Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 11 sep 2019, 16:31

Hieronder alles in een notendop, precies in lijn met mijn betogen alhier. Kortom; ik kan wel janken hoe we naar de kloten gaan.

Menno Tamminga
9 september 2019
Leestijd 2 minuten

Opslaan in leeslijst

De ECB, de rente en bingo op de Titanic
Menno Tamminga
Het is tijd voor een lekker populistisch stukje. Donderdag vergadert de Europese Centrale Bank onder leiding van scheidend voorzitter Mario Draghi over de geldpolitiek. De voortekenen zijn beangstigend. Een verdere verlaging van de negatieve rente. Nog meer geld in de gezonde economie pompen.

De ECB pookt het extreme renteklimaat nog eens extra op.

Orkaan ‘Mario’ komt naar je toe, deze herfst.

PRAAT MEE MET NRC

Onderaan dit artikel kunnen abonnees reageren. Hier leest u meer over reageren op NRC.nl .
Een renteverlaging is klassiek populistisch beleid. Je verlicht de schuldenlast van bedrijven en consumenten. Dat schept ruimte voor koopkracht en optimisme. De economische groei krijgt een stoot doping.


Politici zijn dol op renteverlagingen, zeker als hun eigen herverkiezing in zicht is. Zie de effectieve campagne van de Amerikaanse president Trump om de onafhankelijke centrale bank te laten doen wat hij wil: lagere rente, hogere koersen.

Het is een teken des tijds dat een verdere renteverlaging ook een tegenovergestelde reactie uitlokt. De ultralage rente is geen steuntje in de rug, maar juist een aanval op onze manier van maatschappelijk financieel beheer. Spaarders worden tot sukkels gemaakt. Negatieve spaarrente voor consumenten lijkt onvermijdelijk kopte maandag de voorpagina van Het Financieele Dagblad.


Lees ook dit uitlegverhaal: winnaars en verliezers van de historisch lage rente
Het Nederlandse pensioenstelsel, ooit de stille trots van de natie, is in zijn huidige opzet failliet. De rekenregels dwingen bij deze ultralage rente tot pensioenkortingen. Het pensioenakkoord dat het kabinet-Rutte III, vakbeweging en werkgevers drie maanden geleden sloten om het stelsel een nieuwe kans te geven, lijkt al passé. Pensioenen zouden afhankelijk van de rendementen op de beleggingen eerder omhoog-, maar ook omlaaggaan. Voor jongere werknemers zou het pensioensparen eerlijker worden.

De onderhandelaars hadden er met tussenpozen negen jaar over gedaan. De spanning was te snijden. Zouden de FNV-leden wel akkoord gaan? Het voelt nu als de spanning op de bingo-avond op de Titanic.

De reacties van de consumenten zijn evident. De regering houdt de burger sinds de kredietcrisis van 2008 voor dat aflossing van hypotheekschulden verstandig is. Dat doen de (oudere) huizenbezitters. Aflossen is een vorm van sparen. Dat remt consumptie. Dat remt de groei.

Startende (jongere) huizenkopers overladen zich daarentegen juist met schuld om dat droomhuis toch te kopen. Dat huis is mede zo duur door die lage rente. De rente- en aflossingsbetalingen gaan ten koste van hun consumptie. Ook dat is een rem op de economische groei. Anders gezegd: de ontwrichtende rentepolitiek van de ECB doet het tegenovergestelde van wat wordt beoogd.

De politieke reactie op de aanhoudende ondermijning van het pensioen- en spaarsysteem door de ECB is lauw. Wat ach en wee, en wil de minister een onderzoek laten doen?

De dag nadert dat de grote bedrijfstakpensioenfondsen (metaal, gezondheidszorg, ambtenaren en leraren) beslissen over de verlaging van de pensioenen voor miljoenen werkenden en ouderen. Zeg maar: de middenklasse. Dus is de vraag: willen de middenpartijen die het graag opnemen voor de belangen van de middenklasse iets ondernemen tegen die kortingen? Het vermogen van de pensioenwereld mag kolossaal zijn (1.600 miljard euro, eind juni), de regels verbieden een andere uitkomst dan kortingen. Computer says no.

Rutte III zie ik die regels nog niet opzijzetten. Dat biedt de politieke flanken gouden kansen. Maar dan bij de volgende verkiezingen niet klagen over kruiend populisme.

Menno Tamminga schrijft op deze plaats elke dinsdag over ondernemingsbeleid en economie.
Bron;NRC.nl

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 11 sep 2019, 16:36

Wat dat betreft ben ik blij dat ik geen verplichte pensioenafdracht heb bij mijn werkgever.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 11 sep 2019, 16:39

Das maar een onderdeel.

Het alles omvattende ontwrichtende ECB beleid is de dood in de pot voor landen en burgers met een gezonde financieel moraal. (De Neuro zogezegd)

De klaplopers (Zeuro) worden beloond.

Ik kan daar erg slecht tegen.


Intussen zien we loopmeisje von der Leyen precies doen wat Macron graag wil; loslaten van de 3% norm begrotingstekort, Draghi met vuurwerk weg uit Frankfurt, Lagarde de 1000 klapper overnemende.

Macron is gered, het volgende presidentschap in de zak, de EU een zinkend schip als de Titanic

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 11 sep 2019, 18:05

Jussi schreef: 11 sep 2019, 16:29 Sja, misschien beter in (vastgoed)fondsen investeren als individuele stocks je ding niet zijn?
Ik probeer alleen maar aan te geven dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is op de beurs en je best wel eens een paar flinke zeperds kunt hebben. Ondertussen beleg ik langer dan de gemiddelde df'er zijn rijbewijs heeft, dus ik loop al ff mee zeg maar :wink:

Maar ieder jaar even flink geschoren en afgeroomd worden door de roverheid op je aandelen porto vind ik nou niet bepaald prettig...

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 11 sep 2019, 18:07

romo schreef: 11 sep 2019, 16:39 loslaten van de 3% norm begrotingstekort
Het hek is (gaat) van de dam!

Vinden al die knoflook vreters natuurlijk fantastisch....

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 11 sep 2019, 18:25

De 2e Kamer wordt ook wakker, niet dat het wat gaat uitmaken. Wij hebben als land alle autoriteit verspeeld;


https://www.telegraaf.nl/nieuws/6204867 ... ijk-beleid

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 11 sep 2019, 18:44

romo schreef: 11 sep 2019, 18:25 De 2e Kamer wordt ook wakker, niet dat het wat gaat uitmaken. Wij hebben als land alle autoriteit verspeeld;


https://www.telegraaf.nl/nieuws/6204867 ... ijk-beleid
Maar ondertussen zelf wel een architect afkopen voor 7,2 miljoen, helemaal van de pot gerukt zijn ze.
Dan hebben we het nog niet over de kosten van de verbouwing, daar bouw je een heel land mee op, met dat bedrag.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door RS-Ron » 11 sep 2019, 18:58

Ik ga als kleine zelfstandige wat bijklussen naast, opweg naar mijn werk en op de terugweg. Geen duur avond en nachttarief.

Afbeelding

Gr Ron

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door PeterB » 11 sep 2019, 19:11

Luco schreef: 11 sep 2019, 18:44 Maar ondertussen zelf wel een architect afkopen voor 7,2 miljoen, helemaal van de pot gerukt zijn ze.
Dan hebben we het nog niet over de kosten van de verbouwing, daar bouw je een heel land mee op, met dat bedrag.
Luco en getallen, percentages etc. :)

Het is 2,7 miljoen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9876154 ... -7-miljoen

Maar op het geschatte half miljard, en dat klinkt als een lager bedrag dan 500 miljoen, wat voor de verbouwing is uitgetrokken is dat spreekwoordelijk peanuts.
Laatst gewijzigd door PeterB op 11 sep 2019, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luc B » 11 sep 2019, 19:12

Luco schreef: 11 sep 2019, 18:44
romo schreef: 11 sep 2019, 18:25 De 2e Kamer wordt ook wakker, niet dat het wat gaat uitmaken. Wij hebben als land alle autoriteit verspeeld;


https://www.telegraaf.nl/nieuws/6204867 ... ijk-beleid
Maar ondertussen zelf wel een architect afkopen voor 7,2 miljoen, helemaal van de pot gerukt zijn ze.
Dan hebben we het nog niet over de kosten van de verbouwing, daar bouw je een heel land mee op, met dat bedrag.
475 miljoen... en zoals bij al die overheidsprojecten is er "mis gecalculeerd" of "onverwachte kosten" , de half miljard gaan we zeker halen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 11 sep 2019, 19:48

nou ik heb nog nooit een architect 2,7 miljoen aan een verbouwingsprojectje zien verdienen terwijl er nog geen spijker in het hout is geslagen :-)

Ik wil daar het toezicht wel doen, kan ik daarna stoppen met werken want dan ben ik 85 met alle vertraging erbij :lollerdelol: :lollerdelol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door allen » 11 sep 2019, 19:50

Je denkt dat een architect niet betaald wil worden voor de gemaakte uren? En logisch dat je het niet ziet.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 11 sep 2019, 19:56

allen schreef: 11 sep 2019, 19:50 Je denkt dat een architect niet betaald wil worden voor de gemaakte uren? En logisch dat je het niet ziet.
tuurlijk wel, maar 2,7 miljoen, terwijl ze veel te decadente ideeen had en daar diverse keren over aangesproken is en toch haar eigen zin doordramde :bag:
Maar ja snel afkopen van belastingcenten die toch niet van jouw zijn is natuurlijk de weg van de minste weerstand, als wij dat doen bij een klant worden we vriendelijk verzocht op te rotten zonder afkoopsom hoor.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Booooh » 12 sep 2019, 00:57

Elise schreef: 11 sep 2019, 18:05
Jussi schreef: 11 sep 2019, 16:29 Sja, misschien beter in (vastgoed)fondsen investeren als individuele stocks je ding niet zijn?
Ik probeer alleen maar aan te geven dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is op de beurs en je best wel eens een paar flinke zeperds kunt hebben. Ondertussen beleg ik langer dan de gemiddelde df'er zijn rijbewijs heeft, dus ik loop al ff mee zeg maar :wink:

Maar ieder jaar even flink geschoren en afgeroomd worden door de roverheid op je aandelen porto vind ik nou niet bepaald prettig...
+100

Ik heb niets te klagen eigenlijk maar het voelt niet lekker als je eens een jaartje of wat nauwelijks of zelfs een negatief rendement maakt en vervolgens nog even 1,5% of 2% mag aftikken over de waarde van je beleggingen.

Daarnaast worden we al jaren bestolen op het rendement van spaargeld wat je toch altijd ook nog hebt voor enige zekerheid, bij mij is de verhouding ongeveer 50/50 als ik zakelijk en privé bij elkaar neem, ik vind het op dit moment niet verstandig om nog meer te gaan beleggen, op de beurs dan bedoel ik.

Sta wel altijd open voor goede tips ;) ...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 12 sep 2019, 07:21

^Gewoon op maken dat geld :tooth:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 12 sep 2019, 07:43

Kan iemand me die beleggingstaks een keer uitleggen? 1,5% op het totale vermogen of enkel op de meerwaarde die in een boekjaar werd gerealiseerd?

In BE betalen we 25% op meerwaarde beleggingen.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 12 sep 2019, 08:25

Jussi schreef: 12 sep 2019, 07:43 Kan iemand me die beleggingstaks een keer uitleggen? 1,5% op het totale vermogen of enkel op de meerwaarde die in een boekjaar werd gerealiseerd?

In BE betalen we 25% op meerwaarde beleggingen.
Over het totale vermogen Jussi.

Stel even dat je een flinke zeperd krijgt en je porto ineens de helft minder waard wordt, dan mag je alsnog daarover belasting afdragen. De bekende trap na zullen we maar zeggen. En als je dan de 5 jaren erna ieder jaar 10% winst boekt, zodat je na 5 jaar weer op je oorspronkelijke inleg bent, moet je dus ieder jaar wel even bij de roverheid afdragen....

Beetje net als bij die vermogensbeheerders, percentage (bonus) afdragen bij winst en alle verliezen zijn voor jou.
Komt er dan een crash en verliest de beurs dat jaar stevig dan krijgt de vermogensbeheerder geen bonus, maar ieder jaar daarop dat er wel winst (eigenlijk dus je verlies goedmaken) wordt gemaakt willen de heren wel graag hun bonus ontvangen :bag:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 12 sep 2019, 08:59

Niemand, overheid, bankiers, economen, burgers, echt niemand dus die weet waar het financieel naar toe gaat;


Verwarde economen, nieuwe kloven en een schatrijke overheid: dit zijn de gevolgen van al dat gratis geld

Beeld Pep Boatella
Met een nieuwe renteverlaging boort de Europese Centrale Bank (ECB) donderdag naar verwachting de laatste hoop op een terugkeer naar ‘normale’ economische tijden de grond in. Wat zijn de langetermijngevolgen van al dat gratis geld? Een reisgids naar onontdekt gebied.
Koen Haegens11 september 2019, 17:23
1) Schatrijke overheid
Het is op zijn zachtst gezegd een cultuurschok. Jarenlang meenden Europese politici in een wereld te leven waarin, om nieuwe crises als in Griekenland te voorkomen, het terugdringen van de staatsschuld prioriteit nummer één is. Om er nu achter te komen dat de gevreesde financiële markten helemaal niet meer zo veeleisend zijn. De Griekse staat betaalt nauwelijks meer dan anderhalve procent voor leningen met een looptijd van tien jaar. Nederland en Duitsland krijgen zelfs geld toe. Een extra schuld van 10 miljard levert op dit moment een cadeautje op van 40 tot 50 miljoen euro.

Advertentie van Big Data Expo
Artificial Intelligence: waardecreatie met behulp van data
advertentie
‘Je verdient op staatsschuld’, vat Coen Teulings, hoogleraar economie aan de Universiteit Utrecht en oud-directeur van het Centraal Planbureau, de nieuwe realiteit samen. Langzaam dringt dat besef ook door tot Den Haag. Het kabinet wil een speciaal fonds vullen met miljardenleningen. Volgens Teulings is het niet eens nodig dat geld allemaal voor investeringen in infrastructuur of onderzoek te gebruiken, zoals nu wordt beloofd. Door de negatieve rente maakt Nederland ook al winst als het rendement nul is. Teulings: ‘De waarheid is dat de overheid meer moet investeren én consumeren. Dat laatste kan bijvoorbeeld in de vorm van lastenverlichting.’
Langzaam wordt het Hollandse broekriemdenken afgeschud. ‘De houdbaarheidssommen en begrotingsregels verliezen hun economische betekenis’, betoogde econoom Bas Jacobs vorige maand in een bijdrage aan Economisch Statistische Berichten. Zelfs als de staatsschuld stijgt, dalen de kosten. Een jaar geleden had de lage rente de Nederlandse overheid volgens uiteenlopende schattingen al 60 tot 84 miljard euro aan rentelasten bespaard. ‘Er is geen schuldencrisis’, concludeerde de gezaghebbende voormalig IMF-hoofdeconoom Olivier Blanchard deze zomer dan ook. Waar dat eindigt? ‘Europa gaat de kant uit van Japan’, voorspelt Teulings. ‘Dat land heeft nu al een staatsschuld van rond de 200 procent van het bbp.’
2) Nieuwe kloven
De overheid heeft geld als water, maar veel burgers zien zichzelf als slachtoffer van de lage rente. Zelf wuift de ECB de bezwaren weg. Begin dit jaar concludeerden eigen onderzoekers dat het onorthodoxe monetaire beleid ‘de ongelijkheid in de eurozone niet heeft vergroot’. Integendeel: omdat het goedkope geld van de centrale bank de werkgelegenheid stimuleert, zijn het juist de lage inkomens die profiteren. Daarvan zijn niet alle experts overtuigd. Maatregelen als negatieve rentes kunnen volgens economen van De Nederlandsche Bank (DNB) ‘de ongelijkheid ook vergroten door de prijzen van activa op te drijven’, schreven ze in een vorig jaar verschenen overzichtsstudie. Daarmee doelen ze op beleggingen in aandelen en onroerend goed, die snel in waarde gestegen zijn.
Zelfs als de lage rente de totale ongelijkheid binnen landen niet vergroot, creëert het goedkope geld nieuwe winnaars én verliezers. Zeker als die situatie nog zomaar een jaar of tien kan voortduren, zoals veel economen verwachten. Spaarders verbijten zich nu ook hun vergoeding negatief dreigt te worden. Wie beschikt over aandelen of een studielening jubelt.
Of neem wonen. De rente die huizenbezitters betalen is in tien jaar tijd met ruim een derde gedaald, van gemiddeld 4,78 naar 3 procent. Bij een hypotheek van 2 ton scheelt dat maandelijks bijna 300 euro bruto. Bovenop die historische lastenverlichting komt de waardestijging van het huis. Aan de andere kant van deze sociale kloof staan de huurders. De lage rente maakt onroerend goed duurder, waardoor de huren sneller mogen stijgen. Weg koopkracht. Inmiddels zijn huurders ruim 38 procent van hun besteedbaar inkomen kwijt aan woonlasten – tegenover 29 procent bij huiseigenaren.
3) Wanhopige gepensioneerden
De meest heikele sociale kwestie in een lagerentewereld zijn de pensioenen. Op dit punt doet dit onontdekte terrein sterk denken aan een land dat we al kennen. Niet voor niets spreken economen van ‘Japanisering’ als doemscenario. Door de tegenvallende economische groei en dreigende deflatie ziet de overheid in Japan zich al sinds de jaren negentig genoodzaakt om te experimenteren met ongebruikelijke monetaire maatregelen, waaronder zeer lage rentes. De sterk vergrijsde bevolking vraagt zich ondertussen af wat de pensioenuitkering straks nog waard is.
De eerste consequentie is dat pensioenfondsen en verzekeraars het geld van hun deelnemers, smachtend naar rendement, steeds risicovoller moeten beleggen. In private equity, bijvoorbeeld. Of door bedrijven te financieren die amper winst maken. De markt voor dit soort schulden is sinds de vorige crisis bijna verdubbeld, naar meer dan 2.000 miljard dollar, waarschuwde DNB deze zomer. Vroeg of laat kan zo’n financiële zeepbel knappen.
Het tweede gevolg is dat Nederland zich, ondanks het pensioenakkoord, op mag maken voor nog veel meer onrust rond de oudedagsvoorziening. Gaat het kabinet de dreigende kortingen op de pensioenen verhinderen? Moet Den Haag dan tóch tornen aan de rekenrente? En het meest fundamenteel: is dit ‘kapitaaldekkingsstelsel’, waarbij mensen zelf sparen voor hun latere aanvullende pensioen, misschien toch niet het beste ter wereld?
‘We zadelen jonge mensen op met steeds hogere pensioenpremies en amper renderende beleggingen’, zegt hoofdeconoom Han de Jong van ABN Amro. Het alternatief is het omslagstelsel, belichaamd door de AOW, belangrijker maken. In die systematiek betalen de mensen die nu werken voor de pensioenen van de ouderen. Nadeel: door de vergrijzing moeten steeds minder werkenden de pensioenen van steeds meer senioren ophoesten. Grote voordeel, betoogt ook De Jong van ABN: we worden minder kwetsbaar voor de lage rente. Vakbond FNV heeft wel oren naar ‘meer omslag’. Zij eiste deze zomer dat het kabinet de dreigende pensioenverlaging compenseert door een verhoging van de AOW. ‘De overheid kan het geld nu eigenlijk gratis krijgen door de lage rente’, opperde FNV-bestuurder Tuur Elzinga in deze krant.
4) Economen in verwarring
Wat is de oorzaak van het goedkope geld? Volgens veel economen komt het door de vergrijzing, van Europa tot China. Al die ouderen zetten geld opzij voor hun oude dag. Als gevolg daarvan struint nu een vloedgolf van besparingen de wereld af op zoek naar een rendabele bestemming. Ben Bernanke, toenmalig voorzitter van de Amerikaanse Federal Reserve, waarschuwde al in 2005 voor zo’n ‘savings glut’. Andere experts leggen meer nadruk op de rol van de centrale banken, zoals de ECB. Maar verreweg de meesten houden het op een combinatie, waarbij de centrale bankiers een al bestaande trend versterken.
Het is slechts een van de vele nieuwe vragen die economen voor raadsels stelt. Waarom stijgen de lonen nauwelijks? Wat is er aan de hand met de arbeidsproductiviteit, die amper meer groeit? En waar is de inflatie gebleven? Schoorvoetend nemen zelfs de centrale bankiers, die bekendstaan als zeer behoudend, afscheid van oude zekerheden. Op dit moment onderzoeken verschillende centrale banken of zij hun officiële inflatiedoelstelling moeten bijstellen – afschaffen blijft een brug te ver. Ook door de ECB wordt de inflatie nog altijd beschouwd als de kilometerteller van de economie. Te veel snelheid is gevaarlijk. Te weinig inflatie is evenmin wenselijk – reden om nu de geldpers aan te zetten. Maar wat als die kilometerteller kapot is?
Sommige economen trekken veel drastischer conclusies uit het lagerentetijdperk. Het verst gaat de Moderne Monetaire Theorie. Die stelt dat staatsschulden, zolang de inflatie laag blijft, er helemaal niet meer toe doen. ‘De overheid kan het zich permitteren om álles te kopen wat aangeboden wordt in haar eigen munt’, vatte de Amerikaanse econoom Stephanie Kelton in een interview het credo van die stroming samen.
Hoogleraar Coen Teulings raakt niet heel opgewonden van die nieuwe intellectuele mode. ‘De MMT’ers zeggen het allemaal wat radicaler, maar hun beleidsvoorstellen volgen veelal rechtstreeks uit het standaard macro-model. Veel economen zijn liever wat voorzichtiger. Maar geloof me, er staat ons nog veel raars te wachten.’
Bron; Volkskrant.nl

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 12 sep 2019, 09:31

Als niemand het weet, waarom zouden we ons dan druk maken om meningen van ander? :bag:

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Maus » 12 sep 2019, 09:33

Toch maar eens reageren...


Met betrekking tot de (naderende) economische malaise in Nederland, Europa, de wereld, en andere onheilspellende zaken.

Denkt men hier nu écht dat de grote banken (lees Rothschilds, Goldman Sachs, etc.) zich hier druk om maken?
Ik denk het niet.

Een welbekend spreekwoord luidt "regeren is vooruitzien".
Anders gezegd, al deze "problemen" zijn lang geleden al bekokstoofd en gepland. (De oplossing trouwens ook.)
De heren en dames politici moeten het ons alleen brengen alsof het iets is wat ook hun overkomt, maar dat men met man en macht werkt aan een oplossing.

De geschiedenis leert ons dat bij elke recessie, elke dip, etc., de gewone man het hardst geraakt wordt en een select clubje er telkens rijker (en machtiger) uit komt.
Zo is het in het verleden telkens gegaan, zo zal het in de toekomst blijven gaan.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 12 sep 2019, 09:36

@Robin

Ik volg het, meer kan ik ook niet.

De consequenties van het ECB beleid zijn IMO eerder negatief dan positief.

Het aangaan van (nog) meer schulden levert geld op, das het zelfde als een junk op een berg Heroïne zetten, gebruiken naar goeddunken. Tot ie zich zelf de pijp uit spuit.
Het vergroten van die schulden word nu zelfs door "vooraanstaande" economen aangemoedigd. Tot dat we ons zelf de pijp uit hebben geleend.

@Maus

De schuldenaren zullen er wel bij varen, dat zijn das nationale staten, allemaal staatsschuld, allemaal beter af

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 12 sep 2019, 09:39

Maus schreef: 12 sep 2019, 09:33 Denkt men hier nu écht dat de grote banken (lees Rothschilds, Goldman Sachs, etc.) zich hier druk om maken?
Ik denk het niet.
Tuurlijk niet, maar dat zijn ook niet onze zorgen. Banken zijn niets meer dan een dienstverlener van financiele producten. Zeker nu je voor je spaargeld gaat betalen, kunnen ze eigenlijk niets meer voor je betekenen, m.u.v. het lenen voor een hypotheek. O ja, maar ze raden wel mensen ten strengste af om hun geld in een sok te bewaren. :roll:

Dat ze zich geen zorgen maken snap ik wel. Uit het veleden is meermaals gebleken dat de overheid het zich toch niet kan permitteren dat een bank omvalt. Ze komen overal mee weg. The Big Short gezien?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 12 sep 2019, 13:55

BREAKING: The European Central Bank has announced a new stimulus package, in an attempt to boost growth in the eurozone.

It is cutting its deposit rate -- charged on commercial bank deposits at the ECB -- to a new all-time low of minus -0.5%. That’s meant to encourage banks to lend to consumers and businesses.

The ECB’s governing council has also decided to leave its benchmark interest rate at zero percent -- rather than imposing negative rates on savers.

The ECB is also restarting its quantitative easing programme, and will start buying €20bn of bonds each month from the start of November.
Zie de euro vallen...

Afbeelding

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door tomgtr » 12 sep 2019, 14:03

:hungry: :df: :thumbup: :headbang: :clap:

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 12 sep 2019, 14:07

En goudprijs klapt vandaag weer 700 erbij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ErikS, Gijzert, HarryC, Henk Jan, KoenM, Martijn M, maurizio, Semrush [Bot], SlowCo, Will F. en 201 gasten