Atmosferisch of turbo

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.

Atmosferisch of elektrisch? Wat geniet jouw voorkeur?

Een atmosferische motor
44
56%
Een turbomotor
19
24%
Het maakt mij niet uit
12
15%
Ik wacht op elektrisch
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 79

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 4450
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Kasteel » 29 dec 2019, 14:33

De fun motoren atmo, heel graag; maar een 2.0 4 cil atmo die 6.5k rpm draait en in een zware koets zit, mag wat mij betreft gewoon een turbo hebben. Maar de leukste/fijnste motoren die ik heb gereden waren toch wel atmo :)

Mark
Berichten: 1061
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Locatie: www.gashole.nl

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Mark » 29 dec 2019, 15:40

Atmo benzine voor de hobby, dagelijks EV

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 1508
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Mark 320iS » 29 dec 2019, 15:47

Voor een daily driver is een turbo wel lekker, maar voor een df auto liever atmosferisch vanwege de beleving. Aangezien we op df zitten dus voor atmosferisch gekozen :-)

Kadett
Berichten: 1087
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Kadett » 29 dec 2019, 16:03

E46 M3 met S85 blok en een handbak graag.. aan GTRene vragen of die hem in elkaar knutselt?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 17030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Auto: FoFo
Locatie: Niets zo fijn, als een 3 in lijn !!
Contacteer:

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door JP » 29 dec 2019, 16:34

Een Dyson met turbo en handbak !

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 29103
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.47
Locatie: Boven Barcelona

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Arthur » 29 dec 2019, 16:36

Ik heb de V11, en jij?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 17030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Auto: FoFo
Locatie: Niets zo fijn, als een 3 in lijn !!
Contacteer:

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door JP » 29 dec 2019, 16:59

Focus

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 36712
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Robin » 31 dec 2019, 10:43

Ford is een mooi merk:

Shelby Cobra 289/427 en afgeleiden met behulp van Ford.
GT40 Mk1, maar ook de MKxx rest klasse.
Lotus Cortina
Lotus 49 met Ford DFV blok.
Escort Mk1 in rally en in races
Escort Mk2 (BDA of BDG ) rally uitvoeringen
Capri verschillende uitvoeringen 3200/DRM Gr 5 Turbo Zakspeed
Escort RS1700T prototype
RS200
Sierra Cosworth/RS500 uitvoeringen
Escort RS Cosworth
Focus verschillende straat/rally uitvoeringen
Ford GT 2005/GT2017(?)
Fiesta WRC/R5/ RX'19
ST


Voor elk wat wils qua atmo/turbo en beleving.

Welk merk heeft zoveel veelzijdigheid, van blue collar snelle bakjes tot aan exoten.....

Emi
Berichten: 968
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Auto: BMW

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Emi » 31 dec 2019, 10:45

Robin schreef:
31 dec 2019, 10:43
Welk merk heeft zoveel veelzijdigheid, van blue collar snelle bakjes tot aan exoten.....
BMW :coffee:

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 36712
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Robin » 31 dec 2019, 10:57

Emi schreef:
31 dec 2019, 10:45
Robin schreef:
31 dec 2019, 10:43
Welk merk heeft zoveel veelzijdigheid, van blue collar snelle bakjes tot aan exoten.....
BMW :coffee:
Deze, lekker oldskool:)))))

Afbeelding

Emi
Berichten: 968
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Auto: BMW

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Emi » 31 dec 2019, 10:59

^ Ja, die bijvoorbeeld :df:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 19413
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Luco » 31 dec 2019, 11:04

Wat een lelijk hok zeg

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 17030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Auto: FoFo
Locatie: Niets zo fijn, als een 3 in lijn !!
Contacteer:

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door JP » 31 dec 2019, 11:09

Ben jij dat Luco die ernaast staat ?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 19413
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Luco » 31 dec 2019, 11:14

Nee want dan had ik een brandende fakkel in mijn handen gehad om dat afgrijselijke hok aan te steken.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 36712
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Robin » 31 dec 2019, 11:39

:)

Of deze:
Afbeelding

Emi
Berichten: 968
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Auto: BMW

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Emi » 31 dec 2019, 12:03

^ Zou dat Luco zijn?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 19413
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Luco » 31 dec 2019, 12:08

Mijn baard was langer toen ik in het kalifaat verbleef

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 514
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo VII + E90 LCI 325i

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Andry » 31 dec 2019, 16:43

Bij turbo's moet je wel kijken wat het doel (comfort/uitstoot of performance) van de turbo is denk ik.

Sinds 10 maanden heb ik een 6 cilinder atmo (N53B30) naast een 4 cilinder met uitlaatgasturbo (4G63T), beiden benzine gestookt. De eerste draait heel soepel en met een mooi geluid, maar het is altijd wachten tot het koppel en vermogen loskomen... en opeens is daar de toerenbegrenzer al. Nooit echt een punch of kick cq. een toerengebied waar de motor in uitblinkt. Tikkeltje saai karakter, ideaal voor filerijden/daily/cruiser.

De 4 cilinder met turbo geeft veel meer koppel over een breed toerengebied en houd dat nu ook tot aan de toerenbegrenzer vast. De vrij progressieve koppelopbouw is veel bruter en uitdagender om te rijden, al zijn Evo's zijn dat zowiezo best aardig ook al in fabriekstrim.

Voor de fun absoluut een turbomotor mits die performance georiënteerd is.

Mc Stradale
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2019, 15:32
Auto: Bmw/Alpina/Maserati

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Mc Stradale » 01 jan 2020, 11:34

1 Atmo
2 Supercharger
3 Turbo

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 11633
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: BMW M3 SMG 2004
Locatie: Breda

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Bram » 01 jan 2020, 11:36

JP schreef:
31 dec 2019, 11:09
Ben jij dat Luco die ernaast staat ?
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: BMW 125D+330I & Impreza GTT
Locatie: Gelderland

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Jan Terwolde » 09 jan 2020, 13:13

Mc Stradale schreef:
01 jan 2020, 11:34
1 Atmo
2 Supercharger
3 Turbo
Dit maar dan andersom. Lekker het vermogen wat ineens er in komt knallen t.b.v. beleving. Meerdere mensen bij mij in de auto dachten dat de Subaru sneller was als mijn ex 3.2 m3 en 330i met rotrex (welke beide toch echt flink meer vermogen hebben). Al draagt het boxergeluid daar ook aan bij denk ik. Wanneer de Subaru rwd zou zijn had ik ook geen BMW gehad.

Mike R32
Berichten: 6223
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Mike R32 » 09 jan 2020, 13:32

Mc Stradale schreef:
01 jan 2020, 11:34
1 Atmo
2 Supercharger
3 Turbo
+1

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 3234
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Opa » 09 jan 2020, 13:55

Jan Terwolde schreef:
09 jan 2020, 13:13
Wanneer de Subaru rwd zou zijn had ik ook geen BMW gehad.
Ik had toendertijd DCCD en een sper in laten bouwen in m'n GTT, is een wereld van verschil en lijkt qua rijden ook veel meer op een RWD. :df:

Ik ga ook voor een turbo, vaak veel meer koppel en daardoor ook veel meer die 'schop' in je rug.....vind het ook wel prettig om vanaf zo'n 2500 à 3000 toeren al knap vermogen te hebben, i.p.v. pas boven de 5000 toeren zoals bij m'n Clio RS Cup het geval was. :D

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: BMW 125D+330I & Impreza GTT
Locatie: Gelderland

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Jan Terwolde » 09 jan 2020, 14:38

Opa schreef:
09 jan 2020, 13:55
Jan Terwolde schreef:
09 jan 2020, 13:13
Wanneer de Subaru rwd zou zijn had ik ook geen BMW gehad.
Ik had toendertijd DCCD en een sper in laten bouwen in m'n GTT, is een wereld van verschil en lijkt qua rijden ook veel meer op een RWD. :df:

Ik ga ook voor een turbo, vaak veel meer koppel en daardoor ook veel meer die 'schop' in je rug.....vind het ook wel prettig om vanaf zo'n 2500 à 3000 toeren al knap vermogen te hebben, i.p.v. pas boven de 5000 toeren zoals bij m'n Clio RS Cup het geval was. :D
Misschien ook nog wel eens een idee.

Bij gewoon lekker doorrijden is een turbo veel fijner imho (al doet de 330 dat ook erg goed met supercharger). Al heb ik misschien wel een trauma van mijn e36 terwijl voor hetzelfde geld de vanos gewoon verrot wat oid. :roll:

Wout309t
Berichten: 663
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Wout309t » 09 jan 2020, 15:09

Turbo, omdat daar nog wat mee te 'tweaken' valt voor niet al teveel geld.
Tot en met 4 cilinders sowieso turbo, alles daarboven valt nog over te discussieren.

Het hangt ook heel erg van het soort/karakter van de auto af eigenlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten