Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door sitechris » 07 jan 2018, 19:20

Even licht offtopic: Ik verbaas me nog wel eens over de berichtgeving dat de stijging van de verkeersdoden volledig te wijten is aan de smartphone. Natuurlijk, dat ding helpt niet mee maar de heren en dames statistici vergeten voor het gemak dat het na de crisis heel erg veel drukker is geworden op de weg. En ja....meer auto's betekent ook meer ongelukken. Dat laatste lees ik nooit.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door JP » 07 jan 2018, 20:51

romo schreef: 07 jan 2018, 09:06 We zien het natuurlijk elke dag in het verkeer, de afleiding door social media in het verkeer en de ernstige gevolgen daarvan. Nu blijkt volgens onderstaande NRC artikel ook nog eens dat het moderne dash de zaken nog complexer maakt.

Tijd voor een mooie DF discussie.

Het dashboard leidt de chauffeur steeds meer af van de weg
Verkeersveiligheid
Een toenemend aantal hulpmiddelen op stuur en dashboard schreeuwen om steeds meer aandacht van de bestuurder. Wat tot ongelukken leidt.
Warna Oosterbaan
5 januari 2018
(heel veel tekst)
(...)
Ik dacht welk zuur wijf heeft dat artikel geschreven, met waarschijnlijk de intentie aan te tonen dat "zij" wel 2 dingen tegelijk kunnen, ook achter het stuur. Blijkt die Warna gewoon een vent (misschien wel zonder ballen) te zijn.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Knot » 08 jan 2018, 12:32

Met een telefoon is het wel TE makkelijk geworden om andere zaken te doen natuurlijk. Ik erger me er dan juist overal (ook buiten de auto) aan dan mensen de godganse dag met dat ding lopen, elke minuut, pakken/wegstoppen, open/dicht.... er is niks anders meer in dit leven dan dat ding.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Wouter81 » 08 jan 2018, 12:38

Knot schreef: 08 jan 2018, 12:32 Met een telefoon is het wel TE makkelijk geworden om andere zaken te doen natuurlijk. Ik erger me er dan juist overal (ook buiten de auto) aan dan mensen de godganse dag met dat ding lopen, elke minuut, pakken/wegstoppen, open/dicht.... er is niks anders meer in dit leven dan dat ding.
Klopt. Ik maak me er zelf ook schuldig aan, het is gewoon een vorm van verslaving. Merk ook aan mezelf dat ik me voor m'n gevoel minder lang kan focussen dan vroeger, de aandachtsspanne is gewoon veel korter. Ik ben geen social media junkie (heb niet eens facebook) maar toch besteed ik te veel tijd met/op die iPhone.

Probeer dit nu wel te minderen.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Tomj » 09 jan 2018, 21:51

Ik huiver bij de gedachte aan autonoom rijden. Dat komt misschien omdat ik een slechte passagier ben en geen computers vertrouw.
Verder zei J. Clarkson ooit dat hij schrik heeft want " at some point a man named Keith is going to fiddle with his own autonomous car"
Ik ben 31, maar vroeger was alles toch echt wel beter :D

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Mrton » 10 jan 2018, 08:49

alt schreef: 07 jan 2018, 17:01 Na twee en een half jaren Tesla rijden vind ik een touch screen geen toegevoegde waarde onder het rijden.
Software door gamers gemaakt.
Op zich is een touch screen een mooie aanvulling, maar de software is niet autovriendelijk.
Hopelijk de nieuwe generatie, die nu nog in de wieg legt & straks niet beter weet dat alles met een scherm wordt bedient, gaat dit slimmer maken.
Volvo maakte vroeger knoppen die je met een handschoen aan nog moest kunnen indrukken, maar dat wil de consument tegenwoordig niet meer. We zijn veel meer gefocust op spiegeltjes en kraaltjes. En aan onze vraag hiernaar wordt voorzien door fabrikanten (M.u.v. Dacia denk ik).

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door ///Joost » 10 jan 2018, 10:22

Hoe autonomer de voertuigen worden, hoe minder erg het is dat de touch screen software menu's zo ingewikkeld worden. Want je hebt meer tijd om ermee te 'spelen' onderweg. Nu zitten we in de overgangsfase en dan zijn die uitgebreide menu's alleen maar lastig.

:coffee:

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3246
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door ADV » 10 jan 2018, 11:01

Wouter81 schreef: 08 jan 2018, 12:38
Knot schreef: 08 jan 2018, 12:32 Met een telefoon is het wel TE makkelijk geworden om andere zaken te doen natuurlijk. Ik erger me er dan juist overal (ook buiten de auto) aan dan mensen de godganse dag met dat ding lopen, elke minuut, pakken/wegstoppen, open/dicht.... er is niks anders meer in dit leven dan dat ding.
Klopt. Ik maak me er zelf ook schuldig aan, het is gewoon een vorm van verslaving. Merk ook aan mezelf dat ik me voor m'n gevoel minder lang kan focussen dan vroeger, de aandachtsspanne is gewoon veel korter. Ik ben geen social media junkie (heb niet eens facebook) maar toch besteed ik te veel tijd met/op die iPhone.

Probeer dit nu wel te minderen.
Herkenbaar.. die aandachtsspan.. Ik kijk dan weer wel op Facebook, post vrijwel niks, maar het zijn bij mij voornamelijk groepchats, mailchecken, autos kijken, etc etc. Als mn vriendin naar de wc gaat terwijl we serie kijken zit ik alweer met het ding in de hand.

Echter, in de auto, doe ik het eigenlijk niet, heel af en toe als je wacht op belangrijk bericht, maar dan ook eigenlijk alleen als ik stil sta bij een stoplicht. Op de snelweg sowieso niet.. Vind het ook niet kunnen, ook typisch hoe vaak je, voornamelijk vrouwen overigens, zit slingeren achter een vrachtwagen met een mobiel in de hand.. of dat ze hem vasthouden en gewoon op speaker hebben (kan ik ook niet tegen op straat, echt wtf?).. "Autonoom" rijden in de tesla ga ik ergens in januari meemaken, mijn neef heeft sinds een paar weken een Model X, dus ben benieuwd..

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Zed240 » 22 mar 2018, 15:14



Video die gepubliceerd is van de crash met de autonome Uber auto. Je zou toch verwachten dat een autonome auto iemand die in de schaduw staat wel zou herkennen. Werkt zoiets niet op infrarood? :shock:

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Gijzert » 22 mar 2018, 15:17

Het is nog een leer proces voor de auto's.
Is niet voor niets dat er iemand in zit die moet opletten.

Moet zeggen dat ik waarschijnlijk ook te laat zou remmen.....

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Joël D. » 22 mar 2018, 16:17

Lidar/radar had dit moeten zien inderdaad. Lekker oplettende bestuurster ook.

Ik was waarschijnlijk zelf ook te laat geweest met remmen. Deze vrouw was pas op het laatste moment zichtbaar. Niet echt een handige plek om over te steken, laat staan als er een auto aankomt.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10411
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door tomgtr » 22 mar 2018, 16:21

Ja die was voor een mens ook niet te redden. Kansloos en totaal fout van fietser. Vervelend en tragisch maar op geen enkele manier verwijtbaar denk ik.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Arthur » 23 mar 2018, 01:18

Pfff, dat rem je wss niet af, nee.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Macboy » 30 mar 2018, 18:09

Uiteraard kan je hier niks aan doen. Vind de titel en nieuwsverspreiding daarom ook erg tendentieus. Alsof die auto bewust op iemand zou inrijden of zo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark, tomgtr, vigilante en 379 gasten