Emigreren naar de zon!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Jussi » 18 mei 2018, 13:18

romo schreef: 18 mei 2018, 07:37 Leuk als je de benen op een stretcher kan leggen en geen, of niet veel (werk) verplichtingen meer hebt, dan is het te doen. Maar moet je nog werken, met altijd 30 graden, dan verdampt je vakantie gevoel binnen 2 weken, want je moet aan de bak, met alles wat daar nog bij komt.

De meeste mensen maken die fout; lekker naar het warme zuiden, maar moet (en de meesten moeten) je daar de handen uit de mouwen steken, dan ben je snel genezen.

Heb je financieel, werk-technisch de handen "vrij" dan kan het natuurlijk een prima overweging zijn.
Incorrect. Gewoonweg heerlijk.

Barcelona:

7.30u 's ochtends op de fiets in je overhemd, net de juiste temperatuur
's avonds ook prima te doen vanwege wind (zee)
's middag 1 uur middagpauze, lekker op terras in de schaduw
na het werk met collega's of vrienden afspreken voor een borrel. Niet plannen en weken van te voren afspreken, iedereen zit toch ergens om de hoek
stukken minder verkeer in de binnenstad
zorgverzekering gewoon door werkgever betaald - privéklinieken van zorgaanbieders zoals Sanitas & Mapfre waar je nooit in de rij moet staan en de dokters uren tijd voor je hebben.
US company = loon zoals in BE/NL - kosten zoals in Spanje = leven als een koning

Weekend? Zoals eerder gezegd heb je talloze mogelijkheden om de natuur/omgeving/cultuur te verkennen. In Belgie sta je op 2 uur aan de Noordzee, en ga je natgeregend en bevroren met een verkoudheid weer naar huis.

P.S. in Catalonië (BCN) redt je het gewoon prima met Spaans. Catalanen niet het meest vriendelijke volkje. Maar duizenden expats om dat te compenseren.
Laatst gewijzigd door Jussi op 18 mei 2018, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 18 mei 2018, 14:39

Prachtig omschreven argumentatie in dit draadje om de 'thuisblijvers' (in je eigen omgeving) die in dit geval alléén in hun eigen beperkingen denken, van repliek te dienen:)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Niels » 18 mei 2018, 14:40

Mijn vrouw heeft reumatische klachten die natuurlijk met name bij koud en vochtig weer hun tol eisen. Ik ben net als DVH geen seizoenen mens, in die zin het mooiste seizoen duurt veeeeeel te kort in NL.....

Ja familie is zeker een ding, zeker met kinderen.... Werk en inkomen het andere... Iig denken wij er regelmatig aan om te vertrekken maar daar komt zeker nogal wat bij kijken. Zeer interessant draadje dus!

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 18 mei 2018, 14:55

De enige 4 seizoenen die ik heerlijk vind haal ik wel bij de pizzeria:)

Reuma en koude en vocht, niet leuk Niels....tja.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Jussi » 18 mei 2018, 15:17

Ivm familie: dichtbij een goedkope luchthaven zitten helpt. Weekendje uit eten kost vaak meer dan een retourtje BCN > BRU/AMS.
Het zou leuker zijn moesten zij ook om de hoek wonen, maar uiteindelijk telt enkel hoe jij en je partner zich voelen. Liever gelukkig in een warm land met familie op vliegafstand dan omgekeerd.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Jussi » 18 mei 2018, 15:25

Ivm werk: er zitten erg veel US tech bedrijven in Barcelona/Madrid/Malaga met hun EMEA service centers. Denk aan Google, Facebook, Hewlett-Packard, Oracle, etc. Ook in BCN heb je wel wat start-up incubators, bijvoorbeeld in de gaming industrie. Je kan dus vrij makkelijk een baan scoren als je interesse hebt in tech en Engels spreekt.

Ook genoeg werk in de toerisme sector, uiteraard.

Online
Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door HarryC » 18 mei 2018, 16:25

Persoonlijk vind ik de Costa Blanca het mooiste stukje, met name Javea, Benissa en de Jalon vallei. Javea is ook door de wereldgezondheid organisatie benoemd tot gezondste plek ter wereld, of top 5 of zo...haha. Komt door de zeewind en het microklimaat.
Door een business opportunity gaan wij nu naar omgeving Malaga, ook mooi en iets meer te beleven dan in de Costa Blanca, vooral in de winter periode. Allicante en Valencia luchthavens allebei binnen een uurtje rijden en twee uur vliegen en je bent weer in Eindhoven, voor een paar tientjes.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39597
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Arthur » 18 mei 2018, 16:42

HarryC schreef: 18 mei 2018, 12:57 En start met leven!
LOL! Ja, want dat doen we hier natuurlijk niet :roll:

Online
Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door HarryC » 18 mei 2018, 16:54

Nee, inderdaad!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39597
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Arthur » 18 mei 2018, 17:13

:verveeld:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door romo » 18 mei 2018, 17:22

Laat ik het anders formuleren;

Het geld verdien ik in NL, maar ik wil het wel in het buitenland uitgeven :kikker:



Het gras is altijd groener bij de buren, tot dat je er achter komt dat je het daar ook moet maaien :lol:



Ik zie en spreek veel mensen die over de grens zijn gaan wonen, toch op hun ouwe dag terug gaan naar NL, juist vanwege de zorg, de familie.


Ieder wat ie wil; ik zou best 6 maanden Bonaire (of ieder ander warme lokatie) willen doen in de NL winter, en de zomer dan in NL, prima!!

Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Zed240 » 18 mei 2018, 17:29

romo schreef: 18 mei 2018, 17:22 Ieder wat ie wil; ik zou best 6 maanden Bonaire (of ieder ander warme lokatie) willen doen in de NL winter, en de zomer dan in NL, prima!!
11,5 maand Bonaire en 2 weken zomer in NL bedoel je dan toch? :kikker:

Zonder gekheid, ik vind de winter ook wel wat hebben. Maar de zomer mocht mij wel een paar maanden langer duren hier hoor. :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Niels » 18 mei 2018, 18:44

De fout die volgens mij gemaakt wordt is dat Nederlanders in net buitenland hun Nederlandse levenstijl willen blijven handhaven in een andere levenscultuur. Dus zoek je alleen mooi weer dan gaat het je niet lukken elders gelukkig te zijn....

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Eric Z » 18 mei 2018, 18:58

Niels schreef: 18 mei 2018, 18:44 De fout die volgens mij gemaakt wordt is dat Nederlanders in net buitenland hun Nederlandse levenstijl willen blijven handhaven in een andere levenscultuur. Dus zoek je alleen mooi weer dan gaat het je niet lukken elders gelukkig te zijn....
Net als op vakantie altijd even wennen om pas na achten te gaan eten in plaats van stipt 6 uur. :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31036
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door JP » 18 mei 2018, 20:00

Ja leuk dat emigreren.....vooral als je de verhalen op tv ziet bij programma's zoals "ik vertrek".
Hoe onvoorbereid en naïef mensen alles achter zich laten en in een voor hun onbekend land een nieuwe start (vaak ook bedrijf, B7B, camping) op willen starten zonder fatsoenlijke voorbereiding.

Ja, ik vind het knap en bewonderenswaardig als je een nieuwe start durft te beginnen, maar een beetje voorbereiding schort er toch wel eens aan.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Downforce Hans » 18 mei 2018, 21:08

romo schreef: 18 mei 2018, 17:22 Laat ik het anders formuleren;

Het geld verdien ik in NL, maar ik wil het wel in het buitenland uitgeven :kikker:



Het gras is altijd groener bij de buren, tot dat je er achter komt dat je het daar ook moet maaien :lol:



Ik zie en spreek veel mensen die over de grens zijn gaan wonen, toch op hun ouwe dag terug gaan naar NL, juist vanwege de zorg, de familie.


Ieder wat ie wil; ik zou best 6 maanden Bonaire (of ieder ander warme lokatie) willen doen in de NL winter, en de zomer dan in NL, prima!!
Vorig jaar een paar weken in Bonaire gezeten en na die tijd was ik het eigenlijk wel zat daar.
Leuk voor vakantie maar daarna weer snel weg......

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Jussi » 18 mei 2018, 21:16

Hoeft ook niet te zuidelijk te zijn. Meer van Genève is ook prima.
Of Californië
Of Singapore
Of Sydney

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door tomgtr » 18 mei 2018, 21:38

Als je jong bent is het een geweldige ervaring om een paar jaar weg te zijn. Als je oud bent is het heerlijk om een huis in de zon te hebben. Maar de jaren daartussen is NL ook prima. Kinderen zijn flexibel en passen zich makkelijk aan. Maar het leven, werk en scholen hier vind ik een prima plek om deze fase van leven hier te zijn. En heb niet het gevoel dat ik hier niet leef.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Bert ///M3 » 18 mei 2018, 23:04

De meeste problemen die ik bij veel expats zie zijn voornamelijk de familie en dan met name de vrouw.

Zeker als je nog een carriere hebt dan is dat vaak een probleem. Jij hebt namelijk wel wat te doen maar vrouwlief vaak niet. In het begin is het genieten van de nieuwe omgeving, maar na verloop van tijd is het nieuwe er wel af en word het ook daar een sleur. Vrouw gaat haar moeder missen, wil weer terug enz.

Heb je zoals Jussie een Spaanse vriendin/vrouw dan scheelt dat al 100%.

Of beter geen vrouw LOL.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 19 mei 2018, 08:24

Bonaire is een eiland. De buren en goede kennissen van ons hebben 'n paar jaar geleden de rotzooi verkocht en wonen nu op Bonaire, net als de oud buurjongen(nu al 55+) van pa die daar reisleider-achtig iets is en d'r al >10 jaar met z'n vrouw en dochter woont.

Ik hoef niet op zo een eiland, mij te krap, maar de rest daar: Graag.

Die programma's zoals 'Ik vertrek' is natuurlijk wat van te zeggen maar ook sensatie voor de kijker, die oneindige domheid enzo.
Als ze dingen laten zien die wél gewoon goed gaan, kijkt geen hond meer, en willen we allemaal weg:)

Buiten de kids, reist mijn vrouw mee waar ik naartoe ga mits het zuidelijker ligt dan Nederland.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door dvh » 19 mei 2018, 08:45

Waar ik vooral een hekel aan heb in Nederland. Buiten het weer. Is de drukte.
Ik woon redelijk dichtbij de (Drunense) Duinen. Mooi gebied. Leuke terrasjes. En wij wandelen daar graag met de hond&kinderen.

Maar.. is het dan een keer mooi weer. Dan is het zó achterlijk druk daar. Je bent al een behoorlijk eind aan het wandelen van je auto naar het bos. Want die moet je onderhand 3 kilometer verderop parkeren om een plekje te bemachtigen. Wil je daarna een biertje pakken op het terras dan kan het beste iemand een half uur van te voren al gaan scouten voor een plekje... en tegen de tijd dat de rest terug is heb je misschien een vrij tafeltje te pakken.

Dramatisch. Dat is ná de economische crisis absoluut erger geworden. Mensen hebben gratis wandelen ontdekt, en natuurlijk is dat leuk. En dat gaat iedereen nu dan ook maar doen. Maar het is nu gewoon belachelijk druk.

En nu begin ik over de Duinen. Maar het is overal. Of je nu naar een dierentuin, een museum, een pretpark , de stad.. waar je ook naartoe gaat. Het is overal fucking druk.

Misschien werk ik teveel tussen de bejaarden en ga ik het gedrag overnemen. Maar ik heb zó een hekel aan drukte. Het verpest het uitje voor mij. Vorig jaar een weekendje in Winterberg wezen skieen @ 'de brabander'. KANSLOOS. Omg wat was dat kansloos. Ik vervloek de mensheid wanneer ik daar rondloop. Kom er ook nooit meer. Idioterie ten top zo druk.

Ik doe het niet meer. Ik rij nog liever naar Hongarije om dáár te skiën of mijn vakantie te houden. Ik wil gewoon wat rust en leegte rond mij heen ivm rijen mensen, files, auto's , enzovoort.

Dus voor mij, buiten het weer. Een hoofdreden om het elders te zoeken is weg van de massa te zijn. Zo ver mogelijk als het ff kan.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 19 mei 2018, 09:21

Tja, ik snap je punt, ben niet echt van de natuurwandelingen, want ik vind Nederland in het algemeen niet zo mooi qua natuur en landschap, eerlijk gezegd vind ik Nederland nogal lelijk, maar dat is omdat ik in andere continenten ben geweest denk ik.
Maar ik snap je wel degelijk. Dan nog een keer 'de Nederlander' an sich en hoe we leven en doen. En hoe het hier op den duur zal gaan.

Dan zit ik wel op de wip.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Robin » 19 mei 2018, 09:26

Oh ja de jeugd heeft de toekomst. Da's een dooddoener, maar ik ben niet zo gesteld op de Nederlandse bejaarden, ik vind ze vaak nukkig, gehaast(terwijl ze niks te doen hebben als 65 plusser) en alles moet en zal meteen klaar qua reparaties. Ik vind ze als klant nogal bijzonder.
Ze hebben geen begrip er voor(in het algemeen) als we 't druk hebben en dingen niet meteen kunnen. Dat zit met de jeugd en de middengroep(30-55) wel anders. Die snappen 'dingen'. De oude garde denkt dat we meteen in de houding moeten staan want zij zijn oud dus restecpt...

Zo wil ik niet gaan worden.

NL is natuurlijk een land vol met ego's en individualisten met 'n nog grotere ikke en eigen mening dan de rest van de wereld en dat zullen we weten ook:)

Als ik zie dat in minder individualistisch en minder rijke landen de 'wereld' een stuk sympathieker is(behalve NYC overdag, da's nog kutter dan NL, maargoed New Amsterdam, enough said)

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door Jussi » 19 mei 2018, 09:37

Bert ///M3 schreef: 18 mei 2018, 23:04 De meeste problemen die ik bij veel expats zie zijn voornamelijk de familie en dan met name de vrouw.

Zeker als je nog een carriere hebt dan is dat vaak een probleem. Jij hebt namelijk wel wat te doen maar vrouwlief vaak niet. In het begin is het genieten van de nieuwe omgeving, maar na verloop van tijd is het nieuwe er wel af en word het ook daar een sleur. Vrouw gaat haar moeder missen, wil weer terug enz.

Heb je zoals Jussie een Spaanse vriendin/vrouw dan scheelt dat al 100%.

Of beter geen vrouw LOL.
+1

Neem je die mee naar naar BE/NL, mist zij het thuisland. :tooth:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Emigreren naar de zon!

Bericht door dvh » 19 mei 2018, 10:12

Robin schreef: 19 mei 2018, 09:21 Tja, ik snap je punt, ben niet echt van de natuurwandelingen, want ik vind Nederland in het algemeen niet zo mooi qua natuur en landschap, eerlijk gezegd vind ik Nederland nogal lelijk, maar dat is omdat ik in andere continenten ben geweest denk ik.
Maar ik snap je wel degelijk. Dan nog een keer 'de Nederlander' an sich en hoe we leven en doen. En hoe het hier op den duur zal gaan.

Dan zit ik wel op de wip.
Brabant is dan ook veel mooier dan Fryland :kikker:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BartMS, ErikS, Google [Bot], Hitz, HJ2, KoenM, Mark, MParallel en 211 gasten