Schade veroorzaakt door Politie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Schade veroorzaakt door Politie

Bericht door Mark » 30 apr 2018, 16:42

Zaterdag kreeg ik een bericht waar ik wat vraagtekens bij heb, wellicht heeft iemand hier juridische kennis om mij op weg te helpen.

Ik verhuur een aantal garageboxen, hiervan ben ik de eigenaar.
Zaterdag kreeg ik een app van een huurder die niet in haar box kwam, het slot "werkt niet". Dit slot is een half jaar oud en eigendom van de huurder, wel heb ik een sleutel. Van de huurder weet ik vrij zeker dat deze alleen meubels/ opstal heeft gestald in deze box.

's middags ging ik kijken wat er aan de hand is en kwam ik tot de conclusie dat er lichte deuken/ beschadigingen in de deur zitten en dat de cylinder van het slot inderdaad niet wil draaien.
Hierbij werd ik door een buurman aangesproken dat er een tijdje geleden Politie met een breekijzer deze box heeft betreden. Hiervan heb ik nooit iets gehoord/ bericht gehad. Na contact met de Politie kreeg ik vandaag te horen dat dit inderdaad op 15 februari is gebeurd en dat ze me geen mededelingen kunnen doen over de aanleiding. Ik vroeg of er nu nog iets speelt/ aan de hand is en dit was niet het geval. Ook gaven ze aan niet te weten wie de eigenaar is dus geen contact hadden gezocht. Toch staat dit gewoon in het Kadaster.

Op mijn aangeven dat deze actie waarschijnlijk het slot ontwricht heeft en schade aan de deur heeft achtergelaten krijg ik het volgende bericht per e-mail:

"Nog even een aanvulling op ons telefonisch gesprek:

De schade die door de politie is toegebracht aan uw garagebox zal moeilijk worden om hiervoor de politie aansprakelijk te stellen, dit omdat wij rechtmatig naar binnen zijn gegaan zal dit waarschijnlijk niet worden vergoed, U mag het uiteraard altijd proberen!

U kunt ook proberen uw opstalverzekering aan te spreken voor deze schade."

Ik verwacht dat de schade (aan de deur) beperkt is tot mijn eigen risico van de opstalverzekering (€250,-) maar de gang van zaken stoort me nogal. Kan ik hier juridisch iets mee? Daarnaast kan ik niet beoordelen of de inhoud van de box schade heeft opgelopen, ook eventuele schade hieraan zou ik willen verhalen.
Kan de politie zonder aangeven een garage betreden en vooral; zonder hier achteraf iets over te melden?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Schade veroorzaakt door Politie

Bericht door Bram » 30 apr 2018, 16:44

Lol, wat een amateuristisch mailtje zeg. Neem aan dat Ilija hier wel raad mee weet.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Schade veroorzaakt door Politie

Bericht door Martijn_bmw » 30 apr 2018, 16:56

klinkt inderdaad als een belachelijk verhaal...

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Schade veroorzaakt door Politie

Bericht door Robin » 30 apr 2018, 16:59

Padvinders...

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Schade veroorzaakt door Politie

Bericht door WJ » 30 apr 2018, 17:05

Procederen! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Schade veroorzaakt door Politie

Bericht door Riceaux » 30 apr 2018, 17:13

Hmm, als inderdaad blijkt dat de politie verdachte zaken heeft aangetroffen in de garagebox is de huurder/verhuurder aansprakelijk. Volgens mij is de verhuurder namelijk verantwoord voor de acties van de huurder. Als de politie niks heeft gevonden/als er geen sprake was van strafbare zaken moeten zij het echter vergoeden, dan valt het buiten het ‘normale maatschappelijke risico’ van jou als verhuurder. Maar Macboy kan je vast exact vertellen hoe het in elkaar steekt! :thumbup:

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Schade veroorzaakt door Politie

Bericht door NSXRS » 30 apr 2018, 17:26

Politie mag met toebrengen van schade toegang verschaffen indien er gerede reden/ verdenking is om binnen te gaan en zal bijna zeker niets vergoeden, is een ellenlange ambtelijke ellende om dat proberen te verhalen.

Idd. kan je dit proberen te verhalen op je opstalverzekering maar je geeft al aan dat je ER meer is, dus niets te halen zal zijn.
Ik zou dan verhalen op de huurder aangezien die deze gerede reden/verdenking veroorzaakt zal hebben.

Afhankelijk van wat de huurder te vertellen heeft over de reden, of bij weigering te vergoeden, kan je hem eventueel de huur opzeggen,.
Bij een garage is er geen huurbescherming en kan je die met opzegtermijn zoals omschreven in huurcontract gewoon met of zonder reden beëindigen.
Geeft huurder niet thuis voor schadevergoeding en heb je een borg, dan zou ik het daarmee verrekenen bij einde huur.

En nog in aanvulling op het bovenstaande: als verhuurder/eigenaar ben je voor justitie bij aantreffen van illegale/ strafbare zaken in eerste instantie ook verdachte en zal je gehoord worden. Uit het feit dat dit niet gebeurd is, blijkt al dat er niets aangetroffen is
Laatst gewijzigd door NSXRS op 30 apr 2018, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9097
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Schade veroorzaakt door Politie

Bericht door smiley » 30 apr 2018, 17:31


Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Schade veroorzaakt door Politie

Bericht door Macboy » 30 apr 2018, 18:10

Het is geen exacte wetenschap helaas. Kan dat er een melding is geweest. Kan toestemming Officier van Justitie zijn geweest of een Rechter-commissaris. Het is lastig om er zomaar achter te komen waarom ze zijn binnengekomen. Ook de huurder heeft wat uit te leggen wellicht. Maar kan ook gewoon fout van de politie zijn. Kortom veel te veel onduidelijke variabelen.

Mijn voorstel zou zijn om je verzekeraar aan te spreken en de eigen bijdrage te verhalen op de politie.

Niet bij laten zitten in elk geval !

Online
Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Schade veroorzaakt door Politie

Bericht door Mark » 30 apr 2018, 18:22

smiley schreef: 30 apr 2018, 17:31
:clap:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Schade veroorzaakt door Politie

Bericht door Luco » 30 apr 2018, 20:25

Ik heb in mijn werk ook regelmatig met dit soort "gevalletjes" te maken gehad.
Je verhuurt particulier en niet zakelijk? Want daar zit ook nog een verschil in.

Zoals Rico en Macboy al aangeven zijn er een aantal variabelen.

Inval terecht, dan geen vergoeding van politie en moet de huurder het betalen. (als verhuurder wil je ook wel weten wat ze evt gedaan heeft omdat je als verhuurder ook aansprakelijk gesteld kan worden door de politie.)
Inval onterecht, dan moeten ze de schade gewoon betalen.
Inval onterecht met toestemming van ovj, dan nog moeten ze betalen als de inval onterecht blijkt.

Dus belangrijkste is of de inval terecht was.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Schade veroorzaakt door Politie

Bericht door Peter Tunissen » 30 apr 2018, 21:50

Even googlen en in je brief naar de politie smijten met de term ‘schade bij rechtmatige overheidsdaad’.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: erwin20vt, PeterM, vigilante en 271 gasten