Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Booooh » 22 sep 2019, 22:57

Downforce Hans schreef: 22 sep 2019, 22:38
Booooh schreef: 22 sep 2019, 18:32
Luco schreef: 22 sep 2019, 18:23 Kan je beter bij Landall of centerparks investeren, minimaal 8% rendement, wel nieuwe bungalows kopen.
Voor welke periode wordt dat gegarandeerd dan? Lijkt me behoorlijk veel namelijk, als ze dat voor 20 jaar doen dan lijkt me dat erg aantrekkelijk.
Vraag het eens aan Jan O...... die kan je er meer over vertellen.......
:thumbup:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 23 sep 2019, 09:54

Richardt. schreef: 22 sep 2019, 21:23 Je moet dat idd doe voor de, mogelijke, prijsstijging in de loop der jaren om zo bij verkoop je winst te pakken.
De jaarlijkse kosten zijn doorgaans lastig volledig te dekken met huur opbrengsten, verhuur in de drukke periodes lukt vaak wel maar dan kun je er dus zelf niet in.

Plus dat je het beheer (ontvangst gasten, schoonmaak etc) daar ter plekke ook uit moet besteden wat ook geld kost.

Dat is wat ik gezien en gehoord heb van appartementen/huisjes in verschillende wintersport gebieden. Een appaetement in een stad als Barcelona kun je wellicht wat regelmatiger verhuren, maar ik zou mezelf niet te snel rijk rekenen (op korte termijn althans)
Klopt. Er zit wel wat organisatie aan vakantieverhuur vast.

Anderzijds: de stad wordt platgelopen door expats die makkelijk 1000 Euro neertellen voor een mooie flat. Daar dek je al snel de hypotheek + kosten + leegstand mee. Lukt vakantieverhuur niet, dan kan ik het gewoon LT verhuren. Als de hypotheek is afbetaald, heb je na kosten snel 800 Euro/maand passief inkomen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door allen » 23 sep 2019, 11:12

Als je nog niet zo heel groot bent kun je voorlopig beter in het land waar je woont of veel bent blijven shoppen. Normale baan, je gezin en dan van 3 of 4 landen weer uitvogelen hoe alles daar werkt. Te grote afstanden om snel mensen op werk te controleren. Je kunt beheer uit handen geven, maar dan nog is het niet ideaal. Niet efficiënt kwa tijd en kosten.

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Will F. » 23 sep 2019, 16:11

Al weer wat pagina's verder maar wat mij betreft prima als er af en toe zijstappen off topic gemaakt kunnen worden zoals de kosten v.e. stucadoor/tegelzetter, vakantiehuizen als belegging enz. Het is hier tevens een discussieplatform en er zit behoorlijk wat OT-kennis op DF (Luco op bouwtechnisch , Romo op medisch vlak bijv. :wink:) Dus moedig ik iedereen aan die wat denkt te kunnen bijdragen dat ook te doen, interesseert het je niet, lees je er net als ik over heen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 23 sep 2019, 16:36

Prima wat mij betreft, zolang de algemene strekking van het topic gaat over markten, investeren, sparen, monetair beleid, etc. Indien de discussie zich te veel afwendt, voel je vooral geroepen om een gedetailleerder topic te creeren. Dat houdt het ook overzichtelijk.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Martijn_bmw » 23 sep 2019, 16:51

Will F. schreef: 23 sep 2019, 16:11 Al weer wat pagina's verder maar wat mij betreft prima als er af en toe zijstappen off topic gemaakt kunnen worden zoals de kosten v.e. stucadoor/tegelzetter, vakantiehuizen als belegging enz. Het is hier tevens een discussieplatform en er zit behoorlijk wat OT-kennis op DF (Luco op bouwtechnisch , Romo op medisch vlak bijv. :wink:) Dus moedig ik iedereen aan die wat denkt te kunnen bijdragen dat ook te doen, interesseert het je niet, lees je er net als ik over heen.
100% eens, vaak de meest informatieve topics wat mij betreft met veel verschillende invalshoeken en kennis van mensen :D

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 23 sep 2019, 17:58

ik roep maar wat :tooth: :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Niels » 23 sep 2019, 17:59

Jussi schreef: 23 sep 2019, 09:54 Vakantie appartement in Barca
Op zich een mooi plan! Wij overdenken zoiets ook al een paar jaar, vorig jaar ook wat huizen/appartementen bekeken. Wat ons met name tegenhoudt is dat je (in ons geval) moet vliegen om er te komen en tegelijkertijd afhankelijk bent van partijen over ver. Als je er familie hebt en er zeker van bent dat er ter plaatse voor je bezit gezorgd wordt dan is dat een enorm voordeel.

Onze insteek was dat je er idd op termijn wat aan overhoudt en dat je zelf op latere leeftijd s'winters kunt zeggen "de mazzel, ik ga in de zon zitten".

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door WJ » 23 sep 2019, 18:08

Luco schreef: 23 sep 2019, 17:58 ik roep maar wat :tooth: :tooth:
Ik denk ook dat die een andere Luco bedoelt.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 23 sep 2019, 18:18

WJ schreef: 23 sep 2019, 18:08
Luco schreef: 23 sep 2019, 17:58 ik roep maar wat :tooth: :tooth:
Ik denk ook dat die een andere Luco bedoelt.
Moet haast wel :lol:

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Will F. » 23 sep 2019, 19:03

^^ dat bedoel ik dus met overheen lezen :lol:👍

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 23 sep 2019, 19:09

Will F. schreef: 23 sep 2019, 19:03 ^^ dat bedoel ik dus met overheen lezen :lol:👍
Waar, waar????


Waar lees je overheen dan???????

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door dvh » 23 sep 2019, 19:24

Booooh schreef: 22 sep 2019, 22:57
Downforce Hans schreef: 22 sep 2019, 22:38
Booooh schreef: 22 sep 2019, 18:32
Voor welke periode wordt dat gegarandeerd dan? Lijkt me behoorlijk veel namelijk, als ze dat voor 20 jaar doen dan lijkt me dat erg aantrekkelijk.
Vraag het eens aan Jan O...... die kan je er meer over vertellen.......
:thumbup:

Ik zat ook al te kijken.
Staan nog wat huisjes te koop zag ik.
4.5/5% incl inflatiecorrectie klinkt leuk.

Hoor graag wat de addertjes zijn :-)
Lees al dingen over meebetalen aan renoveren enzo

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Luco » 23 sep 2019, 19:42

dvh schreef: 23 sep 2019, 19:24
Booooh schreef: 22 sep 2019, 22:57
Downforce Hans schreef: 22 sep 2019, 22:38

Vraag het eens aan Jan O...... die kan je er meer over vertellen.......
:thumbup:

Ik zat ook al te kijken.
Staan nog wat huisjes te koop zag ik.
4.5/5% incl inflatiecorrectie klinkt leuk.

Hoor graag wat de addertjes zijn :-)
Lees al dingen over meebetalen aan renoveren enzo
Daarom zei ik ook nieuwe of net gerenoveerde kopen en weer op tijd verkopen en dan weer in een park stappen met nieuwe of net gerenoveerde :-)
Want het dagelijkse onderhoud ed wordt allemaal door landal of centerparcs geregeld, want het rendement is natuurlijk veel hoger (kijk maar naar de huurprijzen)
alleen grote renovaties moet de eigenaar aan mee betalen.

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 23 sep 2019, 20:31

Gezien de eenvoud waarmee de regering hier regelingen wijzigt zie ik persoonlijk helemaal niets in het kopen van vastgoed in het buitenland.
Ik ben verder niet op de hoogte van de prijsontwikkelingen, maar ik had het idee dat vastgoed ook in het buitenland goed aan de prijs is. Aangezien velen denken dat er weer een recessie zit aan te komen is het wellicht zinvol om te wachten of prijzen dalen.

Verder heb ik wel eens op tv gezien dat ze in Spanje wel hele rare regels hebben. Grond kunnen onteigenen, daar een weg over aanleggen en jouw vervolgens kunnen dwingen om een deel van de kosten daarvan te betalen (zoiets was het volgens mij als ik mij goed herinner).

Van kennissen die een huisje in het buitenland hebben (ik meen ook spanje) begrepen dat ze daar een caretaker voor hadden. Wel naar wens maar toch wel wat aan de dure kant, dus dat maar opgezegd want er gebeurde nooit iets. Vanaf dat moment was het foute boel en ze verdenken daar weer de caretaker van.

Verder ken ik een stel dat een centerparcs huisje in Oostenrijk hebben. Gaan er ieder jaar heen want ze hebben "recht" op 1 of 2 weken per jaar daar te verblijven (eigen spulletjes daar in hun prive opslag). Maar dan kan het dus zijn dat hun eigen huisje/appartement verhuurd is en zij weer in een huisje van een ander verblijven.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 24 sep 2019, 08:03


Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door alt » 24 sep 2019, 09:54

Toch even reageren op een huisje kopen op een vakantiepark.
Kijk eens op een zondag naar Harry Mens, daar worden zij bij bosjes aangeboden voor een leuke prijs.
Maar met een contract.
Dat contract houdt meestal in dat een percentage van de huur moet afdragen aan de organisatie.
Je betaaldt een leuk bedrag aan service kosten.
Als je het huisje wilt verkopen mag je weer een percentage afdragen.
Daarom zie je deze figuren bij H M.
Denk maar weer eens terug in palm invest.

Huizen verhuren =als een boom waar je elk jaar vruchten van kan plukken.
Dus nooit verkopen.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 24 sep 2019, 10:12

Will F. schreef: 23 sep 2019, 16:11 Al weer wat pagina's verder maar wat mij betreft prima als er af en toe zijstappen off topic gemaakt kunnen worden zoals de kosten v.e. stucadoor/tegelzetter, vakantiehuizen als belegging enz. Het is hier tevens een discussieplatform en er zit behoorlijk wat OT-kennis op DF (Luco op bouwtechnisch , Romo op medisch vlak bijv. :wink:) Dus moedig ik iedereen aan die wat denkt te kunnen bijdragen dat ook te doen, interesseert het je niet, lees je er net als ik over heen.
Een tip. Niet teveel in koekoeksklokken investeren.

Edit, vrienden van ons kochten begin dit jaar vlakbij Valencia een mooi huisje met zwembad(je) van 'n paar Britten voor 'weinig' die de Brexit bui zagen hangen. Nette wijk, 4km van strand.
Staat daar nog meer te koop voor duidelijk leuke bedragen.

Wel zin in, maar eerst feb naar Colombia met hun:)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ///Joost » 24 sep 2019, 10:45

Geen doekjes er omheen winden, maar zeggen waar het op staat. Iedereen zwijgt ondertussen...


Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Jussi » 26 sep 2019, 13:24

Hebben jouw leeftijdsgenoten meer of minder geld belegd op de beurs? Kijk waar je staat vergeleken met andere generaties, van 25 tot 85





Hoe staan jouw leeftijdsgenoten er voor? Hebben zij meer geld in aandelen en obligatie op de beurs dan jij? We zetten de gegevens op een rijtje.


Het bezit van aandelen en obligaties onder particuliere beleggers heeft na de beurscrisis van 2008 een flinke knauw gekregen. Maar daarna is de beurs weer aardig opgekrabbeld. Alleen zijn er wel grote verschillen in het effectenbezit tussen generaties onder Nederlandse particuliere beleggers.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat het belegde vermogen onder particulieren begin 2008 nog in totaal 157 miljard euro bedroeg. Na de grote beurscrash van dat jaar was dat saldo begin 2009 gedaald tot 106 miljard euro. Sindsdien is er sprake van gestaag herstel. In 2017, de meest recente peildatum, hadden particuliere beleggers bij elkaar weer 127 miljard euro aan aandelen en obligaties.

Kijk je naar de ontwikkeling van aandelenbeurzen in de afgelopen twee jaar, dan is bijvoorbeeld de Amsterdamse AEX-index nog zo’n 10 procent gestegen sinds begin 2017. De huidige waarde van de beleggingen van particulieren ligt waarschijnlijk dus nog iets hoger dan 127 miljard uit 2017, maar zal daar niet heel sterk van afwijken.

Hoeveel de doorsnee Nederlander aan beleggingen heeft, hangt echter niet alleen af van de kortetermijnontwikkeling van beurskoersen. Uiteindelijk is het natuurlijk ook belangrijk hoeveel geld je voor langere tijd opzij kunt zetten – en dus voor niet direct nodig hebt als spaarbuffer – om te laten renderen als belegging. Oudere beleggers die vroeg zijn begonnen, maken dus meer kans op een groter vermogen…als je verstandig hebben belegd.

Verder is het simpelweg zo dat rijkere Nederlanders meer financiële ruimte hebben om te beleggen. Uit een analyse die het CBS uitvoerde op verzoek van Van Lanschot bankiers blijkt dat maar liefst twee derde van de Nederlandse miljonairs aandelen of obligaties heeft. Van de niet-miljonairs is maar 15 procent actief op de beurs.

Meer weten?
De gemiddelde waarde van het aandelenbezit van miljonairs? Volgens het Statistiekbureau is dat een slordige 900 duizend euro.

Bezit aandelen en obligaties per generatie
Miljonairs vormen dus een categorie apart. Maar je kunt ook op een andere manier naar het effectenbezit kijken. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat Nederland 7,7 miljoen huishoudens telt, maar dat daarvan afgerond 1,2 miljoen als particulier aandelen en obligaties bezitten.

Splits je het effectenbezit op in generaties van tien jaar dan blijkt dat huishoudens waarvan de hoofdkostwinner tussen de 45 en 75 jaar oud is, goed zijn voor twee derde van de 1,2 miljoen particuliere beleggers.

Onderstaande tabel laat zien hoe groot het aantal huishoudens met aandelen en obligaties is per generatie.


Als je vervolgens wil kijken hoe groot het gemiddelde effectenbezit is, dan kun je het beste naar het mediane vermogen kijken. Dat geeft vaak een eerlijker beeld, omdat het je een idee geeft van het bezit van een doorsnee Nederlands huishouden. De mediaan is de middelste meting in een rij die van klein naar groot gaat. Dus de helft van de groep heeft minder en de helft meer.

Stel dat je zelf belegt, hebben jouw leeftijdsgenoten dan een groter of kleiner vermogen in aandelen en obligaties dan jijzelf?

Business Insider zet hieronder voor je op een rij wat de doorsnee waarde is van effecten per generatie. Let wel: de data stammen uit 2017, dus de actuele waarden kunnen afwijken. Maar gelet op de beursontwikkeling van de afgelopen twee jaar geeft dit wel een aardig beeld.


We zien duidelijk dat de doorsnee waarde van het aandelenbezit per huishouden per generatie gestaag oploopt. Wat opvalt is dat er een kleine dip is in de waarde van het belegde vermogen in de groep van 25 tot 35 jaar.

Jongere mensen zitten nog vaak beleggingsclubs voor studenten en wanneer je zo tegen de 30 loopt, komen ook de eerste grote uitgaven er vaak aan, zoals de lasten van een eigen woning en wellicht kosten voor kinderen. In de oudere leeftijdsgroepen zien we het belegde vermogen weer gestaag toenemen.

Je moet bij de cijfers van het doorsnee belegde vermogen dus ook in de gaten houden dat het bedrag van 4.600 euro voor de generatie tot 25 jaar betrekking heeft op maar 16.500 huishoudens. Het bedrag van 15.500 euro van de groep tussen de 45 en 55 jaar heeft daarentegen betrekking op 296 duizend huishoudens.

Hoe goed moet jij het doen op de beurs?
Aardig is nog om te kijken hoeveel rendement je per jaar moet maken als jongere belegger om op je 65e even veel geld hebben als een doorsnee pensionado. Op basis van de cijfers hebben we dat voor een aantal leeftijdsgroepen ook even op een rijtje gezet.

Het idee is dus dat wanneer je als 25-jarige 3.900 euro aan beleggingen hebt, je jaarlijks een rendement van 5,39 procent moet boeken om op je 65e uit te komen op ongeveer 31.800 euro.

Of je moet een jaarlijks rendement boeken van 9,76 procent om op je 35e uit te komen op 9.900 euro.


In bovenstaande grafiek kijken we alleen naar het rendement dat je nodig zou hebben zonder dat je geld bijstort. De benodigde percentages lijken voor de langere termijn niet heel onrealistisch.

Enige duidelijke uitschieter is de bijna 10 procent rendement per jaar die je nodig hebt om van 3.900 euro naar 9.900 euro te komen tussen je 25e en 35e.

Waarom zou je beleggen?
De grote vraag waar veel jongeren voor staan blijft toch “Moet ik nu wel gaan beleggen?”. Veel mensen kiezen er uiteindelijk voor een deel van hun vermogen te beleggen. Met de huidige spaarrentes lijkt dat ook niet gek.

Een algemene vuistregel is dat je alleen moet beleggen met geld dat je voor lange tijd kunt missen. Op de korte termijn kunnen aandelen flink schommelen op de beurs, en dan is het niet handig als je bij een beursdip aanspraak moet doen op aandelenbeleggingen om bijvoorbeeld een dakreparatie te betalen. Daarvoor is een vaste spaarbuffer onontbeerlijk.

Verder hangt veel af van je beleggingsdoel. Vooral voor zzp’ers en anderen die geen of weinig pensioen opbouwen via een werkgever, kan het simpelweg noodzakelijk zijn om een aanvullend pensioen op te bouwen met een eigen vermogenspot. En dan moet je structureel geld opzij gaan zetten.
Artikel: https://www.businessinsider.nl/beleggen ... ieuwsbrief

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 01 okt 2019, 11:13

Kan iemand mij even uitleggen waarom ik als een gek aan t aflossen ben, overwaarde gigantisch?
Is meer retorisch en ik weet waarom ik aflos.

'Woningbezitters weinig bezorgd over eind aflossingsvrije hypotheek'

https://www.nu.nl/economie/6001069/woni ... theek.html

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Will F. » 01 okt 2019, 11:40

Het hele financiële systeem is pervers en schizofreen!
:(

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door SlowCo » 01 okt 2019, 11:47

Will F. schreef: 01 okt 2019, 11:40 Het hele financiële systeem is pervers en schizofreen!
:(
Dat klinkt alsof je er last van hebt...?

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 01 okt 2019, 12:19

Robin schreef: 01 okt 2019, 11:13 Kan iemand mij even uitleggen waarom ik als een gek aan t aflossen ben, overwaarde gigantisch?
Is meer retorisch en ik weet waarom ik aflos.

'Woningbezitters weinig bezorgd over eind aflossingsvrije hypotheek'

https://www.nu.nl/economie/6001069/woni ... theek.html
Aflossen prima, maar wel zorgen dat je boven de oude Hillen grens blijft, dus eigenwoningforfait % en WOZ goed in de gaten houden.
Dus wel wat marge houden want de WOZ zal de komende 2 jaren wel flink stijgen gezien de woningmarkt.

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Will F. » 01 okt 2019, 12:31

SlowCo schreef: 01 okt 2019, 11:47
Will F. schreef: 01 okt 2019, 11:40 Het hele financiële systeem is pervers en schizofreen!
:(
Dat klinkt alsof je er last van hebt...?
Dat heeft iedereen jij ook, alleen >95% heeft het niet door :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], bartje325i, beske, Google [Bot], Hans44, Kadett, MarcF, MParallel, Opa, RS-Ron, Semrush [Bot], sitechris, Will F. en 175 gasten