De CV ketel is dood/van het gas af

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 29 mar 2018, 12:46

Maar ik kan er naast zitten maar zonder veel subsudie nuet te betalen zie ik😂😂

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: De CV ketel is dood

Bericht door alt » 29 mar 2018, 13:08

In een pand van mij op het industrieterrein in HWW zit een pompstation dat de restwarmte van de bedrijven 140 m in de grond pompt.
Als bedrijven warmte of koude nodig hebben wordt het 50 meter verder weer opgepompt omdan af te leveren aan de bedrijven.
Enkel de subsidie die zij ontvangen daarvan ik kan van de rente stilleven bij wijze van spreken.
Maar het is volgens het bedrijf, welke nu een half jaar dit uitvoert, gaat het boven verwachting.
Als ik zo hoor wordt de investering heel snel terug verdient.
Hierbij moet je ook rekenen dat de klanten die de energie af nemen & hiervoor moeten betalen, in het verleden al goedkope energie hadden, v.w. de grote van deze hier aan meewerkende bedrijven.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: De CV ketel is dood

Bericht door HJ2 » 29 mar 2018, 19:01

Op mijn werk, pal voor de deur heb ik mogen bewonderen hoe 3 koudebronnen zijn geboord. Toen werden het er 4... en toen 5... omdat er met al die putten wel wat was. Nu loopt het spul, maar echt betouwbaar klinkt me dit niet in de oren. Je zou een slechte bron als particulier maar hebben en moeten betalen... De werkende bronnnen zijn eindeloos (weken!) gespoeld met een ENORME tank water en ditto pompen...

Anyway: Groningen gaat helemaal stoppen nu. Je moet toch wat als alternatief. Dat kost allemaal stroom. Laat ik nu net 1 groot dak op het noord-westen hebben...
Laatst gewijzigd door HJ2 op 29 mar 2018, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De CV ketel is dood

Bericht door romo » 29 mar 2018, 19:23

Nu, de gaskraan gaat dus definitief dicht in 2030, daarmede is het een duidelijk 1-2jte geweest aangaande de besluitvorming om zowel de CV ketel als de gaskraan te euthaniseren.

Ik zag net het wekelijkse "gesprek met de minsiter president"; op de vraag, aan Rutte, of het haalbaar is, of het betaalbaar is, en waar de rekening dan komt te liggen, het ontluisterende antwoord; " dat gaan we wel zien" . :crazy: :gek:

Zelfs interviewer Ron Fresen, oude rot in het vak , was met stomheid geslagen.


Regeren is vooruitzien heet het toch??

Nou;

Plan A;

We schaffen de belangrijkste energie bron af, een eerste levensbehoefte voor heel NL, met ook nog leveringsplicht naar het buitenland.

Plan B

Hoe gaan we voor alternatieven zorgen? Dat gaan we wel zien............


Je zou je kapot lachen als het niet zo serieus was.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 29 mar 2018, 19:43

ik heb ook een heel groot dak met beide vlakken bijna heel de dag zon, maar panelen zijn ook niet echt rendabel.
En met een bijna ongeisoleerd huis is een warmtepomp echt geen optie.
Misschien nog maar twee ketels kopen volgend jaar en wegzetten, ketels die nu hangen zijn 2 en 4 jaar oud.

SlowCo
Berichten: 3542
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: De CV ketel is dood

Bericht door SlowCo » 29 mar 2018, 20:14

Luco schreef: 29 mar 2018, 19:43 ik heb ook een heel groot dak met beide vlakken bijna heel de dag zon, maar panelen zijn ook niet echt rendabel.
Waar heb jij bijna heel de dag zon dan kom ik ook in dat dorp wonen. Hier hebben we maar af en toe zon...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 29 mar 2018, 20:19

als het licht wordt in de ochtend schijnt de zon ja en licht is al voldoende.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De CV ketel is dood

Bericht door romo » 29 mar 2018, 20:41

Ik moet het echt zien en beleven, deze "Energiewende"

De Duitsers van de kernenergie af

NL van het gas


Hoe het, betaalbaar, technisch haalbaar verder moet, Joost mag het weten (en die weet het ook niet :lol: )

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: De CV ketel is dood

Bericht door NSXRS » 29 mar 2018, 20:52

Luco schreef: 29 mar 2018, 19:43 ik heb ook een heel groot dak met beide vlakken bijna heel de dag zon, maar panelen zijn ook niet echt rendabel.
.
Misschien nog maar twee ketels kopen volgend jaar en wegzetten, ketels die nu hangen zijn 2 en 4 jaar oud.
Hoezo niet echt rendabel??
De overheid vertelt anders..

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 29 mar 2018, 20:57

NSXRS schreef: 29 mar 2018, 20:52
Luco schreef: 29 mar 2018, 19:43 ik heb ook een heel groot dak met beide vlakken bijna heel de dag zon, maar panelen zijn ook niet echt rendabel.
.
Misschien nog maar twee ketels kopen volgend jaar en wegzetten, ketels die nu hangen zijn 2 en 4 jaar oud.
Hoezo niet echt rendabel??
De overheid vertelt anders..
yeah en die vertellen de waarheid, dat zou dan voor het eerst zijn :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31246
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: De CV ketel is dood

Bericht door JP » 29 mar 2018, 21:03

Weinig zon(nepanelen) bij ons, dus wij kiezen thuis voor een windmolen.....

Afbeelding

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: De CV ketel is dood

Bericht door NSXRS » 29 mar 2018, 21:32

Luco schreef: 29 mar 2018, 20:57
NSXRS schreef: 29 mar 2018, 20:52
Luco schreef: 29 mar 2018, 19:43 ik heb ook een heel groot dak met beide vlakken bijna heel de dag zon, maar panelen zijn ook niet echt rendabel.
.
Misschien nog maar twee ketels kopen volgend jaar en wegzetten, ketels die nu hangen zijn 2 en 4 jaar oud.
Hoezo niet echt rendabel??
De overheid vertelt anders..
yeah en die vertellen de waarheid, dat zou dan voor het eerst zijn :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:
Tsja, maar ffe serieus, ik ben zonnepanelen wel al een tijd aan het overwegen, want heb elektra jaar verbruik ca 6800 kWh en heb deel van het huis een dakvlak vol op zuiden van ca 36 m2, dus ik dacht...kon wel eens interessant gaan worden om paneeltjes te leggen...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 29 mar 2018, 21:38

Ja als je het geld hebt liggen, maar hou er rekening mee dat de terugverdientijd toch rond de 10 jaar is en na 15 jaar je nieuwe panelen moet hebben. Vol op het zuiden zal wel schelen, maar zorg dat je iig niet meer opwekt dan je gebruikt, doe je dat wel moet je een powerwall erbij ophangen.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Hielke » 29 mar 2018, 21:42

romo schreef: 29 mar 2018, 20:41 Ik moet het echt zien en beleven, deze "Energiewende"

De Duitsers van de kernenergie af

NL van het gas


Hoe het, betaalbaar, technisch haalbaar verder moet, Joost mag het weten (en die weet het ook niet :lol: )
Hadden de Duitsers in 2017 niet een recordhoeveelheid bruinkool verstookt?

Zo zullen wij wel op Russisch gas overstappen. Fascinerend, van het gas af willen zonder visie op een alternatief te hebben. Moest je voor visie van Rutte niet naar een opticiën? Na ja, laten we hopen dat die het weten bij gebrek aan beter.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 29 mar 2018, 22:00

DVH, kom er maar in :-)

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: De CV ketel is dood

Bericht door NSXRS » 29 mar 2018, 22:17

Luco schreef: 29 mar 2018, 21:38 Ja als je het geld hebt liggen, maar hou er rekening mee dat de terugverdientijd toch rond de 10 jaar is en na 15 jaar je nieuwe panelen moet hebben. Vol op het zuiden zal wel schelen, maar zorg dat je iig niet meer opwekt dan je gebruikt, doe je dat wel moet je een powerwall erbij ophangen.
10 J??
Er wordt toch vrijwel altijd gerekend met een terugverdien tijd van 5-7J, zeker in mijn geval waarbij de zon de hele dag op de panelen staat (mits die schijnt)?
Enneh,...ik heb nog zo'n fijne draai elektra meter, die gaat toch terugdraaien als er meer opgewekt wordt dan verbruikt?
Daar blijven ze mooi vanaf zolang ik niet wettelijk gedwongen kan worden om een nwe te nemen..

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: De CV ketel is dood

Bericht door HJ2 » 29 mar 2018, 22:23

HJ2 schreef: 29 mar 2018, 19:01 Op mijn werk, pal voor de deur heb ik mogen bewonderen hoe 3 koudebronnen zijn geboord. Toen werden het er 4... en toen 5... omdat er met al die putten wel wat was. Nu loopt het spul, maar echt betouwbaar klinkt me dit niet in de oren. Je zou een slechte bron als particulier maar hebben en moeten betalen... De werkende bronnnen zijn eindeloos (weken!) gespoeld met een ENORME tank water en ditto pompen...

Anyway: Groningen gaat helemaal stoppen nu. Je moet toch wat als alternatief. Dat kost allemaal stroom. Laat ik nu net 1 groot dak op het noord-westen hebben...
Noord Westen Luco... dus NOOIT zon.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Mark » 30 mar 2018, 08:45

NSXRS schreef: 29 mar 2018, 22:17
Luco schreef: 29 mar 2018, 21:38 Ja als je het geld hebt liggen, maar hou er rekening mee dat de terugverdientijd toch rond de 10 jaar is en na 15 jaar je nieuwe panelen moet hebben. Vol op het zuiden zal wel schelen, maar zorg dat je iig niet meer opwekt dan je gebruikt, doe je dat wel moet je een powerwall erbij ophangen.
10 J??
Er wordt toch vrijwel altijd gerekend met een terugverdien tijd van 5-7J, zeker in mijn geval waarbij de zon de hele dag op de panelen staat (mits die schijnt)?
Enneh,...ik heb nog zo'n fijne draai elektra meter, die gaat toch terugdraaien als er meer opgewekt wordt dan verbruikt?
Daar blijven ze mooi vanaf zolang ik niet wettelijk gedwongen kan worden om een nwe te nemen..
Klopt, terugverdientijd ligt rond de 7 jaar gemiddeld. De panelen gaan ook langer dan 15 jaar mee, enkel de omvormer slijt en heeft een levensduur van ongeveer 10 jaar.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Macboy » 30 mar 2018, 10:36

Mooi draadje heren. Heb er zelf niet veel verstand van maar weet wel dat er weinig cijfers bestaan over de opwarming van de aarde behalve de laatste 60 jaar. Dat voor een aarde die paar miljard jaar oud is. Bekeken over een lange termijn hebben we wellicht invloed op die opwarming en wellicht totaal niet. Paar vulkaan uitbarstingen en daar gaan onze investeringen.

En als dit soort verhalen echt waar zijn, dan zijn we er toch snel klaar mee ?
Marsnel schreef: 28 mar 2018, 20:51 Foto is van een platform in het Mexicaanse gedeelte van de Golf van Mexico.
Die grote flares is het gas wat ze affakkelen omdat ze er niks mee kunnen, en voornamelijk geïnteresseerd zijn in olie. Dit gaat dag en nacht door.. 365 dagen per jaar. Op elk productie platform dat er is. En het staat er daar helemaal vol mee.

Zou graag zien dat dit soort verspilling eerst wordt aangepakt voordat ik m`n HR+ keteltje verplicht moet vervangen.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: De CV ketel is dood

Bericht door HJ2 » 30 mar 2018, 11:01

Helaas is het niet economisch rendabel om het bijproduct gas op te vangen bij de oliewinning. Veel te veel pieken en dalen in de levering. Dan maar door de flareboom en verstoken zodat het niet kan ploffen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 30 mar 2018, 11:22

Mark schreef: 30 mar 2018, 08:45
NSXRS schreef: 29 mar 2018, 22:17
Luco schreef: 29 mar 2018, 21:38 Ja als je het geld hebt liggen, maar hou er rekening mee dat de terugverdientijd toch rond de 10 jaar is en na 15 jaar je nieuwe panelen moet hebben. Vol op het zuiden zal wel schelen, maar zorg dat je iig niet meer opwekt dan je gebruikt, doe je dat wel moet je een powerwall erbij ophangen.
10 J??
Er wordt toch vrijwel altijd gerekend met een terugverdien tijd van 5-7J, zeker in mijn geval waarbij de zon de hele dag op de panelen staat (mits die schijnt)?
Enneh,...ik heb nog zo'n fijne draai elektra meter, die gaat toch terugdraaien als er meer opgewekt wordt dan verbruikt?
Daar blijven ze mooi vanaf zolang ik niet wettelijk gedwongen kan worden om een nwe te nemen..
Klopt, terugverdientijd ligt rond de 7 jaar gemiddeld. De panelen gaan ook langer dan 15 jaar mee, enkel de omvormer slijt en heeft een levensduur van ongeveer 10 jaar.
Ik heb nog geen panelen gezien die zich daadwerkelijk in 7 jaar hebben terugverdiend, rekenmodellen zijn leuk (voor zuidspanje)
De panelen gaan wel langer mee, je kan ze 50 jaar laten liggen, maar rendement neemt hard af, ze worden wel steeds beter en goedkoper, dat wel.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: De CV ketel is dood

Bericht door NSXRS » 30 mar 2018, 11:23

HJ2 schreef: 30 mar 2018, 11:01 Helaas is het niet economisch rendabel om het bijproduct gas op te vangen bij de oliewinning. Veel te veel pieken en dalen in de levering. Dan maar door de flareboom en verstoken zodat het niet kan ploffen.
Het is voor de consument ook niet echt economisch rendabel om i.p.v. een gas CV een warmtepomp systeem met alle daaraan verbonden kosten en ellende door de strot geduwd te krijgen, maar het lijkt er op dat die kans t.z.t. toch vrij groot wordt...
Laatst gewijzigd door NSXRS op 30 mar 2018, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Macboy » 30 mar 2018, 11:24

Maar daar moet toch wel iets tegen te doen zijn ? Vast goedkoper dan al die andere onzin maatregelen...

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Stefan R » 30 mar 2018, 11:44

Luco schreef: 29 mar 2018, 12:41
Hielke schreef: 29 mar 2018, 12:36
Luco schreef: 29 mar 2018, 12:25 Das dus een wko is ook nog een drama je moet namelijk net zoveel warmte als koude eruit halen. Moet dus in balans zijn en dat is in nederland een groot probleem en erg duur.
Zit ik er dan zover naast? Met de vorm van geothermie die ik bedoel wordt er alleen maar warmte aan de grond onttrokken. Het systeem wordt puur voor verwarming gebruikt. Jas een leiding de grond in en per km heb je met een temperatuurstijging van 30 graden te maken.
Voorzover mijn kennis rijkt mag dat niet alleen warmte eruit halen dan verstoor je de balans in onze aardkloot
Een interessant stuk over geothermie.

https://www.triaswestland.nl/

Hier in het Westland staan al een aantal van deze installaties.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 30 mar 2018, 11:50

Is dus inderdaad alleen warmte eruit halen. en wko is warmte en kou.

Weer wat geleerd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andreass, beske, Bing [Bot], De fiscalist, EvdP, HansD, Majestic-12 [Bot], Wimo en 465 gasten