De CV ketel is dood/van het gas af

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: De CV ketel is dood

Bericht door dvh » 28 mar 2018, 11:32

Punt is dat door gewoon een beetje logisch na te denken het niet zo gek is dat dingen uit de hand lopen.
Wij , als in mensen , zijn sinds 1700+ de aarde aan het beïnvloeden met onze techniek. Dus de laatste 2 a 300 jaar manipuleren wij de aardbol dusdanig dat de aarde het zelf niet bij kan houden. Met gevolgen van dien.

Het is een beetje net als sigaretten roken. Eerst wisten we niet dat het slecht was. Maar wanneer je er eenmaal van bewust bent en het toch blijft doen. Beetje dom. Nu kun je denken: 'daar heb je toch alleen jezelf mee'.. Klopt. Maar kom je in het ziekenhuis voor allerlei medische toestanden door het roken. Dan betaald iedereen in feite de prijs van jouw gedrag.

Dat is ook een beetje zo met het milieu.
Nu ben ik helemaal geen GL-gekkie. En mij zal je ook niet met spandoeken langs de weg zien staan. Maar kan ik bij weten een beetje helpen het de goede richting op te krijgen. Why not.

Daarbij komt dat ik er maar verdrietig van word wanneer ik langs de botlek rijd... En vrolijk word in het bos. Weet niet hoe dat bij jullie zit? Misschien sta ik er anders in. Maar ik heb snel gekozen. En dan druk ik mijzelf nog zacht uit.

Voor degene die het niet begrijpen hier een korte uitleg:


Nu vind ik het wel interessant om te volgen. Al best wat over gekeken en gelezen. Het zal een lastig proces zijn. Punt is ook dat mensen al snel hard roepen over het milieu. Die denken er dan (blijkbaar?) iets meer over te weten. Feit is dat ze er vaak de ballen verstand van hebben en maar wat roepen. Hokjesdenken en of gelijk met een stempel beginnen te drukken.

Wanneer je dan mensen hoort die er nuchter maar realistisch in staan. Dan is het toch wel gewoon een serieus probleem aan het worden. Het zal ook een probleem zijn waar we te laat serieus mee bezig gaan zijn. Beetje mosterd na de maaltijd. Maar zo werkt het nu eenmaal. Niet alleen met het mileu. Maar met alles. Er moet eerst wat ergs/verschrikkelijks gebeuren willen 'wij' het serieus gaan nemen. Tot de tijd gaan we domweg door met een blik op oneindig.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Paskal » 28 mar 2018, 11:50

Knot schreef: 28 mar 2018, 11:11 Die installatie weet iig waar de nordschleife ligt :)
Scherp gespot inderdaad :thumbup:

Idealiter zou ik nog een zonnepaneeltje of 30 neer moeten leggen om de kosten nog verder te drukken. Op het dak vind ik geen gezicht op ons huis of de vrijstaande garage, dus die komen dan op een frame achter de vrijstaande garage. Die 150€/mnd voor ons huis vind ik echter relatief beperkt en geef die 10k momenteel liever ergens anders aan uit.

Tom
Berichten: 21720
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Tom » 28 mar 2018, 11:55

dvh schreef: 28 mar 2018, 11:32
Dat is ook een beetje zo met het milieu.
Nu ben ik helemaal geen GL-gekkie. En mij zal je ook niet met spandoeken langs de weg zien staan. Maar kan ik bij weten een beetje helpen het de goede richting op te krijgen. Why not.
Uiteraard ben ik ook voor het behoud van milieu/aarde. Warmtepomp en zonnepanelen zijn natuurlijk prima, hoewel het afdwingen mij wat ver gaat (zeker met dit tempo). De milieulobby is één grote zwendel en ik krijg soms jeuk van het blinde volgen ervan. Olie- en gasbedrijven hebben veel macht, teveel wellicht, maar het schiet nu een beetje de andere kant op voor m'n gevoel... noem het groen, desnoods op papier, en het is goed. Zie dat filmpje van Lubach (linkje hierboven), dat gaat toch nergens over.. biomassa met een fucking olietanker hierheen halen zodat je het volgens de overheid duurzaam mag noemen, certificaten kopen zodat iets op papier groen is, etc.? Of wat er in de autoindustrie gaande is, totaal onrealistische eisen stellen waardoor er aan de kant van de fabrikant gesjoemeld moet worden en de consument ziet die verbruikscijfers nooit. Maar we zijn groen hoor. Eisen dat auto's elektrisch worden maar aan de opgewekte stroom is niks duurzaam (en ik zie het niet gebeuren dat het opwekken op korte/middellange termijn ineens groen is). Parken met windmolens aanleggen met minimaal rendement. Diesels in de stad verbieden terwijl één van de grootste havens met tig olietankers per dag ernaast ligt.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: De CV ketel is dood

Bericht door MarkS » 28 mar 2018, 11:55

Beetje off-topic

Ik sta er ook best nuchter en reeel in, denk ik. Vind milieu belangrijk als het gaat om schone lucht, gezonde en groene omgeving en minder uitstoot / vervuiling. Maar denk dat we doorslaan, of in ieder geval het risico lopen dat we hierin doorslaan. Zeker als het groter en breder wordt getrokken, bijvoorbeeld richting klimaat verandering. Het is imho een illusie om te denken dat we als mens echt een impact / invloed hebben daarop.

En ter illustratie hoe de milieulobby kan doorschieten, een recent artikel hoe Nijmegen de groenste stad van Europa werd. Iedereen die een beetje bekend is in/met Nijmegen weet dat daar grote uitdagingen zijn met vervuiling en uitstoot op de doorgaande wegen en de scheepsvaart op de Waal.

Nijmegen moest en zou de groenste stad van Europa worden
Daar zat ze dan, in een zaal in Ljubljana. Harriët Tiemens, wethouder duurzaamheid in Nijmegen. Woensdag 22 juni 2016. Zomer op de Balkan. Ruim 25 graden. Ze was gespannen.

Wat deed Tiemens in de Sloveense hoofdstad?

Het was allemaal begonnen met Jan van der Meer, partijgenoot bij GroenLinks en haar voorganger als wethouder. 'Jannetje Plannetje', zoals zijn bijnaam luidt. Vanwege zijn vele ideeën. Zijn ingeving was het ook om Nijmegen in 2014 mee te laten doen aan de verkiezing van Green Capital of Europe.

Wilde runderen op het Lentereiland, met uitzicht op Nijmegen.

Een wedstrijd die in 2008 werd opgezet door de Europese Commissie. Doel: steden aansporen hun economie te vergroenen en leefomgeving te verduurzamen. Stockholm was de eerste winnaar, Hamburg de tweede, de Spaanse stad Vitoria-Gasteiz de derde. Geweldige marketing. Ja, zoiets wilde Van der Meer ook wel.

Oorlog winnen

Bovendien: Nijmegen verdiende de prijs, vond de oude wethouder. Qua afvalscheiding behoort de stad tot de beste van Nederland. De stadsbussen rijden op groengas. En er zijn drie fietskoerierbedrijfjes die goederen vanuit de rand van de stad naar het centrum brengen. En Van der Meer was serieus met handhaving. Hij zei: 'Ik heb geen beleidsmedewerkers, maar campagnemedewerkers. We hebben een oorlog te winnen.'

Wat merk je van Groen Nijmegen?
Nijmegen is groene hoofdstad geworden met een begroting van € 2,4 mln. Daarvan is € 1,4 mln eigen geld en nog € 1 mln van de provincie. Doordat het bedrijfsleven zich achter het initiatief heeft geschaard, is de begroting uitgekomen op € 10 mln. Ter vergelijking: Essen had een budget van €15 mln, Bristol €12 mln.
Op het verkeersdrukke Keizer Karelplein wapperen enkele Green Capital vlaggen, maar verder is van de groene hoofdstad weinig op straat te zien. Wel worden er dit jaar in de stad tal van congressen, lezingen en evenementen over duurzaamheid georganiseerd.
De uitverkiezing is goed voor de marketing, erkent Tiemens. 'Bij sommige sites staan we nu ineens bij de twintig steden die je moet bezoeken in 2018'.
De stad wil verduurzamen: bij de Vierdaagsefeesten is al het plastic recyclebaar en staan er geen dieselgeneratoren meer. Operatie Steenbreek moet een impuls krijgen: meer groen in wijken waar nu nog het beton domineert.
Logisch dus dat hij aasde op de Europese duurzaamheidsprijs. Nijmegen, met zijn krap 180.000 inwoners, kandideerde zich voor Green Capital of Europe 2016.

Op het stadhuis draaide enkele milieuambtenaren een plan in elkaar. Zonder enige vorm van voorbereiding haalde Nijmegen de finale. De prijsuitreiking was in Kopenhagen. Van der Meer was er niet bij: hij was wethouder af en hield sabbatical op Cuba. Zijn opvolger was Tiemens, net benoemd als wethouder.

Estafettestokje

Aan de animo lag het niet, wist Tiemens. Vanuit Nijmegen waren mensen naar Kopenhagen gefietst. Een estafette. Iemand had zelfs door de haven van Kopenhagen gezwommen. Met een estafettestokje, waarin de USB-stick zat met de plannen van Nijmegen. De zwemmer kwam drijfnat bij de jury aan om de plannen te overhandigen.

Nijmegen verloor. Van Ljubljana.

Juryrapport uitverkiezing European Green Capital 2018
Beetje politiek was dat wel, morde Nijmegen. Ljubljana is de hoofdstad van Slovenië. Zuidoost Europa had nog nooit een groene hoofdstad geleverd. Vooralsnog was het vooral een klimaatfeestje van het noordwesten van het continent.

Een jaar later deed Nijmegen een nieuwe poging. Dit keer werd het serieuzer aangepakt. Een vuistdikke stapel documenten werd ingeleverd. Er werden filmpjes gemaakt. Elke stad die Green Capital wil zijn, wordt getoetst aan twaalf criteria, op het gebied van mobiliteit, afval, energiebesparing.

Zandplassen

De jurering is pittig. Een stad die in de finale staat, moet een presentatie geven van anderhalf uur. De jury bestaat uit milieuspecialisten uit verschillende Europese lidstaten en weet alles, ondervond Tiemens. Zandplassen in het noorden van Nijmegen werden ondiep gemaakt. Dat had hooguit in de lokale pers gestaan. De wethouder kreeg er vragen over.

'Een feestje voor de happy few'
'Conferenties, workshops, congressen: ik mag mij vergissen, maar een alleenstaande moeder spreekt dit niet aan.' Het Nijmeegse raadslid Paul Eigenhuijsen van Voor Nijmegen is kritisch over de uitverkiezing van zijn stad tot Europese groene hoofdstad.
'Als je naar het mos en het onkruid in de wijken Dukenburg en Lindenholt kijkt, is het verbazingwekkend dat we niet wat eerder die titel hebben gewonnen. Los van de kosten die we gemaakt hebben om deze verkiezing te winnen, kost dit ook nog eens € 1 mln. Veel geld voor een particulier feestje', zei Eigenhuijsen vorig jaar in een raadsvergadering. 'Ik krijg bij Green Capital niet het gevoel dat dit een feestje is van de hele stad. Dit is voor de happy few.'
Bijzonder is wel dat Nederland nu twee Europese hoofdsteden heeft. Leeuwarden is de culturele hoofdstad van Europa. Klein verschil: Leeuwarden wist het vijf jaar van te voren en heeft een budget van € 74 mln.
Politiek Nijmegen was ook wat teleurgesteld in de geringe aandacht van de landelijke pers voor de opening van de Green Capital. Daarnaast is er ook geen geld vanuit de Rijksoverheid beschikbaar gesteld.
Nijmegen haalde opnieuw de finale. Daarin wachtte geduchte concurrentie. Essen, stad in het Ruhrgebied die symbool stond voor zware industrie maar de voorbije jaren hard werkte aan de omslag naar groene energie, had zich ook gekandideerd. En de Duitse stad had zich net wat beter geprofileerd. Gooide er ook wat meer geld tegenaan.

Weer verloren. Na het echec was er twijfel. Nog een keer meedoen? Weer tijd, middelen en mensen vrijmaken? Inclusief vrijwilligers, waren er makkelijk honderd mensen bij betrokken.

Lang duurde de twijfel niet. Nijmegen moest en zou Green Capital worden. Dan maar in 2018.

Europese lobby

Dit keer startte Nijmegen een uitgebreide lobby. De stad ging 'de Europese taal spreken'. Green Capital, dat gaat niet over Nijmegen. Niet over Nederland. Nee, dit gaat over Europa.

FIetser op de snelfietsroute tussen Nijmegen en Lent.
FIetser op de snelfietsroute tussen Nijmegen en Lent.Foto: Bas de Meijer / HH
Dus ging de stad in op allerlei uitnodigingen. Wroclaw, Florence, Parijs, Bratislava, Brussel: een delegatie uit Nijmegen dook een jaar lang op bij klimaatcongressen in heel Europa. Lobbyisten voor de regio Arnhem-Nijmegen arrangeerden gesprekken met Europarlementariërs, leden van de Europese Commissie en Brusselse ambtenaren.

Oude speeches van de Nijmeegse afvaardiging werden nog eens geanalyseerd. Het moest niet zijn: kijk eens hoe leuk wij zijn. Maar meer: hoe kan onze stad een voorbeeld zijn voor heel Europa.

In juni 2016 naar vloog Tiemens naar Ljubljana, voor de uitverkiezing, samen met burgemeester Hubert Bruls. Ze had er wel eens van wakker gelegen. Nijmegen zou toch niet weer als verliezer thuiskomen? Tiemens dacht aan de kosten, de talloze vrijwilligers en de Nijmegenaren die met een bus naar Ljubljana waren afgereisd.

Oscars

22 juni 2016. De dag van de uitverkiezing. Tiemens zat gespannen in het Sloveense zaaltje. Zo moet de toewijzing van de Olympische Spelen voelen. Er was een live-verbinding met Nijmegen, waar honderden vrijwilligers zich verzameld hadden bij de oude kolencentrale langs het MaasWaalkanaal.

De naam van de persoon die de prijs uitreikte is ze vergeten. Maar het procedé was hetzelfde als de twee voorgaande keren. Er stond iemand op een podium die een enveloppe opende en er een briefje uithaalde.

'European Green Capital winner, for 2018 is.... the city of... Nijmegen!'

Tiemens keek naar de livestream. Beelden van de oude kolencentrale in Nijmegen. Vrijwilligers in een zaaltje, onder een systeemplafond, met tl-licht. Er werd geschreeuwd, gejuicht, gedanst.

De wethouder stak haar handen de lucht in.

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Robin » 28 mar 2018, 11:57

Tom schreef: 28 mar 2018, 11:55
dvh schreef: 28 mar 2018, 11:32
Dat is ook een beetje zo met het milieu.
Nu ben ik helemaal geen GL-gekkie. En mij zal je ook niet met spandoeken langs de weg zien staan. Maar kan ik bij weten een beetje helpen het de goede richting op te krijgen. Why not.
Uiteraard ben ik ook voor het behoud van milieu/aarde. Warmtepomp en zonnepanelen zijn natuurlijk prima, hoewel het afdwingen mij wat ver gaat (zeker met dit tempo). De milieulobby is één grote zwendel en ik krijg soms jeuk van het blinde volgen ervan. Olie- en gasbedrijven hebben veel macht, teveel wellicht, maar het schiet nu een beetje de andere kant op voor m'n gevoel... noem het groen, desnoods op papier, en het is goed. Zie dat filmpje van Lubach (linkje hierboven), dat gaat toch nergens over.. biomassa met een fucking olietanker hierheen halen zodat je het volgens de overheid duurzaam mag noemen, certificaten kopen zodat iets op papier groen is, etc.? Of wat er in de autoindustrie gaande is, totaal onrealistische eisen stellen waardoor er aan de kant van de fabrikant gesjoemeld moet worden en de consument ziet die verbruikscijfers nooit. Maar we zijn groen hoor. Eisen dat auto's elektrisch worden maar aan de opgewekte stroom is niks duurzaam (en ik zie het niet gebeuren dat het opwekken op korte/middellange termijn ineens groen is). Parken met windmolens aanleggen met minimaal rendement. Diesels in de stad verbieden terwijl één van de grootste havens met tig olietankers per dag ernaast ligt.

Exact dit. +1

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Robin » 28 mar 2018, 12:00

MarkS schreef: 28 mar 2018, 11:55 Beetje off-topic

Ik sta er ook best nuchter en reeel in, denk ik. Vind milieu belangrijk als het gaat om schone lucht, gezonde en groene omgeving en minder uitstoot / vervuiling. Maar denk dat we doorslaan, of in ieder geval het risico lopen dat we hierin doorslaan. Zeker als het groter en breder wordt getrokken, bijvoorbeeld richting klimaat verandering. Het is imho een illusie om te denken dat we als mens echt een impact / invloed hebben daarop.

En ter illustratie hoe de milieulobby kan doorschieten, een recent artikel hoe Nijmegen de groenste stad van Europa werd. Iedereen die een beetje bekend is in/met Nijmegen weet dat daar grote uitdagingen zijn met vervuiling en uitstoot op de doorgaande wegen en de scheepsvaart op de Waal.

Nijmegen moest en zou de groenste stad van Europa worden
Daar zat ze dan, in een zaal in Ljubljana. Harriët Tiemens, wethouder duurzaamheid in Nijmegen. Woensdag 22 juni 2016. Zomer op de Balkan. Ruim 25 graden. Ze was gespannen.

Wat deed Tiemens in de Sloveense hoofdstad?

Het was allemaal begonnen met Jan van der Meer, partijgenoot bij GroenLinks en haar voorganger als wethouder. 'Jannetje Plannetje', zoals zijn bijnaam luidt. Vanwege zijn vele ideeën. Zijn ingeving was het ook om Nijmegen in 2014 mee te laten doen aan de verkiezing van Green Capital of Europe.

Wilde runderen op het Lentereiland, met uitzicht op Nijmegen.

Een wedstrijd die in 2008 werd opgezet door de Europese Commissie. Doel: steden aansporen hun economie te vergroenen en leefomgeving te verduurzamen. Stockholm was de eerste winnaar, Hamburg de tweede, de Spaanse stad Vitoria-Gasteiz de derde. Geweldige marketing. Ja, zoiets wilde Van der Meer ook wel.

Oorlog winnen

Bovendien: Nijmegen verdiende de prijs, vond de oude wethouder. Qua afvalscheiding behoort de stad tot de beste van Nederland. De stadsbussen rijden op groengas. En er zijn drie fietskoerierbedrijfjes die goederen vanuit de rand van de stad naar het centrum brengen. En Van der Meer was serieus met handhaving. Hij zei: 'Ik heb geen beleidsmedewerkers, maar campagnemedewerkers. We hebben een oorlog te winnen.'

Wat merk je van Groen Nijmegen?
Nijmegen is groene hoofdstad geworden met een begroting van € 2,4 mln. Daarvan is € 1,4 mln eigen geld en nog € 1 mln van de provincie. Doordat het bedrijfsleven zich achter het initiatief heeft geschaard, is de begroting uitgekomen op € 10 mln. Ter vergelijking: Essen had een budget van €15 mln, Bristol €12 mln.
Op het verkeersdrukke Keizer Karelplein wapperen enkele Green Capital vlaggen, maar verder is van de groene hoofdstad weinig op straat te zien. Wel worden er dit jaar in de stad tal van congressen, lezingen en evenementen over duurzaamheid georganiseerd.
De uitverkiezing is goed voor de marketing, erkent Tiemens. 'Bij sommige sites staan we nu ineens bij de twintig steden die je moet bezoeken in 2018'.
De stad wil verduurzamen: bij de Vierdaagsefeesten is al het plastic recyclebaar en staan er geen dieselgeneratoren meer. Operatie Steenbreek moet een impuls krijgen: meer groen in wijken waar nu nog het beton domineert.
Logisch dus dat hij aasde op de Europese duurzaamheidsprijs. Nijmegen, met zijn krap 180.000 inwoners, kandideerde zich voor Green Capital of Europe 2016.

Op het stadhuis draaide enkele milieuambtenaren een plan in elkaar. Zonder enige vorm van voorbereiding haalde Nijmegen de finale. De prijsuitreiking was in Kopenhagen. Van der Meer was er niet bij: hij was wethouder af en hield sabbatical op Cuba. Zijn opvolger was Tiemens, net benoemd als wethouder.

Estafettestokje

Aan de animo lag het niet, wist Tiemens. Vanuit Nijmegen waren mensen naar Kopenhagen gefietst. Een estafette. Iemand had zelfs door de haven van Kopenhagen gezwommen. Met een estafettestokje, waarin de USB-stick zat met de plannen van Nijmegen. De zwemmer kwam drijfnat bij de jury aan om de plannen te overhandigen.

Nijmegen verloor. Van Ljubljana.

Juryrapport uitverkiezing European Green Capital 2018
Beetje politiek was dat wel, morde Nijmegen. Ljubljana is de hoofdstad van Slovenië. Zuidoost Europa had nog nooit een groene hoofdstad geleverd. Vooralsnog was het vooral een klimaatfeestje van het noordwesten van het continent.

Een jaar later deed Nijmegen een nieuwe poging. Dit keer werd het serieuzer aangepakt. Een vuistdikke stapel documenten werd ingeleverd. Er werden filmpjes gemaakt. Elke stad die Green Capital wil zijn, wordt getoetst aan twaalf criteria, op het gebied van mobiliteit, afval, energiebesparing.

Zandplassen

De jurering is pittig. Een stad die in de finale staat, moet een presentatie geven van anderhalf uur. De jury bestaat uit milieuspecialisten uit verschillende Europese lidstaten en weet alles, ondervond Tiemens. Zandplassen in het noorden van Nijmegen werden ondiep gemaakt. Dat had hooguit in de lokale pers gestaan. De wethouder kreeg er vragen over.

'Een feestje voor de happy few'
'Conferenties, workshops, congressen: ik mag mij vergissen, maar een alleenstaande moeder spreekt dit niet aan.' Het Nijmeegse raadslid Paul Eigenhuijsen van Voor Nijmegen is kritisch over de uitverkiezing van zijn stad tot Europese groene hoofdstad.
'Als je naar het mos en het onkruid in de wijken Dukenburg en Lindenholt kijkt, is het verbazingwekkend dat we niet wat eerder die titel hebben gewonnen. Los van de kosten die we gemaakt hebben om deze verkiezing te winnen, kost dit ook nog eens € 1 mln. Veel geld voor een particulier feestje', zei Eigenhuijsen vorig jaar in een raadsvergadering. 'Ik krijg bij Green Capital niet het gevoel dat dit een feestje is van de hele stad. Dit is voor de happy few.'
Bijzonder is wel dat Nederland nu twee Europese hoofdsteden heeft. Leeuwarden is de culturele hoofdstad van Europa. Klein verschil: Leeuwarden wist het vijf jaar van te voren en heeft een budget van € 74 mln.
Politiek Nijmegen was ook wat teleurgesteld in de geringe aandacht van de landelijke pers voor de opening van de Green Capital. Daarnaast is er ook geen geld vanuit de Rijksoverheid beschikbaar gesteld.
Nijmegen haalde opnieuw de finale. Daarin wachtte geduchte concurrentie. Essen, stad in het Ruhrgebied die symbool stond voor zware industrie maar de voorbije jaren hard werkte aan de omslag naar groene energie, had zich ook gekandideerd. En de Duitse stad had zich net wat beter geprofileerd. Gooide er ook wat meer geld tegenaan.

Weer verloren. Na het echec was er twijfel. Nog een keer meedoen? Weer tijd, middelen en mensen vrijmaken? Inclusief vrijwilligers, waren er makkelijk honderd mensen bij betrokken.

Lang duurde de twijfel niet. Nijmegen moest en zou Green Capital worden. Dan maar in 2018.

Europese lobby

Dit keer startte Nijmegen een uitgebreide lobby. De stad ging 'de Europese taal spreken'. Green Capital, dat gaat niet over Nijmegen. Niet over Nederland. Nee, dit gaat over Europa.

FIetser op de snelfietsroute tussen Nijmegen en Lent.
FIetser op de snelfietsroute tussen Nijmegen en Lent.Foto: Bas de Meijer / HH
Dus ging de stad in op allerlei uitnodigingen. Wroclaw, Florence, Parijs, Bratislava, Brussel: een delegatie uit Nijmegen dook een jaar lang op bij klimaatcongressen in heel Europa. Lobbyisten voor de regio Arnhem-Nijmegen arrangeerden gesprekken met Europarlementariërs, leden van de Europese Commissie en Brusselse ambtenaren.

Oude speeches van de Nijmeegse afvaardiging werden nog eens geanalyseerd. Het moest niet zijn: kijk eens hoe leuk wij zijn. Maar meer: hoe kan onze stad een voorbeeld zijn voor heel Europa.

In juni 2016 naar vloog Tiemens naar Ljubljana, voor de uitverkiezing, samen met burgemeester Hubert Bruls. Ze had er wel eens van wakker gelegen. Nijmegen zou toch niet weer als verliezer thuiskomen? Tiemens dacht aan de kosten, de talloze vrijwilligers en de Nijmegenaren die met een bus naar Ljubljana waren afgereisd.

Oscars

22 juni 2016. De dag van de uitverkiezing. Tiemens zat gespannen in het Sloveense zaaltje. Zo moet de toewijzing van de Olympische Spelen voelen. Er was een live-verbinding met Nijmegen, waar honderden vrijwilligers zich verzameld hadden bij de oude kolencentrale langs het MaasWaalkanaal.

De naam van de persoon die de prijs uitreikte is ze vergeten. Maar het procedé was hetzelfde als de twee voorgaande keren. Er stond iemand op een podium die een enveloppe opende en er een briefje uithaalde.

'European Green Capital winner, for 2018 is.... the city of... Nijmegen!'

Tiemens keek naar de livestream. Beelden van de oude kolencentrale in Nijmegen. Vrijwilligers in een zaaltje, onder een systeemplafond, met tl-licht. Er werd geschreeuwd, gejuicht, gedanst.

De wethouder stak haar handen de lucht in.
Ha mooi verhaal ook en dikgedrukt inderdaad.

Maar verdienmodel he....

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Riceaux » 28 mar 2018, 12:00

Tsja de oplossing voor de milieu problemen blijft lastig. Om maar een simpel voorbeeld te nemen, kopjes waaruit we drinken. Nemen we een plastic bekertje, een papieren bekertje of een mok van keramiek. Plastic bekertje is qua productie minder vervuilend dan een papieren bekertje, papieren bekertje is qua productie het meest vervuilend maar is biologisch afbreekbaar en een mok van keramiek is alleen beter voor het milieu als je er lang mee doet en het weinig schoonmaakt. Zolang de bevolking en de consumptie blijft stijgen boeken we alleen vooruitgang als de efficiëntie van het gebruik van grondstoffen % sneller stijgt dan de schaal van productie, volgens de formule I=PAT. (I = invloed op het milieu, P is populatie van de mensheid, A is rijkdom, T is technologische vooruitgang/efficiëntie. Waarbij de %deltaT dus groter moet zijn dan %delta(PxA).) Waarbij je dan ook nog het risico loopt wanneer de technologische vooruitgang/efficiëntie teveel stijgt er daardoor meer geld over is voor consumptie, waardoor de belasting op het milieu alsnog stijgt.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: De CV ketel is dood

Bericht door dvh » 28 mar 2018, 12:01

Helemaal eens hoor Tom. Ik weet de oplossing ook niet.
Het enige wat ik kan (en wil..) beinvloeden zijn de zaken rondom mijn eigen leven. En als ik daarmee wat kan helpen. Zoals ik al zei, why not.

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: De CV ketel is dood

Bericht door mark123 » 28 mar 2018, 12:07

MarkS schreef: 28 mar 2018, 11:55 Beetje off-topic
Leuk stukje, kan ik wel gebruiken ergens voor. Heb je een bron?

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Robin » 28 mar 2018, 12:07

Riceaux schreef: 28 mar 2018, 12:00 Om maar een simpel voorbeeld te nemen, kopjes waaruit we drinken. Nemen we een plastic bekertje, een papieren bekertje of een mok van keramiek. Plastic bekertje is qua productie minder vervuilend dan een papieren bekertje, papieren bekertje is qua productie het meest vervuilend maar is biologisch afbreekbaar en een mok van keramiek is alleen beter voor het milieu als je er lang mee doet en het weinig schoonmaakt.
Inderdaad....goed voorbeeld.


:beer:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Robin Hartog » 28 mar 2018, 12:10

mark123 schreef: 28 mar 2018, 12:07
MarkS schreef: 28 mar 2018, 11:55 Beetje off-topic
Leuk stukje, kan ik wel gebruiken ergens voor. Heb je een bron?
https://fd.nl/ondernemen/1239605/hoe-ni ... uropa-werd

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: De CV ketel is dood

Bericht door MarkS » 28 mar 2018, 12:10

mark123 schreef: 28 mar 2018, 12:07
MarkS schreef: 28 mar 2018, 11:55 Beetje off-topic
Leuk stukje, kan ik wel gebruiken ergens voor. Heb je een bron?
Jazeker komt uit het Financieel Dagblad van 19 februari jl.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: De CV ketel is dood

Bericht door WJ » 28 mar 2018, 12:14

Het verbieden van diesels en al die ongein in steden is natuurlijk niet alleen om de wereld te redden, maar smog en al die andere meuk omdat alles (meer en meer) hutje mutje zit is gewoon een issue. En echt absoluut niet gezond voor je. Ik denk niet dat veel mensen er op zitten te wachten om hier ook straks met mondkapjes rond te moeten banjeren.

Voor de rest zou bij mij de grootste drijfveer zijn om self efficient te worden, zelf je engergie opwekken, opslaan in accu's, etc. :)
Mijn ouders moeten alleen nog zo'n Tesla/Mercedes accu aan de muur en die zijn dat. Die gaan straks met pensioen en de enige kosten zijn af en toe wat onderhoud en water. hehe

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Robin » 28 mar 2018, 12:15

We redden de wereld (mede) door geboortebeperking en overbevolking tegen te gaan/te verminderen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Niels » 28 mar 2018, 12:24

Wiebes zal wel denken: 500 miljoen per stikstof station, afhankelijk zijn van Poetin..... we moeten de belastingbetalers zelf maar ff 10k per huis laten inversteren om van het gas af te komen :lol: Daarna moeten we nog ff bedenken hoe we het begroting gat die we mislopen door geen eigen gas meer te verkopen opvullen.

We gaan een mooie toekomst tegemoet :P Iemand nog lekker met het vliegtuig op vakantie? Over emissie gesproken :tooth:

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: De CV ketel is dood

Bericht door MarkS » 28 mar 2018, 12:25

We gaan in ieder geval een hele dure toekomst tegemoet, of die schoner is moeten we nog maar afwachten.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Riceaux » 28 mar 2018, 12:26

Robin schreef: 28 mar 2018, 12:15 We redden de wereld (mede) door geboortebeperking en overbevolking tegen te gaan/te verminderen.
Of zorgen dat de technologische vooruitgang de consumptie overstijgt. Of iedereen z'n geld afpakken en niks meer laten consumeren. :tooth:

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Robin » 28 mar 2018, 12:28

Riceaux schreef: 28 mar 2018, 12:26
Robin schreef: 28 mar 2018, 12:15 We redden de wereld (mede) door geboortebeperking en overbevolking tegen te gaan/te verminderen.
Of zorgen dat de technologische vooruitgang de consumptie overstijgt. Of iedereen z'n geld afpakken en niks meer laten consumeren. :tooth:
Ha, punt is dat Nederland-natuurlijk als centrum van de wereld- in dit geval moeilijkheden heeft/krijgt met vergrijzing, maar er ligt nog 'n klein wereldje om NL heen: Afrika/Azie voornamelijk.
Daar is 't niet zo druk en leeft men zonder zorg en zonder zorgen....:)

Tom
Berichten: 21720
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Tom » 28 mar 2018, 13:14

Robin schreef: 28 mar 2018, 12:15 We redden de wereld (mede) door geboortebeperking en overbevolking tegen te gaan/te verminderen.
Precies dit. Los je niet alleen het milieuprobleem mee op, ook de armoede.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Downforce Hans » 28 mar 2018, 13:31

Niels schreef: 28 mar 2018, 12:24 Wiebes zal wel denken: 500 miljoen per stikstof station, afhankelijk zijn van Poetin..... we moeten de belastingbetalers zelf maar ff 10k per huis laten inversteren om van het gas af te komen :lol: Daarna moeten we nog ff bedenken hoe we het begroting gat die we mislopen door geen eigen gas meer te verkopen opvullen.

We gaan een mooie toekomst tegemoet :P Iemand nog lekker met het vliegtuig op vakantie? Over emissie gesproken :tooth:
Wanneer er 300 man met de auto op vakantie gaan heb je meer emissie als van 1 vliegtuig......... :sealed:

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: De CV ketel is dood

Bericht door MarkS » 28 mar 2018, 13:35

Kun je niet stellen, eerst even dit lezen ...

http://www.zaailingen.com/vliegtuig-op- ... eigenlijk/

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Knot » 28 mar 2018, 13:37

Paskal schreef: 28 mar 2018, 11:50
Knot schreef: 28 mar 2018, 11:11 Die installatie weet iig waar de nordschleife ligt :)
Scherp gespot inderdaad :thumbup:

Idealiter zou ik nog een zonnepaneeltje of 30 neer moeten leggen om de kosten nog verder te drukken. Op het dak vind ik geen gezicht op ons huis of de vrijstaande garage, dus die komen dan op een frame achter de vrijstaande garage. Die 150€/mnd voor ons huis vind ik echter relatief beperkt en geef die 10k momenteel liever ergens anders aan uit.
Ik vind het ook geen gezicht op het dak, hou van strak... en we kunnen er maar 9 kwijt omdat we een gevelbreed dakkapel hebben. Eneco is ook 150 per maand voor een hoekhuis uit 1971 van 350cm3 gezin met 2 kinderen, waarbij de vloerverwarming een hoop gas verbruikt om de plavuizen op temperatuur te krijgen. Eigenlijk moet het van mij of zo blijven of helemaal overnieuw maar dan kan je beter een andere woning kopen die recent gebouwd is waar alles al in zit.

Maargoed, 2 circuitmiddagjes en je kunt het hele jaar gas stoken zo is het dan ook wel weer....

Vloerisolatie hebben we nog niet, kan ik laten opspuiten direct ertegenaan, kost tegen de 1500 euro zoiets.... als ik in de wintermaanden 20 piek per maand extra gas kwijt ben kan ik dat meer dan 10 jaar doen... daarom zeg ik, lekker zo door of anders gewoon een 2010 huis of nieuwbouw.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De CV ketel is dood

Bericht door ///Joost » 28 mar 2018, 13:41

Downforce Hans schreef: 28 mar 2018, 13:31 Wanneer er 300 man met de auto op vakantie gaan heb je meer emissie als van 1 vliegtuig......... :sealed:
Bron? Dat is een beetje een kort door de bocht vergelijking natuurlijk. Zo veel variabelen dat het niet te vergelijken is zelfs. Feit is wel dat het vliegverkeer een van de grootste vervuilers is qua transport. Desalniettemin ga ik nog altijd graag vliegend op reis. :tooth:

Wij hebben (verplicht) stadsverwarming. Kosten om eraf te komen zijn extreem hoog. Ik vind het echter best prettig. Geen gas, koken op elektra (inductie), en thermostaatknoppen door het hele huis. Je moet wel uitkijken want de kosten rijzen de pan uit als je onzorgvuldig met de energie om gaat. Er zijn eigenlijk maar 4 radiatoren in huis (van de 16 of zo) die ooit aan staan. Huis is van 2005 en A label met HR++ beglazing.

Zonnepanelen ga ik niet aan beginnen, met het oog op een verhuizing binnen 10 jaar.

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Robin » 28 mar 2018, 13:48

Downforce Hans schreef: 28 mar 2018, 13:31
Niels schreef: 28 mar 2018, 12:24 Wiebes zal wel denken: 500 miljoen per stikstof station, afhankelijk zijn van Poetin..... we moeten de belastingbetalers zelf maar ff 10k per huis laten inversteren om van het gas af te komen :lol: Daarna moeten we nog ff bedenken hoe we het begroting gat die we mislopen door geen eigen gas meer te verkopen opvullen.

We gaan een mooie toekomst tegemoet :P Iemand nog lekker met het vliegtuig op vakantie? Over emissie gesproken :tooth:
Wanneer er 300 man met de auto op vakantie gaan heb je meer emissie als van 1 vliegtuig......... :sealed:
Met de auto naar Bali/de Seychellen/Brazilië/de Bahama's, ik denk dat je een punt hebt Hans:)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: De CV ketel is dood

Bericht door allen » 28 mar 2018, 13:52

Vloer en muurisolatie heb ik laten doen aan het huis. Zat een subsidie van de overheid bij. Niet onbetaalbaar, een hard hoofd in dat ik het terug verdien maar 1 pluspunt had het wel. Onverwacht merkbaar in huis deze winter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Adwo, Bing [Bot], EvdP, HJ2, Majestic-12 [Bot], tomgtr, wjt en 103 gasten