aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door Jeffrey026 » 05 mar 2019, 21:46

genoeg ondernemers hier vast wel iemand die de laptop online wilt aankopen en de btw aan jou wilt terrugeven., enigste nadeel is dat je hem cash moet betalen aan diegene maaaar dan wel bij een bekende site/winkel kopen.

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door Bombadil » 05 mar 2019, 22:31

Danielj schreef: 04 mar 2019, 15:34 Ik heb namelijk een keer een Dell laptop gekocht zonder doos en aankoopbewijs (wel online garantie onder serienummer) via Tweakers bij een verkoper die meer dan 200 positieve reviews had en ben een jaar later benaderd door een security manager van Unilever. Blijkbaar wordt er op grote schaal zakelijke laptops meegenomen van het werk en online te koop gezet.
Dit. Dus vooral garantie tot de voordeur.
Of ondernemers die hem op de zaak afschrijven en dan prive cash opstrijken.

Anderzijds, laatst weer een nieuwe opleiding begonnen. Krijg je er een laptop bij (mag in deze prijsklasse). Leuk maar wat heb ik eraan, ben zowel privé als via het werk al voorzien van zo'n ding. Drie is teveel - > verkopen..

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door JeroenT » 05 mar 2019, 22:34

Lenovo refurb komt met doos.
Ik heb ooit een aantal ex-beurs-demo Carbon X1's gekocht via een officiële reseller met leuke korting.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door allen » 06 mar 2019, 02:34

Jeffrey026 schreef: 05 mar 2019, 21:46 genoeg ondernemers hier vast wel iemand die de laptop online wilt aankopen en de btw aan jou wilt terrugeven., enigste nadeel is dat je hem cash moet betalen aan diegene maaaar dan wel bij een bekende site/winkel kopen.
LOL, simpele...
Wat is de btw op een laptop van een paar honderd euro? De laptop rechtstreeks naar hem sturen dan of is dat niet verstandig? Toch maar naar de zaak laten sturen zodat de df’er in kwestie even op en neer gaat rijden. Scheelt immers btw voor hem. Gelukkig is de tijd en brandstof gratis.
En welk voordeel geeft het verder aan de ondernemer?
Knap kansloos kruimelcrimineeltje spelen heet dat. Zelfs een volkstokkie zou dat groter aanpakken... :bag:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door dvh » 06 mar 2019, 08:07

:tooth:

100,- man!

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door Jeffrey026 » 06 mar 2019, 09:28

Dankje, .
210e op 1000 e. Oftewel dan zit ts toch aardig kort bij zijn te mooi om waar te zijn prijs.

En waarom zou je verzendadres naar ts doen ? Beter gewoonn factuur en bezorg adres één houden dat is toch makkelijker voor eventuele vragen... je woont in limburg maar laat hem bij woning bezorgen in noorden van groningen...

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door WJ » 06 mar 2019, 09:32

Voor jullie ipads niet interessant...maar op een beetje fatsoenlijke laptop scheelt het toch 400€ of meer. Is best interessant imo.
Kan me ook wel voorstellen dat zoiets wegschrijven op een 1manszaak best interessant kan zijn.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door allen » 06 mar 2019, 10:19

Een fatsoenlijke iPad is ook zo 1500 euro vandaag de dag.
Maar laten we het en hebben over die 400 euro btw die je tussen haakjes iemand helpt besparen. Wat helpt het jou als ondernemer besparen onder aan de streep, behalve rompslomp met geld dat je contant terug moet krijgen van ts?
En uiteraard is de kans dat je belastingcontrole krijgt van een net afgestudeerde chagrijnige vrouwelijke belastingcontroleur met rood haar uiterst klein, maar je zult zien dat uitgerekend dan... ja, dan heb je weer wat uit leggen.
En dat alles voor het wegdrukken van een paar kruimels.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door WJ » 06 mar 2019, 10:28

allen schreef: 06 mar 2019, 10:19 Een fatsoenlijke iPad is ook zo 1500 euro vandaag de dag.
Maar laten we het en hebben over die 400 euro btw die je tussen haakjes iemand helpt besparen. Wat helpt het jou als ondernemer besparen onder aan de streep, behalve rompslomp met geld dat je contant terug moet krijgen van ts?
En uiteraard is de kans dat je belastingcontrole krijgt van een net afgestudeerde chagrijnige vrouwelijke belastingcontroleur met rood haar uiterst klein, maar je zult zien dat uitgerekend dan... ja, dan heb je weer wat uit leggen.
En dat alles voor het wegdrukken van een paar kruimels.
Ik snap eerlijk gezegd niet waar je je druk over maakt, als iemand dat het waard vind wat maakt het dan uit?
Misschien als je het elke maand doet dat je wat uit te leggen heb, maar anders voor die enkele keer dat je een bekende of weet ik wat helpt..
leuk dat het voor jou kruimels zijn. Er zijn nog legio (zelfstandige) bij wie het wel aantikt.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door allen » 06 mar 2019, 13:50

Me druk maken nog wel. Ik schrijf gewoon wat ik er van vind. Daar is het forum voor, niet?
Het zal mij verder uiteraard een zorg wezen als een ‘zelfstandige’ serieus denkt dat het voor hem voordelen bied om te frauderen voor een ander. Kratje bier wellicht. :lol:

Gebruikersavatar
Danielj
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 jul 2011, 02:22

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door Danielj » 06 mar 2019, 14:23

Barend schreef: 04 mar 2019, 15:39
Danielj schreef: 04 mar 2019, 15:34 Kijk altijd, als het nog zo'n jonge laptop is, of er een aankoopbewijs + originele doos bij zit.

Ik heb namelijk een keer een Dell laptop gekocht zonder doos en aankoopbewijs (wel online garantie onder serienummer) via Tweakers bij een verkoper die meer dan 200 positieve reviews had en ben een jaar later benaderd door een security manager van Unilever. Blijkbaar wordt er op grote schaal zakelijke laptops meegenomen van het werk en online te koop gezet.

Gezien dit ook een zakelijke laptop betreft met een scherpe prijs, zou ik toch dat eerst uit willen zonderen.
Hoe komt die security manager aan jouw gegevens dan..?
Er was een volledig onderzoek opgestart. Ik had de laptop zelf alweer doorverkocht. Ze waren bij de koper terecht gekomen en die heeft vervolgens mijn naam doorgegeven.

De security manager heeft vervolgens mijn naam Gegoogled en mij via mijn werk gevonden. Toen gewoon naar mijn bedrijf gebeld.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door Elise » 06 mar 2019, 15:26

allen schreef: 06 mar 2019, 13:50 Me druk maken nog wel. Ik schrijf gewoon wat ik er van vind. Daar is het forum voor, niet?
Het zal mij verder uiteraard een zorg wezen als een ‘zelfstandige’ serieus denkt dat het voor hem voordelen bied om te frauderen voor een ander. Kratje bier wellicht. :lol:
Helemaal eens allen, dat kratje bier kan voor een flinke kater zorgen.

Het zou mijn niet verbazen dat een belastinginspecteur met gezonde belangstelling kijkt naar alle goederen in de boekhouding die iedere particulier prima kan gebruiken (laptop's, camera's, tv's etc. etc.).

Zelfs voor eigen prive gebruik wil je zakelijk geen gezeur hebben.
Iedere boekhouding bevat wel discutabele delen, b.v. iets sneller afschrijven dan de belastingdienst toestaat. Het is al voldoende al je daarover de discussie aan moet gaan. Als er dan regelrechte fraude aan het licht komt ben je flink de sjaak.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door Jeffrey026 » 07 mar 2019, 17:28

Belastingdienst is zwaar onderbezet. Zie liever dat zij hun zaakjes op orde hebben ipv hardwerkende zelfstandigen te controleren of zij alles netjes doen. Laat ze dan de grote bedrijven nalopen daar is meer te halen/sjoemelen dan eenmanszaakje of klein bedrijf met paar man.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door Bert ///M3 » 07 mar 2019, 19:35

Jeffrey026 schreef: 07 mar 2019, 17:28 Belastingdienst is zwaar onderbezet. Zie liever dat zij hun zaakjes op orde hebben ipv hardwerkende zelfstandigen te controleren of zij alles netjes doen. Laat ze dan de grote bedrijven nalopen daar is meer te halen/sjoemelen dan eenmanszaakje of klein bedrijf met paar man.
Doen ze ook maar bij grotere bedrijven komt er vaak externe expertise bij kijken. Een aantal grote accountancy kantoren hebben een afdeling 'forensic' waar ze oa onderzoek doen in opdracht van de belastingdienst.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door Gijzert » 09 mar 2019, 06:30

Kijk ook even naar de mogelijkheden om met creditcard of PayPal te betalen. Ben je automatisch verzekerd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door allen » 09 mar 2019, 09:17

Jeffrey026 schreef: 07 mar 2019, 17:28 Belastingdienst is zwaar onderbezet. Zie liever dat zij hun zaakjes op orde hebben ipv hardwerkende zelfstandigen te controleren of zij alles netjes doen. Laat ze dan de grote bedrijven nalopen daar is meer te halen/sjoemelen dan eenmanszaakje of klein bedrijf met paar man.
Oh jee. Krijgen we weer hetzelfde gejammer als dat van mensen die zeuren dat de politie beter echte criminelen kunnen gaan vangen ipv een bekeuring uitschrijven voor 40 km/u te hard, of iemand die alleen een trainingspak van 4 tientjes heeft gejat. :lollerdelol:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: aankoop laptop op marktplaats, te vertrouwen?

Bericht door ///Joost » 09 mar 2019, 23:48

En, is de laptop al opgehaald? :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bram, erwin20vt, frank de jonge, GRzep, Gus, Hans44, Joost H., markk, Martijn_bmw, MParallel, Peter-Paul, SlowCo, tomgtr en 166 gasten