Atmosferisch of turbo

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.

Atmosferisch of elektrisch? Wat geniet jouw voorkeur?

Een atmosferische motor
44
56%
Een turbomotor
19
24%
Het maakt mij niet uit
12
15%
Ik wacht op elektrisch
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 79

Online
MParallel
Berichten: 5032
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door MParallel » 19 mei 2019, 12:29

Atmosferisch mèt ITB’s.

WillemBoer
Berichten: 604
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door WillemBoer » 19 mei 2019, 12:36

Dikke turbo diesel voor de dagelijkse sleur en lange afstanden, en de hoogtoerige atmosferisch voor de plezier ritten is voor mij de ideale combi.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1324
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Adrie

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Godspeed » 19 mei 2019, 14:47

RJL86 schreef:
18 mei 2019, 18:23
Atmosferisch. Betere gasrespons, lekker hoogtoerig, beter geluid. Alleen maar voordelen.

En turbo's kunnen kapot.
Klopt :tooth:
WillemBoer schreef:
19 mei 2019, 12:36
Dikke turbo diesel voor de dagelijkse sleur en lange afstanden, en de hoogtoerige atmosferisch voor de plezier ritten is voor mij de ideale combi.
Ja, dit is inderdaad wel waar. Als daily bevalt mij een rappe diesel meer dan prima, maar wil je echt boenderen dan zal een 5 of 6cil (of meer) atmo absoluut meer plezier brengen.

Aan de andere kant, maar misschien niet helemaal het juiste voorbeeld, een 911 Turbo S of GT2 kan nog maar weinig tegenop imo.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30 323i / E61 545i
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door JWtje » 19 mei 2019, 18:55

Mijn speelgoedauto heeft eigenlijk een dikke atmosferische motor waar als kers op de taart nog eens 2 turbo’s aan hangen.

Online
MParallel
Berichten: 5032
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door MParallel » 19 mei 2019, 19:24

Turbo = Chester Cheatos.

Mike R32
Berichten: 6260
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Mike R32 » 19 mei 2019, 19:36

Zes cilinder of meer absoluut atmosferisch.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 2897
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: Seat Leon Cupra R
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door sitechris » 20 mei 2019, 13:16

Beide vind ik gaaf. Atmo vanwege geluid en gasrespobs. Turbo vanwege koppel. Kan niet kiezen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 12621
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Tristan » 20 mei 2019, 13:39

Atmo: toevallig dit weekend nog met het Tipo F140 C blok gereden en het vermogensopbouw is zo gaaf en verslavend. Elke 1000 rpm van 1000 t/m 8400 rpm voel je het vermogen opbouwen en klinkt het blok steeds explosiever waarvan de laatste 3000 rpm zo snel gaat, dat je brein het bijna niet kan bijhouden. Dit soort blokken zijn bijna geschiedenis en moeten gekoesterd worden voordat we in de wereld komen van EV en hybrids.

indobesar
Berichten: 9861
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i, 330i Cabrio
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door indobesar » 20 mei 2019, 15:23

Tristan schreef:
20 mei 2019, 13:39
Atmo: toevallig dit weekend nog met het Tipo F140 C blok gereden en het vermogensopbouw is zo gaaf en verslavend. Elke 1000 rpm van 1000 t/m 8400 rpm voel je het vermogen opbouwen en klinkt het blok steeds explosiever waarvan de laatste 3000 rpm zo snel gaat, dat je brein het bijna niet kan bijhouden. Dit soort blokken zijn bijna geschiedenis en moeten gekoesterd worden voordat we in de wereld komen van EV en hybrids.
:D

599, FF, 812? Welke schoonheid?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 12621
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Tristan » 20 mei 2019, 16:01

F140 B = Enzo
F140 C = 599
F140 CE = 599 GTO

:wink:

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 37925
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Robin » 21 mei 2019, 06:58

Ja als er AMG 6.3 op staat, GT3 4.0 of het iets als 'n Viper/Corvette is. Of iets hoogtoerig V8 /V12 achtigs uit Italie kies ik ook meteen atmo:)


Maar voor de rest? Nee hoor:)

En ik denk dat als er dan 'n F40 Competizione staat, ik bovenstaande ook meteen vergeet. Buiten 'n auto met de BMW S70/2 erin:)

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1539
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: 320d
Locatie: Dronten

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Hitz » 22 mei 2019, 16:05

Turbo

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1929
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door MarkS » 22 mei 2019, 18:03

Na jaren alleen atmosferisch (op de DF wagen) toen de overstap naar 993 (bi)turbo en nu de GTS met de voordelen van de turbo icm weinig lag/gat (zeker itt 993 turbo) en toch lekker doorhalen tot 7500rpm ...

Rocketmonkey
Berichten: 213
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Rocketmonkey » 23 mei 2019, 14:54

JWtje schreef:
19 mei 2019, 18:55
Mijn speelgoedauto heeft eigenlijk een dikke atmosferische motor waar als kers op de taart nog eens 2 turbo’s aan hangen.
Mijne ook (twinscroll dan, N55), maar toch nog altijd een beetje turbogat / grijs gebied. En bij vlot doorrijden en niet vol instampen (wat -als je geluk hebt- toch vooral de praktijk is in het NL verkeer) zit je voor mijn gevoel verhoudingsgewijs toch wel vrij veel in dat grijze (toeren)gebied...

Juist op zulke momenten mis ik alle kleine atmosferische 4cilindertjes die ik gehad heb en die je verhoudingsgewijs wel heel vaak vol kon instampen: de klassieke Coopertjes, 106 GTI en vooral de Elises... Denk stiekem wel eens dat een turboloze 6cil oer125i (ipv oer135i) me misschien nog wel iets beter had gelegen. Wel altijd met handbak, dat sowieso :)

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30 323i / E61 545i
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door JWtje » 29 dec 2019, 00:37

Rocketmonkey schreef:
23 mei 2019, 14:54
JWtje schreef:
19 mei 2019, 18:55
Mijn speelgoedauto heeft eigenlijk een dikke atmosferische motor waar als kers op de taart nog eens 2 turbo’s aan hangen.
Mijne ook (twinscroll dan, N55), maar toch nog altijd een beetje turbogat / grijs gebied. En bij vlot doorrijden en niet vol instampen (wat -als je geluk hebt- toch vooral de praktijk is in het NL verkeer) zit je voor mijn gevoel verhoudingsgewijs toch wel vrij veel in dat grijze (toeren)gebied...

Juist op zulke momenten mis ik alle kleine atmosferische 4cilindertjes die ik gehad heb en die je verhoudingsgewijs wel heel vaak vol kon instampen: de klassieke Coopertjes, 106 GTI en vooral de Elises... Denk stiekem wel eens dat een turboloze 6cil oer125i (ipv oer135i) me misschien nog wel iets beter had gelegen. Wel altijd met handbak, dat sowieso :)
Ik verveelde me dus blaas ik deze maar even wat nieuw leven in. Heb vanochtend de twins van de 2JZ losgeknutseld. Komende week hang ik een Garret GTX3582R aan de bijpassende RVS kapstok. Moet dan bij 3.500 krukasrondjes per minuut volle boost geven. Nu doet ie dat pas bij 3.800 maar omdat de E30 geen zak weegt gaat ie met de 2JZ voordat ie druk opbouwt ook al best rap van z'n plek.

Ik ben benieuwd hoe ie gaat rijden straks. Vroegah heel veel dikke atmosferische achtcilinders gereden met veel plezier maar die schop die je onder je hol krijgt met een 2JZ in een lichte auto is toch ook wel heel erg vet.

Het beste is om zowel een geblazen als een atmosferische speelgoedauto te hebben.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1336
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door 350 Z » 29 dec 2019, 09:25

Pagani Zonda F
Lamborghini Aventador
Lamborghini Huracan

De fiscalist
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: alpina B5

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door De fiscalist » 29 dec 2019, 10:04

De optie kompressor mist.....

Turbo koppel is wel fijn, maar meestal jammer dat het afvalt hoog in de toeren.
De vermogensopbouw van een atmosferische motor is mooi, maar meer koppel is natuurlijk fijn.

De koppel en vermogensopbouw van mijn kompressor V8 is wel erg verslavend ;)
Beetje jammer dat er zokn zware auto aan vast zit (E61)

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 1153
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door jos_br » 29 dec 2019, 10:10

Gewoon een turbodiesel voor zowel daily, fun en circuit.......powerband tussen de 2000 en 52000rpm rijd leuk.

Jos.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 15760
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW 435iA Gran Coupé
Locatie: Baarn

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Martijn_bmw » 29 dec 2019, 10:37

Turbo diesel voor daily bevalt goed.

Daarnaast lekkere atmo 6lijn voor de hobby :df:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 6755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door smiley » 29 dec 2019, 11:26

De fiscalist schreef:
29 dec 2019, 10:04
De optie kompressor mist.....

Turbo koppel is wel fijn, maar meestal jammer dat het afvalt hoog in de toeren.
De vermogensopbouw van een atmosferische motor is mooi, maar meer koppel is natuurlijk fijn.

De koppel en vermogensopbouw van mijn kompressor V8 is wel erg verslavend ;)
Beetje jammer dat er zokn zware auto aan vast zit (E61)
:thumbup:

Als dan ook nog eens een compressor die origineel op een 3 liter v6 zit op een 2 liter prutst, en de auto is 850 kilo krijg je een leuk resultaat :df:

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door RS-Ron » 29 dec 2019, 11:33

Voor woon/werk zal het mij worst wezen, turbo of atmo. Gisteren nog even 150km met de oude Alfa gereden (zout was weggespoeld) en het atmo-Nord-blok geeft mij het meeste plezier. Moeten nu alleen wel een keer grotere stationair sproeiers in. Maar het inrijden zit er bijna op.

Gr Ron

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door markk » 29 dec 2019, 12:12

Atmo.

Voor dagelijks woon-werk is turbo met koppel onderin aantrekkelijk. Ik merk enkel dat je daardoor toch onrustiger en onbewust harder en bruter gaat rijden. Ik merk dat ook om me heen. Huisvrouwen met turbo diesels of elektrische / hybride auto's die wegsprinten bij het verkeerslicht tot 3000rpm.

Dus voor dagelijks gebruik toch een atmo. En met een dikke 6 of meer cylinder atmo rustig rijden is ook altijd een feestje...

Sportief dan? Turbo is bruut maar verveelt snel. Een atmo tot 8000 rpm uitmergelen is uitdagender. Dus ook daar atmo graag. Dan maar wat trager weg bij verkeerslicht en jezelf voor je kop schoppen als je verkeerd schakelt / niet voorbereid bent en in een te hoge versnelling zit.

Mark.

Online
Kadett
Berichten: 1301
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Kadett » 29 dec 2019, 12:18

Oftewel een 5.0 V10 die tot 8+k rpm doorgetrokken kan worden. BMW S85 blijft toch wel een dingetje voor mijn bucketlist :love:

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door RS-Ron » 29 dec 2019, 12:34

De 5.0 V10 klinkt er rijdt fenomenaal. De bruutste auto die ik ooit heb gehad die M5 E60. Was er alleen na een half jaar 100% zeker van dat het feit dat ik nog een rijbewijs had, enkel afhankelijk was geweest van puur geluk. Met max 150km in de M5 in Nederland vond ik op een geven moment gewoon waardeloos.

Gr Ron

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 15760
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW 435iA Gran Coupé
Locatie: Baarn

Re: Atmosferisch of turbo

Bericht door Martijn_bmw » 29 dec 2019, 14:01

RS-Ron schreef:
29 dec 2019, 12:34
De 5.0 V10 klinkt er rijdt fenomenaal. De bruutste auto die ik ooit heb gehad die M5 E60. Was er alleen na een half jaar 100% zeker van dat het feit dat ik nog een rijbewijs had, enkel afhankelijk was geweest van puur geluk. Met max 150km in de M5 in Nederland vond ik op een geven moment gewoon waardeloos.

Gr Ron
Kan me voorstellen, ik heb in eigen bezit niet sneller dan M135i gehad maar ook die zit in <5s naar 100 en in NL kan je eigenlijk niet fatsoenlijk genieten van die power.

Z3 coupé met 200pk / 1250kg heb ik op B wegen een stuk meer plezier van zonder dat het heel snel ongehoord hard gaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barend, ErikS, Jeroen, Martijn_bmw, MParallel, smiley, tomgtr, zegmaarboris en 29 gasten