Emigreren naar de zon!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Emigreren naar de zon!

Bericht door ///Joost » 17 mei 2018, 17:18

Even iets anders...ik ben wel benieuwd naar jullie verhalen van hoe en waarom naar Spanje. Zelf hebben we ook wel eens met dat idee gelopen (emigreren naar Zuid-Europa), maar het heeft wel wat voeten in de aarde, vooral qua inkomen en werk. Hoe ervaren jullie dat?

Mag ook afgesplitst worden in een ander draadje.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Mijn 147 GTA te koop, 6.000km na volledige revisie!

Bericht door Hans R » 17 mei 2018, 21:41

Staat eigenlijk hierboven al een beetje.. vanwege onze Spaanse vrouwen. Mijn werk kan ik ook vanuit daar doen en vlieg 1x per maand naar Nederland dus ja waarom niet :blink: Maar misschien een emigreer draadje maken.. :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Niels » 17 mei 2018, 21:56

Bij deze!

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Jussi » 17 mei 2018, 22:52

Zelf 2,5 jaar in Barcelona gewoond. Terecht gekomen als young graduate program. Vrouw leren kennen en kind gekregen. Daarna besloten om weer naar BE te gaan vanwege meer carrieremogelijkheden. We missen het nog elke dag. Wanneer de mogelijkheid zich presenteert om op Europees/WW niveau te werken, verhuizen we zo weer naar BCN. Luchthaventje op 30 minuten. 340 dagen zon, zee, strand en bergen. Het ene weekend ga je mountain biken, het andere weekend zeilen. Skiën in Andorra op twee uurtjes...
Het leven speelt zich daar buiten af en voor ons is er niks fijner dan dat.

Als toevoeging op het vorige draadje: Spanjaarden kunnen niet rijden en geven geen fuck om een wagen. Daar moet je niet met iets moois rijden als je niet tegen continu schade kan.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 18 mei 2018, 06:38

Ja, weinig aan toe te voegen. Tien jaar geleden zei m'n vrouw al: Als we>50 zijn moeten we uit dit koude kikerlandje en ergens in Spanje of Italië gaan wonen. Bij haar was/is 't voornamelijk 't klimaat. Bij mij mede hoe Nederland in de wereldmaatschappij staat.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door romo » 18 mei 2018, 07:37

Leuk als je de benen op een stretcher kan leggen en geen, of niet veel (werk) verplichtingen meer hebt, dan is het te doen. Maar moet je nog werken, met altijd 30 graden, dan verdampt je vakantie gevoel binnen 2 weken, want je moet aan de bak, met alles wat daar nog bij komt.

De meeste mensen maken die fout; lekker naar het warme zuiden, maar moet (en de meesten moeten) je daar de handen uit de mouwen steken, dan ben je snel genezen.

Heb je financieel, werk-technisch de handen "vrij" dan kan het natuurlijk een prima overweging zijn.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 18 mei 2018, 08:15

In Californië is het nog warmer dan in Spanje en is de sterkste economie(staat) van de VS.

Verder is het bewezen dat hoe rijker het land hoe meer depressie voorkomt.

Zon helpt. Mensen buiten etc. Ook proeven mee gedaan.

Maar wat Romo zegt hoor ik al jaren! Maar ieder z'n meug:)

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin Hartog » 18 mei 2018, 09:14

Mooi topic. Ik weet niet of ik ooit 100% zou willen emigreren, maar een paar jaar naar het buitenland (de VS in mijn geval dan) zou me top lijken. :)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door dvh » 18 mei 2018, 09:16

Ik hou wel van mooi weer hoor.
Word juist depressief van die steeds langere donkere herst/winter hier in NL

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 18 mei 2018, 09:21

Mwoah, herfst winter, depressie, neh, maar vind er nog totaal geen reet aan eigenlijk....

Die 4 seizoenen hier(of wat er van over is) incl mentaliteits en maatschappelijke verandering en geneuzel. Alles bij elkaar:)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door dvh » 18 mei 2018, 09:27

Zo is het overal wel wat. We romantiseren het beeld van het buitenland. Maar ook daar heersen binnenlandse problemen of weet ik 't wat.
Nu trek ik mij zo min mogelijk aan van alles. Ik houd me niet met politiek bezig. Ik ga niet in winkelsclubjes de bestuurder uithangen. Gewoon zoveel mogelijk je eigen ding doen. En de rest kan de rambam krijgen zeg maar.

Maar dat weer.. Ik merk toch wel dat hoe ouder ik word. Hoe lastiger in de herst ga vinden. Vind er geen reet aan. Vies , nat , koud. Donker. Je vertrekt 'sochtends in het donker naar je werk. En je komt in het donker thuis. Gewoon geen reet aan.

Ik hou van lange zonnige dagen. Liefst lekker warm en broeierig. Dat je om 23.00 nog in je zwembad kan duiken omdat het te warm is om naar bed te gaan.

Kom maar op met die zomer... ^_^

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 18 mei 2018, 09:40

dvh schreef: 18 mei 2018, 09:27 Zo is het overal wel wat. We romantiseren het beeld van het buitenland. Maar ook daar heersen binnenlandse problemen of weet ik 't wat.
En dit hoor ik ook al>25 jaar. Maar die mensen met hun eigen beperkingen(en bijv niet gereisd hebbende, wat van de wereld gezien hebbende) romantiseren het beeld van ons land teveel imo. Je kunt 't dus ook omdraaien:)

Ik heb een oom, die woonde in landen Latijns Amerika en soms in Afrika(werk)

Die klaagde alleen over de Nederlandse herfst en winter.

Verder ben ik ook van lente zomer 20+ graden.

We gaan in de herfst weer naar de kust van Colombia zoals 't nu lijkt.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door ///Joost » 18 mei 2018, 10:12

Ik heb dus zelf 7 jaar in CA gewoond, en ik kan je zeggen, dat was alles behalve een straf. Zal ik het even opnoemen?

- Elke dag opstaan met zon door de ramen
- Elke dag kans op goed weer (als je NL gewend bent)
- Overal A/C
- Elk weekend iets te beleven in de buurt (stad, bergen, strand allemaal op 45 min) of op het circuit
- Grote automotive cultuur
- Goedkoop uiteten
- Goedkope kleding
- Vriendelijke mensen en eenvoudig contact leggen
- Lekker weg in eigen land krijgt een heel andere betekenis. Er is zo veel te zien.

Zo heeft ieder land weer z'n karakteristieke voordelen.

Ik ben weer juist voor mijn vrouw terug naar NL gekomen, maar ik mis het nog iedere dag. Vandaar ook onze verlangens om tzt weg te gaan uit NL. Nu met onze zoon zijn we iets meer gebonden, maar ik ga er alles aan doen om mijn pensioen uit te zitten in de zon. Dan maar iets minder luxe.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 18 mei 2018, 10:22

Heel mooi verhaal Joost!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39598
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Arthur » 18 mei 2018, 10:42

@dvh: lekker lange zonnige dagen? Lekker warm wel, maar wat ik me herinner van de vakanties is dat het in die zuidelijke landen veel vroeger donker is. Temperatuur wel goed natuurlijk. Ik zou het er niet om laten.

Dan trekt Spanje mij nog het meest eigenlijk. Mijn vrouw heeft vroeger een jaar in Spanje gewoond, Denia (au pair). Wij zijn daar nog eens teruggegaan en dat is een erg mooie omgeving. Kan ik wel wennen denk ik. Maar dan wss liever als ik niet meer hoef te werken.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Hans R » 18 mei 2018, 11:10

Wij gaan niet voor het weer (is natuurlijk wel lekker meegenomen) maar voor de mensen, natuur, buitenleven en vooral weg uit de werkcultuur die in de Randstad leeft. Als je in Barcelona ben is dat wel hetzelfde maar in/rond steden zoals Girona veel minder, is gewoon een groot dorp. En ja als je het niet probeert weet je het niet ook, dus wij gaan het proberen, hebben een groot huis gekocht op een kleine berg met 15000m2 grond, zwembad etc direct in een beschermd natuurgebied, Girona centrum is op 7min rijden.. kortom ik ga mij daar wel vermaken.. alleen die taal, pfff Catalaans is wel ff anders dan Spaans.
Oja in de winter kan het daar ook vriezen, regenen koud en bewolkt zijn.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Wouter81 » 18 mei 2018, 11:21

Ik was vorige week in Girona. Prachtig stadje! Heeft me verbaasd, dat oude centrum is echt mooi.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Vliet » 18 mei 2018, 11:22

Ik hoor hier niemand over vrienden/familie? Zijn DF'ers nou zo bot dat ze geen vrienden hebben en de familie niet meer zien? :lol: Dat zou namelijk voor mij het grote punt zijn om niet te emigreren. Italië lijkt mij geweldig, maar ja om sociaal gezien weer helemaal op nul te beginnen lijkt me ook niet geweldig. Misschien ben ik te jong ofzo..... :mrgreen:

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Rocketmonkey » 18 mei 2018, 11:27

Ben zelf jarenlang superbevooroordeeld geweest over Spanje, m.n. 'dankzij' de typische Nederlandse Spanje-vakantiegangers...
Maar na een XL Interrail-'rondje' door bijna heel Europa was Spanje voor ons zo'n verrassing dat we sindsdien elk jaar een nieuw stukje proberen te doen. Hoewel we op sommige plekken ook blijven terugkomen, sowieso in de top 5 steden. Vind m.n. de sfeer in de steden geweldig, niet de drukke Ramblassen etc., maar net daarbuiten. De rustige pleintjes met buurtrestaurantjes etc., de hele dag buiten leven, echt oases van rust middenin al die stedelijke hectiek, heerlijk.
Emigreren vind ik wat te ambitieus, maar regelmatig er naartoe vind ik ook geen straf :)
In de winter doen we trouwens juist liefst citytrips in Scandinavië of de Baltische Staten ofzo, dan valt de winter in NL altijd ineens weer reuze mee :)

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 18 mei 2018, 11:48

Ja Catalaans kan ik nou nog net 'n beetje volgen met pijn en moeite.
Het Spaanse woord voor blauw is azul. Het Catalaanse woord voor blauw is blau, dus valt 100% mee:))))

(Voertaal gezin Spaans hier)

ErikS
Berichten: 18514
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door ErikS » 18 mei 2018, 11:52

Doe mij maar noord Spanje met de GE-WEL-DIGE eetcultuur daar.....

Bilbao, Logrono..... Prachtig.
Maar euh, nooit van mijn leven emigreren.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10386
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door tomgtr » 18 mei 2018, 12:06

Nou, voor het weer hoef je noiet richting Bilbao. Brrr. Als ik met pensioen ben zal ik best ergens een huisje in warmte willen maar zal ook altijd groot deel van jaar in NL zijn. Nu met kids etc geen optie. Maar ik geloof niet dat ik echt heel makkelijk zou aarden tussen zuid europeanen. Wat Vliet zegt, op 0 beginnen niet zo eenvoudig.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 18 mei 2018, 12:08

@Erik S, heb jij nooit momenten in de toko van VOC joe?:)

ErikS
Berichten: 18514
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door ErikS » 18 mei 2018, 12:28

Robin schreef: 18 mei 2018, 12:08 @Erik S, heb jij nooit momenten in de toko van VOC joe?:)
Nou, niet echt eigenlijk. :tooth:
Ik heb mega leuk publiek, een product waar we het niet over prijs hebben.... Ben bezig met mijn 'hobby' zeg maar.
Ik zou voor het weer ook niet weg hoeven. Ik ben van sfeer, houtkachel, mooi glas wijn, stokbrood & kaas.

De zon is leuk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben juist meer van eetcultuur & gezelligheid.

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door HarryC » 18 mei 2018, 12:57

Emigreren is ook een groot woord. Je kunt in Spanje wonen terwijl je nog gewoon Nederlands burger bent, je Nederlandse gezondheidszorg verzekering hebt in Nederland belasting betaald e.d. twee uurtje vliegen en je bent in Nederland of in Spanje.
Je maakt het zo groot of klein als je zelf wilt....denk in oplossingen en mogelijkheden ipv problemen en zorgen.

En start met leven!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], dave van marion, EvdP en 13 gasten