Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7333
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 13 feb 2020, 12:24

Andre schreef: 13 feb 2020, 12:22 Robin die mensen wonen in de kangoeroe buurten. Hoge sprongen lege buidels:)
:roflol:

hoe verzin je het :thumbup:

Online
erwin20vt
Berichten: 787
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door erwin20vt » 13 feb 2020, 12:29

De meeste mensen die iets op afbetaling hebben kijken alleen maar naar het maand bedrag. Knot bijvoorbeeld loopt maanden lang te zoeken en leuren op een koopje en goede inruil, en bespaard zou ook nog is een paar duizend. En zo is het bij veel bedrijven ook die materiaal gereedschap en inboedel leasen/huren/financieren

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Ferdi » 13 feb 2020, 12:31

Elise schreef: 13 feb 2020, 12:03
Ferdi Gielen schreef: 13 feb 2020, 11:57 Wij hebben gekeken wat de max was en daarna wat comfortabel is.
Gebaseerd op 2 salarissen, maar prima op 1 te dragen en dat gebeurd op dit moment ook. Vriendin is voor zichzelf begonnen en met die gedachte in het achterhoofd een bedrag gekozen waar geen gekke dingen mee gebeuren.
Die vlieger gaat niet op als je meer naar het westen komt, dan zijn de huizen al snel 2 of 3 keer zo duur...
Wat dat betreft is het een luxe om in het oosten te wonen denk ik.
Een van de redenen dat wij het Westen achter ons hebben gelaten. Ons huis gaat daar rustig keer 3 of 4 met de grond erbij.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door allen » 13 feb 2020, 12:34

matthyssie schreef: 13 feb 2020, 10:18 Als je meer dan €10pm voor je telefoon betaalt dan heb je al een BKR tegenwoordig. Als je op het punt staat bijv een huis te kopen loont het dus wel om je iPhone maar gewoon af te tikken.
Als je een huis niet kunt kopen vanwege de bkr registratie van een mobiel telefoonabonnement is het huis te duur voor je!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31256
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door JP » 13 feb 2020, 12:41

Als je die €10 van een telefoon per maand moet financieren, dan zul je de Kosten Koper van een nieuw huis ook nooit kunnen opbrengen. Dat is niet te financieren

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door JeroenT » 13 feb 2020, 12:52

JP schreef: 13 feb 2020, 11:55 Ik kreeg gister nog een brief in de bus van een nieuwe makelaar in de buurt. Of we willen verkopen. Ze telden nu maar 1% courtage. Tempting, maar wat nieuws vind je niet.
1% op een verkoopprijs van 100k, ja tempting.
of
1% op een verkoopprijs van 500k, dan betaal je teveel, maar is wel gebruikelijk.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door JeroenT » 13 feb 2020, 12:54

Ferdi Gielen schreef: 13 feb 2020, 11:57 Bij ons in de straat heeft iedereen wel goud gezien lijkt het, ene huis na de andere wordt te koop gezet nadat de prijzen aan het stijgen zijn.

Dat heeft 9 vd 10 keer ook te maken met de hypotheek rente.
Tegen dezelfde maandlasten kunnen ze door de gunstige rente een duurder huis kopen.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door matthyssie » 13 feb 2020, 12:57

allen schreef: 13 feb 2020, 12:34
matthyssie schreef: 13 feb 2020, 10:18 Als je meer dan €10pm voor je telefoon betaalt dan heb je al een BKR tegenwoordig. Als je op het punt staat bijv een huis te kopen loont het dus wel om je iPhone maar gewoon af te tikken.
Als je een huis niet kunt kopen vanwege de bkr registratie van een mobiel telefoonabonnement is het huis te duur voor je!
Ben ik het zeker mee eens. Maar probeer als starter (met bijbehorend startsalaris) maar eens een huisje te bemachtigen zonder het “maximale” uit je hypotheek te halen. Je moet al modaal verdienen om 160/170k te kunnen lenen.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door JeroenT » 13 feb 2020, 12:57

dvh schreef: 13 feb 2020, 11:39
In de UK rijd zowat 80% met een autofinanciering
Ik gok dat het in NL 70% is.
Ik gok dat het nog niet eens de helft is.

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 13 feb 2020, 12:58

Elise schreef: 13 feb 2020, 12:24
Andre schreef: 13 feb 2020, 12:22 Robin die mensen wonen in de kangoeroe buurten. Hoge sprongen lege buidels:)
:roflol:

hoe verzin je het :thumbup:
Wrange is dat 't zo is:)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door dvh » 13 feb 2020, 13:07

Het is allemaal wat.
Ik kan me er ook geen voorstelling bij maken. Net wat Pascal zegt.. 7.5ton voor een 2kapper.. Damn. Dat moet nogal een huis zijn.
Familie van me woont in Amsterdam Noord. Die hebben daar ook een 2kapper. Kost meer dan een miljoen ! En maak je geen illusies. Dat is gewoon een 'frommelhuis'. Geen moderne mooie 2kapper maar gewoon oude toelie. Niks geen sjieke toestanden.

Maar ja.. Hun willen voor geen goud in een boeren dorpje wonen. Al zij het dat je daar een half paleis koopt voor dezelfde centen.
Prioriteiten.. Andere wensen.. Zoveel mensen..

Realiteit is dat de meeste mensen , de gewone werkman. Die moeten het hebben van hun overwaarde. Dat is het enige spaarpotje. Is er een huizencrisis dan is er idd paniek. Want het spaarpotje is (tijdelijk?..) weg en of de boel staat flink onder water. Zodra je dan uit elkaar gaat, je baan verliest en of moedwillig wil verhuizen dan is het bukken en financieel pijn lijden.

Zodra je gewoon je baan behoud , je elkaar nog lief vind en niet gaat scheiden en je gewoon blijft zitten waar je zit ... Is er niks aan de hand.

Uiteindelijk klapt heel de economie een keer in elkaar. Dan zal de huizenprijs het minste van onze zorg zijn en willen we alleen maar een zak aardappelen kunnen kopen.

Alles gaat op credit.
Huizen.
Auto's
Vakanties
Telefoons

@JeroenT.. Praat maar eens met wat autobedrijven/handelaren.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Arthur » 13 feb 2020, 13:16

@Jussi: successtory’s heb je altijd. Als je dat met een Kia RIO, ik noem maar wat, had gedaan had je er bergen geld achteraan moeten gooien ;)

Hier worden altijd de successen gedeeld, iedereen doet het erg goed en beter dan de gemiddelde NL-er. Tja, dan past een deceptie daar niet in. Dus hier hoor je alleen hoezee en hoera :)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door dvh » 13 feb 2020, 13:31

In de crisis 2007/2008/2009 , toen reed in een Citroen & later een Peugeot 107.
Die kocht ik nieuw met een prive financiering.
Dat koste mijn toen 99,- en later 110/120,- per maand.
Die auto's hadden toen nog geen wegenbelasting. En de verzekering was 25 euro.

Dus voor 120 - 145 euro per maand reed je een nieuwe auto. Ex brandstof.
Omdat die auto's in die tijd nagenoeg niet afschreven ( omdat ze langzaam duurder werden en er later ook bpm op gerekend werd ) heb ik een paar jaar tegen minimale kosten op en neer naar mijn werk kunnen rijden. Dat was toen dermate goedkoop. Daar kon ik met een afbetaald occasion BMWtje niet tegenop. Dat was simpelweg duurder in lasten.

Tegenwoordig kost het bijna het dubbele ( of meer ) om onder dezelfde constructie te krijgen. Nog niet gigantisch duur. Maar niet zo interessant meer als dat het was. De dealer verkocht er veel onder die constructie. Echt verdienen deden ze er niet aan maar ze konden het hoofd boven water houden in tijden van crisis.

Online
SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door SlowCo » 13 feb 2020, 13:33

Jussi die zijn auto in België heeft gefinancierd tegen 1,9% rente is te begrijpen als je met je andere investeringen een hoger rendement haalt (tot nog toe goed te doen). Veejay die er een doorlopend krediet voor afgesloten heeft van 9,8% is net even wat anders...
Het hele lenen om te kunnen kopen is voor veel (en steeds meer) mensen gewoon een manier om mee te kunnen blijven doen. Zeker als het gaat om consumptief krediet. Van vroeger, sparen voordat je iets kon kopen en dus achter je geld aan leven naar eerst kopen en vooruit leven op geld dat je nog moet verdienen/binnen krijgt. En net als met reguliere verslavingen is het mee willen doen en boven je stand leven helaas moeilijk om te keren...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Arthur » 13 feb 2020, 13:37

@dvh: Dat is ook 10+ jaar geleden, toen was een 107 ook een stuk goedkoper dan de 108 van nu. Maar goed, duur was het niet. En ook nu kom je wel Upjes etc tegen die voor private lease tarieven net zo duur in de maand zijn dan zelf een nieuwe kopen. Tenzij je die nieuwe langer dan 4 jaar houdt, dan is zelf aanschaffen wss toch goedkoper uiteindelijk.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Vliet » 13 feb 2020, 13:56

dvh schreef: 13 feb 2020, 11:20
Robin schreef: 13 feb 2020, 09:44 Ik heb in deze decennia/ jaren als 'n gek afgelost, want ik wil van die hypotheek af. Het voelt leuk(voorbeeld) een huis van 7 ton, maar als daar nog maar 150k van jou van is(is ook geld daar niet van) vind ik 't allemaal minder stoer:)
Op het moment valt het te betwijfelen of het verstandig is flink af te lossen. Slecht is het nooit. Maar veel voordeel levert het niet op door de lage rente.
Heb wel eens uit laten rekenen wat er gebeurd met mijn maandbedrag wanneer ik een substantieel bedrag af zou lossen maar dat viel me toch wat tegen.

Heb een buurman van 82. Die heeft een leuk huisje wat mooi aan mijn perceel grenst.. Overweeg serieus dat te kopen wanneer hij eruit wil/moet.. Als we het dan toch over investeren hebben. Dan investeer ik mijn spaarcenten liever daarin. Dus de helft zelf betalen en de rest gewoon hypotheek. En laat de waardestijging zijn werk maar doen.
Is een 'gok'. Maar dat is het altijd. Maar huizen in een steeds drukker wordend Nederland is nooit een slechte investering denk ik.

Mede-ondernemer uit de buurt heeft een oud Rabobank-pand gekocht. Daar zitten nu 18 appartementen in.
Ik vroeg me ook af van 'heeft die gast nou zoveel geld gespaard?' Doet al jaren beetje audio inbouw en dat soort klusjes. En dat pand is een flinke investering..

Maar hij vertelde mij dat het gewoon een rekensom was. Ja zelf ingelegd. De rest geleend. Maar de huuropbrengsten zijn gewoon dermate hoog tov de lage financieringsrente dat het op jaarbasis gewoon 8-9% rendement oplevert.

Dat krijg je op de bank niet en daarom heeft ie het gedaan.
Zo zullen er nog velen andere zijn met een dergelijke constructie.
Eens met je opmerking aangaande aflossen. De laatste tijd hoor je te veel geruchten dat een hypotheekloze woning naar box 3 verhuisd gaat worden. Daar heb ik echt geen zin in. Voorlopig lossen we nog wel af, maar sparen en investeren in eventueel ander vastgoed komt hoger op de prioriteitenlijst op die manier.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39753
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Arthur » 13 feb 2020, 14:00

Schijnt al heel lang sprake van te zijn, zou het nu dan toch snel gebeuren? Eerst ff aflossingsblij en dan genaaid worden :)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door dvh » 13 feb 2020, 14:11

Reken er maar op dat dat gaat gebeuren.

Online
SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door SlowCo » 13 feb 2020, 14:15

Geld wordt door de (r)overheid afgeroomd daar waar wat te halen valt...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 13 feb 2020, 14:23

Als ik iets koop, maakt niet uit wat, dan wil ik er eigenaar van zijn, ik wil perse geen schuld(en)

Dus ik tik alles cash af, auto, huis, bedrijf, alles.

Ik ben ook begonnen met hypotheken etc, maar nu niks meer, het voelt goed zo.

Kan ik het dokken, ik wil het hebben, dan gebeurt het, kan het niet dan laat ik het, simpeler kan ik het niet maken.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door MParallel » 13 feb 2020, 14:23

Je huis nu verkopen omdat je er veel voor kan krijgen.

En dan? Leuk als je dan goedkoop gaat huren ofzo.

Als je weer huis gaat kopen, betaal je je zelf ook krom.

En vice versa bij lage huizenprijzen.

Als je van koop naar koop gaat maakt het weinig uit.

Wellicht iets gechargeerd, maar you get the picture.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 13 feb 2020, 14:30

romo schreef: 13 feb 2020, 14:23 Als ik iets koop, maakt niet uit wat, dan wil ik er eigenaar van zijn, ik wil perse geen schuld(en)

Dus ik tik alles cash af, auto, huis, bedrijf, alles.

Ik ben ook begonnen met hypotheken etc, maar nu niks meer, het voelt goed zo.

Kan ik het dokken, ik wil het hebben, dan gebeurt het, kan het niet dan laat ik het, simpeler kan ik het niet maken.
Ok. Ik zie niet snel mensen hun huis cash aftikken. Ook niet op DF. Even een reality check en reset doen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door dvh » 13 feb 2020, 14:35

Je huis nu verkopen omdat je er veel voor kan krijgen.

En dan? Leuk als je dan goedkoop gaat huren ofzo.
Dat is de endgame :-)
Dus opbouwen. Verkopen in een gunstige tijd. En dan alles opmaken.

Stap je te snel eruit dan ga je tekort komen.
Stap je te laat eruit dan eindig je met een hoop centen in de kist.

It's all about timing.
:-D
Laatst gewijzigd door dvh op 13 feb 2020, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door dvh » 13 feb 2020, 14:36

Jussi schreef: 13 feb 2020, 14:30 Ok. Ik zie niet snel mensen hun huis cash aftikken.
Ook niet op DF.
André in 3...2...1.....
Afbeelding

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 13 feb 2020, 14:36

Over dat hele onder water staan of gezin naar de kloten etc etc.

De BASIS regel is dat je minstens 6-12 maanden emergency fund opzij hebt staan voor de vaste lasten te dekken: hypotheek, elektriciteit, verzekeringen, water, gsmabo, internet, schoolgeld, autofinanciering, benzine
Als er dan iets gebeurt, je verliest je job, hebt een ongeluk, whatever, kan je tenminste voor een goede tijd nog doorgaan.

Alles minder is per definitie met vuur spelen. Of je nou een durfal bent met een autofinanciering of een brave ziel met een simpele hypotheek.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], dave van marion, erwin20vt, HJ2, mark123, Tom V en 46 gasten