Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Wimo » 15 sep 2019, 13:12

Martijn_bmw schreef: 15 sep 2019, 12:57
WJ schreef: 15 sep 2019, 12:11 Je hypotheek extra aflossen. Ofzo. Wat er ook gebeurd, lage vaste lasten per maand is altijd fijn. :P
Dit en verder:
Riceaux schreef: 15 sep 2019, 12:24 Lekker van het geld genieten en met een lege portemonnee het bejaardentehuis in.
Dit :kikker:

Althans ik probeer de combi te zoeken, heb inmiddels ruim de helft afgelost en woon qua financiële lasten lager dan een sociale huur flat. De rest geniet ik lekker van door mooie auto’s te rijden, lekker op vakantie gaan enz.
Ik doe hetzelfde privé.. berekening laten maken wat aantrekkelijk is om af te lossen . Maandlasten zijn extreem laag en huis is ruim 2.5 keer meer waard dan de openstaande hypotheek. Verhuizen naar een enorm kast is een mogelijkheid maar ik ben allergisch geworden voor hoge (privé) lasten.

Auto's zijn tegenwoordig ook zakelijk.

De rest van de inkomsten gaan naar zakelijke panden.. kantoor en verhuur.


Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door RS-Ron » 15 sep 2019, 16:24

Ik ga bij een negatieve rente een eigen bedrijf oprichten. Ik wordt dan anti-SUV influenser. Leen ik 20 miljoen en ga ik heel de dag infuensen. Van de rente die ik krijg op die 20 miljoen ga ik dan rentenieren. Als ik dan dood ga mogen ze die 20 miljoen, daar blijf ik af, weer bijschrijven. Gaat eens een businessplan downloaden.

Gr Ron

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door allen » 17 sep 2019, 08:59

:mrgreen:

Pb mij dat businessplan zo ook even!

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Eeuwe » 17 sep 2019, 09:31

Zo had ik een maximale lening als student, gooide alles op m’n deposito rekening. Rente van DUO was 0,12% en de rente op m’n deposito rekening was destijds 2,3% (was a/h einde van studentenperiode 2,0%). Met ca. 600 euro per maand geleend geld ging het rentenieren niet hard maar ach het was gratis geld waar ik niets voor hoefde te doen. Heb twee jaar geleden (bijna) alles afgelost.

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 17 sep 2019, 09:48

eBoonstra schreef: 17 sep 2019, 09:31 Zo had ik een maximale lening als student, gooide alles op m’n deposito rekening. Rente van DUO was 0,12% en de rente op m’n deposito rekening was destijds 2,3% (was a/h einde van studentenperiode 2,0%). Met ca. 600 euro per maand geleend geld ging het rentenieren niet hard maar ach het was gratis geld waar ik niets voor hoefde te doen. Heb twee jaar geleden (bijna) alles afgelost.
Je schrijft het alsof je er trots op bent, terwijl je gewoon misbruik hebt gemaakt van het systeem. Door de misbruik moet het systeem worden aangepast wat weer negatieve gevolgen heeft voor studenten die na jou komen.

* Ik zeg niet dat het systeem goed is/was, maar wel dat misbruik een extra negatief effect heeft.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Eeuwe » 17 sep 2019, 10:28

Elise schreef: 17 sep 2019, 09:48
eBoonstra schreef: 17 sep 2019, 09:31 Zo had ik een maximale lening als student, gooide alles op m’n deposito rekening. Rente van DUO was 0,12% en de rente op m’n deposito rekening was destijds 2,3% (was a/h einde van studentenperiode 2,0%). Met ca. 600 euro per maand geleend geld ging het rentenieren niet hard maar ach het was gratis geld waar ik niets voor hoefde te doen. Heb twee jaar geleden (bijna) alles afgelost.
Je schrijft het alsof je er trots op bent, terwijl je gewoon misbruik hebt gemaakt van het systeem. Door de misbruik moet het systeem worden aangepast wat weer negatieve gevolgen heeft voor studenten die na jou komen.

* Ik zeg niet dat het systeem goed is/was, maar wel dat misbruik een extra negatief effect heeft.
Wie reken je het nou het meeste aan, mij of het systeem? Geloof mij maar dat ik niet de enige was die gebruik (geen misbruik) van dit lucratieve systeem gemaakt heb.

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 17 sep 2019, 10:30

Ja het is gewoon misbruik en ja je zult zeker niet de enige zijn geweest.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 17 sep 2019, 10:33

Elise schreef: 17 sep 2019, 09:48
eBoonstra schreef: 17 sep 2019, 09:31 Zo had ik een maximale lening als student, gooide alles op m’n deposito rekening. Rente van DUO was 0,12% en de rente op m’n deposito rekening was destijds 2,3% (was a/h einde van studentenperiode 2,0%). Met ca. 600 euro per maand geleend geld ging het rentenieren niet hard maar ach het was gratis geld waar ik niets voor hoefde te doen. Heb twee jaar geleden (bijna) alles afgelost.
Je schrijft het alsof je er trots op bent, terwijl je gewoon misbruik hebt gemaakt van het systeem. Door de misbruik moet het systeem worden aangepast wat weer negatieve gevolgen heeft voor studenten die na jou komen.

* Ik zeg niet dat het systeem goed is/was, maar wel dat misbruik een extra negatief effect heeft.
Hoezo misbruik? Sorry, maar dat vind ik echt larie. De verzekeringsmaatschappij oplichten, belastingfraude, dat soort dingen is misbruik maken van het systeem. Dit is gewoon gebruik maken van het systeem.
Hoeveel zogenaamde 'entrepreneurs' weten niet perfect de mazen in het net van ons belastingstelsel te vinden, wat op het randje grenst aan fraude? Dat vind ik vele malen erger.

Wat hier gebeurt is gewoon geld verplaatsen van de een naar de ander. Die rente bij DUO is gewoon een 'gelukje' in de huidige tijd van financiele malaise. Je moet tegenwoordig goed zoeken om nog ergens rendement te halen. Je doet nu net alsof DUO ons een gunst verleent met hun huidige rentepercentage...

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Eeuwe » 17 sep 2019, 10:36

Helemaal met Joost eens.

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 17 sep 2019, 10:45

Ja natuurlijk ben jij het helemaal met Joost eens, die lult mooi in jouw straatje.

De praktijk is dat de staat geld leent op de kapitaalmarkt (in de tijd dat jij dus nog 2,3% op je deposito kreeg was het rentepercentage ook daar een stuk hoger dan tegenwoordig) en dat tegen een extreem laag tarief van 0,12% uitleent aan studenten om zo hun studie te kunnen bekostigen, kortom het gaat hier om een subsidie.
En zoals met alle subsidies, die worden betaald door de mensen die hier in NL werken en belasting betalen.

Dus hoe je het ook went of keert, het is gewoon misbruik maken van.


///Joost schreef: 17 sep 2019, 10:33 Je doet nu net alsof DUO ons een gunst verleent met hun huidige rentepercentage...
Ga eens ergens anders geld lenen, eens kijken of jij tegen 0,12% kunt lenen :duck:

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Crookie » 17 sep 2019, 10:47

Deels met Elise eens maar Eeuwe heeft het compleet afbetaald wat eigenlijk het lenen bijna verwaarloosbaar maakt vind ik. Zo zijn er figuren die maximaal hebben geleend om vervolgens na hun studie een huis te kopen, 15k uit te geven tijdens een backpack vakantie en de aflossing als laatste prioriteit te zien. En er zullen vast een hoop mensen zijn hun luxe leven bij elkaar lenen en het op de lange baan schuiven.

Die zou ik wel aanrekenen als misbruik maken van.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Eeuwe » 17 sep 2019, 10:50

Ik ken studenten in die tijd die zich inschreven bij een mede student die in de stad woonde, maar ondertussen bij hun ouders woonden puur om een uitwonendenbeurs (+€385 per maand) te ontvangen. Dát is misbruik.

DUO leende mij geld en ik hoefde niet te verantwoorden waar ik het aan uitgaf. De ene student zoop of snoof het op, de ander ging naar de hoeren van het geld en ik zette het op een rekening. Als dat al misbruik is..

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door JP » 17 sep 2019, 10:52

Ik heb vroeg ook wel eens stiekem mijn ov-jaarkaart gebruikt buiten woon-school verkeer :bag:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 17 sep 2019, 10:52

Ik heb ook maximaal geleend en het voornamelijk naar de kroeg gebracht. Ik heb wel een fantastische tijd gehad, en gewoon in 4 jaar mijn studie afgemaakt. Sorry dat ik nu misbruik gemaakt heb van het systeem. Of eigenlijk, bedankt Elise voor het bekostigen van mijn :beer:. :D

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 17 sep 2019, 11:04

eBoonstra schreef: 17 sep 2019, 10:50 Ik ken studenten in die tijd die zich inschreven bij een mede student die in de stad woonde, maar ondertussen bij hun ouders woonden puur om een uitwonendenbeurs (+€385 per maand) te ontvangen. Dát is misbruik.

DUO leende mij geld en ik hoefde niet te verantwoorden waar ik het aan uitgaf. De ene student zoop of snoof het op, de ander ging naar de hoeren van het geld en ik zette het op een rekening. Als dat al misbruik is..
Joh je hebt helemaal gelijk, dat is geen misbruik ...dat is gewoon gebruik maken van.

Is vergelijkbaar met al die polen die gebruik maken van de export WW.
Je weet wel, 1 dag hier in NL werken en vervolgens WW aanvragen en met die WW uitkering lekker op vakantie naar Polen voor een paar maanden.
Het systeem laat het toe, ze hoeven geen verantwoording af te leggen ==> geen misbruik :swinging:
(en zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen)



@Joost
Dat ze maar hebben mogen smaken :beer:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Eeuwe » 17 sep 2019, 11:10

Nee, da’s fraude. Zoals ik al aangaf heb ik (op 1000 euro na geloof ik, wat inmiddels ook al terug betaald is) al het geleende geld plus de 0,12% rente terug betaald. Het was een lening Elise!! Geen prestatiebeurs.

Het geld wat ik verdiende met de rente (wat overigens echt geen duizenden euro’s waren) heb ik inmiddels gespendeerd aan leuke aankopen, waar ik de lokale economie gestimuleerd mee heb en een bijdrage aan de staatskas (middels BTW) gedaan heb.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 17 sep 2019, 11:16

Waar hebben we het nu over? Onder jouw definitie is het inderdaad misbruik, want het wordt niet gebruikt waar het voor bedoeld is. Maar uiteindelijk is het per saldo een druppel op een gloeiende plaat, want uiteindelijk is het gewoon een lening die je terugbetaalt. Dat van die Polen...die betalen geen cent terug, dus dat zie ik als fraude, want het kost per saldo veel meer. Even zo ook als een willekeurige ondernemenr die 'alles op de zaak zet', want dan is het aftrekbaar. Het systeem laat dat ook toe, maar ik dat vind ik moreel vele malen verwerpelijker dan een lening aan gaan en die netjes terug betalen incl rente. Je kunt je afvragen of de overheid er meer bij gebaat is als je juist géén geld leent...?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Hielke » 17 sep 2019, 11:20

Robin schreef: 12 sep 2019, 09:31 Als niemand het weet, waarom zouden we ons dan druk maken om meningen van ander? :bag:
Vind ik wel een sterk argument.

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 17 sep 2019, 11:24

eBoonstra schreef: 17 sep 2019, 11:10 Nee, da’s fraude. Zoals ik al aangaf heb ik (op 1000 euro na geloof ik, wat inmiddels ook al terug betaald is) al het geleende geld plus de 0,12% rente terug betaald. Het was een lening Elise!! Geen prestatiebeurs.

Het geld wat ik verdiende met de rente (wat overigens echt geen duizenden euro’s waren) heb ik inmiddels gespendeerd aan leuke aankopen, waar ik de lokale economie gestimuleerd mee heb en een bijdrage aan de staatskas (middels BTW) gedaan heb.
Het is die polen wettelijk toegestaan en daarom kan het nooit fraude zijn.
Dat jij het ziet als fraude (ik ben het hier 100% met je eens overigens) is wat anders.

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 17 sep 2019, 11:31

///Joost schreef: 17 sep 2019, 11:16 Waar hebben we het nu over? Onder jouw definitie is het inderdaad misbruik, want het wordt niet gebruikt waar het voor bedoeld is. Maar uiteindelijk is het per saldo een druppel op een gloeiende plaat, want uiteindelijk is het gewoon een lening die je terugbetaalt. Dat van die Polen...die betalen geen cent terug, dus dat zie ik als fraude, want het kost per saldo veel meer. Even zo ook als een willekeurige ondernemenr die 'alles op de zaak zet', want dan is het aftrekbaar. Het systeem laat dat ook toe, maar ik dat vind ik moreel vele malen verwerpelijker dan een lening aan gaan en die netjes terug betalen incl rente. Je kunt je afvragen of de overheid er meer bij gebaat is als je juist géén geld leent...?
Maakt toch geen fluit uit of het een druppel op een gloeiende plaat is of wat het kost, misbruik is gebruik maken van iets waar het niet voor bedoeld is.

Als ik aan het sleutelen ben en ik pak een ratel om een bout los te slaan, gebruik of misbruik ik dan de ratel als hamer?
(die bout is in ieder geval wel los :blink: )

Robin
Berichten: 51401
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 17 sep 2019, 11:38

Heeft iemand een livestream online Prinsjesdag, op NOS is er niks(?)of te vroeg?
https://nos.nl/livestream/2193716-bekij ... nding.html

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 17 sep 2019, 11:43

Elise schreef: 17 sep 2019, 11:31 Maakt toch geen fluit uit of het een druppel op een gloeiende plaat is of wat het kost, misbruik is gebruik maken van iets waar het niet voor bedoeld is.

Als ik aan het sleutelen ben en ik pak een ratel om een bout los te slaan, gebruik of misbruik ik dan de ratel als hamer?
(die bout is in ieder geval wel los :blink: )
In die zin heb je 100% gelijk. In de context van je belerende toon naar Eeuwe vond ik je reactie echter overtrokken. DF zit vol met ondernemers (jij ook?) die in veel gevallen de belastingregels vrij interpreteren in hun voordeel (Youngtimer regeling is dan nog een 'netjes' voorbeeld, of denk je dat de staat oude auto's wil promoten?). Het systeem laat dit toe, maar daar mag nooit negatief over gesproken worden. Een lening van de staat in een deposito zetten is dan ineens 'misbruik'. Beetje flauw.

Robin
Berichten: 51401
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 17 sep 2019, 11:54

Alles wat de Staat jou 'geeft' maak er maar mooi ge- of misbruik van. Hoe je t maar ziet.

Maar no mercy voor de Nederlandse Staat. Komop zeg!!!

Voorbeeld: Alle thuiszitters die niet willen werken want uitkering is niet veel minder dan minimum loon en subsidies en toerslagen weetikveel: Kun je die thuiszitters wel uitkafferen, ok, maar de 'boosdoener' is de Nederlandse Staat in the first place met hun wetten en regelgeving.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 17 sep 2019, 11:58

+1 Robin, er moet een hoop veranderen in onze wetgeving.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, EvdP, HarryC, KoenM, Majestic-12 [Bot], matthyssie, MParallel, smiley en 464 gasten