Consignatie verkoop, do's en dont's, tips?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Consignatie verkoop, do's en dont's, tips?

Bericht door NSXRS » 23 sep 2017, 07:59

Ik overweeg serieus om een van mijn auto's in consignatie verkoop te zetten bij een goed ingevoerde exclusieve auto handelaar omdat privé verkoop naar mijn inschatting moeizaam zal zijn, dit soort bedrijven lijkt toch makkelijker een bepaald marktsegment aan te boren..

Zijn er zaken waar ik aan moet denken als ik de auto ergens in consignatie zet?

Het consignatie contractje wat ik toe gemaild kreeg is wel heel summier, verbaast mij een beetje.
Er staat alleen maar in dat de auto mijn bezit blijft, deze als die daar staat op zijn bedrijfsverzekering tegen brand/diefstal verzekerd is en dat ik de auto aanbied voor een vooraf afgesproken opbrengst bedrag, al het meerdere is zijn verdienste.
Er staat echter niets in over proefrit-of andere schade, hoe ermee mag worden omgegaan, hoe lang hij de auto in verkoop neemt, wat eventuele verdere kosten voor mijn rekening zijn (ik denk aan advertentiekosten e.d).
Wel geeft hij aan dat de auto op mijn kosten "verkoop klaar" (gepoetst e.d. ) moet worden om aan zijn verkoopstandaard te voldoen, is dat normaal (heb ik overigens geen probleem mee bij vooraf afgesproken bedrag daarvoor).
Komt er dan wel op neer dat hij eigenlijk nauwelijks investeert, geen risico's neemt, alleen de verkoopfaciliteiten levert ;-)

Ik heb toch wat moeite om mijn "prized possession" zo maar achter te laten, niet wetende wat er met proefritten e.d. mee wordt gedaan, is deels kwestie van vertrouwen, maar mij lijkt dat in consignatie contract vastleggen van andere zaken toch ook gewenst is, ik denk aan:
- dat er alleen mee (proef)gereden mag worden t.b.v. serieuze belangstelling en alleen onder begeleiding
- dat de auto in perfecte staat is neergezet, dat alle eventuele schades onder zijn verantwoording vallen
- dat er een vooraf bepaalde verkooptermijn is, ik de auto bij niet verkopen na bijv 2 of 3 maanden zonder kosten terug neem.
- voor wiens rekening voor verkoop te maken kosten (advertenties e.d.) komen

Tips en/of waarschuwingen welkom...

Online
ErikS
Berichten: 18514
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Consignatie verkoop, do's en dont's, tips?

Bericht door ErikS » 23 sep 2017, 08:07

Komt er dan wel op neer dat hij eigenlijk nauwelijks investeert, geen risico's neemt, alleen de verkoopfaciliteiten levert
Ja lijkt me wel, het is jouw eigendom. Als je de rompslomp niet wil moet je een handelsbod van hem accepteren, en niet anders.....

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Consignatie verkoop, do's en dont's, tips?

Bericht door maarten22 » 23 sep 2017, 08:32

Ik heb zelf goede ervaringen met http://miavu.nl. Hebben een mooie showroom, goed verkoopteam en veel bereik op social media etc. Op deze manier 2 auto's van klanten voor een aanzienlijk hoger bedrag verkocht dan de inruilprijs van een dealer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, BMWDennis, Hitz, MarcH, MartijnGizmo, maurizio, MParallel, Richardt., sebas16v en 198 gasten