De CV ketel is dood/van het gas af

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Niels » 30 mar 2018, 12:31

HJ2 schreef: 30 mar 2018, 11:01 Helaas is het niet economisch rendabel om het bijproduct gas op te vangen bij de oliewinning. Veel te veel pieken en dalen in de levering. Dan maar door de flareboom en verstoken zodat het niet kan ploffen.
Het zit em in de kosten van het aanleggen van infrastructuur. Leidingen leggen kost gewoon kapitalen en dan moet je ook nog een gebruiker/klant voor hebben. Bijzonder is gewoon dat het affakkelen geaccepteerd wordt want het “offgas” is ook nog eens relatief smerig want vaak heel “rijk”, tegelijkertijd is dat lastig om een gebruiker voor te vinden. Hier in NL mengen we die offgas op met gas producerende platformen. Dat het “smerig” gas is zie je ook aan de oranje vlam waar mooi schoon gas een blauwe geeft.

In Nigeria flaren ze sinds half 1900 al gas af van olie productie. Dag in dag uit, een paar miljoen kubieke meters per dag al 50-60 jaar lang....... Gewoon omdat de regering niet wil inversteren.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Will F. » 30 mar 2018, 13:38

Niels schreef: 30 mar 2018, 12:31 In Nigeria flaren ze sinds half 1900 al gas af van olie productie. Dag in dag uit, een paar miljoen kubieke meters per dag al 50-60 jaar lang....... Gewoon omdat de regering niet wil inversteren.
Daar had ik het toevallig gisteren nog over met een vriend die een aantal jaar in Lagos gewerkt heeft. Men kijkt daar echt niet verder dan de hooguit de dag van morgen als het om (mileu)investeringen gaat. Vraag me af hoe je daar als mondiale samenleving wat aan kan doen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7999
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: De CV ketel is dood

Bericht door MParallel » 30 mar 2018, 13:57

Fabian schreef: 28 mar 2018, 08:41 Ik hang nog wel even een nieuwe tegen die tijd, huidige is bijna 20 jaar oud dus mag wel een keer. No way dat ik 7500 ga betalen voor zo'n systeem.
+7500.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1981
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: De CV ketel is dood

Bericht door 350 Z » 30 mar 2018, 14:15

Tja weet wat je heb gestemt ofwel eigen schuld. Had je maar niet op een linkse partij moeten stemmen (ook vvd is links).
Helaas ben ik de dupe van het slimme stemgedrag van mijn medehollander.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 30 mar 2018, 14:27

350 Z schreef: 30 mar 2018, 14:15 Tja weet wat je heb gestemt ofwel eigen schuld. Had je maar niet op een linkse partij moeten stemmen (ook vvd is links).
Helaas ben ik de dupe van het slimme stemgedrag van mijn medehollander.
Owwww dus alles wat jouw niet zint is de schuld van een ander, typisch Nederlands ook :lollerdelol:
Mogen we dan ook weten wat jij hebt gestemd, zodat we daar ook over kunnen zeiken als die weer eens een briljant idee hebben.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6145
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: De CV ketel is dood

Bericht door EvdP » 30 mar 2018, 16:35

NSXRS schreef: 29 mar 2018, 22:17
Enneh,...ik heb nog zo'n fijne draai elektra meter, die gaat toch terugdraaien als er meer opgewekt wordt dan verbruikt?
Daar blijven ze mooi vanaf zolang ik niet wettelijk gedwongen kan worden om een nwe te nemen..
Als je panelen neemt moet jij de netbeheerder dit melden. En dan krijg je een nieuwe meter. Been there, done that.

Wij hebben panelen, met dank aan de subsidie.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Niels » 30 mar 2018, 16:43

Me too :tooth:

Reken ook 1000KWh extra aan panelen, het aantal zonne uren valt nog wel eens tegen :bag: Ik heb voor 4000KWh op het dak liggen maar effectief leverde dat 2900 op het afgelopen jaar....

Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Gijzert » 30 mar 2018, 17:29

EvdP schreef: 30 mar 2018, 16:35
NSXRS schreef: 29 mar 2018, 22:17
Enneh,...ik heb nog zo'n fijne draai elektra meter, die gaat toch terugdraaien als er meer opgewekt wordt dan verbruikt?
Daar blijven ze mooi vanaf zolang ik niet wettelijk gedwongen kan worden om een nwe te nemen..
Als je panelen neemt moet jij de netbeheerder dit melden. En dan krijg je een nieuwe meter. Been there, done that.



Wij hebben panelen, met dank aan de subsidie.
Nee hoor. Niet verplicht. Behalve met een tussen meter. Die kan terugleveren niet aan.
Schoonouders hebben de oude draaischijf nog met zonnepanelen

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6145
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: De CV ketel is dood

Bericht door EvdP » 30 mar 2018, 19:36

Gek, bij ons moest er een nieuwe meter komen.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: De CV ketel is dood

Bericht door RS-Ron » 30 mar 2018, 19:40

Ook bij mij draait de ouderwetse meter gewoon 4000kw per jaar terug. In de zomer, op een zonnige dag gaat ie als malle achteruit. Gewoon leuk om naar te kijken. Slimme meter wil ik niet. Ik wil niet dat Jan en alleman met mijn data aan de haal gaan. Ze hoeven niet te weten wanneer ik het licht aan/uit doe enz. En ik wil ook niet alles op de wifi aansluiten.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Marsnel » 30 mar 2018, 20:46

Macboy schreef: 30 mar 2018, 10:36
En als dit soort verhalen echt waar zijn, dan zijn we er toch snel klaar mee ?
Marsnel schreef: 28 mar 2018, 20:51 Foto is van een platform in het Mexicaanse gedeelte van de Golf van Mexico.
Die grote flares is het gas wat ze affakkelen omdat ze er niks mee kunnen, en voornamelijk geïnteresseerd zijn in olie. Dit gaat dag en nacht door.. 365 dagen per jaar. Op elk productie platform dat er is. En het staat er daar helemaal vol mee.

Zou graag zien dat dit soort verspilling eerst wordt aangepakt voordat ik m`n HR+ keteltje verplicht moet vervangen.
Het staat op de agenda om vanaf 2030 niet meer onnodig af te fakkelen.
http://www.worldbank.org/en/programs/ze ... as-flaring
Bijlagen
energy-top 20 gas flaring countries-912x605.png
energy-top 20 gas flaring countries-912x605.png (32.24 KiB) 2421 keer bekeken

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De CV ketel is dood

Bericht door romo » 30 mar 2018, 21:38

Goed artikel VK over waar het pijn gaat doen en wie de rekening gaat betalen;


De groene revolutie begint pijn te doen. Wie draait op voor de rekening van het klimaatbeleid?

Nu het geld gaat kosten, kruipt het venijn in het klimaatdebat

https://www.volkskrant.nl/binnenland/de ... ~a4587756/

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8891
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Joop » 31 mar 2018, 14:11

Inderdaad helder artikel van de VK.

Volgens mij is er ook nog geen goed alternatief voor de oude vertrouwde CV-ketel. Zeker niet zo lang elektrische energie niet groen is, zijn alle alternatieven :ongeveer als: schijnoplossingen.

De warmtepompvariaties draaien allemaal op het principe van elektrisch bijverwarmen als het systeem zelf tekort schiet in het leveren van de energievraag in het huis/gebouw. Er is dus niets krommer dan elektrisch bijverwarmen met elektriciteit dat via verstoken van fossiele brandstoffen gewonnen is.

Daarnaast is een warmtepomp installatie ook langs niet overal inpasbaar. Bijv. in een appartementengebouw dat helemaal rond een cv-installatie en natuurlijk/mechanish ventilatiesysteem is ontworpen is niet zonder rigoreuze aanpassingen door te voeren aan te passen. Dat soort gebouwen kun je enkel aanpakken als je het gezamenlijk doet en krijg dat er maar eens door heen bij een VvE. Er zijn er altijd een paar die het financieel niet kunnen/willen opbrengen. En dat is nog los van de diverse nadelen die een bepaald systeem met zich mee brengt.

Een luchtwarmtepomp zorgt vaak voor geluidsoverlast door het ‘brommen’ van de installatie (vergelijkbaar aan aircounits) en heeft vaak ook een grote hoeveelheid aan te zuigen lucht nodig, waardoor je deze op een dak moet plaatsen of aan de gevel met een groot gevelrooster moet uitvoeren. Hiervoor moet je vaak bouwkundig nog flinke aanpassingen uitvoeren naast de installatieaanpassingen zelf. Die kosten zie ik allemaal nog niet in de richtprijzenlijstjes van de systemen terug.

Een warmtepompinstallatie in een wko uitvoering dient ‘s zomers genoeg warmte de grond te stoppen om ‘s winters er lekker warmpjes bij te zitten. Ook al eens een project gehad in een gasloze wijk naast een verzorgingshuis, waarbij de oudjes zoveel warmte afnamen het hele jaar door, dat de grond ‘uitgeput’ raakte en wij ons appartementen gebouw weer met een cv-installatie moesten uitvoeren en daar ook speciaal voor een gasleidin de wijk voor in werd getrokken. Best krom niet?
Sowieso is het niet overal mogelijk om een wko systeem toe te passen in Nederland, omdat energievoerende waterlaag op verschillende dieptes zit, met als gevolg dat je soms wel hele diepe bronnen moet slaan, wat enorm kostenverhogend werkt en ook als er veel bronnen kort bij elkaar voor komen dat de systemen ook niet optimaal werken.
Dat is allemaal nog los van een terugverdienperiode, want eigenlijk is de stelregel dag je een warmtepompinstallatie gemiddeld gezien niet terugverdient over de technische levensduur van de installatie.

Op papier klinkt het allemaal leuk en goed om gasloos te wonen, werken, etc... Het grote invulplaatje is niet bekeken, wat hier de gevolgen voor zijn en zo als het er nu naar uit ziet mag de consument/burger het allemaal ophoesten zonder dat uiteindelijk het milieu er bij geholpen is.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Knot » 31 mar 2018, 16:03

Ik heb onderhoud aan de Atag in laten plannen na 7 jaar eindelijk... Kijk wel of ik in 2020 of 2021 een frisse ketel laat plaatsen en als het ding kapot gaat daarna zorg ik wel dat ik een dikke leasebak heb dan maak ik daarmee wel een hybride oplossing middels koelsysteem aansluiten op radiatoren in de huiskamer en dynamo van 1kW om de eerste verdieping elektrisch op temperatuur te houden :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Niels » 31 mar 2018, 21:20

Marsnel schreef: 30 mar 2018, 20:46
Macboy schreef: 30 mar 2018, 10:36
En als dit soort verhalen echt waar zijn, dan zijn we er toch snel klaar mee ?
Marsnel schreef: 28 mar 2018, 20:51 Foto is van een platform in het Mexicaanse gedeelte van de Golf van Mexico.
Die grote flares is het gas wat ze affakkelen omdat ze er niks mee kunnen, en voornamelijk geïnteresseerd zijn in olie. Dit gaat dag en nacht door.. 365 dagen per jaar. Op elk productie platform dat er is. En het staat er daar helemaal vol mee.

Zou graag zien dat dit soort verspilling eerst wordt aangepakt voordat ik m`n HR+ keteltje verplicht moet vervangen.
Het staat op de agenda om vanaf 2030 niet meer onnodig af te fakkelen.
http://www.worldbank.org/en/programs/ze ... as-flaring
2030 al.... ambitieus!

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: De CV ketel is dood

Bericht door NSXRS » 31 mar 2018, 21:56

Gijzert schreef: 30 mar 2018, 17:29 Nee hoor. Niet verplicht. Behalve met een tussen meter. Die kan terugleveren niet aan.
Schoonouders hebben de oude draaischijf nog met zonnepanelen
Dat is ook mijn info..
Uiteraard zullen ze je proberen wijs te maken dat je moet, maar voor zover mijn info reikt is er geen oplegbare verplichting, tenzij je meter afgekeurd is qua leeftijd..

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6145
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: De CV ketel is dood

Bericht door EvdP » 31 mar 2018, 22:04

Onze meter kon het terugleveren niet aan. Vraag ik me nu wel af wat voor meter we hadden. Denk dat we dan geen draaischijf ding hadden.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Stefan R » 31 mar 2018, 23:01

Nog een verhelderend stukje over het afschaffen van de CV https://www.climategate.nl/2018/03/74311/

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: De CV ketel is dood

Bericht door MarkS » 01 apr 2018, 08:02

Kabinet gaat gas terug de Groningse bodem in pompen
'We geven het gas terug aan de Groningers'

29 maart 2018 door Rudolf Julius

Het roer met betrekking tot het Groningse gas gaat volledig om. Het kabinet heeft niet alleen besloten dat de gaswinning volledig wordt beëindigd, maar gaat bovendien gas terugpompen in de Groningse bodem.“De gaswinning naar nul is een belangrijke mijlpaal, maar we gaan nog een stap verder”, vertelt minister van Economische Zaken Eric Wiebes trots. “Decennialang hebben wij in heel Nederland geprofiteerd van het Groningse gas. Nu geven we het terug aan de Groningers.”

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10417
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: De CV ketel is dood

Bericht door tomgtr » 01 apr 2018, 08:14

Ze bedoelt dat iedereen die op bezoek gaat in groningen eerst bruine bonen moet eten? Ik heb chili gegeten gister Rico, zal,ik wat gas terug komen geven in Groningen?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Niels » 01 apr 2018, 10:50

1 apr...

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Riceaux » 01 apr 2018, 12:26

tomgtr schreef: 01 apr 2018, 08:14 Ze bedoelt dat iedereen die op bezoek gaat in groningen eerst bruine bonen moet eten? Ik heb chili gegeten gister Rico, zal,ik wat gas terug komen geven in Groningen?
:lol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: De CV ketel is dood

Bericht door allen » 01 apr 2018, 12:38

Niels schreef: 01 apr 2018, 10:501 apr...
Mwoah, die Tom kan best serieus zijn hoor...

Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Gijzert » 01 apr 2018, 16:20

EvdP schreef: 31 mar 2018, 22:04 Onze meter kon het terugleveren niet aan. Vraag ik me nu wel af wat voor meter we hadden. Denk dat we dan geen draaischijf ding hadden.
Zoeen had ik idd ook. Geen draaischijf

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Will F. » 01 apr 2018, 20:15

Stefan R schreef: 31 mar 2018, 23:01 Nog een verhelderend stukje over het afschaffen van de CV https://www.climategate.nl/2018/03/74311/
Merci, heel informatief!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andreass, beske, Google [Bot], Joost H., Martijn_bmw, TLRS, tomgtr en 183 gasten