De CV ketel is dood/van het gas af

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Richardt. » 11 jan 2019, 18:29

Zonder je er echt in te verdiepen, dat heb ik namelijk ook niet gedaan, leert Google je +/- 1 minuut dat er verschillende soorten warmtepompen zijn.

Elk met hun eigen voor/nadelen en prijskaartje ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Niels » 11 jan 2019, 18:36

Het concept en de onderdelen zijn zeker niet nieuw betreffende WP’s dus kinderziektes en dat het goedkoper wordt in de toekomst is allemaal larie.... Ik vind het in de basis zelfs een prachtig systeem maar ga er gewoon geen duizenden Euro’s voor ophoesten.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door PeterB » 11 jan 2019, 19:25

"Maar Arthur van Schayk denkt daar anders over. ‘Dat gaat echt niet gebeuren’, zegt hij. Van Schayk is niet zomaar iemand met een mening. Hij is bestuursvoorzitter van Nederlands grootste fabrikant van verwarmingsapparaten: Remeha. In Apeldoorn alleen al rollen er per jaar 240 duizend van de band, maar Remeha is onderdeel van, of beter gezegd: de kern van het wereldwijd opererend concern BDR Thermea met een omzet van 1,8 miljard euro. ‘Iedereen denkt dat warmtepompen de komende jaren wel even 50 procent goedkoper worden, omdat ze nog maar kort bestaan. Maar ze bestaan al lang en ze worden in enorme oplages gebouwd. Ik zie geen enkele reden waarom ze snel goedkoper zouden worden. Integendeel.’

REMEHA
stichtingsjaar: 1935

Omzet: 1,8 miljard euro*

werknemers: 6700*

*: voor de groep BDR Thermea

De ‘warmtepompen’ waar Van Schayk het over heeft, zijn airco’s. Miljoenen per jaar worden ervan gemaakt, vooral in China en Japan, en ze doen hetzelfde als wat de warmtepompen die woningen verwarmen: warmte pompen. Van buiten naar binnen (warmtepomp), of van binnen naar buiten (airco). Cruciale onderdelen in warmtepompen zijn exact hetzelfde als die in airco’s, en ze komen uit dezelfde fabrieken. ‘Dus het is echt niet zo dat we straks door schaalvoordelen grote prijsdalingen krijgen. Op 1 januari voor de koffiepauze werkt zo’n fabriek even voor warmtepompen, de rest van het jaar voor airco’s. Exact de zelfde spullen. Dus forget it: die prijzen gaan niet dalen als de vraag naar warmtepompen verdubbelt.’

https://www.volkskrant.nl/economie/de-d ... ~b9b2896f/

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Joop » 11 jan 2019, 19:59

Paskal schreef: 11 jan 2019, 15:53
Auke M535i schreef: 11 jan 2019, 15:25 Zo kan over 10jaar als alle kinderziektes uit de warmtepompen zijn alsnog makkelijk overgestapt worden. Momenteel werken warmtepompen onder -5 celcius nog niet afdoende en maken ze teveel lawaai.
Kinderziektes...... onze warmtepomp staat er al 12 jaar. Er zijn hele nieuwbouwwijken (bv in Wageningen - 2011) waar alle huizen voorzien zijn van warmtepompen. Men doet net alsof het iets nieuws is :hmmm:
Lawaai? Een luchtwarmtepomp vast wel, maar een aardwarmtepomp zoals wij hebben in ieder geval niet.

Ben helemaal geen WP-promotor oid en verre van inhoudelijk deskundig, maar kan alleen mijn eigen ervaringen delen met onze WP en die staat soms wel haaks op de verhalen die ik wel eens hoor.
Precies... Helemaal niets nieuws onder de zon.

Probleem is op dit moment vooral dat er te weinig installateurs (en monteurs) zijn die er weinig tot geen ervaring mee hebben, omdat zij zich te veel op de woningbouw en daardoor hoofdzakelijk de cv-ketelmarkt hebben gefocused tot nu toe.

Wordt wel beter, maar merk nog best veel, dat met name de kleine installatievedrijven, nog wel een flinke inhaalslag moeten maken.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Luco » 11 jan 2019, 20:08

Auke M535i schreef: 11 jan 2019, 15:25 Ik heb vandaag nog gesproken met de aannemer welke mijn nieuwe woning gaat bouwen. Ze hebben bewust gekozen om nog geen warmtepomp te installeren maar wel alleen vloerverwarming aan te leggen en geen radiatoren. Zo kan over 10jaar als alle kinderziektes uit de warmtepompen zijn alsnog makkelijk overgestapt worden. Momenteel werken warmtepompen onder -5 celcius nog niet afdoende en maken ze teveel lawaai.
whahahahahaha gesproken met een aannemer, bewust gekozen whahahahahahahahaha ik kom werkelijk niet meer bij.
Wil je de werkelijke reden weten waarom waarom die er voor gekozen heeft?

Puur geld, in dit geval verdient die meer aan het bouwen van de woning met cv dan met wp.
In het volgende project (waar wp's in zitten) zegt die tegen de kopers, menertje cv is achterhaald met deze wp is de woning veel comfortabeler en de extra investering heeft u er zo uit, en het scheelt maar 20 euro per maand op de hypotheek.

Een goed uitgerekende wp werkt ook bij -5 of lager naar behoren.
een cv met onvoldoende capaciteit levert ook te weinig warm water.

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Elise » 11 jan 2019, 20:19

PeterB schreef: 10 jan 2019, 16:57
alt schreef: 10 jan 2019, 13:04 Ik kan het jammer genoeg niet meer vinden, maar las laatst een stukje over zondepanelen.
Zondepanelen gaan elk jaar vele procenten aan rendement erop achteruit.
Wat inhoud dat de terugverdientijd op gaat lopen tot 27 jaren of meer of de elektra prijs gaat stijgen, dan wordt de terugverdientijd weer korter. Maar zeven jaren terugverdientijd is een politiek sprookje.
Volgens den schrijver zijn zonnepanelen alleen in zuid Europa een zinnige investering.
https://www.geenstijl.nl/5145681/zonnep ... rd-europa/


https://www.geenstijl.nl/5145662/ingezo ... _246580440

Denk ik ;)
De theorie in dat verhaaltje op geenstijl (en waarschijnlijk het verhaaltje van Alt) is eenvoudig onderuit te halen door initiatief van Essent.
Gratis daken asbestvrij maken in ruil om er 20 jaar zonnepanelen op te leggen (na 20 jaar worden ze jouw eigendom).

https://www.essent.nl/content/grootzake ... enden.html

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Luco » 11 jan 2019, 20:34

Dat is kassa voor essent

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door PeterB » 11 jan 2019, 20:57

Moet je wel asbest op je dak hebben liggen en klant van Essent zijn.
In theorie..

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Luco » 11 jan 2019, 20:59

PeterB schreef: 11 jan 2019, 20:57 Moet je wel asbest op je dak hebben liggen en klant van Essent zijn.
In theorie..
zakelijke klant zelfs

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door PeterB » 11 jan 2019, 21:00

Daar gaat het onderuithalen..

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Paskal » 11 jan 2019, 21:49

Auke M535i schreef: 11 jan 2019, 18:02 Geen idee allemaal, ga me er ook niet in verdiepen omdat het 25k kost, dit is enkel wat ik vandaag te horen kreeg. :-)
Wat een prietpraat verkondigt die aannemer :hmmm:
Ik kan me goed voorstellen dat je er niet voor kiest ivm die 25k, maar ik hoop voor je dat het projectbouw is en dat je deze aannemer die je allerlei verhaaltjes op de mouw spelt niet zelf uit hebt gekozen. Mijn vertrouwen in zo'n aannemer zou in ieder geval heel hard gedaald zijn.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Luco » 11 jan 2019, 21:56

Paskal schreef: 11 jan 2019, 21:49
Auke M535i schreef: 11 jan 2019, 18:02 Geen idee allemaal, ga me er ook niet in verdiepen omdat het 25k kost, dit is enkel wat ik vandaag te horen kreeg. :-)
Wat een prietpraat verkondigt die aannemer :hmmm:
Ik kan me goed voorstellen dat je er niet voor kiest ivm die 25k, maar ik hoop voor je dat het projectbouw is en dat je deze aannemer die je allerlei verhaaltjes op de mouw spelt niet zelf uit hebt gekozen. Mijn vertrouwen in zo'n aannemer zou in ieder geval heel hard gedaald zijn.
in eerste instantie moet je er altijd vanuit gaan dat je door een aannemer genaaid gaat worden, nog erger dan een dealer :tooth:
Wij willen een nieuw dak, ik zal je de verhalen besparen, maar het uiteindelijke resultaat is, geen nieuw dak voorlopig.
Een hele bekende plaatselijke aannemer beloofde tot drie maal toe, na de bouwvakvakantie(2018) neem ik contact met u op voor een afspraak het is nu 11 januari 2019, ik denk dat zijn telefoon kapot is :tooth:

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door JeroenT » 11 jan 2019, 22:37

Ik kreeg m’n jaarrekening vandaag en krijg al 10% terug van de bruto investering van m’n paneeltjes die er net een half jaartje op liggen.
Gelukkig hou ik niks over, want ik heb een M5 met een “gat” in de tank. :slapen:

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Auke M535i » 11 jan 2019, 22:55

T maakt mij allemaal niet uit... Ik had zelf ook gewoon voor gas gekozen.. Ongeacht of een pomp werkt bij -5 en of 10 pompen van een hele wijk bij elkaar teveel lawaai maken.. 25k vind ik gewoon nog teveel geld. Over 10 jaar maar is kijken als de CV ketel aan vervanging toe is... Het huis is er verder warmtepomp ready. Voor nu moeten er nog genoeg andere keuzes gemaakt worden...

@Luco. Misschien wat minder aan de lachgas patronen lurken gozer! ;-)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door romo » 12 jan 2019, 08:45

Het wordt heter en heter in Den Haag, klimaat of kabinet, that is the question :tooth:

Klaas Dijkhoff neemt opzichtig afstand van klimaatakkoord
VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff zegt in De Telegraaf dat het klimaatakkoord niet zijn akkoord is en zinspeelt zelfs op een mogelijke val van het kabinet.
Arjan Meesterburrie
12 januari 2019 om 4:59

VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer op 18 december 2018
VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer op 18 december 2018
Foto Bart Maat/ANP
De VVD is absoluut niet van plan alle maatregelen uit het klimaatakkoord uit te voeren. In een interview met De Telegraaf zegt fractievoorzitter Klaas Dijkhoff dat zijn partij het lang niet met alle punten in het moeizaam tot stand gekomen akkoord eens is: “Bedankt voor het advies en het harde werk, maar de kans dat ik het akkoord letterlijk ga uitvoeren is nihil.”

Het in december gesloten concept-klimaatakkoord bevat zo’n zeshonderd maatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen en is tot stand gekomen na langdurige onderhandelingen tussen zo’n honderd belanghebbende partijen. Dijkhoff neemt nu duidelijk afstand van de door onder andere de industrie en maatschappelijke organisaties gemaakte afspraken: “Het is niet mijn akkoord.”


Lees ook: Uitgepraat over het klimaat? 2019 wordt pas een echt klimaatjaar

De fractievoorzitter van de VVD vreest voor de gevolgen voor de portemonnee van gewone mensen, zegt hij tegen De Telegraaf: “Als we gruwelijke mazzel hadden gehad, was er een prachtig plan van de klimaattafels gekomen waardoor de effecten voor huishoudens draagbaar zouden zijn en netjes verdeeld. Nou dat is niet zo.”

Buma voorspelde al revolte
Al voordat het akkoord gesloten was sprak CDA-leider Sybrand Buma in augustus in Elsevier ook al de vrees uit dat het akkoord niet goed zou uitpakken voor de gewone mensen en zou leiden tot maatschappelijke tweedeling. Buma zei bang te zijn voor een herhaling de Pim Fortuyn-revolte uit 2002, maar dan niet rond het thema migratie, maar rond het thema klimaat.

Binnen de coalitie zijn D66 en de ChristenUnie wel enthousiast over de klimaatafspraken, maar Dijkhoff is niet te spreken over hun ‘drammerige’ opstelling, net als die van GroenLinks: “Als Jesse Klaver van GroenLinks op tv praat over het klimaat dan daalt het draagvlak voor het klimaat met één procent. Rob Jetten (D66) is dat nu ook aan het doen. Hij is aan het drammen, ja.”


Lees ook: Pas politieke steun voor klimaatakkoord-ontwerp als de cijfers kloppen
Doorrekening klimaatakkoord
Het ontwerp-akoord dat in december werd gepresenteerd wordt op dit moment doorgerekend op de financiële consequenties door het Planbureau voor de Leefomgeving en het CPB. De plannen bestaan onder meer uit een verhoging van de gasprijs, subsidie voor de aankoop van een elektrische auto en het duurzamer maken van woningen.

Duidelijk was al dat er alleen politieke steun voor het akkoord zal komen als de plannen haalbaar en betaalbaar zijn, maar nu Dijkhoff zijn hakken al zo in het zand zet en zijn coalitiepartners als drammers bestempelt zal een compromis er nog moeilijker op worden.

De VVD-fractievoorzitter zinspeelt in De Telegraaf zelfs al op de mogelijke val van het kabinet op dit thema: “Als het alternatief wordt dat ik óf het kabinet óf de burger moet laten vallen: de burger zal ik nooit laten vallen.”
Bron; NRC.nl



Deze dan ook maar;

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3014754 ... aatakkoord

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Luco » 12 jan 2019, 08:52

zouden ze dan toch wakker worden?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door romo » 12 jan 2019, 08:58

^
Dit schreef ik 08-01-2019
romo schreef: 08 jan 2019, 12:45 ^Het electoraat zal zich laten gelden, dan gaat het Haagsche pluche rectaal wel jeuken :lol:
Dat is wat er gebeurt momenteel.

Niet alleen wakker, jeuk, krabben, rode koppen, kortom; het spel is op de wagen electoraal gezien.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Wouter81 » 12 jan 2019, 12:22

0759F8F2-BEC9-49D9-8433-5CE81FC07A45.jpeg
0759F8F2-BEC9-49D9-8433-5CE81FC07A45.jpeg (859.22 KiB) 1671 keer bekeken

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door SlowCo » 12 jan 2019, 12:31

Schijnheilig en doorzichtig.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door WJ » 12 jan 2019, 12:35

Ja mooi hoe sommige Rutte uitkotsen en dan heel enthousiast over Klaas gaan doen. Blijft een pot nat, is dezelfde partij. haha

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door romo » 12 jan 2019, 12:37

Ook de VVD zal het merken, want het geblaat van Dijkhoff is vooral voor de electorale bühne, vooral ook voor de kiezer die dat sprookje gelooft. Dat zullen er niet veel zijn. Dijkhoff en daarmee de VVD heeft zich weldegelijk gecommitteerd aan het hoofddoel beperking CO2 emissie.

Ik schat in dat de goedgelovige VVD kiezer na de eventueel gewonnen verkiezingen gewoon een klimaat dolk in de rug gestoken krijgt.

Mijn advies als je niet dit klimaat geneuzel akkoord en bijkomende kosten wil; NIET op de VVD stemmen, links uiteraard al helemaal niet

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door SlowCo » 12 jan 2019, 12:41

romo schreef: 12 jan 2019, 12:37 Mijn advies als je niet dit klimaat geneuzel akkoord en bijkomende kosten wil; NIET op de VVD stemmen, links uiteraard al helemaal niet
Wat blijft er dan nog over waar je met een gerust hart op kunt stemmen...?

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door HJ2 » 12 jan 2019, 12:56

Nederland Mobiel is ook al van de kieslijst verdwenen...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door Arthur » 12 jan 2019, 13:40

Ik stem GMO :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: De CV ketel is dood/van het gas af

Bericht door JP » 12 jan 2019, 16:40

Luco schreef: 11 jan 2019, 21:56
Paskal schreef: 11 jan 2019, 21:49
Auke M535i schreef: 11 jan 2019, 18:02 Geen idee allemaal, ga me er ook niet in verdiepen omdat het 25k kost, dit is enkel wat ik vandaag te horen kreeg. :-)
Wat een prietpraat verkondigt die aannemer :hmmm:
Ik kan me goed voorstellen dat je er niet voor kiest ivm die 25k, maar ik hoop voor je dat het projectbouw is en dat je deze aannemer die je allerlei verhaaltjes op de mouw spelt niet zelf uit hebt gekozen. Mijn vertrouwen in zo'n aannemer zou in ieder geval heel hard gedaald zijn.
(...)
Een hele bekende plaatselijke aannemer beloofde tot drie maal toe, na de bouwvakvakantie(2018) neem ik contact met u op voor een afspraak het is nu 11 januari 2019, ik denk dat zijn telefoon kapot is :tooth:
Misschien heeft die beste man het wel heel druk, wie ben jij dan om te zeggen dat z’n telefoon kapot is. Waarom bel jij niet ? :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RS-Ron en 143 gasten