....ik kom ook uit die contreien. Blij dat ik er weg ben. Lelijk gebied met niks te doen :lollerdelol:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door jos_br » 23 apr 2020, 21:27

Ooit 30jr geleden ons huis gekocht........, er is inmiddels veel verandert zie ik wel. Moet meteen eerlijk zeggen me nooit druk gemaakt te hebben over de waarde van het huis, toen betaalde je 9,6% rente. Maar wat een geld moet er tegenwoordig voor een huis betaald worden, zowel aan huur als aanschafprijs. Wij konden dit soort huis nergens huren, dus toen maar gekocht. Oja, en om als westerling in het noorden wonen heb ik nooit spijt van gehad. Zou niet meer terug willen.

Jos.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Ahrefs [Bot], Bokkepoot, Joost H., krentenbol, MarcF, Martijn M, Paul76, Philipoo, tomgtr en 69 gasten