Duitsland verbiedt dashcam!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Jan-Willem » 02 okt 2017, 15:39

https://www.autoblog.nl/nieuws/duitslan ... ost-102777

We kunnen ons voorstellen dat verzekeraars minder blij worden van dit nieuws, maar de rechter verbiedt het gebruik van dergelijke apparaatjes.

Dashcams waren bij ondergetekende vooral bekend van bizarre filmpjes uit Oost-Europa. Veel mensen gebruiken ze echter om hun gelijk te halen bij aanrijdingen of andere minder plezierige gebeurtenissen in het verkeer. Functioneel of recreatief: het zal de Duitse rechter Wurst wezen.

Cameraatjes spelen namelijk met de privé van anderen en volgens de Duitse rechter is het gebruik van dashcams daarom onrechtmatig. Onlangs kreeg een vrouw een boete van 150 euro opgelegd omdat ze haar auto met twee van die camera’s had uitgerust.

De vrouw wilde met de opgenomen beelden bij de politie aantonen dat een andere weggebruiker haar auto bij een aanrijding had beschadigd. In plaats van dat de politie de andere partij aan de jas trok werd mevrouw zelf vervolgd. Overigens staat op het schenden van privacy een boete van drie ton in Duitsland. Vanwege haar inkomen en omdat de auto al eerder beschadigd was, viel de boete lager uit.

Houd hier dus wel rekening mee als je de Duitse grens passeert. Het kan zijn dat je met een vette boete huiswaarts keert.


Wat vinden jullie hier nu van?
De dashcam's vind ik aan de eene kant goede zaak, minder discussie wanneer er een ongeluk gebeurd.
Aan de andere kant kan je ook gefilmt worden wanneer je geniet van een beetje overstuur.
En je word zo op de socialmedia schandpaal gezet.

Ik vraag mij af wat dit betekend op de ring want dan mag je de ronde die je rijd ook niet filmen.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Joël D. » 02 okt 2017, 15:42

Er is een verschil tussen opnemen voor jezelf en opnemen als bewijsmateriaal. Dat eerste mag, het tweede niet.

Filmen op de Ring is dus geen probleem, maar kan niet als bewijs dienen als je crasht over de koelvloeistof van je voorganger.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door ///Joost » 02 okt 2017, 16:23

Joël D. schreef: 02 okt 2017, 15:42 Er is een verschil tussen opnemen voor jezelf en opnemen als bewijsmateriaal. Dat eerste mag, het tweede niet.

Filmen op de Ring is dus geen probleem, maar kan niet als bewijs dienen als je crasht over de koelvloeistof van je voorganger.
Is dat zo, want dat is niet wat ik in het artikel lees. Ik lees dat de dash cam verboden is in Duitsland op de openbare weg...Dus ook op de NS.

Overigens heb ik geen dash cam dus het zal me een grote Wurst wezen. Al zou ik het erg jammer vinden als de dash cam filmpjes van de Ring verdwijnen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8000
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door MParallel » 02 okt 2017, 16:26

Nou, bij ingang Nordschleife gaan staan en cashen maar.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Eric Z » 02 okt 2017, 16:29

Wat ik interresanter vind en niet uit het artikel op kan maken, is het beeld nog wel te gebruiken als bewijs.
Want schade is al snel meer dan die 150 euro.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Joël D. » 02 okt 2017, 16:45

///Joost schreef: 02 okt 2017, 16:23
Joël D. schreef: 02 okt 2017, 15:42 Er is een verschil tussen opnemen voor jezelf en opnemen als bewijsmateriaal. Dat eerste mag, het tweede niet.

Filmen op de Ring is dus geen probleem, maar kan niet als bewijs dienen als je crasht over de koelvloeistof van je voorganger.
Is dat zo, want dat is niet wat ik in het artikel lees. Ik lees dat de dash cam verboden is in Duitsland op de openbare weg...Dus ook op de NS.
Beetje sensatiejournalistiek imo. Er staat in de uitspraak het volgende: "Es könnten nicht 80 Mio. Bundesbürger mit Kameras herumlaufen, um irgendwelche Situationen aufnehmen zu können, die eine Straftat aufdecken könnten."

Wat ik hier uit haal dat je niet permanent mag filmen wat kan dienen als bewijsmateriaal bij een overtreding. Je mag best een mooi weggetje in de Alpen of je rondje over de Nürburgring filmen. Net zoals je best een foto mag maken bij de Brandenburger Tor in Berlijn. Ik kan me herinneren dat dat laatst ook is bevestigd door een Duitse rechter, maar ik kan dat niet meer vinden.

En daarnaast: "Das Urteil ist nicht rechtskräftig."

Bron: https://www.juris.de/jportal/portal/pag ... A171005352

Tom
Berichten: 21725
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Tom » 02 okt 2017, 16:51

Ik vind beelden van dashcams als bewijsvoering bij ongelukken(!) goed. Mits de beelden alleen bij politie terecht komt.

Helaas pleuren teveel van die dashcam-debielen de beelden maar al te graag op YouTube met kansloos commentaar. Vaak veroorzaken ze zelf onnodig gevaarlijke situaties. Het merendeel ziet de fout namelijk al aankomen.. maar in plaats van remmen blijven ze gewoon doorrijden zodat het nét goed gaat en ze weer wat mooie beelden hebben. Zelfs de beste chauffeur maakt fouten en dan hoop je dat andere verkeersdeelnemers alert genoeg zijn om die fout op te vangen, zo werkt het verkeer nou eenmaal. Maargoed, dat is het doel niet van de dashcam-debiel.. die wil spectaculaire beelden met kansloos commentaar en je aan de digitale schandpaal nagelen. Z'n eigen fouten staan er niet op. Om te kotsen dit soort gedrag.

Voor m'n gevoel is die laatste categorie groter, dus snel verbieden de dashcam. Of een verbod (met fikse boete) om beelden te delen behalve met de politie, dan is de lol er snel genoeg vanaf hoop ik.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Knot » 02 okt 2017, 17:00

Mensen doen alles voor de beelden, rijden als idioten achter anderen aan om het maar vast te kunnen/willen leggen, daar gaat het ook voor een groot deel fout.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Riceaux » 02 okt 2017, 17:05

Ik heb ook een dashcam. Voornamelijk vanwege 3 x parkeerschade zonder briefje. En om mooie weggetjes vast te leggen. Verder neemt ie maar mooi over de beelden heen op en hoop ik ‘m niet nodig te hebben.

Genoeg idiote acties erop staan. Maar totaal niet de behoefte om die te gaan delen.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Eric Z » 02 okt 2017, 17:53

Riceaux schreef: 02 okt 2017, 17:05 Genoeg idiote acties erop staan. Maar totaal niet de behoefte om die te gaan delen.
Heb enkele gigabytes aan dashcam en motorhelm beelden. Maar meestal als je het terug kijkt is het niet zo spectaculair als je het ervaarde op het moment dat het gebeurde.
Daar zitten ook genoeg idioten tussen, maar ook geen behoefte om het te delen via internet etc.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Spijkerhard » 02 okt 2017, 20:14

Privacy tav persoonsgegevens is in Dld veel strenger als in NL. In een ander draadje had ik dat al eens vermeld,kan het zo even niet terug vinden.
Het zal wel te maken hebben met rechters, die klokkenluiders t.a.v Luxemburgse en Zwitserse bankrekeningen veroordeeld hebben, vanwege hun eigen hachje...

Dus ook nog een keer de waarschuwing: In Duitsland mag apparatuur waar zich snelheidswaarschuwing systemen/software op bevindt, waaronder uw telefoon met bijvoorbeeld Flitsmeister, door de politie in beslag genomen worden.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door MarkS » 02 okt 2017, 20:36

Vanaf mei volgend jaar wordt de Europese privacy verordening van kracht. Die geldt voor alle landen in de EU.

Ik heb de uitspraak niet gelezen maar zoals hierboven al gemeld, de camera's an sich zullen niet verboden zijn. Het gebruik van de beelden dat in strijd is met de privacy wetgeving wel. Maar dat risico loop je niet alleen in Duitsland.

Snelheidswaarschuwingen/flitsmeister is imho een heel ander verhaal.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Macboy » 02 okt 2017, 21:11

Beetje juridisch ingewikkeld denk ik dit. Ook met het Duitse rechtssysteem. Lokale rechters en bijvoorbeeld het Bundesgericht. Inzake privacy volkomen begrijpelijke uitspraak. Inzake verzekeringskwesties ligt dit natuurlijk weer anders. Je weet zo niet echt meteen waar je aan toe bent.

Overigens is het niet juist dat je de beelden dan wel voor jezelf mag gebruiken. Het filmen van een ander zonder toestemming is vrijwel altijd verboden. Of je wel of niet wat met die beelden doet is niet zo relevant dus. Denk aan het filmen van je eigen tuin, maar daarbij ook (onbedoeld) de tuin van de buren meefilmen.

Interessant dus, maar wel lastig. We gaan het wel zien.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Spijkerhard » 02 okt 2017, 21:18

Flitsmeister als voorbeeld dat wet- en regelgeving bij buurlanden flink kunnen verschillen!

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door MarkS » 02 okt 2017, 21:24

En zoals ook opgemerkt, privacy wetgeving wordt dus gelijk voor alle EU landen.

Online
SlowCo
Berichten: 3536
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door SlowCo » 02 okt 2017, 22:43

Macboy schreef: 02 okt 2017, 21:11 Overigens is het niet juist dat je de beelden dan wel voor jezelf mag gebruiken. Het filmen van een ander zonder toestemming is vrijwel altijd verboden. Of je wel of niet wat met die beelden doet is niet zo relevant dus. Denk aan het filmen van je eigen tuin, maar daarbij ook (onbedoeld) de tuin van de buren meefilmen.
Maar je mag blijkbaar in Nederland wel op de openbare weg filmen, zelfs politieagenten tijdens hun werk? Of mag je die beelden officieel niet delen dan?

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Jan-Willem » 03 okt 2017, 00:26



Dat filmen zoals bij wegmisbruikers vind ik ook niet normaal, ik zou daar zelf ook niet blij mee zijn.
Vooral niet als het gebeurd zonder dat het gevraagd word, maar dat mag schijnbaar allemaal wel.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Eric Z » 03 okt 2017, 00:34

Dat is ook niet duits toch?
Overigens denk ik dat wegmisbruikers etc. achteraf minimaal vragen of je volledig in beeld mag. Misschien dat er df'ers zijn die het meegemaakt hebben, prima doelgroep voor zo'n programma hier. :lol:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Jan-Willem » 03 okt 2017, 08:32

Dat ging meer over het ongewenst filmen, hij verzoekt toch echt een paar keer of ze willen stoppen met filmen.
Maar wel op een manier waarvan je zeker weet dat je op tv komt :tooth:

Er is toch ook een duitse varriant van wegmisbruikers?
Dat zal dan straks ook wel verboden worden.

Wat dan wel weer heel bijzonder is, dat er in Duitsland wel boetes uit zijn gedeelt voor het gebruik van popcorn time.
Daarvoor worden hier in Nederland wel privacy regels geschonden.

Tom
Berichten: 21725
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Tom » 03 okt 2017, 09:49

Jan-Willem schreef: 03 okt 2017, 00:26
Dat filmen zoals bij wegmisbruikers vind ik ook niet normaal, ik zou daar zelf ook niet blij mee zijn.
Vooral niet als het gebeurd zonder dat het gevraagd word, maar dat mag schijnbaar allemaal wel.
Daar verbaas ik mij ook over. Ik heb het idee dat ze het sowieso uitzenden maar bij bezwaar (ook als je het netjes/achteraf vraagt) alleen je hoofd blurren. Ik hoef ook niet op tv, de kans op gezichtsverlies bij mensen die je toch herkennen is aanwezig. Ik heb er dus geen enkel belang mee om op tv te komen, kan er alleen op achteruit gaan want er iets mee winnen doe ik niet. Opnemen vanuit politie om zaken achteraf terug te kijken (mocht het escaleren) of voor trainingsdoeleinden is natuurlijk prima, maar iemand ongewenst op tv uitzenden (als semi-overheid) vind ik best ver gaan, zelfs enigszins provocerend. Hoewel ik schelden naar politie afkeur snap ik het wel dat mensen uit hun slof schieten als ze een camera in de neus gedrukt krijgen, en dat vinden ze alleen maar mooi want sensatie. Dit soort provocaties in de hand werken (en nee, ik zou prima kalm kunnen blijven) vind ik bijzonder onprofessioneel.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door JP » 03 okt 2017, 09:56

Ik denk dat dashcam beelden voor eenzijdige beeld zorgt. Je ziet maar 1 kant van het verhaal....en niet wat je zelf hebt uitgespookt.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door WJ » 03 okt 2017, 11:01

Duitsland is een beetje met twee maten aan het meten wat privacy betreft, grote corporaties mogen de privacy zonder tussenkomen van de rechter schenden. (illegale downloaders worden bijvoorbeeld daar door een externe partij opgespoord voor de mediamagnaten) Maar het gewone volk mag zich blijkbaar niet "wapenen" tegen wanpraktijken van andere.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Joël D. » 03 okt 2017, 19:22

Hoe zit het dan met de webcams die rond de Ring hangen? En met foto's maken?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Riceaux » 03 okt 2017, 19:30

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39733
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Duitsland verbiedt dashcam!

Bericht door Arthur » 03 okt 2017, 19:45

:mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRZ, Majestic-12 [Bot] en 172 gasten