Zwembad

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wimo
Berichten: 2023
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Zwembad

Bericht door Wimo » 21 dec 2019, 10:53

Goed, dit is echt offtopic maar aangezien iedereen hier minimaal 35.2x modaal harkt is er vast iemand met ervaring :lol:

Ik heb een ander huis op het oog wat al een hele tijd te koop staat. De reden hiervoor is o.a. een enorm zwembad (14x5) in de tuin. het ding is voorzien van een 'telescopische overkapping (https://www.demooistezwembaden.be/proje ... jke-stijl/) en een jetstream en ik zag nog een warmtepomp staan in de schuur.

Ik heb echt 0 ervaring met de kosten en het onderhoud van zo'n ding. Misschien dat er iemand hier kan helpen..

- Is 2x per jaar onderhoud (voor en na seizoen) genoeg ? Ik lees dat er chemicaliën worden toegevoegd
- Pomp je zo'n ding (half) leeg na het seizoen? Mijn intentie is niet om in de winter te verwarmen / zwemmen
- Hoe vaak maak je zoiets schoon? Eventueel met een skimmer robot ?

Het lijkt allemaal leuk .. maar volgens mij is het nog best veel werk ..

Robin
Berichten: 51118
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Zwembad

Bericht door Robin » 21 dec 2019, 11:26

Met wat jij aan jouw automobielen overhoudt zou ik dit ermee doen:-))))

Afbeelding

Wimo
Berichten: 2023
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Zwembad

Bericht door Wimo » 21 dec 2019, 11:39

Geen tijd voor Robin, geen tijd..

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zwembad

Bericht door Knot » 21 dec 2019, 11:50

Je moet het wel wekelijks meten en ph en chloor op nivo houden

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Zwembad

Bericht door Mike R32 » 21 dec 2019, 12:01

Ik zou de tuinman vragen of hij het onderhoud van het zwembad erbij kan doen.

https://interhiva.nl/zwembad-onderhoudsabonnement

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Zwembad

Bericht door romo » 21 dec 2019, 12:10

^En als je dochter daar dan ligt doet de tuinman die er gelijk bij :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 30939
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Zwembad

Bericht door JP » 21 dec 2019, 12:26

^Wimo heeft het over leegpompen..…

Wimo
Berichten: 2023
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Zwembad

Bericht door Wimo » 21 dec 2019, 12:48

Hoho, volpompen is een ander seizoen ;) gelukkig heb ik daar nog geen problemen ;)

Edit: thx Mike, 750 per jaar is netjes als ik het zo zie.

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 724
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Zwembad

Bericht door HarryC » 21 dec 2019, 14:23

Belangrijk is om te weten wat voor een installatie het is is het een chloor installatie of een zoutwater installatie. Dan is het belangrijk om te weten of het een volautomatisch systeem is of dat je het zelf bij moet houden en moet meten en zelf chloor zout en chemicaliën moet toevoegen. Bij een automatisch systeem hoef je eigenlijk alleen maar op te letten dat er genoeg chemicaliën in de jerrycans zitten het systeem doet de rest. Het enige wat je dan zelf nog hoeft te doen is wekelijks blad en vuil uit het water verwijderen en stofzuigen. Dit is wel sterk afhankelijk van hoeveel bomen en dergelijke in de directe omgeving van het bad. Als je de overkapping er voortdurend overheen hebt zal dit dus reuze meevallen. In het geval dat er geen volautomatisch systeem bijzet moet je dit zelf gaan bijhouden. Hier ben je toch elke week wel eventjes (2 uurtjes) mee bezig. Zeker bij een chloorbad bij een zoutbad heb je veel minder onderhoud en het water blijft ook veel schoner het smaakt niet echt naar zout dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
De leidingen lopen onder de grond en kunnen in de winter bevriezen dus wat je moet doen is voor de winter het bad winterklaar maken. Dit houdt in dat je het water tot onder de inspuiten en skimmer moet wegpompen uit het bad zodat de leiding droog komt te staan. Je kunt er dan extra chemicaliën in gooien voordat je hem afdekt zodat er minder algen en dergelijke in komen in de winterperiode. In het voorjaar vul je het bad weer bij zet je het systeem aan zorg je dat je water weer in de juiste verhoudingen komt en kun je weer genieten. Warmtepomp heb je nodig vanaf april mei en dan in september weer. Wij zetten die van ons op de thermostaat en staat gewoon de hele zomer aan. Zonder warmtepomp heb je eigenlijk helemaal niets aan een zwembad in Nederland het moet wel enkele weken mooi weer zijn wil jou water op behaaglijke temperatuur zijn. Ik denk dat je voor een zwembad als jij beschtijft je toch wel moet tellen op 3750 euro per jaar. Hiervan is 750 aan chemicaliën en 3000 euro aan energie.
Het lijkt mooi en leuk maar ik zou 't nooit meer doen!

Gebruikersavatar
SvB
Berichten: 645
Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
Locatie: Utrecht

Re: Zwembad

Bericht door SvB » 21 dec 2019, 14:27

Wij hebben 12 jaar een zwembad in de tuin gehad 6 mtr rond, 1x per jaar leegpompen en schoonmaken, dagje werk.
Daarna schoon water erin, 1x in de week de bodem stofzuigen, iedere dag beetje blad en dergelijke eraf scheppen.
Chloor en dergelijke op peil houden en voor de rest niet echt veel, het onderhoud en gedoe vielen mij heel erg mee.
De kids vonden het geweldig en zaten er iedere dag in als ze tijd hadden.
Als je het er met iemand over hebt dat je een zwembad in de tuin hebt dan weten ze het allemaal wel, veel onderhoud, duur, blablabla.
Zelfde als ze weten dat je een Porsche hebt of een wat snellere auto, afgetrapt, schadebak, noem het maar op.
Het zijn ook altijd mensen die zelf dat soort dingen niet hebben, opzoutuh !!!!!
Als het zwembad je tegen zou houden ivm onderhoud of wat dan ook, geen zorgen maken, het is echt een makkie !!

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3659
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Zwembad

Bericht door Paskal » 21 dec 2019, 15:01

Ja, ook hier ervaring met een zwembad. Bij mjn vorige huis lag een bouwkundig zwembad in de tuin van zo'n 4,5 bij 9 meter met daarop een elektrisch bedienbaar solar lamellen dek.
Chloor & ph:
Wij hadden geen volautomatisch systeem qua ph & chloor-waardes, maar na een paar keer meten weet je echt wel uit je hoofd wat je erin moet gooien. Bij ons was het een kwestie van op orde brengen van beide waardes zodra de winterafdekking eraf gaat en daarna één keer per week een chloortablet in de skimmer en that's it. Op een gegeven moment weet je op basis van ervaring wel wat erin moet en is wekelijks meten echt niet nodig.
Schoon houden:
Schoon houden met ons lamellendek was een makkie. Eén per week even een half uurtje met de stofzuiger erdoor en dan is het weer akelig schoon. Daarnaast zijn er vervelendere bezigheden dan je eigen zwembad even stofzuigen in het zonnetje :) . Als je dan eens in een openbaar bad komt dan valt je pas op hoeveel rotzooi er op de bodem ligt. Mooie optie is natuurlijk een robot stofzuiger want dan heb je er qua schoonhouden helemaal vrijwel geen omkijken naar. Bij ons hoefde het water er niet uit en was het aan het begin van het seizoen hooguit even een rondje bad doen ter hoogte van de rand van het water omdat dat een beetje smerig wordt, maar da's ook nog geen uur werk. In jouw geval met zo'n overkapping er overheen zal het onderhoud nog veel minder zijn dan bij ons.
Verwarming of niet:
Het solar lamellen dekt zorgt ervoor dat het water relatief snel op temperatuur komt en die warmte ook goed vast houdt. Mede door de bouwkundige constructie van de wanden was ons bad goed geïsoleerd en bleef het water goed op temperatuur. Wij hadden verder geen aanvullende verwarming en hebben dat ook nooit noodzakelijk gevonden tenzij je bijvoorbeeld het zwemseizoen een maand eerder wil laten beginnen en eindigen. Een bad zoals wij hadden kun je wel degelijk vele maanden in Nederland gebruiken. Sterker nog, op een gegeven moment lieten we het dek 's nachts open omdat het water te warm werd (>29 grd). Heb je echter een relatief dunwandig en nauwelijks geïsoleerd polyester bad met een dun afdekzeiltje erop dan duurt het lang voordat het water op temperatuur is en de warmte is ook zo weer weg. De bruikbaarheid in NL is dan uiteraard wat beperkter.
Enegiekosten:
Je hebt natuurlijk wel een flinke pomp met filter die een groot deel van de tijd staat te draaien. Bij ons zorgde dat voor een verhoging van het stroomverbruik in de zwemmaanden van zo'n 300 kwH per maand. Da's dus zes tientjes per maand en met 4 maanden zwemmen kwamen wij dus op zo'n 250€ per jaar aan extra energiekosten. Heb hier voor de vewarming in het huidige huis wel een warmtepomp en zo'n ding verbruikt natuurlijk aardig wat stroom.

Verder eens met SvB dat mensen die geen zwembad hebben gehad altijd het hoogste woord hebben over kosten, hoeveel tijd het kost om het te onderhouden etc. Ik werd er soms helemaal moe van als je meldt dat je een bad in de tuin hebt liggen. Het is dat zo'n bouwkundig bad flink wat Euro's kost en dat de financiële prioriteiten nu even elders liggen, maar ik sluit niet uit dat er op termijn hier ook nog eens eentje komt. Het zou prima passen in de tuin :thumbup: Ik vond het in ieder geval geweldig en heb er echt van genoten. De kosten en onderhoud zijn peanuts.

Fotootje van ons bad met het dek half open:
badje.JPG
badje.JPG (169.04 KiB) 3128 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Paskal op 21 dec 2019, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4470
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Zwembad

Bericht door Eeuwe » 21 dec 2019, 15:40

M’n overbuurman heeft ook een, die pompt ‘m winterdags altijd leeg. Ben niet helemaal bekend met de kosten maar ik weet dat hij het bad verwarmd middels aardwarmte en zonneboilers. En heeft er zo’n kap op omdat het in de avonduren anders wel snel afkoelt, maar als hij het bad niet gebruikt is de kap altijd dicht.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zwembad

Bericht door Knot » 21 dec 2019, 19:43

Toch is dat wel andere klasse dan het gemiddelde huishouden heeft. Ik doe het gewoon met een opblaasbaar badje van 240 diameter met pomp, is tientjeswerk en de kids hebben er niet minder lol om, afentoe meten, chloor tabletjes of ph- erin en die 2 maanden dat het echt lekker weer is genieten, daarna leeglopen opvouwen en de vliering op.

Wimo
Berichten: 2023
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Zwembad

Bericht door Wimo » 21 dec 2019, 22:48

Super bedankt voor alle tips! Ik ga eerst kijken wat voor systeem er in ligt. Mocht het een half automaat zijn met meer onderhoud moet het toch mogelijk zijn de pomp/systeem te vervangen?

@Knot, absoluut met je eens. Ik twijfel of ik het ooit zou kopen maar in dit geval ligt het erin en het is de reden , onterecht zoals hierboven al vermeld, dat het niet verkocht is.

Ik denk dat mijn kinderen er ontzettend veel plezier gaan beleven.. de horrorverhalen van anderen heb ik overigens ook gehoord. Dat is exact de reden voor dit topic...

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zwembad

Bericht door Knot » 21 dec 2019, 22:53

Prima onderhandelingspositie toch, zeker als je het zelf nog goed kunt benutten ook, uiteraard flink afkraken bij de makelaar....

Gewoon goed bijhouden, als je de PH waarde eenmaal te hoog op laat lopen en het gaat groen worden krijg je het niet meer oke, dat had ik het eerste jaar, vol alg maar nu snap ik hoe t werkt met een simpel badje. Wellicht kopen we volgende zomer een wat groter ding maar voor nu voldoet het 240cm bad van 50 piek incl 2000L/uur pomp prima. Elke week filter uitspoelen en de 2e week een fris filter erin en PH op 7.2 houden en chloor boven de 1.5 en plonzen maar na een ritje in motorpak bij 30C....

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3659
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Zwembad

Bericht door Paskal » 21 dec 2019, 23:25

Knot schreef: 21 dec 2019, 22:53 Gewoon goed bijhouden, als je de PH waarde eenmaal te hoog op laat lopen en het gaat groen worden krijg je het niet meer oke,
In zo'n bad wat bij Wimo en ondergetekende in de tuin lag zit qua capaciteit wel een iets andere pomp dan in een opzetbad waardoor je een eventueel te hoge ph wel weer gecorrigeerd krijgt. Maar voorkomen is inderdaad beter dus gewoon zeker in het begin goed in de gaten houden.

Dergelijke baden lopen qua aanschaf inderdaad rap op. Alleen zo'n solar afdekking als bij ons die onder water oprolt, loopt al richting de 10k. Als je zo'n bouwkundig bad helemaal aan laat leggen ga je dik over de 30k.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39532
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Zwembad

Bericht door Arthur » 22 dec 2019, 12:06

Goed naar Knot luisteren en alles flink afkraken. Dat gaat helpen!
:zwijntje:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Zwembad

Bericht door Jussi » 23 dec 2019, 11:57

Ik kijk ook naar een bad op lange termijn. Ik vind het wel een groot verschil dat Paskal spreekt over €250 ex chemicaliën en HarryC over €3000. :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27789
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Zwembad

Bericht door Luco » 23 dec 2019, 12:03

Jussi schreef: 23 dec 2019, 11:57 Ik kijk ook naar een bad op lange termijn. Ik vind het wel een groot verschil dat Paskal spreekt over €250 ex chemicaliën en HarryC over €3000. :)
Nee hoor Harry heeft het over de verwarming 3000 euro en die had pascal niet vanwege het solardek, en maar 4 maanden gebruik van de pomp a 250 euro

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3659
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Zwembad

Bericht door Paskal » 23 dec 2019, 12:28

Helemaal correct en ik weet niet welke chemicaliën Harry er automatisch aan toe liet voegen maar bij ons was het wat spul om ph op orde te brengen en uiteraard wat chloortabletten. Exacte bedragen weet ik niet meer maar meer dan 150€ op jaarbasis was het niet.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Zwembad

Bericht door Jussi » 23 dec 2019, 14:52

Luco schreef: 23 dec 2019, 12:03
Jussi schreef: 23 dec 2019, 11:57 Ik kijk ook naar een bad op lange termijn. Ik vind het wel een groot verschil dat Paskal spreekt over €250 ex chemicaliën en HarryC over €3000. :)
Nee hoor Harry heeft het over de verwarming 3000 euro en die had pascal niet vanwege het solardek, en maar 4 maanden gebruik van de pomp a 250 euro
Helder.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Zwembad

Bericht door ///Joost » 23 dec 2019, 16:59

Mijn ouders hebben ook een buitenbad (niet verwarmd) van 8 x 4 en dat water gaat er ook nooit uit. Onderhoud is in lijn met wat Paskal zegt. Het afdekken in de winter helpt al heel veel. Momenteel gebruiken ze een zeil, maar m'n pa is een roldek aan het bouwen.

En inderdaad, er zijn slechtere werkjes te bedenken dan in het zonnetje je eigen bad zuigen. Dus om het onderhoud zou ik het niet laten. :thumbup:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10381
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Zwembad

Bericht door tomgtr » 23 dec 2019, 17:15

///Joost schreef: 23 dec 2019, 16:59
En inderdaad, er zijn slechtere werkjes te bedenken dan in het zonnetje je eigen badr zuigen. Dus om het onderhoud zou ik het niet laten. :thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39532
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Zwembad

Bericht door Arthur » 23 dec 2019, 17:45

:ziek:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Zwembad

Bericht door dvh » 23 dec 2019, 18:19

Heb afgelopen naar een opzet zwembad van 8 x 4 gehad. Bevalt goed. Alleen het op en afbouwen bevalt minder. Verder heerlijk.
Bijlagen
2019-12-23_06-20-05.jpg
2019-12-23_06-20-05.jpg (616.72 KiB) 2657 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EricYellow, EvdP en 28 gasten