Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Eeuwe » 10 sep 2019, 08:59

Ik heb in 2016 (gouden tijd - Prijzen en hypotheek laag) ook een vrijstaande woning met garage in nette buurt gekocht. In m’n eigen dorp zie ik nu afgetrapte tussenwoningen voor iets meer geld op funda staan. Toevallig stond laatst een woning die bijna gelijk aan mijne was voor 1,4 ton meer als mijn aanschafprijs te koop. Leuk en aardig zou je denken maar het is ontzettend zinloos. Zou nu wel lekker cashen kunnen maar moet er ook weer duur aan, plus WOZ etc. stijgt vrolijk mee. Dan had ik twee van zulke woningen moeten kopen, één moeten verhuren en nu moeten verpatsen, dán was het interessant geweest (hoewel je je overwaarde ook weer herbeleggen moet).

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Eeuwe » 10 sep 2019, 09:13


Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 10 sep 2019, 09:44

Will F. schreef: 09 sep 2019, 21:57 Maar als die rente zo laag en QE in takt blijft, kan die huizenmarkt dan wel 'klappen'?
Nu de groene QE eraan komt (lagarde speech IMF) worden we straks nog gedwongen (fossiele energie belastingen nog verder omhoog)om onze woningen tegen 0,2 % rente voor 25k te vergroenen want ja als je buren het doen kan jij niet achter blijven wordt je huis minder waard( an dat vd buren) :tooth: ! Ik roep het in mijn omgeving al langer (en ja ik woon in een nulopdemetergaslooshuis wat ik helemaal geen must vind i.t.t. goede isolatie voor bestaanden woningen): die vergroening is een manier om de economie aan te zwengelen
Bingo. Zie ook dit filmpje. Echt mega interessant, want alles komt zo'n beetje aan bod. Vanaf 13:25 komt green QE aan bod. Willem heeft er een interessante kijk op.



Huizenprijzen zijn van de zotte. Ons huis is sinds aankoop in 2015 zo'n 30% in waarde gestegen. We zitten in een Vinex wijk, waar elk te koop staand huis direct wordt opgekocht door een expat gezin. Maar ja, wat Eeuwe zegt klopt natuurlijk. Het heeft weinig nut om te verkopen want je moet weer iets anders terug kopen. Het verschil is dan weer te weinig om het door twee te delen. Wel een prettig gevoel natuurlijk om te weten dat je niet onder water staat.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Crookie » 10 sep 2019, 09:59

Wbt de huisjesmelkers slaap ik er niet minder om. Voor de ‘kleine’ spaarder wordt het nog een interessante puzzel.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 10 sep 2019, 09:59

Ik ga eens onderzoeken hoe ik vermogen uit box3 naar box4 kan overhevelen zodat er max 30k in box3 overblijft :bag:

Rutte is voor mij hoofd verkoop bij BMW en laat me heel diep bukken :'(

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 10 sep 2019, 10:04

Crookie schreef: 10 sep 2019, 09:59 Wbt de huisjesmelkers slaap ik er niet minder om. Voor de ‘kleine’ spaarder wordt het nog een interessante puzzel.
En als die huisjesmelker nou iemand is die zijn leven lang hard gewerkt heeft, zuinig geleefd om zo zijn eigen pensioen bij elkaar te sparen ipv geld over de balk te smijten?
Denk bijvoorbeeld aan een kleine ondernemer die zijn spaarcenten in vastgoed stopt voor later, ipv een pensioenregeling bij een of andere verzekeraar aangaat waar een groot deel wordt afgeroomd....

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 10 sep 2019, 10:05

Crookie schreef: 10 sep 2019, 09:59 Wbt de huisjesmelkers slaap ik er niet minder om. Voor de ‘kleine’ spaarder wordt het nog een interessante puzzel.
Huisjesmelkers zul je niet zo heel veel zien denk ik. De huizenprijzen zijn nu veel te hoog om een goed rendement te maken. Prijzen kunnen niet eeuwig doorstijgen. Bij ons in de wijk werken de expats of bij ASML of bij Philips. Ze tikken hun huis gewoon cash af, en krijgen ook allerlei voordeeltjes via hun status of werkgever. Autotochtone gezinnen krijgen de kans niet want ze worden vrijwel altijd overboden. Ik kan het die gezinnen niet kwalijk nemen, want zo werkt het nu eenmaal, en tevens zijn het meestal nette, hardwerkende mensen, dus het is in dat opzicht leuk voor de buurt. Maar het is niet echt een eerlijk systeem.

@Elise, wat jij beschrijft noem ik persoonlijk geen huisjesmelker.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 10 sep 2019, 10:28

PeterB schreef: 10 sep 2019, 07:55
Robin schreef: 10 sep 2019, 07:23 Waren in 'n rijtjeshuis bij 'n bekende van ons, Hilversumstraat, Amsterdam. Huurwoning aan makelaar betalen. Aardige tent, maar niks bijzonders. 2500E/pm......Ik zeg wat!?
Een voorbeeld... :)
Buiten de ring, klote parkeren, buurt is al jaren klein Allochtonië, criminaliteit in overvloed en het is slechts 70 m2.
6 jaar geleden huis ernaast voor iets meer dan 200k onderhands verkocht, ik noemde het toen een poppenhuis ;)
https://www.funda.nl/koop/amsterdam/hui ... straat-42/
Huis in Hilversumstraat was nog geen 15j oud schat ik, frisser, maar hier schrik ik niet van, want je maandelijkse lasten zijn qua hypotrheek hopelijk géén 2500(?)

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door WJ » 10 sep 2019, 10:34

Huurhuis van 1300e per maand, geeeeeeeeeen probleem.
Hypotheek van 425e per maand, denk niet dat u dat kunt betalen.

Dat hoor je op het moment ook veel. hehe

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 10 sep 2019, 10:39

///Joost schreef: 10 sep 2019, 10:05 Maar het is niet echt een eerlijk systeem.
Klopt daarvoor moeten we naar Cuba, Noord Korea en *NIEUW*: Venezuela!

:P


@WJ: Inderdaad exact! Dat is toch krommer dan krom?

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luc B » 10 sep 2019, 10:47

WJ schreef: 10 sep 2019, 10:34 Huurhuis van 1300e per maand, geeeeeeeeeen probleem.
Hypotheek van 425e per maand, denk niet dat u dat kunt betalen.

Dat hoor je op het moment ook veel. hehe
:bag: Dit ja. Ik ken het. Uiteindelijk toch gaan huren. Sluit je energiecontract af, á 30,- in de maand: "ja meneer, u bent een risicogroep" of ik 400,- waarborg wilde betalen :roll:

Ik wacht nog wel even met kopen. Helemaal in deze hype tijd.

Maar @Romo ; wat zou dan volgens jou de kans zijn om te profiteren van een dergelijke crisis mocht die zich ontvouwen op de manier waarop jij denkt?

"Never let a good crisis go to waste" was het toch?

PeterB
Berichten: 3256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door PeterB » 10 sep 2019, 11:07

Robin schreef: 10 sep 2019, 10:28
PeterB schreef: 10 sep 2019, 07:55
Robin schreef: 10 sep 2019, 07:23 Waren in 'n rijtjeshuis bij 'n bekende van ons, Hilversumstraat, Amsterdam. Huurwoning aan makelaar betalen. Aardige tent, maar niks bijzonders. 2500E/pm......Ik zeg wat!?
Een voorbeeld... :)
Buiten de ring, klote parkeren, buurt is al jaren klein Allochtonië, criminaliteit in overvloed en het is slechts 70 m2.
6 jaar geleden huis ernaast voor iets meer dan 200k onderhands verkocht, ik noemde het toen een poppenhuis ;)
https://www.funda.nl/koop/amsterdam/hui ... straat-42/
Huis in Hilversumstraat was nog geen 15j oud schat ik, frisser, maar hier schrik ik niet van, want je maandelijkse lasten zijn qua hypotrheek hopelijk géén 2500(?)
Het huis ernaast woonde m'n moeder ;)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 10 sep 2019, 11:16

@Luc B

Geen idee hoe te profiteren.

Zoals op de vorige pagina al aangegeven, wat je ook doet, de overheid pikt altijd haar fiscale deel, met beleggen, met eigen huis. De huidige financiële tijden zijn zo raar, zo apart dat nemend kan voorspellen waar dit gaat eindigen.

Ik krijg ook sterk de indruk dat men het zowel aan de politieke als ook financiële top niet meer weet, men angstvallig probeert de rust te bewaren zodat er niet een systeem crisis/collaps ontstaat.

Ik krijg soms deja vu`s over het Tientje van Lieftinck, op een ochtend word je wakker, iedereen een handje vol € en red je er mee.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tientje_van_Lieftinck

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 10 sep 2019, 11:17

PeterB schreef: 10 sep 2019, 11:07
Robin schreef: 10 sep 2019, 10:28
PeterB schreef: 10 sep 2019, 07:55

Een voorbeeld... :)
Buiten de ring, klote parkeren, buurt is al jaren klein Allochtonië, criminaliteit in overvloed en het is slechts 70 m2.
6 jaar geleden huis ernaast voor iets meer dan 200k onderhands verkocht, ik noemde het toen een poppenhuis ;)
https://www.funda.nl/koop/amsterdam/hui ... straat-42/
Huis in Hilversumstraat was nog geen 15j oud schat ik, frisser, maar hier schrik ik niet van, want je maandelijkse lasten zijn qua hypotrheek hopelijk géén 2500(?)
Het huis ernaast woonde m'n moeder ;)
Zusje van m'n vrouw (m'n schone zus) woont in 'n duidelijk verbeterde buurt in Noord(5 min fietsen pontje naar CS). Betaalt omdat ze er al bijna 20j woont belachelijk laag huurbedrag.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 10 sep 2019, 11:30

WJ schreef: 10 sep 2019, 10:34 Huurhuis van 1300e per maand, geeeeeeeeeen probleem.
Hypotheek van 425e per maand, denk niet dat u dat kunt betalen.

Dat hoor je op het moment ook veel. hehe
Dit moment zou ik als starter denk ik een van deze twee dingen doen:

- Jaartje blijven huren in een leuk appartement voor rond de EUR 1000 per maand
- Een appartement kopen met een lineaire hypotheek. Dan bouw je toch wat eigen vermogen op met een relatief lage hyptheeklast.

Als de huizenmarkt wat inkakt over 2-3 jaar zou ik pas naar een koophuis gaan kijken. Nu een huis kopen is gewoon gekkenwerk en een behoorlijk risico als jong gezin.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luc B » 10 sep 2019, 11:49

Ik heb geen gezin, maar dat was idd. ook mijn strekking. Zit op 600 all-in per maand. Het risico om nu veelste duur te kopen is gewoon te groot. Helemaal in de steden is het gekte. Platteland valt nog mee.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door MParallel » 10 sep 2019, 11:57

En straks al die mensen die zwaar overboden hebben op huizen vraagprijzen, die straks Challenger Deep onder water staan.

Regering wil nu wel maatregelen gaan nemen om al dat huizen opkopen door rijken flink te belasten.

Maar goed ook, zelfs een standaard middenwoning is niet meer te betalen.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin Hartog » 10 sep 2019, 12:02

Vrienden van mij probeerden ook al een tijdje een huis te kopen hier in Groningen (stad), aantal bezichtigingen gehad. Moesten eigenlijk tijdens de bezichtiging al bieden, anders waren ze te laat. Meerdere bezichtigingen zijn ook gewoon per e-mail afgezegd omdat het huis al verkocht was voordat mensen überhaupt het konden gaan bezichtigen. Nu zijn ze maar gaan huren voor een paar jaar, verstandig imho. Ik heb de mazzel dat ik mijn huis vorig jaar voor een zeer goede prijs heb kunnen kopen, zelfs in een crisis kan ik waarschijnlijk nog winst maken, maar dat is echt een uitzondering. Onze buren hebben het huis gekocht, voor 30.000 verbouwd en 3 jaar later (vorige maand) verkocht met alsnog 50.000 winst, echt te gek voor woorden.. Die nieuwe bewoner staat straks tot zijn neus onder water, kan pas bij een volgende bubbel weer zonder verlies verkopen denk ik zo.. Nu kopen is niet te doen in een beetje stad.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 10 sep 2019, 12:10

Goed verhaal naamgenoot, al ontgaat mij vaak het 'nu te duur kopen en pas bij volgende bubbel weer verkopen', want geen verlies/wel winst dan.
Een particulier moet doen en laten wat hij/zij wil, máár tijdens de vorige crisis zijn we er toch wel achter gekomen dat 'we' heel kwetsbaar zijn ook als je 'n huis te duur hebt qua lasten.

Het investeringsprincipe(huis dan en dan 'voordelig' kopen, overwaarde, dan en dan doorverkopen) van de laatste 20(?) jaar bij 'de burger' baart mij wat zorgen. Hoge hypotheeklasten--->lagere koopkracht, vertragende economie.

Koop 'n huis en verbouw het leuk(if possible) en wóón er in. En betaal (los) af.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door dvh » 10 sep 2019, 12:11

MParallel schreef: 10 sep 2019, 11:57 En straks al die mensen die zwaar overboden hebben op huizen vraagprijzen, die straks Challenger Deep onder water staan.
Bij een eventuele crisis/recessie , ja .. Maar tijdelijk. Zolang er meer mensen bijkomen dan weggaan zal de krapte blijven en de vraag toenemen.
Geld lenen wordt/is goedkoper en de voorwaarden zullen versoepeld gaan worden.
Koop 'n huis en verbouw het leuk(if possible) en wóón er in. En betaal af.
Been there done that, maar toen kreeg mijn vrouw grootste plannen. :tooth:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin Hartog » 10 sep 2019, 12:14

Robin schreef: 10 sep 2019, 12:10 Goed verhaal naamgenoot, al ontgaat mij vaak het 'nu te duur kopen en pas bij volgende bubbel weer verkopen', want geen verlies/wel winst dan.
Een particulier moet doen en laten wat hij/zij wil, máár tijdens de vorige crisis zijn we er toch wel achter gekomen dat 'we' heel kwetsbaar zijn ook als je 'n huis te duur hebt qua lasten.

Het investeringsprincipe(huis dan en dan 'voordelig' kopen, overwaarde, dan en dan doorverkopen) van de laatste 20(?) jaar bij 'de burger' baart mij wat zorgen. Hoge hypotheeklasten--->lagere koopkracht, vertragende economie.

Koop 'n huis en verbouw het leuk(if possible) en wóón er in. En betaal (los) af.
Bedoel meer dat als je zonder verlies van je huis af wilt (wat meestal wel het idee is), dan heb je volgens mij met de huidige prijzen een volgende bubbel nodig.. Correct me if I'm wrong.

Met dat laatste overigens ook gewoon eens :)

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 10 sep 2019, 12:16

Robin Hartog schreef: 10 sep 2019, 12:14
Robin schreef: 10 sep 2019, 12:10 Goed verhaal naamgenoot, al ontgaat mij vaak het 'nu te duur kopen en pas bij volgende bubbel weer verkopen', want geen verlies/wel winst dan.
Een particulier moet doen en laten wat hij/zij wil, máár tijdens de vorige crisis zijn we er toch wel achter gekomen dat 'we' heel kwetsbaar zijn ook als je 'n huis te duur hebt qua lasten.

Het investeringsprincipe(huis dan en dan 'voordelig' kopen, overwaarde, dan en dan doorverkopen) van de laatste 20(?) jaar bij 'de burger' baart mij wat zorgen. Hoge hypotheeklasten--->lagere koopkracht, vertragende economie.

Koop 'n huis en verbouw het leuk(if possible) en wóón er in. En betaal (los) af.
Bedoel meer dat als je zonder verlies van je huis af wilt (wat meestal wel het idee is), dan heb je volgens mij met de huidige prijzen een volgende bubbel nodig.. Correct me if I'm wrong.

Met dat laatste overigens ook gewoon eens :)
Klopt. Maar meer dat men eigenlijk zou moeten denken: Ha ik heb 'n huis, m'n lasten zijn betaal/overzienbaar, ik los af en ik WOON in dat ding. En later zien we wel verder.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Crookie » 10 sep 2019, 12:28

Elise schreef: 10 sep 2019, 10:04
Crookie schreef: 10 sep 2019, 09:59 Wbt de huisjesmelkers slaap ik er niet minder om. Voor de ‘kleine’ spaarder wordt het nog een interessante puzzel.
En als die huisjesmelker nou iemand is die zijn leven lang hard gewerkt heeft, zuinig geleefd om zo zijn eigen pensioen bij elkaar te sparen ipv geld over de balk te smijten?
Denk bijvoorbeeld aan een kleine ondernemer die zijn spaarcenten in vastgoed stopt voor later, ipv een pensioenregeling bij een of andere verzekeraar aangaat waar een groot deel wordt afgeroomd....
Je omschrijving vind ik geen huisjesmelker. Iemand die in studentensteden vies hoge huur vraagt met slechte omstandigheden of 12 chinezen in een 4 kamerwoning propt vind ik dat wel.

Eens met je wbt de ondernemer in dit verhaal.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door JdBn » 10 sep 2019, 12:35

Gaan de huizenprijzen zakken? Ik vraag het me af. Het wordt steeds drukker in NL, meer mensen leven langer alleen (veel jong en single en oudere mensen die steeds langer zelfstandig wonen) en er wordt gewoon te weinig bijgebouwd om de groei een plek te kunnen geven. Tuurlijk kan er een keer een dip komen (volgende crisis) maar als je daar dan vervolgens door bent zou het me niets verbazen als de prijzen net zo hard (of harder) weer door het dak knallen.

Enige wat nog een rem zou kunnen zijn zou een hoge(re) rente zijn, maar dan krijg je pas echt ellende met leningen die niet meer afbetaald kunnen worden. Dat zie ik de ECB dus niet zo snel doen.

Op zich zit ik nu wel in een goede positie. Appartement een paar jaar terug goed kunnen verkopen, redelijk voordelig nu een ander huis gekocht samen met m'n vriendin en verbouwen kunnen we grotendeels zonder hulp van de bank gaan doen waardoor straks de maandlasten (de komende 20 jaar) redelijk laag blijven. Enige nadeel op dit moment is dat het goud geld kost om te laten verbouwen..

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 10 sep 2019, 12:39

Robin schreef: 10 sep 2019, 12:16 Klopt. Maar meer dat men eigenlijk zou moeten denken: Ha ik heb 'n huis, m'n lasten zijn betaal/overzienbaar, ik los af en ik WOON in dat ding. En later zien we wel verder.
Tuurlijk, maar met huizenprijzen die op klappen staan, kun je dan beter gaan huren. Huren is niet per definitie slechter dan kopen. De drogreden dat vastgoed altijd stijgt in prijs hebben we al te vaak gehoord. In een huurhuis kun je net zo fijn wonen, alleen zadel je jezelf dan niet op met een dure hypotheek.

Tegenwoordig heb je soms al een derde partner nodig om een rijtjeshuis te betalen. Klinkt lekker, maar is het niet. Op zo'n moment kun je dus beter gaan huren, en waar het kan wat centjes apart leggen om op een later moment in een koophuis te steken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], erwin20vt, jos_br, RJK en 409 gasten