Opwarming van de aarde

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4095
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Philipoo » 28 mei 2021, 15:05

Dat zijn homoseksuele leeuwen denk ik

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31179
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door JP » 28 mei 2021, 15:14

Ja die ark is nu eenmaal niet bij de Gamma in Westerhaar-Vriezenveensewijk gebouwd

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door alt » 28 mei 2021, 16:25

Rustig, Camiel.
De olieboeren hebben er altijd al een zootje van gemaakt, kijk alleen maar naar de gaswinning op de Noordzee.
De chemicaliën die gebruikt worden om de oude gasvelden nog het laatste beetjes gas er uit te halen.
Dat kost meer vissen heeft vissenleven dan de windmolens vogels verslinden.
Het ook nog als Shell hier verdwijnt is dat niet zo'n probleem, belasting betalen ook niet.
Maar groenlinks heeft voor ons de oplossing, BBB, nee, niet Caroline.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 28 mei 2021, 16:33

@Smiley, neen dit gaat me visueel boven m'n pet. Ik zie van ieder dier twee stuks?

Geen leeuwin.?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31179
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door JP » 28 mei 2021, 16:37

De poppetjes ? Man met baard, vrouw met hoofddoek.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door smiley » 28 mei 2021, 16:38

Robin schreef: 28 mei 2021, 16:33 Geen leeuwin.?
:thumbup:

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door markm » 30 mei 2021, 10:28

Robin schreef: 28 mei 2021, 12:05 Inderdaad Luco en aan de hand van prognoses en modellen en blijkbaar glazen bollen weten ze exact de impact van manmade CO2 , ook over >50 jaar.


Terwijl ze met vraagtekens zitten hoe het zo koud hier was de laatste twee maanden. Onverklaarbaar. En logisch, want het klimaat is grotendeels onverklaarbaar en cyclisch. Maar wel de burger zwaar laten betalen, nu en in de toekomst. Voor wat? Niks is zeker.

De kou van de afgelopen maanden is niet een beeldvorming uit een gemiddelde. Jij vergelijkt nu gemiddelden met incidentelen. Dat is appels met peren vergelijken. Mocht het de komende 10 jr nog een keer of 4 voorkomen kun je dat argument wel aandragen. Maar in dit geval was het gewoon vrij uitzonderlijk.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door DF-user-278 » 30 mei 2021, 10:56

Philipoo schreef: 28 mei 2021, 15:05 Dat zijn homoseksuele leeuwen denk ik
Ik ken maar 1 homosexuele leeuw en dat is Paul de Leeuw.

Genderneutraal denk ik. :tooth:
JP schreef: 28 mei 2021, 16:37 De poppetjes ? Man met baard, vrouw met hoofddoek.
De Ark van Achmed.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 30 mei 2021, 12:07

Tja zolang we weten wat er vroeger gebeurde en nog niet vooruit kunnen kijken, plus het feit dat NL idd niet meedoet qua grootte in de zogenaamde climate change zie ik het nog even aan.

Zolang er geen valide verklaring is voor het koude voorjaar hier in Nw EU denk ik er nog steeds hetzelfde over natuurlijk

Al 50/60 jaar hoor je paniekzaaierij en ze zaten er altijd naast

Kwalijke zaak dat voorspellingen als feiten worden gezien en er theatraal gemanipuleerd wordt met allerlei 2012 achtig doemscenario’s

En het ergste is dat wij dat met z’n allen gaan betalen en al aan het betalen zijn.

>600 jaar terug lag er geen ijs op Antarctica
Alsof toen de hele wereld overstroomde....

We weten nu wel beter dacht ik. Maar helaas....

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door markm » 31 mei 2021, 07:22

Robin schreef: 30 mei 2021, 12:07 Tja zolang we weten wat er vroeger gebeurde en nog niet vooruit kunnen kijken, plus het feit dat NL idd niet meedoet qua grootte in de zogenaamde climate change zie ik het nog even aan.

Zolang er geen valide verklaring is voor het koude voorjaar hier in Nw EU denk ik er nog steeds hetzelfde over natuurlijk

Al 50/60 jaar hoor je paniekzaaierij en ze zaten er altijd naast

Kwalijke zaak dat voorspellingen als feiten worden gezien en er theatraal gemanipuleerd wordt met allerlei 2012 achtig doemscenario’s

En het ergste is dat wij dat met z’n allen gaan betalen en al aan het betalen zijn.

>600 jaar terug lag er geen ijs op Antarctica
Alsof toen de hele wereld overstroomde....

We weten nu wel beter dacht ik. Maar helaas....
Ook Nederland doet gewoon mee, je moet eenmaal ergens beginnen, de weg naar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Er hoeft ook helemala geen verklaring te zijn voor het koude voorjaar, er zijn nou eenmaal incidentelen, de modellen waarop de voorspellingen zijn gebaseeerd komen voort uit gemiddelde waardes, die kun je niet vergelijken met incidentelen.
Wanneer we de komende 10 jr nog 4 x zo'n koud voorjaar krijgen mag je ze noemen.

Welke paniekzaaierij van de afgelopen 50 / 60 jr zaten ze dan naast?
poolkappen smelten, komt uit
zeespiegel stijging, komt uit
extremer weer, komt uit
warmere zomers komt uit.
Er zullen er vast een aantal zijn waar ze er naast zaten. maar ben dan wel benieuwd welke volg jou?

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door alt » 31 mei 2021, 09:15

Het regenwater is ook natter als vroeger.
Zou dat kommen door:

poolijsregenwater.
de druk van de zeespiegel.
de hogere Beauforts
of verbeelding?
Laatst gewijzigd door alt op 01 jun 2021, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31179
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door JP » 31 mei 2021, 09:31

Zulke bijwerkingen over vaccins had ik niet eerder gelezen….

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Camiel » 31 mei 2021, 10:12

markm schreef: 31 mei 2021, 07:22
Robin schreef: 30 mei 2021, 12:07 Tja zolang we weten wat er vroeger gebeurde en nog niet vooruit kunnen kijken, plus het feit dat NL idd niet meedoet qua grootte in de zogenaamde climate change zie ik het nog even aan.

Zolang er geen valide verklaring is voor het koude voorjaar hier in Nw EU denk ik er nog steeds hetzelfde over natuurlijk

Al 50/60 jaar hoor je paniekzaaierij en ze zaten er altijd naast

Kwalijke zaak dat voorspellingen als feiten worden gezien en er theatraal gemanipuleerd wordt met allerlei 2012 achtig doemscenario’s

En het ergste is dat wij dat met z’n allen gaan betalen en al aan het betalen zijn.

>600 jaar terug lag er geen ijs op Antarctica
Alsof toen de hele wereld overstroomde....

We weten nu wel beter dacht ik. Maar helaas....
Ook Nederland doet gewoon mee, je moet eenmaal ergens beginnen, de weg naar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Er hoeft ook helemala geen verklaring te zijn voor het koude voorjaar, er zijn nou eenmaal incidentelen, de modellen waarop de voorspellingen zijn gebaseeerd komen voort uit gemiddelde waardes, die kun je niet vergelijken met incidentelen.
Wanneer we de komende 10 jr nog 4 x zo'n koud voorjaar krijgen mag je ze noemen.

Welke paniekzaaierij van de afgelopen 50 / 60 jr zaten ze dan naast?
poolkappen smelten, komt uit
zeespiegel stijging, komt uit
extremer weer, komt uit
warmere zomers komt uit.
Er zullen er vast een aantal zijn waar ze er naast zaten. maar ben dan wel benieuwd welke volg jou?
+1, daarnaast zijn veel zaken ook al aangepakt juist omdat er 'paniekzaaierij' was. Denk aan het gat in de ozonlaag door drijfgassen, of zure regen door lood in de benzine.

Dat er 600 jaar geleden geen ijs lag op Antarctica is een grove leugen trouwens.

https://www.nu.nl/wetenschap/662160/mil ... rtica.html

https://www.scientias.nl/hoe-ijskappen- ... -ontstaan/

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 01 jun 2021, 07:43

Antarctica. Dat miljoen jaren oud ijs is gevonden op 3000 meter diepte. Dus zeker geen grove leugen Antarctica. Goed dat artikel lezen van nu.nl:)
Die landkaart van Piri Reis bestaat. Zonder ijskappen....

Poolkappen smelten noordelijk en komen er zuidelijk weer bij. En of andersom. Niets wijst op menselijk toedoen. Maar dat willen we wél graag. Zit in de onverklaarbare cyclus(zie Antarctica)

Zeespiegelstijging is minimaal en dan nog 'onmeetbaar' en heeft te maken met bovenstaand.

Extremer weer, warmere zomers. Maar dan meten we vooral de warmere zomers hier. Op dit deel van de Aarde. Zo Global is het vaak helemaal niet. Watersnoodramp, Zondvloed, Winter van 1978-79 hier:)

Zure regen, deze heb ik hier al vaker geplaatst:
https://frieschdagblad.nl/algemeen/Wat- ... 92683.html

Deze even uit NL naar de haaien gekaapt:)
350 Z schreef: 29 mei 2021, 17:00 Afbeelding
Afbeelding
Zo dachten de linksen toen.
Het gaat om prognoses en om de burger onder financiele druk te zetten. Het is een politiek financieel spel.
Ik houd van natuur ik ben gek op bomen in bloei , geeft mij rust, dat groen.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 01 jun 2021, 07:54

Kortom, er is een climate change gaande, maar dat 'gebeurt'.

Om dit alles toe te schrijven aan de burger/mensheid en vooral de manier van 'transitie'/kosten ben ik het totáál mee oneens.
Maar politiek en (eigen)belangen zorgen ervoor dat moderne bijna geen CO2 uitstotende benzines en dergelijke géén kans krijgen. Enzovoort.

De burger is de klos. En de burger is ook Shell in dit geval.

Shell aanvallen in Nederland en de rest lacht zich kapot. Water naar de zee. Voor de vorm.

'Ja je moet toch érgens beginnen!'

Dat zei Lenin ook, en Mao en Honnecker.

Musk zet ik er even niet bij:))))

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door alt » 01 jun 2021, 08:54

De rechtszaak van mevrouw Minnisma , c.q. de postcodeloterij tegen Shell, is slechts voor de buhne.
Het enige doel doel is voor Shell, NU SUBSIDIE VOOR WATERSTOF.
Wat een actiegroep lijkt is gewoon een dochteronderneming van Shell, die zich als milieuorganisatie voordoet.

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door markm » 01 jun 2021, 09:00

Robin schreef: 01 jun 2021, 07:43 Antarctica. Dat miljoen jaren oud ijs is gevonden op 3000 meter diepte. Dus zeker geen grove leugen Antarctica. Goed dat artikel lezen van nu.nl:)
Die landkaart van Piri Reis bestaat. Zonder ijskappen....

Poolkappen smelten noordelijk en komen er zuidelijk weer bij. En of andersom. Niets wijst op menselijk toedoen. Maar dat willen we wél graag. Zit in de onverklaarbare cyclus(zie Antarctica)

Zeespiegelstijging is minimaal en dan nog 'onmeetbaar' en heeft te maken met bovenstaand.

Extremer weer, warmere zomers. Maar dan meten we vooral de warmere zomers hier. Op dit deel van de Aarde. Zo Global is het vaak helemaal niet. Watersnoodramp, Zondvloed, Winter van 1978-79 hier:)

Zure regen, deze heb ik hier al vaker geplaatst:
https://frieschdagblad.nl/algemeen/Wat- ... 92683.html

Deze even uit NL naar de haaien gekaapt:)
350 Z schreef: 29 mei 2021, 17:00 Afbeelding
Afbeelding
Zo dachten de linksen toen.
Het gaat om prognoses en om de burger onder financiele druk te zetten. Het is een politiek financieel spel.
Ik houd van natuur ik ben gek op bomen in bloei , geeft mij rust, dat groen.
Misschien moet je eerst even uitleggen wat jij denkt dat klimaatverandering inhoud?
Of anders even uitleggen bij ieder punt wat de link is met klimaatverandering?
het overgrote deel wat je zo even snel van internet gekopieerd hebt heeft niets te maken met klimaatverandering.
Daarnaast gaat er natuurlijk ook gewoon een hoop fakenews rond op het internet, dus hoe betrouwbaar is de bron waar dit van af kom?

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 01 jun 2021, 09:43

markm schreef: 01 jun 2021, 09:00

Misschien moet je eerst even uitleggen wat jij denkt dat klimaatverandering inhoud?
Of anders even uitleggen bij ieder punt wat de link is met klimaatverandering?
het overgrote deel wat je zo even snel van internet gekopieerd hebt heeft niets te maken met klimaatverandering.
Daarnaast gaat er natuurlijk ook gewoon een hoop fakenews rond op het internet, dus hoe betrouwbaar is de bron waar dit van af kom?
Fakenews geldt voor beide kanten natuurlijk.:)

Ik moet niks en ik dacht dat ik wel duidelijk was?

Maar desalniettemin en niet om hier 'n zwaar verhaal van te maken. Misschien heb IK het mis! Not kidding! En snap ik niet wat klimaatverandering inhoudt(geen geintje).

Dus als je Jip en Janneke mij dat uitlegt, als je dat wil, ga ik me daar in verdiepen. Serieus verhaal, geen sarcasme.

Totnutoe zie ik Durex als een goede oplossing tegen klimaatverandering, mocht 'de mens' de schuld zijn van 'alles' wat we hierboven discussieren.

En ja dan is de westerse mens de grootste boosdoener, want de minder westerse mens consumeert minder, maar met >3 kids lijkt me geboortebeperking wel wat. China dacht daar weer anders over en já de kids steunen later de ouders/ouderen dus daar is ook wat van te zeggen.

De 'oplossingen van dit moment' zie ik voor 80% niks in.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11438
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Hielke » 01 jun 2021, 10:10

Klimaatverandering kan bijvoorbeeld inhouden dat tussen 90.000 en 25.000 jaar geleden de Laurentide ijskap in heel Canada bedekte, en tot aan New York toe kwam. En ook dat deze ijskap in de tijd dat Homo Sapiens al rondliep in de Noordelijke delen van Canada tot wel 4 km dik kon zijn.

Voor het ontstaan en het verdwijnen van de ijskappen (de extreme klimaatveranderingen) heeft het leger huidige klimatologen geen enkele verklaring. Ik neem hun modellen voor de toekomst niet heel erg serieus.

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door markm » 01 jun 2021, 12:01

Robin schreef: 01 jun 2021, 09:43
markm schreef: 01 jun 2021, 09:00

Misschien moet je eerst even uitleggen wat jij denkt dat klimaatverandering inhoud?
Of anders even uitleggen bij ieder punt wat de link is met klimaatverandering?
het overgrote deel wat je zo even snel van internet gekopieerd hebt heeft niets te maken met klimaatverandering.
Daarnaast gaat er natuurlijk ook gewoon een hoop fakenews rond op het internet, dus hoe betrouwbaar is de bron waar dit van af kom?
Fakenews geldt voor beide kanten natuurlijk.:)

Ik moet niks en ik dacht dat ik wel duidelijk was?

Maar desalniettemin en niet om hier 'n zwaar verhaal van te maken. Misschien heb IK het mis! Not kidding! En snap ik niet wat klimaatverandering inhoudt(geen geintje).

Dus als je Jip en Janneke mij dat uitlegt, als je dat wil, ga ik me daar in verdiepen. Serieus verhaal, geen sarcasme.

Totnutoe zie ik Durex als een goede oplossing tegen klimaatverandering, mocht 'de mens' de schuld zijn van 'alles' wat we hierboven discussieren.

En ja dan is de westerse mens de grootste boosdoener, want de minder westerse mens consumeert minder, maar met >3 kids lijkt me geboortebeperking wel wat. China dacht daar weer anders over en já de kids steunen later de ouders/ouderen dus daar is ook wat van te zeggen.

De 'oplossingen van dit moment' zie ik voor 80% niks in.
nu niet de vraag wederkeren. dat deed ik op de basisschool ook als ik iets niet wist. :tooth: Die tijd ben ik allang voorbij.
En moet niks, uiteindelijk zal je toch MOETEN overstappen op elektrisch rijden, dus in zoverre zul je toch echt wel dingen moeten.

fake news komt inderdaad van beide kanten daar geef ik je zeker gelijk in. Maar als iemand mij nu verteld dat er over 50 jr een nieuwe ijstijd aanbreekt kun je toch al gauw een conclusie van onzin trekken toch?

dat de oplossingen je niet zinnen heeft niets te maken met het ontkennen van het probleem.
Ik denk dat niemand de oplossingen leuk vind.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 01 jun 2021, 12:08

markm schreef: 01 jun 2021, 12:01

nu niet de vraag wederkeren. dat deed ik op de basisschool ook als ik iets niet wist. :tooth: Die tijd ben ik allang voorbij.
En moet niks, uiteindelijk zal je toch MOETEN overstappen op elektrisch rijden, dus in zoverre zul je toch echt wel dingen moeten.

fake news komt inderdaad van beide kanten daar geef ik je zeker gelijk in. Maar als iemand mij nu verteld dat er over 50 jr een nieuwe ijstijd aanbreekt kun je toch al gauw een conclusie van onzin trekken toch?

dat de oplossingen je niet zinnen heeft niets te maken met het ontkennen van het probleem.
Ik denk dat niemand de oplossingen leuk vind.
Het was echt een serieuze vraag Mark hoor. Ik weet het niet en wilde graag uitleg. Geen geintje....


En MOETEN we overstappen op electrisch rijden? Wie zegt dat? Wie wil dat en waarom dan?

En dikgedrukt? Meen je dat serieus????

Net als dat 'we' over '80 jaar' 'weten' dat we xxx graden warmer zijn en de zeespiegel xxx centimeter is gestegen.

Dezelfde waanzin wat mij betreft:)

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Forza » 01 jun 2021, 14:08

Om aan te geven of er wel of niet een probleem is, stel je het volgende even voor.

Stel je staat bij een brug over een rivier en je kan niet zwemmen. Je bent geen bouwkundig ingenieur maar bekijkt de brug en vind een losse schroef op de grond. Daardoor begin je te twijfelen of de brug wel veilig is. Er staan 2000 bouwkundig ingenieurs bij de brug waarvan er 1999 zeggen dat er niks mis is met de brug en dat je veilig kan oversteken. Die ene overgebleven ingenieur roept dat die schroef uit de leuning van de brug komt, daardoor zit de leuning niet goed vast en kan je beter het op zwemmen wagen. Vervolgens bekijken een aantal van de 1999 ingenieurs het probleem (experts op dat gebied) en stellen vast dat bij 1 van de montageplaten van de leuning inderdaad 1 van de 4 bouten is losgekomen. Maar met die 3 bouten zit het nog steeds veilig vast, dat tonen ze aan door flink aan de leuning te trekken, duwen en sjorren.

Steek je wel of niet over?

Die getallen qua aantallen "ingenieurs" zijn niet lukraak maar is (afgerond) de verhouding tussen wetenschappelijke papers en onderzoeken die de invloed van de mens op het klimaat hebben onderzocht. Ongeveer 1 op de 2000 trekt dat in twijfel waarbij de meeste ook al zijn weerlegt (verkeerde conclusies, beperkte datasets, onjuiste test methodiek etc etc). De voorspellingen zijn in de regel accuraat mits er geen veranderingen in trends zijn (zoals niet alsmaar stijgende uitstoot of verbieden van cfk's waardoor het ozongat weer kon herstellen). Doordat er door de jaren heen toch wat stappen zijn gezet komen die voorspellingen natuurlijk niet uit.

Natuurlijk is er nooit een equilibrium geweest qua temperaturen wereldwijd en zijn we grotendeels overgeleverd aan de natuur. MAAR het grote verschil nu is het tempo waarmee de temperatuur nu stijgt vele malen hoger ligt dan gebruikelijk bij die natuurlijke stijgingen en dalingen. Trek het laatste lijntje hieronder maar eens door.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door smiley » 01 jun 2021, 16:26

En we gaan er ook nog eens aan dood.
https://www.rivm.nl/nieuws/klimaatveran ... door-hitte

Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Tom » 01 jun 2021, 16:45

Bericht was natuurlijk eind maart al klaar... maar ja, al die koude en natte dagen, dan wil je zoiets niet publiceren.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27867
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Luco » 01 jun 2021, 17:13

Ja en aan 0,4 graden verhoging in ongeveer 1500 jaar gaan we allemaal kapot :bag:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RJK, smiley en 86 gasten