Atmosferisch of turbo
- MParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Atmosferisch of turbo
Atmosferisch mèt ITB’s.
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: Atmosferisch of turbo
Dikke turbo diesel voor de dagelijkse sleur en lange afstanden, en de hoogtoerige atmosferisch voor de plezier ritten is voor mij de ideale combi.
- Godspeed
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Atmosferisch of turbo
Klopt
Ja, dit is inderdaad wel waar. Als daily bevalt mij een rappe diesel meer dan prima, maar wil je echt boenderen dan zal een 5 of 6cil (of meer) atmo absoluut meer plezier brengen.WillemBoer schreef: ↑19 mei 2019, 12:36 Dikke turbo diesel voor de dagelijkse sleur en lange afstanden, en de hoogtoerige atmosferisch voor de plezier ritten is voor mij de ideale combi.
Aan de andere kant, maar misschien niet helemaal het juiste voorbeeld, een 911 Turbo S of GT2 kan nog maar weinig tegenop imo.
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Atmosferisch of turbo
Mijn speelgoedauto heeft eigenlijk een dikke atmosferische motor waar als kers op de taart nog eens 2 turbo’s aan hangen.
- MParallel
- Berichten: 8000
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Atmosferisch of turbo
Turbo = Chester Cheatos.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Atmosferisch of turbo
Zes cilinder of meer absoluut atmosferisch.
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Atmosferisch of turbo
Beide vind ik gaaf. Atmo vanwege geluid en gasrespobs. Turbo vanwege koppel. Kan niet kiezen.
-
OnlineTristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Atmosferisch of turbo
Atmo: toevallig dit weekend nog met het Tipo F140 C blok gereden en het vermogensopbouw is zo gaaf en verslavend. Elke 1000 rpm van 1000 t/m 8400 rpm voel je het vermogen opbouwen en klinkt het blok steeds explosiever waarvan de laatste 3000 rpm zo snel gaat, dat je brein het bijna niet kan bijhouden. Dit soort blokken zijn bijna geschiedenis en moeten gekoesterd worden voordat we in de wereld komen van EV en hybrids.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Atmosferisch of turbo
Tristan schreef: ↑20 mei 2019, 13:39 Atmo: toevallig dit weekend nog met het Tipo F140 C blok gereden en het vermogensopbouw is zo gaaf en verslavend. Elke 1000 rpm van 1000 t/m 8400 rpm voel je het vermogen opbouwen en klinkt het blok steeds explosiever waarvan de laatste 3000 rpm zo snel gaat, dat je brein het bijna niet kan bijhouden. Dit soort blokken zijn bijna geschiedenis en moeten gekoesterd worden voordat we in de wereld komen van EV en hybrids.
599, FF, 812? Welke schoonheid?
-
OnlineTristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Atmosferisch of turbo
F140 B = Enzo
F140 C = 599
F140 CE = 599 GTO
F140 C = 599
F140 CE = 599 GTO
-
- Berichten: 51386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Atmosferisch of turbo
Ja als er AMG 6.3 op staat, GT3 4.0 of het iets als 'n Viper/Corvette is. Of iets hoogtoerig V8 /V12 achtigs uit Italie kies ik ook meteen atmo:)
Maar voor de rest? Nee hoor:)
En ik denk dat als er dan 'n F40 Competizione staat, ik bovenstaande ook meteen vergeet. Buiten 'n auto met de BMW S70/2 erin:)
Maar voor de rest? Nee hoor:)
En ik denk dat als er dan 'n F40 Competizione staat, ik bovenstaande ook meteen vergeet. Buiten 'n auto met de BMW S70/2 erin:)
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
- MarkS
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Atmosferisch of turbo
Na jaren alleen atmosferisch (op de DF wagen) toen de overstap naar 993 (bi)turbo en nu de GTS met de voordelen van de turbo icm weinig lag/gat (zeker itt 993 turbo) en toch lekker doorhalen tot 7500rpm ...
-
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29
Re: Atmosferisch of turbo
Mijne ook (twinscroll dan, N55), maar toch nog altijd een beetje turbogat / grijs gebied. En bij vlot doorrijden en niet vol instampen (wat -als je geluk hebt- toch vooral de praktijk is in het NL verkeer) zit je voor mijn gevoel verhoudingsgewijs toch wel vrij veel in dat grijze (toeren)gebied...
Juist op zulke momenten mis ik alle kleine atmosferische 4cilindertjes die ik gehad heb en die je verhoudingsgewijs wel heel vaak vol kon instampen: de klassieke Coopertjes, 106 GTI en vooral de Elises... Denk stiekem wel eens dat een turboloze 6cil oer125i (ipv oer135i) me misschien nog wel iets beter had gelegen. Wel altijd met handbak, dat sowieso
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Atmosferisch of turbo
Ik verveelde me dus blaas ik deze maar even wat nieuw leven in. Heb vanochtend de twins van de 2JZ losgeknutseld. Komende week hang ik een Garret GTX3582R aan de bijpassende RVS kapstok. Moet dan bij 3.500 krukasrondjes per minuut volle boost geven. Nu doet ie dat pas bij 3.800 maar omdat de E30 geen zak weegt gaat ie met de 2JZ voordat ie druk opbouwt ook al best rap van z'n plek.Rocketmonkey schreef: ↑23 mei 2019, 14:54Mijne ook (twinscroll dan, N55), maar toch nog altijd een beetje turbogat / grijs gebied. En bij vlot doorrijden en niet vol instampen (wat -als je geluk hebt- toch vooral de praktijk is in het NL verkeer) zit je voor mijn gevoel verhoudingsgewijs toch wel vrij veel in dat grijze (toeren)gebied...
Juist op zulke momenten mis ik alle kleine atmosferische 4cilindertjes die ik gehad heb en die je verhoudingsgewijs wel heel vaak vol kon instampen: de klassieke Coopertjes, 106 GTI en vooral de Elises... Denk stiekem wel eens dat een turboloze 6cil oer125i (ipv oer135i) me misschien nog wel iets beter had gelegen. Wel altijd met handbak, dat sowieso
Ik ben benieuwd hoe ie gaat rijden straks. Vroegah heel veel dikke atmosferische achtcilinders gereden met veel plezier maar die schop die je onder je hol krijgt met een 2JZ in een lichte auto is toch ook wel heel erg vet.
Het beste is om zowel een geblazen als een atmosferische speelgoedauto te hebben.
- 350 Z
- Berichten: 1981
- Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53
Re: Atmosferisch of turbo
Pagani Zonda F
Lamborghini Aventador
Lamborghini Huracan
Lamborghini Aventador
Lamborghini Huracan
- De fiscalist
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: Atmosferisch of turbo
De optie kompressor mist.....
Turbo koppel is wel fijn, maar meestal jammer dat het afvalt hoog in de toeren.
De vermogensopbouw van een atmosferische motor is mooi, maar meer koppel is natuurlijk fijn.
De koppel en vermogensopbouw van mijn kompressor V8 is wel erg verslavend
Beetje jammer dat er zokn zware auto aan vast zit (E61)
Turbo koppel is wel fijn, maar meestal jammer dat het afvalt hoog in de toeren.
De vermogensopbouw van een atmosferische motor is mooi, maar meer koppel is natuurlijk fijn.
De koppel en vermogensopbouw van mijn kompressor V8 is wel erg verslavend
Beetje jammer dat er zokn zware auto aan vast zit (E61)
- jos_br
- Berichten: 2249
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Atmosferisch of turbo
Gewoon een turbodiesel voor zowel daily, fun en circuit.......powerband tussen de 2000 en 52000rpm rijd leuk.
Jos.
Jos.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26720
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Atmosferisch of turbo
Turbo diesel voor daily bevalt goed.
Daarnaast lekkere atmo 6lijn voor de hobby
Daarnaast lekkere atmo 6lijn voor de hobby
- smiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Atmosferisch of turbo
De fiscalist schreef: ↑29 dec 2019, 10:04 De optie kompressor mist.....
Turbo koppel is wel fijn, maar meestal jammer dat het afvalt hoog in de toeren.
De vermogensopbouw van een atmosferische motor is mooi, maar meer koppel is natuurlijk fijn.
De koppel en vermogensopbouw van mijn kompressor V8 is wel erg verslavend
Beetje jammer dat er zokn zware auto aan vast zit (E61)
Als dan ook nog eens een compressor die origineel op een 3 liter v6 zit op een 2 liter prutst, en de auto is 850 kilo krijg je een leuk resultaat
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Atmosferisch of turbo
Voor woon/werk zal het mij worst wezen, turbo of atmo. Gisteren nog even 150km met de oude Alfa gereden (zout was weggespoeld) en het atmo-Nord-blok geeft mij het meeste plezier. Moeten nu alleen wel een keer grotere stationair sproeiers in. Maar het inrijden zit er bijna op.
Gr Ron
Gr Ron
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Atmosferisch of turbo
Atmo.
Voor dagelijks woon-werk is turbo met koppel onderin aantrekkelijk. Ik merk enkel dat je daardoor toch onrustiger en onbewust harder en bruter gaat rijden. Ik merk dat ook om me heen. Huisvrouwen met turbo diesels of elektrische / hybride auto's die wegsprinten bij het verkeerslicht tot 3000rpm.
Dus voor dagelijks gebruik toch een atmo. En met een dikke 6 of meer cylinder atmo rustig rijden is ook altijd een feestje...
Sportief dan? Turbo is bruut maar verveelt snel. Een atmo tot 8000 rpm uitmergelen is uitdagender. Dus ook daar atmo graag. Dan maar wat trager weg bij verkeerslicht en jezelf voor je kop schoppen als je verkeerd schakelt / niet voorbereid bent en in een te hoge versnelling zit.
Mark.
Voor dagelijks woon-werk is turbo met koppel onderin aantrekkelijk. Ik merk enkel dat je daardoor toch onrustiger en onbewust harder en bruter gaat rijden. Ik merk dat ook om me heen. Huisvrouwen met turbo diesels of elektrische / hybride auto's die wegsprinten bij het verkeerslicht tot 3000rpm.
Dus voor dagelijks gebruik toch een atmo. En met een dikke 6 of meer cylinder atmo rustig rijden is ook altijd een feestje...
Sportief dan? Turbo is bruut maar verveelt snel. Een atmo tot 8000 rpm uitmergelen is uitdagender. Dus ook daar atmo graag. Dan maar wat trager weg bij verkeerslicht en jezelf voor je kop schoppen als je verkeerd schakelt / niet voorbereid bent en in een te hoge versnelling zit.
Mark.
-
- Berichten: 4647
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Atmosferisch of turbo
Oftewel een 5.0 V10 die tot 8+k rpm doorgetrokken kan worden. BMW S85 blijft toch wel een dingetje voor mijn bucketlist
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Atmosferisch of turbo
De 5.0 V10 klinkt er rijdt fenomenaal. De bruutste auto die ik ooit heb gehad die M5 E60. Was er alleen na een half jaar 100% zeker van dat het feit dat ik nog een rijbewijs had, enkel afhankelijk was geweest van puur geluk. Met max 150km in de M5 in Nederland vond ik op een geven moment gewoon waardeloos.
Gr Ron
Gr Ron
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26720
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Atmosferisch of turbo
Kan me voorstellen, ik heb in eigen bezit niet sneller dan M135i gehad maar ook die zit in <5s naar 100 en in NL kan je eigenlijk niet fatsoenlijk genieten van die power.RS-Ron schreef: ↑29 dec 2019, 12:34 De 5.0 V10 klinkt er rijdt fenomenaal. De bruutste auto die ik ooit heb gehad die M5 E60. Was er alleen na een half jaar 100% zeker van dat het feit dat ik nog een rijbewijs had, enkel afhankelijk was geweest van puur geluk. Met max 150km in de M5 in Nederland vond ik op een geven moment gewoon waardeloos.
Gr Ron
Z3 coupé met 200pk / 1250kg heb ik op B wegen een stuk meer plezier van zonder dat het heel snel ongehoord hard gaat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Andreass, ED35, Gert-jan, HarryC, MartijnGizmo, PetervdH, Sabberjoch en 195 gasten