De CV ketel is dood/van het gas af

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Knot » 01 jun 2018, 22:16

Zal wel ff duren maar je moet ook interesse hebben voor de stats en de techniek natuurlijk.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11742
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: De CV ketel is dood

Bericht door WJ » 01 jun 2018, 22:19

Zakelijk misschien ook een stuk interessanter (met een kantoor aan huis ofzo), volgensmij krijg je dan extra veel aftrek, milieu subsidie meuk en weet ik wat nog meer.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Jeffrey026 » 02 jun 2018, 00:33

Je moet je pas gaan verdiepen in accu's als je je overschot opgewekte energie terug het net in stuurt.

Maar je kunt je vaste stroomaansluiting niet missen omdat je op een regenachtige dag nog geen 1 kwh opwekt en soms regent het een hele week.

Gewoon dak zo vol leggen dat je iets overschot hebt dan weet je zeker dat je geen stroom rekening hoeft te betalen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De CV ketel is dood

Bericht door romo » 02 jun 2018, 07:53

Dat terug leveren van stroom is nu nog voordelig, maar die "salderingsregeling" gaat vervroegd op de schop (was 2023, wordt 2020)

Wat er komt als alternatief is nog niet geheel duidelijk, maar met een historische pet op durf ik te zeggen dat het niet beter wordt voor de consument met zonnepanelen.

https://www.zelfstroom.nl/in-2020-terug ... sregeling/

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Downforce Hans » 02 jun 2018, 08:08

romo schreef: 02 jun 2018, 07:53 Dat terug leveren van stroom is nu nog voordelig, maar die "salderingsregeling" gaat vervroegd op de schop (was 2023, wordt 2020)

Wat er komt als alternatief is nog niet geheel duidelijk, maar met een historische pet op durf ik te zeggen dat het niet beter wordt voor de consument met zonnepanelen.

https://www.zelfstroom.nl/in-2020-terug ... sregeling/
Daar ben ik ook bang voor.......
Flink investeren en daarna door de overheid met allerlei regeltjes gestraft worden....
Ik wacht nog wel even.....

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: De CV ketel is dood

Bericht door mark123 » 02 jun 2018, 08:52

Ik heb een kleine 5000wp op het dak liggen voor all-in 0,65 euro per wp. Ik ga zeker 4500Kwh per jaar opwekken wat mij dan 945 euro bespaart. Terugverdientijd is dan 3.4 jaar. Dan zitten we net in 2020. Overigens heb ik een jaren 30 huis met 1000m3 inhoud en inclusief PV rekenen wij ca. 500Kwh en 1500m3 gas af. We gebruiken gewoon gas voor verwarming en warm water maar ook 2 airco's/inverters voor verwarming en stoken wat hout bij in de kachel. Nieuwe voorschot wordt denk ik 90 euro per maand, daar ben ik dik tevreden mee.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Ferdi » 03 jun 2018, 10:25

Ons huis is 132 m2, compleet vrijstaand en vangt van alle kanten wind.
Op muurisolatie na hebben de vorige bewoners er zo goed als alles aan gedaan om alle andere dingen die mogelijk zijn qua isolatie toe te passen.
Huis is uit 1906 maar de muren zijn in de jaren wel uit wat meer lagen stenen gaan bestaan.

Hangt een 2 jaar oude cv ketel en staat een aardige houtkachel in de woonkamer.
Wij betalen nu ongeveer 115 euro in de maand aan stroom en gas en vind het wel prima zo.
Zolang de ketel het blijft doen gaat die er niet uit en in de winter brand de houtkachel wel bijna iedere dag al is dat voornamelijk pas later op de middag.

Zit zelf aardig in de kachel branche om het zo maar te zeggen en wat men tegenwoordig ook veel doet is pellet cv systemen, maar dit is ook een best prijzige oplossing...
Laatst zelfs nog verbaasd, in mijn kennissenkring kocht iemand een nieuw gasloos huis en wat kopen ze? Een kachel op propaan... Ben je er net vanaf dan neem je alsnog zo'n ding en ga je nog met flessen slepen ook.

Oh ja, willen hier op den duur wel een keer zonnepanelen maar die moeten dan op de schuur komen.
Huis staat er net niet gunstig voor, alleen is het dak van de schuur op dit moment niet geschikt wat het ook weer een aardige investering maakt...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 03 jun 2018, 10:43

Downforce Hans schreef: 02 jun 2018, 08:08
romo schreef: 02 jun 2018, 07:53 Dat terug leveren van stroom is nu nog voordelig, maar die "salderingsregeling" gaat vervroegd op de schop (was 2023, wordt 2020)

Wat er komt als alternatief is nog niet geheel duidelijk, maar met een historische pet op durf ik te zeggen dat het niet beter wordt voor de consument met zonnepanelen.

https://www.zelfstroom.nl/in-2020-terug ... sregeling/
Daar ben ik ook bang voor.......
Flink investeren en daarna door de overheid met allerlei regeltjes gestraft worden....
Ik wacht nog wel even.....
Als je teveel opwekt is de enige goede manier een powerwall, al zullen ze daar ook wel wat op verzinnen, dan kan je van het net af.

Manman wat zitten jullie goedkoop met gas en licht pffffffffffffffffffffff

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Arthur » 03 jun 2018, 10:51

Ik hoor ook meestal andere 'geluiden'. Maar DF is natuurlijk wel een smeltkroes van uitzonderlijke, geweldige, correcte, altijd aan de regels houdende, etcetera, soort übermensch ;)

scuderia
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 jan 2010, 18:01

Re: De CV ketel is dood

Bericht door scuderia » 03 jun 2018, 10:55

romo schreef: 02 jun 2018, 07:53 Dat terug leveren van stroom is nu nog voordelig, maar die "salderingsregeling" gaat vervroegd op de schop (was 2023, wordt 2020)

Wat er komt als alternatief is nog niet geheel duidelijk, maar met een historische pet op durf ik te zeggen dat het niet beter wordt voor de consument met zonnepanelen.

https://www.zelfstroom.nl/in-2020-terug ... sregeling/
Iemand anders postte al dat je energie kunt terugleveren via je slimme meter. Dat kan inderdaad, maar wat nog veel beter werkt, is een ouderwetse draaischijf meter. Dan kunnen ze niet de hoeveelheid kWh's die je teruglevert, beperken.

Ik heb hier 12 panelen op het dak. Direct laten plaatsen toen ik hier drie jaar geleden kwam wonen. Ik werd meteen benaderd door de energieboer of ik een slimme meter wilde laten plaatsen tegen een zacht prijsje. Nee hoor, dankuwel, was mijn antwoord.
Een paar maanden later werd ik weer gebeld dat ik gratis een slimme meter kon laten plaatsen, en of ze een afspraak konden maken. Mijn antwoord was hetzelfde als het vorige.
Weer een paar maanden later werd ik gebeld met de mededeling dat volgende week donderdag (of zoiets, weet niet meer precies) tussen zo en zo laat, de monteur langskomt om een slimme meter te plaatsen. Ik antwoordde dat dat best mag, maar dat ik hem dan weer keurig wegstuur, want ik wil zo'n ding niet.

Ik heb dus nog steeds een ouderwetse draaischijf en die draait nu weer als een dolle de andere kant op. Geen salderingsproblematiek voor mij, mits ik niet meer produceer dan ik gebruik natuurlijk.

Saldering is een politiek pijnpuntje omdat men natuurlijk voor individuele groene opwekking moet zijn. Het probleem is dat het merendeel van een kWh bestaat uit accijns, en die door de burger geproduceerde kWh levert evenveel accijns op, alleen de andere kant op.
Kortom, de overheid loopt veel accijnzen mis.

Vandaar dat ik verwacht dat de salderingsregeling alsmaar schraler zal worden voor de burger.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8892
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Joop » 05 jul 2018, 15:29


Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11742
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: De CV ketel is dood

Bericht door WJ » 05 jul 2018, 16:25

Dit gaat het nooit halen in de huidige vorm, punt.
Mooi is ook dat de landen om ons heen juist op gas gaan om groener te gaan. haha

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Vliet » 05 jul 2018, 16:47

Hmm, het blijft nog wat vaag deze omschrijving. Maar het hoeft per definitie niet heel veel slechter te worden. https://www.zelfenergieproduceren.nl/ni ... dium=email

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 05 jul 2018, 16:52

ze moeten onbeperkt salderen, misschien leg ik dan heel mijn dak vol, dan levert het in de huidige situatie zon 500 per maand op, lekker :-)

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Zed240 » 05 jul 2018, 17:09

Vanaf hoeveel jaar wordt zo'n investering eigenlijk echt interessant? Het lijkt mij pa wel wat om ons dak vol te leggen met zonnepanelen. Het gaat om een schuin dak op het zuidwesten. Jaarlijks verbruik is zo'n 5.000 kWh Volgens de Zonneatlas zeer gunstig en ruimte voor 18 panelen (300wp). Volgens de berekentool zou na zo'n 9 jaar de boel terug verdiend zijn en na 20 jaar is er een besparing van 12k gerealiseerd.

Is zoiets realistisch? Anders kan het best interessant zijn aangezien ze hier waarschijnlijk tot hun dood blijven wonen. Of moet je die 9 jaar met een korreltje zout nemen?

Een slimme meter hebben ze niet.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 05 jul 2018, 17:17

Tegenwoordig worden panelen steeds goedkoper, ik zit tussen de 5 en 8 jaar terugverdientijd heb ik uit zitten rekenen bij een verbruik van 11000kwh.
Vanaf 2020 wordt slimme meter verplicht als je wilt salderen volgens de verhalen.

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Zed240 » 05 jul 2018, 17:27

Mmm, kan dus maar zo zijn dat de terugverdientijd langer wordt doordat het salderen minder gaat opleveren. Moeilijk om te bepalen dus.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Barend » 05 jul 2018, 17:50

Luco schreef: 05 jul 2018, 16:52 ze moeten onbeperkt salderen, misschien leg ik dan heel mijn dak vol, dan levert het in de huidige situatie zon 500 per maand op, lekker :-)
Je had 10 jaar geleden panelen op je dak kunnen leggen Luco. ;)
Bij mij liggen ze er nu 3 jaar op, opbrengst is uiteraard prima, ik heb ze niet terugverdiend voor 2020 maar ik heb vertrouwen in de nieuwe regeling zodat ik ze alsnog gewoon netjes terug verdien.

Ik heb wel bewust gekozen voor net iets meer dan 100% opbrengst vergeleken met mijn verbruik.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11742
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: De CV ketel is dood

Bericht door WJ » 05 jul 2018, 17:59

Imo is het nu geen verkeerd moment om in te stappen, prijzen zijn te doen, btw kan je nog terug krijgen en terugleveren is ook nog lucratief.
Wat denk je dat er over een paar jaar gebeurd als de belasting inkomsten van alle fossiele brandstoffen terug gaan lopen of als er extra geld moet komen voor de gas gekte, dan stopt dat ook natuurlijk en de belasting op stroom gaat omhoog. Mooi als je dan je eigen voorziening heb en hopelijk tegen die tijd ook betaalbare batterijen, dan kan je helemaal self sufficient zijn.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 05 jul 2018, 18:12

Barend schreef: 05 jul 2018, 17:50
Luco schreef: 05 jul 2018, 16:52 ze moeten onbeperkt salderen, misschien leg ik dan heel mijn dak vol, dan levert het in de huidige situatie zon 500 per maand op, lekker :-)
Je had 10 jaar geleden panelen op je dak kunnen leggen Luco. ;)
Bij mij liggen ze er nu 3 jaar op, opbrengst is uiteraard prima, ik heb ze niet terugverdiend voor 2020 maar ik heb vertrouwen in de nieuwe regeling zodat ik ze alsnog gewoon netjes terug verdien.

Ik heb wel bewust gekozen voor net iets meer dan 100% opbrengst vergeleken met mijn verbruik.
10 jaar geleden had het 50k gekost wat nu 15k kost, en ze worden nog steeds goedkoper.
Ik wil ook zeker meer dan ik gebruik op het dak leggen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: De CV ketel is dood

Bericht door JP » 05 jul 2018, 18:35

Ik ben nogal sceptisch over de levensduur van zonnepanelen. Alsof die het 10-15jaar probleemloos volhouden.....

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: De CV ketel is dood

Bericht door alt » 05 jul 2018, 20:30

Ik denk als je de ruimte heb wokkel windmolens plaatsen.
s'Nachts waait het ook.
Panelen werken alleen als licht is.
Dus s'zomers werken de panelen volop, een halve dag, een half jaar.
Windmolens werken s'zomers, s'winters, s'nachts & overdag.
En het waait meer in NL dan de zon goed schijnt.
Wokkel windmolens kunnen ook bij storm draaien.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Luco » 05 jul 2018, 20:31

JP schreef: 05 jul 2018, 18:35 Ik ben nogal sceptisch over de levensduur van zonnepanelen. Alsof die het 10-15jaar probleemloos volhouden.....
Bij diverse merken krijg je nu 20 of 25 jaar opbrengstgarantie in percentages vanaf nieuw en dat is meestal tussen de 90 en 95%

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Arthur » 06 jul 2018, 02:44

Ik heb een hekel aan 'terugverdientijden'... Tussentijds worden de spelregels weer aangepast, je weet gewoon de uitkomst niet. Ik doe er niet aan mee. Hoef ik niet te investeren, dan maar wat meer belasting betalen. Heb ik ook geen rompslomp van :tooth:
Nu ben ik ook niet van plan om nog 5 jaar plus in dit huis te blijven wonen, telt ook mee ;)
Als ik een nieuwe woning zou gaan zetten is het een ander verhaal. Maar wss koop ik hierna ook een bestaand huis en moet ik nog zien wat ik dan op korte termijn daarmee zou willen. Maar eens kijken hoe de stand van zaken dan is in energieland. Een huis moet ook maar net goed staan voor de zon, en zoals ik nu woon heb ik niet veel mogelijkheden.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: De CV ketel is dood

Bericht door trancedrift » 06 jul 2018, 09:18

Energie opwekken kost geen cent, je betaalt vooral voor transport, accijns, belasting, winst van leverancier, winst van netbeheerder (monopolist).

Ze beloven juist verlaging van belasting op elektriciteit en verhoging van belasting op gas, pas op - beloven. Uiteindelijk zijn Nederlanders goed getreind om super veel belasting te betalen zonder ooit iets terug te kunnen zien dus ze gaan een manier vinden om meer naar binnen te slepen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andreass, Darudevampire, HansD en 476 gasten