De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
30 juni is voor mij de eerste mogelijkheid... nog wel ff pak regelen dan, motorpak is wat zwaar voor dit soort werk
Racepak is nooit weg, ook niet voor trackdays in de auto.
Racepak is nooit weg, ook niet voor trackdays in de auto.
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Dit weekend even geoefend. Het event was vol, maar kreeg zaterdag nog een berichtje dat er een plaatsje vrij was.
Aangezien de dochters allemaal aan t werk waren, besloten te kijken hoe het is om de race solo te rijden. Ik kreeg nog een paar praktische tips van Martin, bekend op DF, die wel vaker solo rijdt. Was heel nuttig, met name de pitsstop taktieken, maar dat verklappen we wel aan DFers die ook solo zouden willen rijden.
Op zich was het goed te doen, 2 uur zelf rijden. Conditioneel was het niet zo'n probleem, op de 2-uurs layout van de baan, heb je 4 rechte stukken waar je even "adem kunt halen". Het is vooral belangrijk niet te hard in het stuur te knijpen, en je handen regelmatig te ontspannen op de rechte stukken. Verder piece of cake. Oh ja, wel je visier sluiten. 2 uur 2-takten inhalen laat zo z'n sporen na 'in your face'. Maandelijkse douchebeurt maar eens halverwege de maand gedaan.....
Sportief gezien was het wat minder deze keer. De vorige x nog als 5e van 28, nu als 16e van 38 gestart. Mooi vol veld, maar in de 1e hairpin liep het goed vast aan de binnenkant van de bocht, en kwam de kart voor me dwars te staan, waardoor ik alleen nog buitenom door het zand kon. Ik kwam als 25e uit de eerste ronde. Dus meteen werk aan de winkel.
Op de baan was er wat raars aan de hand. Kwalificatie 1:05, in de race 1:07, en dat liep voortdurend op, tot uiteidelijk 1:25. Van een heel strak sturende kart, naar een kart die nagenoeg onbestuurbaar werd. Om me heen zag ik echter dat nagenoeg alle karts er last van hadden. Toch bij de 3e, heel late stop van kart gewisseld, en die banden hadden nog goed grip, waardoor de laatste 10 ronden in ca 1:12 afgelegd werden. Heel veel karts ingehaald, zelfs de topteams, maar verder dan een 14e plaats met 92 ronden zat er niet in.
De enige verklaring die ik heb voor de algemeen oplopende ronde tijden, is de slijtage aan de banden, en de marbles die opgepakt worden onderweg, en die niet 'gelost' worden. Zelfs als je zoveel mogelijk op de ideale lijn blijft, krijg je op een gegeven moment de kart niet meer ingestuurd, en bij een beetje gas bij raakt ie meteen overstuurd. Of en waarom mijn kart veel langzamer werd dan de rest, kan ik niet goed verklaren.
Al met al wel heel veel fun gehad, en het gevoel dat er nog veel te leren valt.
Aangezien de dochters allemaal aan t werk waren, besloten te kijken hoe het is om de race solo te rijden. Ik kreeg nog een paar praktische tips van Martin, bekend op DF, die wel vaker solo rijdt. Was heel nuttig, met name de pitsstop taktieken, maar dat verklappen we wel aan DFers die ook solo zouden willen rijden.
Op zich was het goed te doen, 2 uur zelf rijden. Conditioneel was het niet zo'n probleem, op de 2-uurs layout van de baan, heb je 4 rechte stukken waar je even "adem kunt halen". Het is vooral belangrijk niet te hard in het stuur te knijpen, en je handen regelmatig te ontspannen op de rechte stukken. Verder piece of cake. Oh ja, wel je visier sluiten. 2 uur 2-takten inhalen laat zo z'n sporen na 'in your face'. Maandelijkse douchebeurt maar eens halverwege de maand gedaan.....
Sportief gezien was het wat minder deze keer. De vorige x nog als 5e van 28, nu als 16e van 38 gestart. Mooi vol veld, maar in de 1e hairpin liep het goed vast aan de binnenkant van de bocht, en kwam de kart voor me dwars te staan, waardoor ik alleen nog buitenom door het zand kon. Ik kwam als 25e uit de eerste ronde. Dus meteen werk aan de winkel.
Op de baan was er wat raars aan de hand. Kwalificatie 1:05, in de race 1:07, en dat liep voortdurend op, tot uiteidelijk 1:25. Van een heel strak sturende kart, naar een kart die nagenoeg onbestuurbaar werd. Om me heen zag ik echter dat nagenoeg alle karts er last van hadden. Toch bij de 3e, heel late stop van kart gewisseld, en die banden hadden nog goed grip, waardoor de laatste 10 ronden in ca 1:12 afgelegd werden. Heel veel karts ingehaald, zelfs de topteams, maar verder dan een 14e plaats met 92 ronden zat er niet in.
De enige verklaring die ik heb voor de algemeen oplopende ronde tijden, is de slijtage aan de banden, en de marbles die opgepakt worden onderweg, en die niet 'gelost' worden. Zelfs als je zoveel mogelijk op de ideale lijn blijft, krijg je op een gegeven moment de kart niet meer ingestuurd, en bij een beetje gas bij raakt ie meteen overstuurd. Of en waarom mijn kart veel langzamer werd dan de rest, kan ik niet goed verklaren.
Al met al wel heel veel fun gehad, en het gevoel dat er nog veel te leren valt.
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Hangen meer dan genoeg overalls in Berghem Rody. Eigen overall altijd goed natuurlijk, maar voor deze events heb je ze niet nodig. Hooguit een waterdichte schildersoverall in geval van regen.
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 28 feb 2006, 15:04
- Locatie: Utrecht
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Afgelopen zaterdag met twee maatjes meegereden. Voor de kwalificatie besloten dat ik zou kwalificeren en kort van tevoren zou binnenkomen, omdat de start door één van de andere jongens zou worden gedaan. In de kwalificatie uiteindelijk P3 gereden. We hadden een goede start en lagen na twee bochten op P1. Helaas maakte de starter een foutje en spinde hij, waarna we op P9 lagen. Uiteindelijk P7 geëindigd.Spijkerhard schreef: ↑16 apr 2018, 22:06 Dit weekend even geoefend. Het event was vol, maar kreeg zaterdag nog een berichtje dat er een plaatsje vrij was.
Aangezien de dochters allemaal aan t werk waren, besloten te kijken hoe het is om de race solo te rijden. Ik kreeg nog een paar praktische tips van Martin, bekend op DF, die wel vaker solo rijdt. Was heel nuttig, met name de pitsstop taktieken, maar dat verklappen we wel aan DFers die ook solo zouden willen rijden.
Op zich was het goed te doen, 2 uur zelf rijden. Conditioneel was het niet zo'n probleem, op de 2-uurs layout van de baan, heb je 4 rechte stukken waar je even "adem kunt halen". Het is vooral belangrijk niet te hard in het stuur te knijpen, en je handen regelmatig te ontspannen op de rechte stukken. Verder piece of cake. Oh ja, wel je visier sluiten. 2 uur 2-takten inhalen laat zo z'n sporen na 'in your face'. Maandelijkse douchebeurt maar eens halverwege de maand gedaan.....
Sportief gezien was het wat minder deze keer. De vorige x nog als 5e van 28, nu als 16e van 38 gestart. Mooi vol veld, maar in de 1e hairpin liep het goed vast aan de binnenkant van de bocht, en kwam de kart voor me dwars te staan, waardoor ik alleen nog buitenom door het zand kon. Ik kwam als 25e uit de eerste ronde. Dus meteen werk aan de winkel.
Op de baan was er wat raars aan de hand. Kwalificatie 1:05, in de race 1:07, en dat liep voortdurend op, tot uiteidelijk 1:25. Van een heel strak sturende kart, naar een kart die nagenoeg onbestuurbaar werd. Om me heen zag ik echter dat nagenoeg alle karts er last van hadden. Toch bij de 3e, heel late stop van kart gewisseld, en die banden hadden nog goed grip, waardoor de laatste 10 ronden in ca 1:12 afgelegd werden. Heel veel karts ingehaald, zelfs de topteams, maar verder dan een 14e plaats met 92 ronden zat er niet in.
De enige verklaring die ik heb voor de algemeen oplopende ronde tijden, is de slijtage aan de banden, en de marbles die opgepakt worden onderweg, en die niet 'gelost' worden. Zelfs als je zoveel mogelijk op de ideale lijn blijft, krijg je op een gegeven moment de kart niet meer ingestuurd, en bij een beetje gas bij raakt ie meteen overstuurd. Of en waarom mijn kart veel langzamer werd dan de rest, kan ik niet goed verklaren.
Al met al wel heel veel fun gehad, en het gevoel dat er nog veel te leren valt.
Bizar was het verschil tussen kwali en race, écht bizar. Niet eerder meegemaakt. Van een 1:03 naar een 1:16 oid. Het leek wel alsof ik op ijs reed. De tijden kelderden als een malle en het was overstuur in de gloria. Bleek uiteindelijk aan marbles te liggen. De wat minder ervaren rijders hadden marbles op de ideale lijn neergelegd, maar volgens mij waren de achterbanden ook zo goed als op. Wel tof rijden, maar frustrerend dat de top 3 niet bij te houden was, terwijl dit in de kwali wel het geval was.
Is Martin een lange kerel? Hem vaker zien rijden, doet het vaak goed.
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Klopt. Jammer dat ik je niet gesproken heb. Zat ook veel in de kart zal ik maar zeggen...
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Mooi om te lezen heren
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Mooie verhalen. Ik rijd ook wel eens op Berghem, erg leuke baan. Binnenkort eens kijken voor een team.
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Schopje.
Wie? (12 mei)
Wie? (12 mei)
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Weinig animo denk ik. Wel jammer.
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Was er wel afgelopen woensdag, 12de lijkt me perfect, maar redt het toch net niet
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Lijkt me wel tof dit, maar tevens slopend!
Ik kom misschien eens kijken, hoewel aanstaande zaterdag mij niet gaat lukken.
Ik kom misschien eens kijken, hoewel aanstaande zaterdag mij niet gaat lukken.
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Slopend? Niet echt.
We rijden met twee teams.
Wie er sneller is dan mijn meiden, drinkt na de wedstrijd op mijn kosten....
Wel je teamnaam met DF laten beginnen.
We rijden met twee teams.
Wie er sneller is dan mijn meiden, drinkt na de wedstrijd op mijn kosten....
Wel je teamnaam met DF laten beginnen.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
12e kan ik echt niet maken waarschijnlijk. Anders last minuten call. Maar waarom zo weinig animo? Met je BMW op circuit kost 1000 per trackday en dit een schijntje in verhouding. Ik heb nog mn gezin met 2 kleine kids. Juni sowieso wat doen maar misschien 12 mei ook nog wel haalbaar...
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Zal vast niet om geld gaan Knot.
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Sorry Max, morgen rijdt ik de RB14..
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Nou, maar en klein verslagje dan.
Twee teams dit keer, M'n broer en ik tegen mijn dochters. Deze keer met de racer karts, 9pk tegen normaal 6,5 of zo. Klein verschil in snelheid, g-krachten lijken iets groter, snelheidsbeleving niet echt anders, behalve dat je je momenten om adem te halen nog iets bewuster moet kiezen. In je eentje rijden is in de racer denk ik wel iets uitdagender. En op de baan werd het iets spannender! (Zie hieronder)
De baan was in een andere, langere lay-out gelegd. Onder andere een heel serieuze chicane, echt 90 graden rechts- 180 links en weer 90 rechts, en een paar snelle links-rechts combinaties. Heel bijzonder en echt wel leuk! In de eerste ronde van de kwalificatie ging dat echter al goed mis. In een ooghoek zag ik op de andere helft van de baan een kart op de kop liggen, een een rijder languit over de baan, arm de lucht in. Twee karts met elkaar in aanraking geweest, niet zeker of dat in de genoemde chicane was. De baan werd toch maar van lay-out veranderd, en de kwalificatie werd opnieuw gestart. (Aangezien ik als enige een heel rondje had afgelegd, iig de afgebroken kwalificatie gewonnen )
Na zelf in de kwalificatie de 5e tijd neergezet te hebben, startte mijn broer de race. Al snel viel hij terug naar de 10e of 11e plaats. Na de wissel/tankstop lekker gas gegeven. Na een ronde of 4 was er alweer een incident waarbij er een kart op de kop lag, rijder (zeer ervaren) ernaast, maar stond alweer rechtop... Ik merkte bij deze karts dat het echt van belang is om in de bocht de juiste hoeveelheid gas te geven. Geef je geen gas, of rem je zelfs nog, dan heeft het rubber geen grip voor zijdelingse weerstand. Dus op een kwart van de bocht al weer op het gas, 50 tot 75%. Bij de wissel dit ook aan m'n broer gebrieft, en zijn rondjes waren ook idd bijna een seconde sneller. Bij het overnemen van het stuurtje voor de laatste stint lagen we op de negende plaats. Weer zonder wachten kunnen tanken, dus geen tijd verloren. De kart liep als een trein en leek echt wel een beetje meer topsnelheid te hebben als andere karts (afgezien van het beter uit de bocht komen). Heel veel karts ingehaald, en zo'n 5 minuten voor het einde van de race zag ik nog twee karts ca. 100 meter voor me flink strijden. Doel werd deze binnen te hengelen, just for the sake of fun. Aankondiging laatste 2 laps nog 50 meter voor me, laatste lap leek de strijd tussen de twee karts voor me onderling beslist, maar ik had nog steeds een doel! In de voorlaatste bocht een perfecte exit, nog voor de laatste bocht erlangs en over de streep! Laatste ronde snelste ronde!!
Blijkt dat ik zonder het echt door te hebben nog net naar de vierde plaats gereden te zijn, met 0,3 sec voorsprong. En net 3 seconden te kort voor de derde plaats (een solo-rijder overigens). Na twee uur en 112 ronden nummer 3, 4 en 5 binnen 5 seconden, nummer 6 er nog geen 10 seconden achter! Een volgende keer moet een podium erin zitten!
De dochters hadden hun dag niet. Ten eerste veel commentaar op hun kart, die zou echt niet lekker gaan. En als ze 3 tot 4 seconden langzamer zijn per ronde geloof ik dat ook wel. Maar de race karts zijn ook wel karts waar in je echt meer moet pushen en op de limiet rijden. Misschien moeten ze daar ook nog wel wat aan bijspijkeren.
We zien al uit naar de volgende race: 30 juni!
Twee teams dit keer, M'n broer en ik tegen mijn dochters. Deze keer met de racer karts, 9pk tegen normaal 6,5 of zo. Klein verschil in snelheid, g-krachten lijken iets groter, snelheidsbeleving niet echt anders, behalve dat je je momenten om adem te halen nog iets bewuster moet kiezen. In je eentje rijden is in de racer denk ik wel iets uitdagender. En op de baan werd het iets spannender! (Zie hieronder)
De baan was in een andere, langere lay-out gelegd. Onder andere een heel serieuze chicane, echt 90 graden rechts- 180 links en weer 90 rechts, en een paar snelle links-rechts combinaties. Heel bijzonder en echt wel leuk! In de eerste ronde van de kwalificatie ging dat echter al goed mis. In een ooghoek zag ik op de andere helft van de baan een kart op de kop liggen, een een rijder languit over de baan, arm de lucht in. Twee karts met elkaar in aanraking geweest, niet zeker of dat in de genoemde chicane was. De baan werd toch maar van lay-out veranderd, en de kwalificatie werd opnieuw gestart. (Aangezien ik als enige een heel rondje had afgelegd, iig de afgebroken kwalificatie gewonnen )
Na zelf in de kwalificatie de 5e tijd neergezet te hebben, startte mijn broer de race. Al snel viel hij terug naar de 10e of 11e plaats. Na de wissel/tankstop lekker gas gegeven. Na een ronde of 4 was er alweer een incident waarbij er een kart op de kop lag, rijder (zeer ervaren) ernaast, maar stond alweer rechtop... Ik merkte bij deze karts dat het echt van belang is om in de bocht de juiste hoeveelheid gas te geven. Geef je geen gas, of rem je zelfs nog, dan heeft het rubber geen grip voor zijdelingse weerstand. Dus op een kwart van de bocht al weer op het gas, 50 tot 75%. Bij de wissel dit ook aan m'n broer gebrieft, en zijn rondjes waren ook idd bijna een seconde sneller. Bij het overnemen van het stuurtje voor de laatste stint lagen we op de negende plaats. Weer zonder wachten kunnen tanken, dus geen tijd verloren. De kart liep als een trein en leek echt wel een beetje meer topsnelheid te hebben als andere karts (afgezien van het beter uit de bocht komen). Heel veel karts ingehaald, en zo'n 5 minuten voor het einde van de race zag ik nog twee karts ca. 100 meter voor me flink strijden. Doel werd deze binnen te hengelen, just for the sake of fun. Aankondiging laatste 2 laps nog 50 meter voor me, laatste lap leek de strijd tussen de twee karts voor me onderling beslist, maar ik had nog steeds een doel! In de voorlaatste bocht een perfecte exit, nog voor de laatste bocht erlangs en over de streep! Laatste ronde snelste ronde!!
Blijkt dat ik zonder het echt door te hebben nog net naar de vierde plaats gereden te zijn, met 0,3 sec voorsprong. En net 3 seconden te kort voor de derde plaats (een solo-rijder overigens). Na twee uur en 112 ronden nummer 3, 4 en 5 binnen 5 seconden, nummer 6 er nog geen 10 seconden achter! Een volgende keer moet een podium erin zitten!
De dochters hadden hun dag niet. Ten eerste veel commentaar op hun kart, die zou echt niet lekker gaan. En als ze 3 tot 4 seconden langzamer zijn per ronde geloof ik dat ook wel. Maar de race karts zijn ook wel karts waar in je echt meer moet pushen en op de limiet rijden. Misschien moeten ze daar ook nog wel wat aan bijspijkeren.
We zien al uit naar de volgende race: 30 juni!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Wat gaaf zeg om te lezen ! Leuk dat je er even de tijd voor neemt
Toevallig ook wat foto’s gemaakt ?
Toevallig ook wat foto’s gemaakt ?
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Paar huiskamer kiekjes, niet de moeite waard.
Op de faceboek pagina van CPB zijn ook vaak wel sfeerfoto's te zien.
M'n broer op startplek 5
Op de faceboek pagina van CPB zijn ook vaak wel sfeerfoto's te zien.
M'n broer op startplek 5
- Bijlagen
-
- Kart pos 5.jpg (375.37 KiB) 1685 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 13 mei 2018, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
-
- Berichten: 51378
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Mooi verslag!
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: De uitdaging!: 2-uurs kart races in Berghem
Leuk Han, de lay-out gebruiken ze minder voor de huurkart races ivm klappers, blijkt toch wel weer ; is overigens wel de lay-out waar komend weekend NK op wordt gereden