Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 25 aug 2019, 08:58

Kadett schreef: 25 aug 2019, 07:53 En dan willen ze (overheid) dat heel NL elektrisch gaat rijden. Als alleen al de 'groene ' energie niet eens door het huidige netwerk kan.
Ja en van het gas af en aan de wrmtepomp.
Ik zeg al vanaf dag 1 dat het niet haalbaar is in de gestelde tijd en wie er op gaat draaien voor de kosten, nog even en het kost geen 0,21 per kw maar 0,50 per kw.

Online
Kadett
Berichten: 4640
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Kadett » 25 aug 2019, 11:56

Vooral dat laatste ben ik bang voor... en gevolg is nu ook al te zien. Nieuwe huizen worden zo dichtgebouwd en geisoleerd. Geen frisse lucht meer waardoor mensen spontaan hoofdpijn /zuurstoftekort krijgen in nieuwe woningen. Plus dat het tweevoudige aan energie weer kost aan airco kosten omdat moderne huizen niet meer te 'luchten' zijn zomers om af te koelen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 25 aug 2019, 12:03

Daarom ga ik kiezen voor een ht warmtepomp als het zover komt, kost je iets meer maar daar voorkom je dat dus mee.

Online
Kadett
Berichten: 4640
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Kadett » 25 aug 2019, 12:45

HT is aardwarmtepomp?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 25 aug 2019, 13:04

Hoog temperatuur warmtepomp

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 25 aug 2019, 23:28

Omvormer was toch wel vrij warmpjes vanmiddag, kon m niet langs vasthouden iig.... maar loopt nog mondjesmaat lekker binnen met 16kWh per dag.

Tom
Berichten: 21717
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Tom » 26 aug 2019, 09:33

A.s. vrijdag komt er bij ons een bedrijf kijken naar de mogelijkheden. Willen dat vanuit de VVE aanschaffen voor alle bewoners op het complex. Benieuwd naar wat kan/mogelijk is.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 26 aug 2019, 14:43

Hoe ga ja dat met de verdeling doen?
Ik zou alleen de openbare stroom doen daar is al een verdeelsleutel voor als het goed is

Tom
Berichten: 21717
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Tom » 26 aug 2019, 15:07

Gelukkig hebben we nu één zakelijk energiecontract op naam van de VvE. Bewoners betalen de VvE, maandelijks voorschot + jaarlijkse afrekening (elke woning heeft een eigen meter).
Verder ook nieuwe materie voor mij.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 26 aug 2019, 15:15

Ja maar je kan die panelen niet over alle individuele meters laten lopen he, dus hoe ga je de opbrengst dan verdelen.

Tom
Berichten: 21717
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Tom » 26 aug 2019, 15:22

Technisch geen idee. Maar er zal toch iets van een hoofdaansluiting zijn? Als de stroom daarheen gaat en alles erachter hetzelfde, dan zullen we minder energie gaan afnemen bij de energieleverancier omdat we een deel zelf opwekken. Dus verbruik van de huishouders blijft hetzelfde, maar de rekening en dus je prijs per kWh gaat omlaag. De verrekening kan daarna hetzelfde blijven.

Elise
Berichten: 7264
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 26 aug 2019, 15:23

Als je die panelen op de hoofdaansluiting laat invoeden, dan veranderd er niets voor de individuele meters lijkt mij.

Edit: Tom heeft dezelfde gedachte.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 26 aug 2019, 16:31

Dat bedoel ik ook, de algemene meter/aansluiting van de VVE, voor de lift, verlichting en alle andere algemene zaken, en daar is al een verdeelsleutel voor bij een VVE, dus het minste gezeur.
een VVE heeft niet altijd een hoofdaansluiting met onderverdeling met aparte meters, maar een eigen meter, het is maar net hoe het complex gebouwd is, sommige VVE's hebben zelfs meerdere aparte aansluitingen of meters.
Moet je even goed naar kijken hoe dat bij jouw VVE in elkaar zit.

Tom
Berichten: 21717
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Tom » 26 aug 2019, 17:03

Nee we willen het juist breder trekken dan alleen algemene ruimtes. Dat krijg ik door de opbouw van onze VvE niet verkocht, is een beetje apart geval. En we gaan ook wel wat meer opwekken als we alle ruimte voor panelen benutten, meen dat we zo'n 300 panelen kwijt kunnen (op 44 huishoudens).

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 26 aug 2019, 17:11

Tom schreef: 26 aug 2019, 17:03 Nee we willen het juist breder trekken dan alleen algemene ruimtes. Dat krijg ik door de opbouw van onze VvE niet verkocht, is een beetje apart geval. En we gaan ook wel wat meer opwekken als we alle ruimte voor panelen benutten, meen dat we zo'n 300 panelen kwijt kunnen (op 44 huishoudens).
Dan moet je wel heel goed uitzoeken hoe je het gaat verdelen de opbrengst, want als je 1 hoofdmeter hebt waar de huishuidens onder zitten (wat me sterkt lijkt) want ieder adres heeft een eigen meter en de meter van de VVE is vaak alleen voor de algemene ruimtes, lijkt me dus best lastig, want dan moet je dus inderdaad op de individuele meters wat gaan doen, maar als je natuurlijk allemaal bij dezelfde leverancier zit en 1 contract hebt kan je daar vast afspraken over maken, maar hoe ga je dat verdelen, de ene verbruikt meer als de andere.

Kijk er goed mee uit want als het om geld gaat bij eigenaren pffffffffffffffff
Mooiste is dezelfde verdeelsleutel gebruiken die er nu al is voor de algemene bijdragen.

Ook goed kijken of de algemene meter met kast zwaar genoeg is voor 300 panelen, anders moet je ook nog aanpassingen aan de installatie laten doen.

Tom
Berichten: 21717
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Tom » 26 aug 2019, 18:42

Luco schreef: 26 aug 2019, 17:11
maar als je natuurlijk allemaal bij dezelfde leverancier zit en 1 contract hebt kan je daar vast afspraken over maken, maar hoe ga je dat verdelen, de ene verbruikt meer als de andere.
Dat is het geval.
Ik weet nog niet exact hoe we dat verrekenen gaan doen. Ieder heeft echter al een eigen meter (maar geen eigen energiecontract), dus de verdeling is bekend want we factureren nu ook vanuit de VvE naar elk huishouden op basis van daadwerkelijk verbruik. Door die investering gaat de prijs per kWh omlaag, de verdeling blijft verder hetzelfde.
Staat wel een eenmalige investering tegenover waar iedereen aan mee moet doen. Is even de vraag of je die gelijk wilt verdelen of middels de verdeelsleutel. Indien dat laatste dan moet je die verdeelsleutels ook jaarlijks over het verbruik heen leggen (immers ik heb wellicht 4,2 panelen en m'n buurman 3,9, aan de hand van de investering; dus moet mijn energierekening ook naar rato gecompenseerd worden). Het eerste is makkelijker en volgens mij eerlijk, maar misschien zie ik daar iets over het hoofd, nog niet goed genoeg over nagedacht.
Ook goed kijken of de algemene meter met kast zwaar genoeg is voor 300 panelen, anders moet je ook nog aanpassingen aan de installatie laten doen.
Inderdaad, moeten we allemaal nog laten uitzoeken. Zal allemaal wel even gaan duren (offertes, alles doorrekenen, voorleggen in vergadering etc.).

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door WJ » 26 aug 2019, 18:51

Je kan ook gewoon je dak verhuren voor panelen. Kan het zo direct van de maandelijkse bijdrage af.

of:

Zonnepanelen via de nieuwe regeling van het energie-akkoord voor de VVE(per 1-1-2014)

De overheid heeft speciaal voor VVE’s een nieuwe regeling vastgesteld. Hierbij kunnen VVE’s zonnepanelen aanschaffen, waarbij de opgewekte energie ten goede komt aan bewoners. Het gaat hierbij om een teruggave van energiebelasting. De regeling is als volgt:

Van het aantal kWh’s die opgewekt worden met zonnepanelen op het dak van de VVE, mag 9,1 cent aan energiebelasting (7,5 cent + BTW) teruggevorderd worden. Tevens kunnen de opgewekte kWh’s verkocht worden een energieleverancier. Hiervoor dient een aparte teruglevermeter geplaatst te worden. Om van deze teruggave van energiebelasting gebruik te maken is het niet toegestaan om de stroom te leveren aan de VVE zelf.

Voorbeeld:

De VVE koopt zonnepanelen waarmee 10.000 kWh per jaar wordt opgewekt. Er zijn 4 bewoners die allen voor 25% deelnemen aan het initiatief. Zij zullen hiervoor allemaal 25% van de investering moeten bekostigen.

Vervolgens gaat de VVE deze 10.000 kWh verkopen aan een energieleverancier. Hier krijgt zij bijvoorbeeld 5 cent per kWh voor, totaal 500 euro per jaar. Dit bedrag wordt verdeeld onder de 4 deelnemers, dus € 125,- per deelnemer. Daarnaast krijgt de deelnemer nog eens 9,1 cent aan energiebelasting terug via z’n eigen energieleverancier. Per deelnemer gaat dit dan om 2.500 * 9,1 ct = € 227,50. Tel hier die € 125,- bij op dan krijgt een individuele deelnemer € 352,50 per jaar.

Let wel: in deze berekening is niet meegenomen dat de VVE nog kosten moet maken voor extra administratie en afschrijving van de zonnepanelen. Overigens kunnen zonnepanelen met gemak 30 jaar meegaan, de jaarlijkse afschrijvingskosten zijn dus betrekkelijk laag.

Elise
Berichten: 7264
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 26 aug 2019, 19:36

Tom schreef: 26 aug 2019, 15:07 Gelukkig hebben we nu één zakelijk energiecontract op naam van de VvE. Bewoners betalen de VvE, maandelijks voorschot + jaarlijkse afrekening (elke woning heeft een eigen meter).
Verder ook nieuwe materie voor mij.
Tom schreef: 26 aug 2019, 18:42 Ik weet nog niet exact hoe we dat verrekenen gaan doen. Ieder heeft echter al een eigen meter (maar geen eigen energiecontract), dus de verdeling is bekend want we factureren nu ook vanuit de VvE naar elk huishouden op basis van daadwerkelijk verbruik.
Dan lijkt het mij dat je dus één grootverbruiker aansluiting hebt, met minimaal een 3x80 ampère aansluiting, met een daarbij behorend tarief.
Dat tarief is dan opgedeeld in staffels waarbij de stroom steeds goedkoper wordt.
Bijvoorbeeld
1e staffel 0 - 10.000 kwh á 21 cent per kwh
2e staffel 10.000 - 50.000 kwh á 14 cent per kwh
3e staffel alles boven 50.000 kwh á 7 cent per kwh
(en misschien nog wel meer staffels)

Zoals ik al eens eerder heb aangegeven is (voor een normale particuliere aansluiting) meer opwek dan je verbruikt niet slim, omdat je dan maar +/- 7 cent per kwh krijgt, ipv 21 cent die je normaal gesproken krijgt.
Je terugverdientijd wordt dan ook 3 keer zo hoog.

Als jullie dan gebruik maken van het grootverbruiker tarief, begin je tegen 7 cent te salderen en daarmee vraag ik me af of dat ooit winstgevend kan zijn.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd?


Edit: Energie belasting tarieven
https://nl.wikipedia.org/wiki/Energiebe ... _Nederland

Tom
Berichten: 21717
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Tom » 26 aug 2019, 19:51

Interessant, wist ik niet en goed om te weten :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 26 aug 2019, 19:56

De meeste saldering zit dan in de eerste staffel toch?
bij 300 panelen natuurlijk niet, maar dan zou je er maar ronde de 40 a 50 neer moeten leggen?

Als je bij die 7 cent komt wordt het wel lastig, al zijn meestal de installatiekosten per kwh ook goedkoper bij grote hoeveelheden panelen.
Maar inderdaad wel iets om rekening mee te houden

edit:
ik heb ook iets meer panelen dan gemiddeld en ik heb bij 21 cent saldering de investering in 4 jaar terugverdiend.
bij 7 cent zou dat dus 12 jaar zijn.

Elise
Berichten: 7264
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 26 aug 2019, 21:37

Luco schreef: 26 aug 2019, 19:56 De meeste saldering zit dan in de eerste staffel toch?
bij 300 panelen natuurlijk niet, maar dan zou je er maar ronde de 40 a 50 neer moeten leggen?
Het werkt precies andersom Luco.
Salderen is je verbruik minderen, dus verbruik - opwek = netto verbruik.
En dat netto verbruik wordt dus via die staffels verrekend.

Het is dan ook dat ik nog steeds niet begrijp hoe die weilanden vol panelen ooit winstgevend kunnen zijn.
En ook die +/- 7 ct die je krijgt voor je teruglevering is meer dan je eigenlijk voor je stroom betaald, zie ook onderstaande rekenvoorbeeld.

Zie onderstaand de opbouw van de prijs van een kwh
€ 0,05000 kaal tarief
€ 0,09863 energiebelasting (= slechts € 0,01421 boven de 50.000kwh)
€ 0,01890 opslag duurzame energie (= slechts € 0,0074 boven de 50.000kwh)
====== +
€ 0,16753 subtotaal

€ 0,0351813 BTW 21%
======== +
€ 0,2027113 per kWh incl alle belastingen

Nog maar even de officiele tabellen van de belastingdienst.
Je ziet dan ook dat de energiebelasting en opslag duurzame energie vanaf 50.000 kwh marginaal is.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 2790bd1110
Laatst gewijzigd door Elise op 26 aug 2019, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 26 aug 2019, 21:41

ok duidelijk

Waarom die velden winstgevend zijn is denk ik omdat bij zulke hoeveelheden de panelen minimaal 50% goedkoper zijn dan dat wij er voor betalen, des te groter het volume des te goedkoper het wordt.
Dus dan kan je het toch in 10 a 12 jaar terugverdienen en dat is niet zoveel anders als dat je bv 7 jaar geleden panelen had gekocht, toen was de terugverdientijd ook gemiddeld 12 jaar.
En ze zullen wel subsidie krijgen, ik zie bij boeren op hun stallen ook vaak heel veel panelen liggen.

Elise
Berichten: 7264
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 26 aug 2019, 21:47

Luco schreef: 26 aug 2019, 21:41 ok duidelijk

Waarom die velden winstgevend zijn is denk ik omdat bij zulke hoeveelheden de panelen minimaal 50% goedkoper zijn dan dat wij er voor betalen, des te groter het volume des te goedkoper het wordt.
Dus dan kan je het toch in 10 a 12 jaar terugverdienen en dat is niet zoveel anders als dat je bv 7 jaar geleden panelen had gekocht, toen was de terugverdientijd ook gemiddeld 12 jaar.
En ze zullen wel subsidie krijgen, ik zie bij boeren op hun stallen ook vaak heel veel panelen liggen.
Ik heb er wel eens naar gekeken om een container panelen in te kopen, maar dat was de moeite niet.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 26 aug 2019, 21:54

Dat valt tegen dan, als consument of als bedrijf inkopen?
Als ik 7 cent zou krijgen heb ik het in 12 jaar terug, nu in 4 jaar.
subsidies nog waarschijnlijk bij die grote projecten?

Al denk ik overigens wel dat de kale prijs van elektra flink zal gaan stijgen met al de perikelen over het capaciteits tekort.

Streamline
Berichten: 233
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Streamline » 26 aug 2019, 22:36

Wel interessante discussie dit, hier zijn we bij de VVE waar ik onder val ook mee bezig geweest.

Echter, het hele idee is weer afgeschoten omdat er teveel haken en ogen waren. Onze VvE is één hoofd VvE met 5 sub VvE's eronder. DE hoofd VvE is eigenaar van het dak en de muren. Plaatsen van zonnepanelen van ons als sub was dus in principe niet mogelijk zonder toestemming. Daarnaast is het pand 20 jaar oud en staat over 10 jaar onderhoud aan het dak gepland, dan zou dus alles er weer af moeten. Dat is zeker een punt om in gedachte te houden, ook als je je dak verhuurd.

Verder is het een enorm gezeik in een VvE, veel discussie van mensen die net te weinig verstand hebben, een groen geweten willen hebben en hier liever niets voor willen betalen. Plus dat het alleen voor de gemeenschappelijke ruimtes gebruikt kan worden is het geheel weggestemd.

I.p.v. is er door het hele pand ledverlichting gemonteerd, die investering stond toch nog op de rol en daarmee hebben sommige mensen ook weer het gevoel dat ze iets goeds hebben gedaan voor het milieu

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bleu_dust, frankie, Google [Bot], Joël D., Sabberjoch, smiley en 76 gasten