Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door romo » 07 jan 2018, 09:06

We zien het natuurlijk elke dag in het verkeer, de afleiding door social media in het verkeer en de ernstige gevolgen daarvan. Nu blijkt volgens onderstaande NRC artikel ook nog eens dat het moderne dash de zaken nog complexer maakt.

Tijd voor een mooie DF discussie.

Het dashboard leidt de chauffeur steeds meer af van de weg
Verkeersveiligheid
Een toenemend aantal hulpmiddelen op stuur en dashboard schreeuwen om steeds meer aandacht van de bestuurder. Wat tot ongelukken leidt.
Warna Oosterbaan
5 januari 2018

Veel van de gadgets in moderne auto’s komen voort uit werk aan de zelfrijdende auto, zegt hoogleraar Marjan Hagenzieker van de TU Delft. „Maar je helpt de automobilist niet als die systemen niet samenwerken.”
Foto iStock.

De automobilist die naar een andere zender op zijn audio-systeem zoekt, door een menu scrollt om zijn airco op andere gedachten te brengen, of bij een omleiding op zijn navigatiesysteem een andere route intikt, die kon het vermoeden. Want gemakkelijk is het niet om uit die wirwar van knopjes, draaiwieltjes, joysticks en touch screens-menu’s een keus te maken en tegelijkertijd aandacht aan het verkeer te schenken. Een groeiende stroom wetenschappelijk onderzoek toont het aan: moderne autosnufjes gaan vaak ten koste van de verkeersveiligheid.

Zie bijvoorbeeld het uitgebreide rapport van de Universiteit van Utah dat onlangs verscheen (Visual and Cognitive Demands of Using In-Vehicle Infotainment Systems, september 2017). De onderzoekers onder leiding van verkeerspsycholoog David Strayer lieten 24 automobilisten elk 30 ritten in evenzovele moderne auto’s maken. Ze onderzochten hoe moeilijk het is opdrachten uit te voeren als: bedien de radio, zoek een bestemming op het navigatiesysteem, telefoneer (handsfree) en stuur een tekstbericht. Daar bleek de nodige variatie in te zitten, en die werd behalve door het type opdracht ook bepaald door de manier waarop die voorziening bediend moest worden. Maar in het algemeen, concluderen de onderzoekers, zijn veel van die voorzieningen „te afleidend om bediend te worden als de auto rijdt”.

Drie soorten afleiding

Ze onderscheiden drie soorten afleiding. Visuele – als de automobilist zijn ogen van de weg afwendt om de apparatuur te bedienen; manuele – als hij daarvoor het stuur moet loslaten; en cognitieve – als de aandacht die het uitvoeren van zo’n opdracht eist ten koste gaat van de aandacht voor het verkeer. Vaak is er ook een combinatie van die vormen. Het meest afleidend was het bedienen van het navigatiesysteem. Zo’n handeling bleek ertoe te leiden dat een automobilist bij verschillende keren op- en wegkijken zijn ogen in totaal 40 seconden niet op de weg houdt. Veel meer dan de 12 seconden die de Amerikaanse verkeersdienst NHTSA in zijn richtlijnen als maximum aanhoudt.


Daarna kwam het intoetsen van een bericht op een in de auto aanwezig scherm. Het minst belastend bleek het bedienen van een audio-systeem en handsfree bellen. Maar ook daar is sprake van serieuze, vooral cognitieve, afleiding. Tijdens een gesprek kijken bellers veel minder vaak opzij, en blijken ze ook minder goed in staat objecten recht voor zich op te merken.

Verschillen in bedieningsgemak

De onderzoekers verbazen zich over de grote verschillen in bedieningsgemak die bestaan tussen de geteste auto’s. Sommige bedieningsmethoden zijn „gebrekkig en verwarrend” of eisen te veel tijd. Van standaardisering is geen sprake. Touch screens bevinden zich op allerlei plaatsen: min of meer recht voor de chauffeur, rechts van hem en tussen de voorstoelen. Hetzelfde geldt voor knopjes en toetsen: ze zijn op het stuur te vinden, op het dashboard en op de middenconsole. Vaak kan er gekozen worden tussen verschillende manieren om hetzelfde doel te bereiken of is er interactie vereist tussen twee bedieningsmethoden: een spraakcommando moet bijvoorbeeld bekrachtigd worden met een toets.

Strayer c.s. merken op dat al die nieuwe voorzieningen niet echt nodig zijn voor het rijden, en ze pleiten voor terughoudendheid. Ze verbazen zich er bijvoorbeeld over dat het bedienen van de navigatie bij veel auto’s mogelijk is terwijl die rijdt. Nu is dat in de VS – en ook in Nederland – niet verboden.

Touch screens zijn in moderne auto’s inmiddels even vanzelfsprekend als het stuurwiel. Maar is dat wel verstandig? Jasper van Kuijk, docent industrieel ontwerpen aan de TU Delft en bekend criticus van ondoordacht ontwerpwerk, vindt touch screens met hun talrijke menu’s „ongeveer de minst geschikte interface voor in de auto”. Fysieke bediening, voelbare knopjes zijn veel beter, vindt hij. „Mensen kunnen acties vanuit hun ‘spiergeheugen’ verrichten, zonder te kijken. Dat heeft twee voordelen. Je hoeft je ogen niet van de weg te halen en dat soort acties vergt een lagere cognitieve belasting. Je let dus beter op.”

Auto-ongelukken

Hoe belangrijk opletten is, toonden onderzoekers van het Virginia Tech Transportation Institute aan (PNAS, maart 2016). In hun onderzoek werden 3.500 auto’s voorzien van een flink aantal videocamera’s die de weg en de acties van de automobilisten voortdurend vastlegden, drie jaar lang. In de uiteindelijk enorme hoeveelheid gegevens gingen de onderzoekers op zoek naar auto-ongelukken. Ze vonden er 905. In bijna 70 procent van die gevallen was er afleiding in het spel: bellen met een handtelefoon, iets lezen of iets opschrijven, iets pakken, een touch screen bedienen, de verwarming of airco regelen, etc.

In Europa is een soortgelijk onderzoek uitgevoerd: de European Naturalistic Driving Study (UDRIVE). De eerste resultaten zijn een half jaar geleden bekendgemaakt. In de zes onderzochte Europese landen bleken automobilisten ongeveer 10 procent van de rijtijd bezig te zijn met dingen die niet met het rijden te maken hadden. Voor vrachtwagenchauffeurs was dat 20 procent.

Voor de zelfrijdende auto

Marjan Hagenzieker is hoogleraar verkeersveiligheid aan de TU Delft en adviseur van het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek SWOV. Ze was zelf betrokken bij onderzoek naar het gebruik van hulpmiddelen in de auto en stelde vast dat ook ervaren automobilisten vaak op een riskante manier met de navigatie in de weer waren.

Ze ziet in al het onderzoek bewijs voor de stelling dat de mobiele telefoon niet de enige boosdoener is. „Er komen allerlei hulpmiddelen de auto in. Ze zijn voor een groot deel het gevolg van het ontwikkelingswerk voor de zelfrijdende auto. Maar je helpt de automobilist niet als die systemen niet samenwerken. Je auto waarschuwt je voor de dode hoek, er piept iets als je een snelheidslimiet overschrijdt, je krijgt een signaal als de afstand tot je voorligger te klein is, het navigatiesysteem praat tegen je en er komt ook een smsje binnen. Als dat niet gefilterd wordt leidt al die informatie de aandacht af in plaats van dat je de automobilist helpt.”

Moet je daaruit afleiden dat er een gat gaapt tussen de auto-ontwerpers en onderzoekers naar verkeersveiligheid? Hagenzieker: „Ja, dat zou je wel denken. Hoe je allerlei systemen het best op elkaar kunt afstemmen is ook best ingewikkeld. Maar over bijvoorbeeld gebruiksvriendelijk ontwerp van bedieningspanelen en de positionering ervan in de auto is heel wat literatuur, en die is vrij toegankelijk.”

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Knot » 07 jan 2018, 09:14

Is allemaal waar natuurlijk, echter betrap ik mezelf er ook op. Toch vind ik dat ik als ervaren bestuurder zaken eerder door heb dan de gemiddelde automobilist, volgens mij met tests ook wel aantoonbaar. Sommigen zien ook terwijl ze niet aan het appen etc zijn ook echt niet wat er gebeurt op de weg, totaal geen inzicht in het verkeer.

Als je dan mak aan met 100 op de rechterbaan op je netvlies hebt wie wat de komende 10 seconden mogelijk gaat doen aan acties gun ik mezelf die paar seconden wel om een bericht te LEZEN. Schrijven is wat anders, dat is wel degelijk gevaarlijker maar daarom spreek ik spraakberichten in ipv dat ik moeilijk ga lopen typen. Je moet ergens je grens stellen wat verantwoord is. Puur aan de snelheid houden en 100% concentratie heb IK er persoonlijk niet voor nodig met onze regeltjes en snelheden.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4462
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door sitechris » 07 jan 2018, 09:47

Is zeker een probleem en wordt (met meer opties en gadgets) alleen maar groter. Ook laat de gebruiksvriendelijkheid van sommige systemen echt te wensen over. Bijvoorbeeld Comand in de C-klasse, echt een mega onvriendelijk systeem bij gebruik.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door romo » 07 jan 2018, 09:49

Je zou, voorzichtig, kunnen stellen dat te veel regels en betutteling niet direct tot een betere concentratie curve leidt.

Maar rijden is rijden, dan bedoel ik dat het een actief proces is, daar gaat het bij de meesten al fout. Niet opletten, andere dingen doen, geen inzicht, etc etc, komt bovenstaande artikel nog bij.

In hoeverre zou dit artikel autonoom rijden willen faciliteren, of is dit te veel complot denken :tooth:

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door MartijnGizmo » 07 jan 2018, 09:55

Het verbaast mij ook nog steeds dat ze het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur denken te kunnen verminderen met hogere boetes, terwijl volgens mij juist de pakkans omhoog moet...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Luco » 07 jan 2018, 10:10

Die mobiele telefoon gebruikt bijna iedereen onder het rijden.
Maar ook dit:
Krant lezen
Scheren
opmaken
Stukken lezen
I pad gebruiken

@Knot
Puur aan de snelheid houden en 100% concentratie heb IK er persoonlijk niet voor nodig met onze regeltjes en snelheden.
Toch vind ik dat ik als ervaren bestuurder zaken eerder door heb dan de gemiddelde automobilist
Dat denkt dus iedere automobilist van zichzelf, dat die het wel kan.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Luco » 07 jan 2018, 10:13

romo schreef: 07 jan 2018, 09:49 Je zou, voorzichtig, kunnen stellen dat te veel regels en betutteling niet direct tot een betere concentratie curve leidt.

Maar rijden is rijden, dan bedoel ik dat het een actief proces is, daar gaat het bij de meesten al fout. Niet opletten, andere dingen doen, geen inzicht, etc etc, komt bovenstaande artikel nog bij.

In hoeverre zou dit artikel autonoom rijden willen faciliteren, of is dit te veel complot denken :tooth:
Tesla is autonoom 2
Renault heeft autonoom 4 klaar en is bezig met 5, bij 5 hoeft er geen ruit meer in, auto doet alles.
filmpje gezien van autonoom 4, is echt indrukwekkend, situatie wordt 10 keer per sec bekeken en de auto anticipeert daarop, zo snel kan een mens het niet.

Robin
Berichten: 51352
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Robin » 07 jan 2018, 10:20

Ik had 't net voor Kerst nog, ringweg Amsterdam, wegwerkzaamheden, veranderingen die niet op m'n mid 2017 updated satnav zaten.
Op goed geluk NIET op de borden lettend, maar op die KTUnavigatie een afslag gemist.....

Trouwens hoe makker ik rijd, met traag verkeer, hoe gauwer er bij mij wat gebeurt qua net niet opletten. Go with the flow helpt MIJ niet echt:) (Ook al heb ik 'n meer dan redelijk reactievermogen en wagenbeheersing zegmaar)

Ik moet actiever rijden. Dat werkt.

Robin
Berichten: 51352
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Robin » 07 jan 2018, 10:25

romo schreef: 07 jan 2018, 09:06
In Europa is een soortgelijk onderzoek uitgevoerd: de European Naturalistic Driving Study (UDRIVE). De eerste resultaten zijn een half jaar geleden bekendgemaakt.
Naturistic driving ken ik wel. Alles uit, maar dan niet hoe wij dat bedoelen:)

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Crookie » 07 jan 2018, 10:29

Luco schreef: 07 jan 2018, 10:10 Die mobiele telefoon gebruikt bijna iedereen onder het rijden.
Maar ook dit:
Krant lezen
Scheren
opmaken
Stukken lezen
I pad gebruiken
Regelmatig van deze mafjoekels in een audi a6 of E klasse langs mij heen zien sturen met een a4 klapper voor de neus.

Tijdje terug een proefrit gemaakt in een Peug 308 en voor basic bediening zoals blower en radio moet je een touchscreen bedienen. Ja da's niet handig dus. Daar zou ik behoorlijk afgeleid door worden en minder concentratie voor de rit hebben. Radio is voor mij een bijzaak. Hoe minder prikkels hoe meer ontspanning ik ervaar in de auto.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Luco » 07 jan 2018, 10:39

Mensen voelen zich natuurlijk ook veel veiliger in een moderne auto met alle veiligheidsvoorzieningen, ach ik heb airbags, ik heb dit ik heb dat en ik heb zus en ik heb zo, ik heb het idee dat ze daardoor ook makkelijker worden.

Moet je eens in een auto uit de jaren 70 a 80 stappen als je dan die deur van krantenpapier dichtgooit kijk je echt wel drie keer naar rechts en links voor je de weg opdraait :tooth:

Tom
Berichten: 21722
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Tom » 07 jan 2018, 10:50

Luco schreef: 07 jan 2018, 10:10
Dat denkt dus iedere automobilist van zichzelf, dat die het wel kan.
Toch snap ik Knot wel.
Als er niks aan de hand is en je gewoon (normale situatie) je aan de snelheid houd, dan heb je misschien maar 20% (of minder nog) van je concentratie nodig voor het autorijden. Dat is best laag want relatief veel betutteling in ons land, soms lage snelheden, overzichtelijke situaties, trajectcontroles waarin we als zombie's naast elkaar rijden zonder dynamiek. Dat idee. Je bent dan snel geneigd om iets anders te gaan doen.
Het probleem is dat als er ineens wel iets onverwachts gebeurd. Je moet dan snel ingrijpen. Als je met je telefoon bezig bent moet je even omschakelen, vaak te laat. Ben je de zombie die met niks anders bezig is maar ondertussen slechts 20% concentratie nodig heeft voor het rijden zelf, dan kun je natuurlijk wel snel ingrijpen.
Vergelijk het met versmallingen tijdens wegwerkzaamheden in Duitsland... smalle rijstrook, vrachtwagen naast je.. ineens moet je een stuk geconcentreerder rijden.. dan heb je alsnog maar 40% van je concentratie nodig maar laat je het wel uit je hoofd om de telefoon te pakken of met je navi-entertainment te kutten.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door dvh » 07 jan 2018, 11:01

Gisteren van Oostenrijk naar Nederland gereden. En 0x op mijn telefoon gekeken tijdens het rijden.

Terwijl mijn woon/werk rit door de polder ik meer op mijn telefoon kijk dan op de weg :)

Betreft het zelfstandig rijden.. van mij mag het hoor. Zeker bij lange ritten.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Mike R32 » 07 jan 2018, 11:40

Tijdens het beoefenen van mijn andere hobby wielrennen krijg je er ook al meer mee te maken, automobilisten die onder het rijden vaak bezig zijn met andere dingen.

Online
Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Eric Z » 07 jan 2018, 14:08

Tom schreef: 07 jan 2018, 10:50
Luco schreef: 07 jan 2018, 10:10
Dat denkt dus iedere automobilist van zichzelf, dat die het wel kan.
Toch snap ik Knot wel.
Als er niks aan de hand is en je gewoon (normale situatie) je aan de snelheid houd, dan heb je misschien maar 20% (of minder nog) van je concentratie nodig voor het autorijden. Dat is best laag want relatief veel betutteling in ons land, soms lage snelheden, overzichtelijke situaties, trajectcontroles waarin we als zombie's naast elkaar rijden zonder dynamiek. Dat idee. Je bent dan snel geneigd om iets anders te gaan doen.
Het probleem is dat als er ineens wel iets onverwachts gebeurd. Je moet dan snel ingrijpen. Als je met je telefoon bezig bent moet je even omschakelen, vaak te laat. Ben je de zombie die met niks anders bezig is maar ondertussen slechts 20% concentratie nodig heeft voor het rijden zelf, dan kun je natuurlijk wel snel ingrijpen.
Vergelijk het met versmallingen tijdens wegwerkzaamheden in Duitsland... smalle rijstrook, vrachtwagen naast je.. ineens moet je een stuk geconcentreerder rijden.. dan heb je alsnog maar 40% van je concentratie nodig maar laat je het wel uit je hoofd om de telefoon te pakken of met je navi-entertainment te kutten.
Beetje aandacht erbij is nodig inderdaad bij die wegversmallingen. Alleen jammer dat er altijd mensen zijn die dat niet hebben maar wel links blijven hangen waardoor het lekker opstopt. Vind het altijd wel leuk, zit er nog enige uitdaging in ipv suf met de rest mee rijden.

Overigens is sinds dagrijverlichting bestaat er een legio mensen dat niet eens meer snapt hoe de verlichting werkt. Wil niet weten wat er gebeurt als zulke mensen ook nog eens de navigatie moeten instellen tijdens het rijden.

Touchscreen bedienen tijdens het rijden is sowieso 3x niks. Merk dan altijd dat ik voor m'n gevoel echt een stukje traject heb gemist in m'n herinneringen.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Jan-Willem » 07 jan 2018, 15:16

Meestal als ik mensen raar zie rijden weet ik wel hoelaat het is, slingeren, de snelheid niet vast houden, raar uit of in voegen.
En daar zitten ze dan met de telefoon in de klauwen.

Ik bent niet roomser dan de paus, zelf doe ik het ook wel is al probeer ik het wel zoveel mogelink te beperken.

Bij mijn zusje is iemand achterop gereden die met de telefoon zat te klooten, het is voor de meeste mensen gewoon te gevaarlijk om met andere dingen dan rijden bezig te zijn achter het stuur.
Al die fancy entertainment systemen in de auto's maken het er ook echt niet beter op

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door TLRS » 07 jan 2018, 16:25

Dubieuze prioriteiten, niet alleen in het verkeer, het zit in de hele maatschappij. Alles lijkt de hele tijd belangrijk = niets echt belangrijk.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door romo » 07 jan 2018, 16:51

Probleem is simpelweg dat rijden voor de meesten inhoudt(zijde geen Df`ers) dat ze gewoon van A naar B willen, het rijden op zich alleen een middel is om het doel te verwezenlijken.

Dat met muziek, sigaret, scheren, krant lezen, koffie drinken, zaken die zich normaal alleen in de slaapkamer afspelen :tooth: , telefoon, nou dan weet je het wel, dat kan niet goed gaan, dat doet het dus ook niet.

Autonoom rijden zal verplicht worden, daar kan je op wachten en het aftellen is begonnen.

Ik stel een DF commissie voor om een Crowdfunding operatie te beginnen om in centraal NL een flinke lap grond te kopen en een eigen rijbaan/circuit aan te leggen, dan kunnen we wellicht DF nog eer aan doen, anders is het lullen over vroegah, maar dan in de kroeg :D waar we dan autonoom naar toe gereden worden :lol:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door alt » 07 jan 2018, 17:01

Na twee en een half jaren Tesla rijden vind ik een touch screen geen toegevoegde waarde onder het rijden.
Software door gamers gemaakt.
Op zich is een touch screen een mooie aanvulling, maar de software is niet autovriendelijk.
Hopelijk de nieuwe generatie, die nu nog in de wieg legt & straks niet beter weet dat alles met een scherm wordt bedient, gaat dit slimmer maken.

Als je wel de aandacht van mensen op de weg wil trekken kan je met een exclusieve auto gaan rijden.
Zoals ik destijds met de GT40 had.
Mensen die minuten naast je ga rijden, naar je zwaaien, foto's nemen onder het rijden, uit het raam hangen met telefoon & als ze je voorbij zijn, nog steeds in hun achteruitkijkspiegel, waardoor zij bijna op hun voorganger knallen.
Dat was altijd lachen met de GT40.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door allen » 07 jan 2018, 17:05

romo schreef: 07 jan 2018, 16:51Ik stel een DF commissie voor om een Crowdfunding operatie te beginnen om in centraal NL een flinke lap grond te kopen en een eigen rijbaan/circuit aan te leggen, dan kunnen we wellicht DF nog eer aan doen, anders is het lullen over vroegah, maar dan in de kroeg :D waar we dan autonoom naar toe gereden worden :lol:
Of je schrijft je gewoon in voor een Df'trackday of die van een andere organisatie?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8889
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Joop » 07 jan 2018, 17:12

Hoe moeten we de cryptokoersen dan bijhouden??? :tooth:

https://www.facebook.com/autoblog.nl/vi ... 281913352/

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Jan-Willem » 07 jan 2018, 17:23

Haha ja die kwam ik ook al tegen!

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door witje » 07 jan 2018, 17:55

Al die veiligheidssystemen (rijbaan houden, zelf remmen etc) heb je tegenwoordig wel nodig met al die afleidingen.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8889
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Joop » 07 jan 2018, 18:09

Luco schreef: 07 jan 2018, 10:13
romo schreef: 07 jan 2018, 09:49 Je zou, voorzichtig, kunnen stellen dat te veel regels en betutteling niet direct tot een betere concentratie curve leidt.

Maar rijden is rijden, dan bedoel ik dat het een actief proces is, daar gaat het bij de meesten al fout. Niet opletten, andere dingen doen, geen inzicht, etc etc, komt bovenstaande artikel nog bij.

In hoeverre zou dit artikel autonoom rijden willen faciliteren, of is dit te veel complot denken :tooth:
Tesla is autonoom 2
Renault heeft autonoom 4 klaar en is bezig met 5, bij 5 hoeft er geen ruit meer in, auto doet alles.
filmpje gezien van autonoom 4, is echt indrukwekkend, situatie wordt 10 keer per sec bekeken en de auto anticipeert daarop, zo snel kan een mens het niet.
Deze, of niet?




Autonoom rijden is waarschijnlijk door alle informatieprikkels (die over het algemeen idd. niets met rijden te maken hebben) wel dichter bij dan we als DF'ers willen zien... Wellicht ook wel deels gestuurd door alle veiligheidssystemen die tegenwoordig aan boord van een auto zitten, die mensen de valse hoop geven echt veilig te zitten en daarom wel reden om zich met andere zaken bezig te houden onder het mom van: de auto lost het toch wel op voor mij of geeft mij wel op tijd een seintje. Maar vaak ben je dan al veel te laat...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Rijden tegenwoordig meer bij- dan hoofdzaak

Bericht door Luco » 07 jan 2018, 18:17

Ja, deze inderdaad, nog 1 stap en we hoeven alleen maar aan te geven waar we naartoe willen en de auto doet de rest.
Probleem blijft dan natuurlijk de niet autonome voertuigen :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gijzert, krentenbol, Majestic-12 [Bot], MarcF, Tom V en 273 gasten