Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Mark » 10 sep 2019, 12:47

Elise schreef: 10 sep 2019, 09:59 Ik ga eens onderzoeken hoe ik vermogen uit box3 naar box4 kan overhevelen
Wat is box 4?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door WJ » 10 sep 2019, 13:43

Mark schreef: 10 sep 2019, 12:47
Elise schreef: 10 sep 2019, 09:59 Ik ga eens onderzoeken hoe ik vermogen uit box3 naar box4 kan overhevelen
Wat is box 4?
Schoenendoos

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 10 sep 2019, 14:44

///Joost schreef: 10 sep 2019, 12:39
Robin schreef: 10 sep 2019, 12:16 Klopt. Maar meer dat men eigenlijk zou moeten denken: Ha ik heb 'n huis, m'n lasten zijn betaal/overzienbaar, ik los af en ik WOON in dat ding. En later zien we wel verder.
Tuurlijk, maar met huizenprijzen die op klappen staan, kun je dan beter gaan huren. Huren is niet per definitie slechter dan kopen. De drogreden dat vastgoed altijd stijgt in prijs hebben we al te vaak gehoord. In een huurhuis kun je net zo fijn wonen, alleen zadel je jezelf dan niet op met een dure hypotheek.

Tegenwoordig heb je soms al een derde partner nodig om een rijtjeshuis te betalen. Klinkt lekker, maar is het niet. Op zo'n moment kun je dus beter gaan huren, en waar het kan wat centjes apart leggen om op een later moment in een koophuis te steken.
Oneens.

Wat win je met die jaren huren? Vrijheid? Aan 1000 Euro/m? 3 jaartjes huur is €36,000.

Zelfs al blijven de prijzen stabiel, heb je of €36,000 kunnen sparen dmv hypotheekaflossing of...je hebt niks. Want hoeveel mensen zetten daadwerkelijk geld apart? Zelfs al moest je 1000 Euro sparen, had je met hypotheekaflossing €72,000 eigen bezit en in geval van huren 36,000.

En wat is een dure hypotheek? Ik was vanochtend bij de bank: lenen op 25 jaar aan 1,45% rente (BE). Als ik een defensief portfolio kies aan 6-7%, heb ik na 25 jaar serieus meer overgehouden.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 10 sep 2019, 14:55

Jussi schreef: 10 sep 2019, 14:44 Oneens.

Wat win je met die jaren huren? Vrijheid? Aan 1000 Euro/m? 3 jaartjes huur is €36,000.

Zelfs al blijven de prijzen stabiel, heb je of €36,000 kunnen sparen dmv hypotheekaflossing of...je hebt niks. Want hoeveel mensen zetten daadwerkelijk geld apart? Zelfs al moest je 1000 Euro sparen, had je met hypotheekaflossing €72,000 eigen bezit en in geval van huren 36,000.
Je vergeet gemakshalve het rentedeel. Zeker in het begin van een hypotheek betaal je vooral rente en geen aflossing. Daarom loont het niet om maar kort in een koophuis te zitten. Je berekening klopt dus niet. Het gaat mij erom dat huizenprijzen op z'n top zitten (hopelijk, want nog hoger zet de huizenmarkt compleet vast), en dat het risico te groot is om over een jaar of 5-6 flink onder water te staan. Het gaat me niet om de maandelijkse hypotheeklast. Dat is nou juist de fout die veel mensen maken. Die kijken wat ze per maand kunnen betalen, en ze kijken niet naar wat de markt doet.
Grote kans dat je straks 36,000 in je hypotheek hebt gestoken, en je huis ook 36,000 minder waard is geworden. Al dat risico voor niets. En dat is nog een gunstig scenario. Want als het echt klapt, zit je serieus diep in de stront. Als alleenstaande of DINK kun je dit misschien aan, maar een jong gezin zou ik dit niet willen aanraden.
En wat is een dure hypotheek? Ik was vanochtend bij de bank: lenen op 25 jaar aan 1,45% rente (BE). Als ik een defensief portfolio kies aan 6-7%, heb ik na 25 jaar serieus meer overgehouden.
Aandelen dump je wanneer je wil. Een hypotheek zit je wel 30 jaar aan vast. Dat bedoelde ik. Misschien had ik 'dure hypotheek' moeten vervangen voor 'hoge schuld'.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 10 sep 2019, 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51359
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 10 sep 2019, 14:55

Goed verhaal Jussi.

Joost bijv mijn voorbeeld met dat rijtjeshuis in 'n zeer normale wijk in Amsterdam, waar de bewoonster 2500E/maand aftikt aan d'r makelaar. 'Dan kun je beter gaan huren' is meer omdat er geen aanbod is. Ik vind 't zonde geld!

Joost je tent minder waard is op papier(boeit niet, onder water ook niet zolang je je lasten maar betaalt, op tijd), je lasten blijven de looptijd normaliter 10/20/30 jaar 'hetzelfde' en ivm inflatie mooi meegenomen. Wel de juiste bij jou /jullie passende hypotheek kiezen!
Laatst gewijzigd door Robin op 10 sep 2019, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 10 sep 2019, 15:02

Ik snap jullie punt. Zo lang je er blijft wonen boeit het ook niet, mits idd de juiste hypotheek met een passende looptijd. Het zou mijn keus echter niet zijn, want de kans dat prijzen over een paar jaar zakken is reeel.

Robin
Berichten: 51359
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 10 sep 2019, 15:06

///Joost schreef: 10 sep 2019, 15:02 Ik snap jullie punt. Zo lang je er blijft wonen boeit het ook niet, mits idd de juiste hypotheek met een passende looptijd. Het zou mijn keus echter niet zijn, want de kans dat prijzen over een paar jaar zakken is reeel.
Dat lijkt mij reeel inderdaad, dan wachten tot 't zakt is idd ook prima, maar 'beter gaan huren' lijkt icm lage rentestand, mij geen handig idee voor jaren(korte termijn, wachtend op woning/aanbod/prijs zakken ok!) . Beter gaan huren is meer voor 65 plus AOW/gepensioneerden, die hun centen in stenen hebben(geen hyp meer), er niks mee kunnen(ABN Amro heeft sinds kort weer een product dat ouderen hun huis gedeeltelijk kunnen herfinancieren losgekomen geld besteden).

Dan verkoop je de hut, tonnetjes op de bank(kut), huren voor 1000-1300(in normale omstandigheden) en lekker leven (moet je niet te oud worden lol)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 10 sep 2019, 15:11

Robin schreef: 10 sep 2019, 15:06 Dat lijkt mij reeel inderdaad, dan wachten tot 't zakt is idd ook prima, maar 'beter gaan huren' lijkt icm lage rentestand, mij geen handig idee voor jaren(korte termijn, wachtend op woning/aanbod/prijs zakken ok!) .
Exact wat ik zeg. ;) Ik zei ook niet tot sint juttemis gaan zitten huren. :tooth:

Online
SlowCo
Berichten: 3530
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door SlowCo » 10 sep 2019, 15:16

Punt is dat voor hetzelfde huis huren of kopen de maandlasten bij huren vaak al minimaal 1,5 keer de hypotheeklasten zijn. En van die hypotheeklasten is het grootste deel weer aflossing op de schuld. Dus als je minimaal een aantal jaar kunt blijven wonen, is kopen altijd beter. Zeker als je het verschil tussen huur- en hypotheeklasten extra zou aflossen. Dan moet het wel erg mis gaan wil je met een restschuld blijven zitten.
Met het steeds goedkoper worden van geld (lenen), ziet het er naar uit dat de huizenprijzen minimaal stagneren maar misschien wel blijven stijgen. Zeker als een hypotheeklening straks geen rente meer kost. Want dat is voor de banken binnenkort veiliger en goedkoper om geld "in de markt" te zetten dan dat ze het tegen negatieve rente bij de ECB moeten stallen...

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door dvh » 10 sep 2019, 15:18

Lees net dat er in mijn gemeente een toename van inwoners van 11% verwacht wordt.
En dat de vergrijzing tot 2035 16.5% gaat toenemen.

Nou..
Daar gaan mijn vrije dagen..
Ik voorzie geen problemen.
Ga nu in de zon zitten.
Groetjes

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 10 sep 2019, 15:19

Huren is wel een ding.

Er zijn in de crisisjaren veel en veel te weinig huizen gebouwd in de sociale sector, bouwbedrijven failliet, werklui vaak de sector de rug toegekeerd.

Het gevolg is dat de druk om een huurhuis te vinden enorm is, zeer veel vraag, veel en veel te weinig aanbod, nou ja, dan is het toch duidelijk wat die prijzen gaan doen?

De bouw achterstand is ook nog lang niet ingelopen.

De huizenmarkt, zowel huur als koop is ernstig verziekt. Alleen als je beperkt of geen bank nodig hebt, kan je doen wat je wil. Cash is king.

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door mark123 » 10 sep 2019, 15:32

zolang de rente nog alleen maar zakt blijven de huizenprijzen stijgen. mede door allerlei wetgeving (stikstof bijv) komen er nog te weinig woningen bij. Ook wij zitten een beetje te kijken wat we met ons spaargeld aan moeten want nu kost het alleen maar geld (door inflatie). Crypto vind ik te ver van mijn bed en te risicovol. Misschien toch maar wat aflossen maar ik ben bang dat ze je op termijn weer gierend hard naaien als je zelf iets wilt doen met je vrijgekomen gelden bij verkoop woning....

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 10 sep 2019, 15:36

Afbeelding

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Wimo » 10 sep 2019, 15:40

Van die leuke gele doosjes met munten... je kent ze wel. spaar ze allemaal :)

Robin
Berichten: 51359
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 10 sep 2019, 15:49

Mijn handel is al 22 jaar 'goud':)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Eeuwe » 10 sep 2019, 15:53

Mark123, beleggen in aandelen/grondstoffen? Ook risicovol maar als ‘t toch geld kost heb je niet veel te verliezen lijkt mij.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 10 sep 2019, 16:01

///Joost schreef: 10 sep 2019, 14:55 Je vergeet gemakshalve het rentedeel. Zeker in het begin van een hypotheek betaal je vooral rente en geen aflossing. Daarom loont het niet om maar kort in een koophuis te zitten. Je berekening klopt dus niet. Het gaat mij erom dat huizenprijzen op z'n top zitten (hopelijk, want nog hoger zet de huizenmarkt compleet vast), en dat het risico te groot is om over een jaar of 5-6 flink onder water te staan. Het gaat me niet om de maandelijkse hypotheeklast. Dat is nou juist de fout die veel mensen maken. Die kijken wat ze per maand kunnen betalen, en ze kijken niet naar wat de markt doet.
Grote kans dat je straks 36,000 in je hypotheek hebt gestoken, en je huis ook 36,000 minder waard is geworden. Al dat risico voor niets. En dat is nog een gunstig scenario. Want als het echt klapt, zit je serieus diep in de stront. Als alleenstaande of DINK kun je dit misschien aan, maar een jong gezin zou ik dit niet willen aanraden.
Oneens.

Een voorbeeld: 250,000 lenen, 25 jaar, 1,45%, is €1033 vaste mensualiteit = €26,000 na 36 maanden. €93,000 gespaard na 120 maanden.
10 jaar huur is €120,000 uitgegeven. Minimaal, want in de meeste huurcontracten zit nog een clausule dat de verhuurder de huurprijs na x tijd kan opkrikken.
En dus wat onder water staan? Als je niet verkoopt, sta je helemaal niet onder water. Waarom zou je willen verkopen? Voor een ander huis? Als die huizencrisis er echt komt, dan zal jouw volgend huis ook geïmpacteerd zijn en koop je het ook aan een lagere prijs dan die van vandaag.

Ik ben een persoon dat zijn spaargeld liever investeert dan schuld aflost. Wat zou ik doen? Appartement(en) in binnen- en buitenland, aandelen, fondsen, vakantiehuisjes,... Genoeg dingen om in te investeren.

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Andre » 10 sep 2019, 17:39

Ik geef liever geld uit voor mooie avonturen. Voordat je het weet heb je een ziekte of hang je in een bejaardentehuis! Beetje sparen maar leven en enjoy is het belangrijkste.En dan het liefste het geld uitgeven in finland en zweden:) Die roversbende hier moet zo weinig mogelijk ontvangen!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door allen » 10 sep 2019, 17:44

Emigreren dan. Lekker rustig...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27878
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 10 sep 2019, 18:21

Jussi schreef: 10 sep 2019, 16:01
///Joost schreef: 10 sep 2019, 14:55 Je vergeet gemakshalve het rentedeel. Zeker in het begin van een hypotheek betaal je vooral rente en geen aflossing. Daarom loont het niet om maar kort in een koophuis te zitten. Je berekening klopt dus niet. Het gaat mij erom dat huizenprijzen op z'n top zitten (hopelijk, want nog hoger zet de huizenmarkt compleet vast), en dat het risico te groot is om over een jaar of 5-6 flink onder water te staan. Het gaat me niet om de maandelijkse hypotheeklast. Dat is nou juist de fout die veel mensen maken. Die kijken wat ze per maand kunnen betalen, en ze kijken niet naar wat de markt doet.
Grote kans dat je straks 36,000 in je hypotheek hebt gestoken, en je huis ook 36,000 minder waard is geworden. Al dat risico voor niets. En dat is nog een gunstig scenario. Want als het echt klapt, zit je serieus diep in de stront. Als alleenstaande of DINK kun je dit misschien aan, maar een jong gezin zou ik dit niet willen aanraden.
Oneens.

Een voorbeeld: 250,000 lenen, 25 jaar, 1,45%, is €1033 vaste mensualiteit = €26,000 na 36 maanden. €93,000 gespaard na 120 maanden.
10 jaar huur is €120,000 uitgegeven. Minimaal, want in de meeste huurcontracten zit nog een clausule dat de verhuurder de huurprijs na x tijd kan opkrikken.
En dus wat onder water staan? Als je niet verkoopt, sta je helemaal niet onder water. Waarom zou je willen verkopen? Voor een ander huis? Als die huizencrisis er echt komt, dan zal jouw volgend huis ook geïmpacteerd zijn en koop je het ook aan een lagere prijs dan die van vandaag.

Ik ben een persoon dat zijn spaargeld liever investeert dan schuld aflost. Wat zou ik doen? Appartement(en) in binnen- en buitenland, aandelen, fondsen, vakantiehuisjes,... Genoeg dingen om in te investeren.
Misschien in belgie, maar als je in Nederland gaat huren mag je niet meer verdienen dan ik dacht 35k, verdien je meer kom je al niet in aanmerking voor een "normale" huurwoning, maar kopen kan je dan met de huidige regels ook niet meer omdat je daar weer net te weinig voor verdient om een fatsoenlijke woning te kopen, en starterswoningen zijn er bijna niet meer.
Dus in theorie allemaal leuk bedacht, maar de praktijk is toch net ff iets anders.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 10 sep 2019, 20:17

Sorry Luco, ik ben je even kwijt. :gek:

Ik heb namelijk zat vrienden en collega's in NL die huren en meer dan 35K/jaar verdienen. En nog een handvol collega's die eerst huurden en nu hebben gekocht.

Uiteraard zijn er meer verborgen kosten dan mijn berekening laat zien, maar huizen brengen geld op. Meer dan met huren en "de overschot" beleggen. Een hypotheek is een 'leveraged investment'.

Ik moet niet in NL wonen om te weten dat kopen interessanter is dan huren:

Afbeelding

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 10 sep 2019, 20:59

^Dat zijn dan scheefhuurders of huren in de particulier sector.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27878
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 10 sep 2019, 21:01

Lees de regels er maar eens op na, als je al huurt en je gaat meer verdienen is er niks aan de hand, maar er is een inkomensgrens voor sociale huurwoningen. Dus een heleboel mensen vallen hier nu tussen de wal en het schip.
Makkelijk roepen dat kopen geld oplevert, moet je wel genoeg verdienen om te kunnen kopen, regelgeving en hypotheekverstrekking is nogal wat veranderd hier.

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door mark123 » 10 sep 2019, 21:02

eBoonstra schreef: 10 sep 2019, 15:53 Mark123, beleggen in aandelen/grondstoffen? Ook risicovol maar als ‘t toch geld kost heb je niet veel te verliezen lijkt mij.
Ik heb al reeds een deel in beleggingen (groenfondsen, obligaties, ETF's) en wil niet al mijn geld blootstellen aan veel risico...

Maar is even afwachten hoe dit jaar verder verloopt en of de rust een beetje terugkeert.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 10 sep 2019, 21:05

Rust?

Dit is het voorspel :lol:

Nee, niet dat spel in Frankrijk :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ErikS, Gus, MarcF, Semrush [Bot], SlowCo, vigilante en 53 gasten