Overigens hier dezelfde ervaring momenteel. Aannemer die hier al meerdere malen klussen heeft gedaan heeft vorige maand toch eens een offerte opgestuurd. Jammer alleen dat mijn ouders de aanvraag afgelopen voorjaar hebben ingediend.

Na hem al drie maal gebeld te hebben voor de bouwvak, het houdt een keer op heJP schreef: 12 jan 2019, 16:40Misschien heeft die beste man het wel heel druk, wie ben jij dan om te zeggen dat z’n telefoon kapot is. Waarom bel jij niet ?Luco schreef: 11 jan 2019, 21:56(...)Paskal schreef: 11 jan 2019, 21:49
Wat een prietpraat verkondigt die aannemer![]()
Ik kan me goed voorstellen dat je er niet voor kiest ivm die 25k, maar ik hoop voor je dat het projectbouw is en dat je deze aannemer die je allerlei verhaaltjes op de mouw spelt niet zelf uit hebt gekozen. Mijn vertrouwen in zo'n aannemer zou in ieder geval heel hard gedaald zijn.
Een hele bekende plaatselijke aannemer beloofde tot drie maal toe, na de bouwvakvakantie(2018) neem ik contact met u op voor een afspraak het is nu 11 januari 2019, ik denk dat zijn telefoon kapot is![]()
![]()
Het geenstijl verhaal geeft aan dat de terugverdientijd zo hoog is omdat een elektriciteit leverancier netto maar 3 of 5 cent per kwh betaald.
Kloppen deze getallen een beetje ? Kwam dit tegen op FBEen gemiddeld huishouden van 4 personen in een tussenwoning van 150 m2 heeft een jaarlijks elektriciteitsverbruik van 4.120 kWh [CBS]. Een warmtepomp voegt daar een elektriciteitsverbruik van ca. 4.850 kWh aan toe, met andere woorden, de elektrische energiebehoefte voor zo’n huishouden stijgt met meer dan 100%!! Om deze extra energie te produceren is extra elektrische energie nodig. Mocht u denken dat zulks met zonnepanelen op uw dak lukt… 17 panelen (het dak ligt nu vol!) zijn goed voor ca. 3.800 kWh, dus linksom of rechtsom, de energiebehoefte van 8.970 kWh komt grotendeels NIET van uw dak!
‘Grijze’ stroom komt in Nederland uit drie soorten energiebronnen: gas- en kolengestookte elektriciteitscentrales en kernenergie. Deze zogenaamde energiemix is afhankelijk van de brandstofprijzen en de elektriciteitsprijzen en bestaat op dit moment voor 38% uit gas, 30% uit steenkool en 9% kernenergie, het restant is ‘overig’ (12%) en hernieuwbaar (9,5%). Aangezien de kolencentrales gesloten gaan worden, ontstaat een tekort aan capaciteit, waarvan velen denken dat deze missende 30% ingevuld gaat worden door ‘schone’ energie (op dit moment is dat 9,5% officieel, werkelijk ‘groen’ is slechts 1.5%). Kolencentrales overwegen nu over te stappen op het verbranden van hout uit landen als Canada. Een volstrekt onrendabele (want gesubsidieerd) energieopwekking die bovendien gebaseerd is op een boekhoudkundige truc. De CO2 die vrijkomt bij de houtverbranding wordt namelijk ‘alvast’ verdisconteerd met de CO2-opname van een boom die nog geplant moet worden. Zolang hout niet net zo snel groeit als brandt blijft dit een boekhoudkundige truc. Bovendien ligt de CO2-uitstoot van hout 10% hoger dan die van steenkool.
Door de warmtepomp wordt nog eens een extra tekort gegeneerd dat onmogelijk ook nog ingevuld kan worden door ‘schone’ energie. Het meest waarschijnlijk is dat deze energie aanvankelijk geïmporteerd zal worden vanuit Frankrijk (kernenergie) of Duitsland (bruinkolenenergie en in de zomer een beetje groen) en uiteindelijk door de bouw van extra gascentrales. De eerste tekenen zijn daarvan al zichtbaar nu de gascentrale in Maasbracht weer wordt heropend. Kortom, door de Nederlandse huishoudens ‘van het gas af’ te halen, zullen de Nederlandse energiecentrales ‘aan het gas’ gaan! Helaas voor GroenLinks heeft u de warmtepomp hoofdzakelijk nodig in de winter, het moment waarop zonnepanelen nog maar 5% capaciteit hebben…
Gaat de CO2-uitstoot omlaag na de introductie van de warmtepomp?
Uit bovenstaande kunt u al afleiden dat er een forse toename in elektrische energiebehoefte ontstaat. De bespaarde CO2 van uw verwarmingsketel komt nu uit de elektriciteitscentrale. Bovendien: een moderne HR-ketel heeft een rendement van 95% of meer, wat zoveel wil zeggen dat van iedere m3 aardgas 95% of meer wordt omgezet in energie (warmte). De gasgestookte energiecentrale heeft een rendement van 60% (elektriciteit), met andere woorden, van iedere m3 gas gaat 40% verloren. Kortom, uw eigen keteltje is vele malen efficiënter!
Is de introductie van warmtepompen uitvoerbaar?
Stelt u zich eens voor: 7 miljoen huishoudens dienen voorzien te worden van een warmtepomp. Als men rekent met 180 werkbare dagen in de bouw en een uitvoeringstijd van 20 jaar (3600 werkbare dagen), dan zullen dus 1.944 warmtepompen PER DAG aangelegd moeten worden om over 20 jaar de klus geklaard te hebben! Uitgangspunt zou dan zijn dat de aanleg van één warmtepomp één dag duurt… en dat is zeker niet het geval. Een stad als Utrecht heeft 174.000 huishoudens en zou dus naar analogie in 89,5 dagen helemaal op de warmtepompen moeten zitten!
Een bijkomend probleem is de verzwaring van het elektriciteitsnet. Door de veel grotere belasting per huishouden van het net, zal dit op alle plekken waar warmtepompen worden geïntroduceerd ook dubbel zo zwaar uitgevoerd moeten worden!
Nooit meer doen........
Dat stukje wil ik dan wel eens lezen waar staat dat die WP een hoger rendement heeft dan van een CV ketel.....Luco schreef: 15 jan 2019, 13:20 De eerste. Verdubbeling elektra is onzin imho.
Rendement van wp is hoger dan van een cv ketel
Dus elektraverbruik wp is gerelateerd aan gasverbruik van de cv ketel die die vervangt en niet aan het elektraverbruik tot de vervanging
Wel een beetje afhankelijk van de samenstelling van je warmtevraag (en samenstelling huishouden). Gemiddeld is deze oplossing op dit moment gelijkwaardig aan een traditionele installatie met HR CV-ketel (ook qua comfort). Echter met de steigende gasprijs, kan dit wel gunstiger zijn voor het omslagpunt gas/elektra verwarming.Luco schreef: 15 jan 2019, 20:18 ik heb gerekend met een wp die 70 graden aankan. dus warmwater eigenlijk geen probleem
Is installatieloos..: de warmwater leiding loopt simpel gezegd door de afvoer.Knot schreef: 15 jan 2019, 20:46 Daar moet dan ook weer een pomp voor meedraaien op x aantal Watt maar zal best iets kunnen schelen.
volgens mij is een lt wp cop 5Joop schreef: 15 jan 2019, 20:49Wel een beetje afhankelijk van de samenstelling van je warmtevraag (en samenstelling huishouden). Gemiddeld is deze oplossing op dit moment gelijkwaardig aan een traditionele installatie met HR CV-ketel (ook qua comfort). Echter met de steigende gasprijs, kan dit wel gunstiger zijn voor het omslagpunt gas/elektra verwarming.Luco schreef: 15 jan 2019, 20:18 ik heb gerekend met een wp die 70 graden aankan. dus warmwater eigenlijk geen probleem
Echter is de HT warmtepompoplossing in aanschaf wel een stuk duurde dan de (nu veel toegepaste) LT varianten, die op hun beurt dan wel weer een hogere elektrische ‘bijstook’ vergen, wat ‘m dan niet efficiënt maakt.
Dat zit er idd in bij mij mij, alleen kon een eventuele bad afvoer daar niet op. Ik krijg bijv ook tripple beglazing.Joop schreef: 15 jan 2019, 20:41 Een mogelijkheid, die relatief goedkoop in te passen is, is de toepassing van een douche-wtw. Hierbijnwordt het warme douchewater opgevangen enlangs een warmtewisselaar gevoerd, die op zijn beurt gekoppeld zit aan de warmwaterleiding, waardoor een deel al voorverwarmd wordt en niet alle warmwatervraag uit het toestel hoeft te komen.