Opwarming van de aarde

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Luco » 13 jan 2019, 16:37

Peric schreef: 13 jan 2019, 16:36 En met droge ogen beweren dat er jaarlijks 800.000 mensen sterven als gevolg van stikstofdioxide..
Er sterven er meer van de honger, daar doen we toch ook niks aan :zwijntje:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Peric » 13 jan 2019, 16:38

Dat is een echt probleem...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: opwarming van de aarde

Bericht door JP » 13 jan 2019, 16:43

Elise schreef: 13 jan 2019, 16:34 (...)
Dat was een nuttig half uurtje.
Conclusie: Spagetti koken is ongezonder dan diesel rijden :tooth:
Luco schreef: 13 jan 2019, 16:37
Er sterven er meer van de honger, daar doen we toch ook niks aan :zwijntje:
Ja dat krijg je als je geen spaghetti meer mag eten.....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Arthur » 13 jan 2019, 17:19

Luco schreef: 13 jan 2019, 16:37
Peric schreef: 13 jan 2019, 16:36 En met droge ogen beweren dat er jaarlijks 800.000 mensen sterven als gevolg van stikstofdioxide..
Er sterven er meer van de honger, daar doen we toch ook niks aan :zwijntje:
Jawel hoor, dat zal mij niet gebeuren :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Niels » 13 jan 2019, 18:31

Niet snel iig!

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Vanos » 13 jan 2019, 18:53

Het lijkt onder autoliefhebbers behoorlijk onpopulair om 'groen' te denken. Het is natuurlijk een bedreiging als de overheid met regelgeving komt die je passie bedreigt of die je daarbij extra geld kost. Prima, maar zelf denk ik dat de wetenschap toch niet liegt. Onder wetenschappers is er absoluut geen discussie meer of je wel of niet 'gelooft' in climate change.
Several studies of the consensus have been undertaken.[1] Among the most-cited is a 2013 study of nearly 12,000 abstracts of peer-reviewed papers on climate science published since 1990, of which just over 4,000 papers expressed an opinion on the cause of recent global warming. Of these, 97% agree, explicitly or implicitly, that global warming is happening and is human-caused.[2][3] It is "extremely likely"[4] that this warming arises from "... human activities, especially emissions of greenhouse gases ..."[4] in the atmosphere.[5] Natural change alone would have had a slight cooling effect rather than a warming effect.
bron

Het is geen hogere wiskunde dat de mensheid de natuur enorm hard aan het verkloten is. En dat dat gevolgen gaat hebben is met name in Nederland ook direct merkbaar.
Volgens de onderzoekers kan de Nederlandse zeespiegel in 2100 met één tot twee meter zijn gestegen als de aarde maximaal 2 graden opwarmt. Is de opwarming twee keer zo groot, dan kan de Noordzee-spiegel tot drie meter stijgen in 2100 en een eeuw later tot acht meter. "We hebben mogelijk twintig keer zo veel zand nodig als de twaalf miljoen kuub die we nu gebruiken om de kust te versterken", zegt Marjolijn Haasnoot van Deltares.

Voor de toekomst van Nederland is het cruciaal dat het klimaatakkoord van Parijs gehaald wordt, zegt Kuijken. Als dat niet lukt, is de situatie volgens hem alarmerend. "Dit rapport laat zien hoe ongelofelijk belangrijk het is dat de Parijse afspraken, om de opwarming te beperken tot onder de 2 graden, gehaald worden."
bron

Bovenstaand lijkt me een simpele berekening die makkelijk te onderbouwen is. Hoeveel ijs is er nu, hoeveel daarvan smelt bij een bepaalde opwarming, en met hoeveel water zitten we dan. Zo maar één van de gevolgen van climate change, en er zijn er op globaal niveau natuurlijk een shitload meer die je liever zou voorkomen.

Het ding is, het zijn lange-termijntrends en daarom is het makkelijk om ze af te doen als onzin, of om er volledig aan voorbij te gaan. Maar de inertie van het systeem is dusdanig traag, dat het kritische punt al veel eerder bereikt wordt dan dat de nare gevolgen daar gaan zijn.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: opwarming van de aarde

Bericht door romo » 13 jan 2019, 19:10

Succes dan maar;

11.000 toestellen tegelijk in de lucht: wirwar aan vliegtuigen groeit nog flink door
RECORD; Dit jaar zullen vliegmaatschappijen een recordaantal van 4,3 miljard passagiers vervoeren, is de verwachting. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Toen stapten ‘slechts’ 2,2 miljard mensen in het vliegtuig. Ook de komende jaren zal het vliegverkeer blijven toenemen. De wereldwijde luchtvaart groeit momenteel met 5 procent per jaar. ,,Dat lijkt niet veel’’, zegt Melkert. ,,Maar het betekent een verdubbeling in 2035 en verviervoudiging in 2050.’’
https://www.ad.nl/binnenland/11-000-toe ... ~a829a23d/

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Luco » 13 jan 2019, 19:11

Volgens mij gaat het er meer om dat die paar autotjes in Nederland het verschil niet maken maar wel het hardste worden gepakt terwijl de zware industrie en bv elektriciteitscentrales veel en veel meer vervuilen, dus de maatregelen zijn onevenredig zwaar voor de gewone burger en men verschuift het probleem alleen maar.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: opwarming van de aarde

Bericht door romo » 13 jan 2019, 19:16

^Kijk die Duitse docu (pagina terug) even, nou dan ben je er toch snel klaar mee met dat geneuzel.

PeterB
Berichten: 3255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: opwarming van de aarde

Bericht door PeterB » 13 jan 2019, 19:34

Nee joh, niet doen.

Gewoon geloven dat " de heren en dames" het beste met ons voor hebben en daar niet aan twijfelen..

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Peric » 13 jan 2019, 19:52

^^ Dat dus..
De mensen zijn al zo geïndoctrineerd dat ze alles maar geloven.
"Nee joh, dat zou onze regering toch nooit doen'.. :?

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: opwarming van de aarde

Bericht door alt » 13 jan 2019, 19:55

Wat ik mij afvraag, ongeacht of het in de toekomst warmer of kouder wordt, is hoe heeft men in het verleden de temperatuur heeft gemeten?
Volgens mij werd pas in 1724 een temperatuurschaal ontwikkeld, Fahrenheit.
Zo vraag ik mij af hoe men aan de temperatuurstaten van voor die tijd kwam.
Er zal wel beschreven zijn dat het vroor of erg warm was, maar hoe warm, hoe koud?
Daar kan dan niets wetenschappelijk mee bewijzen .

PeterB
Berichten: 3255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: opwarming van de aarde

Bericht door PeterB » 13 jan 2019, 19:56

https://www.dvhn.nl/groningen/Promovend ... 51882.html#
"Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'

Goh...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Luco » 13 jan 2019, 19:57

ik ga zolang mogelijk zoveel mogelijk uitlaatgassen produceren, na mij de zondvloed.
Alleen maar minimaal 6 cilinders.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3416
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Booooh » 13 jan 2019, 20:02

PeterB schreef: 09 jan 2019, 10:05 Over manipuleren van gegevens gesproken..
https://www.daserste.de/information/rep ... o-102.html

Half uurtje vrijmaken en kijken ;)

( in NL staan de meetpunten ook "ideaal"..)
Bizar :duh:

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Vanos » 13 jan 2019, 20:03

Peric schreef: 13 jan 2019, 16:36 En met droge ogen beweren dat er jaarlijks 800.000 mensen sterven als gevolg van stikstofdioxide..
Als mijn Duits me niet bedriegt zegt hij dat niet. Hij zegt dat er 800.000 mensen per jaar ziek worden van stikstofdioxide. Ziek worden is een grijzer gebied dan dood gaan.

Volgens mij kan iedereen met boerenverstand wel bedenken dat hoe meer NO2 je inademt hoe minder gezond het is. Roken is ongezond, Steden in China waar het zwart ziet van de smog lijken me ook ongezond, en spaghetti koken moet je blijkbaar al helemaal niet doen ;). Ook al is minder beter, het punt van de documentaire is wel terecht: de grenswaarde wat wel en niet acceptabel is is volledig arbitrair. Mijn persoonlijke gevoel is ook dat de totale milieulast van het vervroegd afschrijven van al die auto's vele malen zwaarder is dan wat het zou opleveren.

Het Dieselverhaal staat natuurlijk wel compleet los van klimaatverandering. NO2 is geen broeikasgas. Het gaat hier dus alleen om luchtkwaliteit voor volksgezondheid.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: opwarming van de aarde

Bericht door alt » 13 jan 2019, 21:19

https://www.youtube.com/watch?v=BWquDKE1jbI

Bij Plant One Rotterdam is vorige maand een test van start gegaan, waarbij waterstof onder normale atmosferische omstandigheden in een vloeistof wordt opgeslagen. Dit biedt grote mogelijkheden voor het gebruik van waterstof als transportbrandstof.

H2Fuel heet deze uitvinding van technisch manager Gerard Lugtigheid, waarover de website Fluxenergie.nl bericht. Normaal gesproken moet waterstof onder hoge druk worden opgeslagen. De H2Fuel-technologie maakt dit overbodig, waarmee waterstof onder normale atmosferische omstandigheden in water kan worden opgeslagen. In de Verenigde Staten is eerder geëxperimenteerd met het winnen van waterstof uit natriumboorhydride. Daar liep men echter tegen het probleem aan dat het water niet zuiver genoeg was en het te lang duurde om waterstof te winnen.

ACTIVATOR
Lugtigheid zegt nu een oplossing voor deze obstakels te hebben bedacht. In het blad De Ingenieur geeft hij er uitleg over. Hij mengt de natriumboorhydride met ultrapuur water en voegt een oplossing van zoutzuur toe. Dit laatste werkt als een activator. Uit de reactie ontstaat waterstof uit het mengsel. Bijkomend voordeel van deze technologie is dat de vloeistof niet eenmalig, maar meerdere keren kan worden gebruikt om waterstof uit te winnen.

ACTIERADIUS
Volgens de uitvinder kan het mengsel ‘gewoon’ worden getankt, zonder dat daar een drukvat voor nodig is. Wanneer een auto is uitgerust met een brandstofcel, reactor en drie tanks, dan kan op honderd liter H2Fuel ongeveer 1.500 kilometer worden gereden. Dat is beduidend meer dan de actieradius van de huidige generatie waterstofauto’s.

PLANT ONE ROTTERDAM
Voordat het zover is zal de technologie bij Plant One Rotterdam nog aan grondige testen worden onderworpen. Zo wordt er gevarieerd met de inspuitdruk, de druk in de reactie en de dosering van de verschillende stoffen. Ook wordt het recyclen van de natriumboorhydride nader onderzocht. H2Fuel hoopt komende zomer de eerste demonstratieprojecten te kunnen uitvoeren.

Online
Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Zed240 » 13 jan 2019, 21:28

Vanos schreef: 13 jan 2019, 20:03
Peric schreef: 13 jan 2019, 16:36 En met droge ogen beweren dat er jaarlijks 800.000 mensen sterven als gevolg van stikstofdioxide..
Als mijn Duits me niet bedriegt zegt hij dat niet. Hij zegt dat er 800.000 mensen per jaar ziek worden van stikstofdioxide. Ziek worden is een grijzer gebied dan dood gaan.

Volgens mij kan iedereen met boerenverstand wel bedenken dat hoe meer NO2 je inademt hoe minder gezond het is. Roken is ongezond, Steden in China waar het zwart ziet van de smog lijken me ook ongezond, en spaghetti koken moet je blijkbaar al helemaal niet doen ;). Ook al is minder beter, het punt van de documentaire is wel terecht: de grenswaarde wat wel en niet acceptabel is is volledig arbitrair. Mijn persoonlijke gevoel is ook dat de totale milieulast van het vervroegd afschrijven van al die auto's vele malen zwaarder is dan wat het zou opleveren.

Het Dieselverhaal staat natuurlijk wel compleet los van klimaatverandering. NO2 is geen broeikasgas. Het gaat hier dus alleen om luchtkwaliteit voor volksgezondheid.
Dit dus. Ik ben ook echt wel voor schonere auto's, en ik snap dat stikstof en fijnstof sowieso geen goed iets is. Maar inderdaad, het beslissen op basis van aannames is natuurlijk totaal van de pot verrukt. Daarnaast is vanaf eind dit jaar een EURO5 diesel waardeloos in Duitsland en in de grote steden zelfs onbruikbaar. Dan praat je over auto's van 6-10 jaar oud! Er zijn dan twee opties; of ze gaan lekker in het oostblok de boel 'vervuilen', aangezien NO2 zich aan de landsgrenzen houdt (ahum) of de auto's worden al gesloopt.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: opwarming van de aarde

Bericht door HJ2 » 13 jan 2019, 21:35

Gaaf zeg, al die demonstrators! Mooie ontwikkelingen.
Maar geloof maar niet dat je dit snel op de weg ziet.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: opwarming van de aarde

Bericht door smiley » 13 jan 2019, 21:41

Verander het woord god eens voor klimaatverandering in deze klassieker van ome George.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7981
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: opwarming van de aarde

Bericht door MParallel » 14 jan 2019, 13:25

Luco schreef: 13 jan 2019, 19:11 Volgens mij gaat het er meer om dat die paar autotjes in Nederland het verschil niet maken maar wel het hardste worden gepakt terwijl de zware industrie en bv elektriciteitscentrales veel en veel meer vervuilen, dus de maatregelen zijn onevenredig zwaar voor de gewone burger en men verschuift het probleem alleen maar.
Exact.

Zag op het nieuws dat Klaas ook het licht heeft gezien...

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: opwarming van de aarde

Bericht door HJ2 » 14 jan 2019, 13:34


PeterB
Berichten: 3255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: opwarming van de aarde

Bericht door PeterB » 14 jan 2019, 13:43

Wat ik mij eigenlijk afvraag..
Hoeveel stroom verbruikt zo'n EV winterdag bij stilstand in een langdurige file ??

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: opwarming van de aarde

Bericht door JP » 14 jan 2019, 13:48

Op bovenstaande vraag geen idee, maar ik vind dat bestuurders van EV tijdens files deze mogen voorbijrijden. Als je het zo goed voor hebt met het milieu mag je niet gestraft worden en verplicht stil staan tussen al die fijnstofkanonnen....

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7981
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: opwarming van de aarde

Bericht door MParallel » 14 jan 2019, 14:42

Maar EV is helemaal niet schoner. Alleen de plek waar de vervuiling plaatsvindt is anders.

En al die afgedankte batterijen die je straks krijgt.

Plaats reactie