'zorg'verzekeraars

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7985
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door MParallel » 11 sep 2017, 23:58

romo schreef: 10 sep 2017, 17:22 Ziekenhuizen zijn de grootse slurpers

AWBZ (tot 2015) direct volgend, deze is intussen opgevolgd door de Wet langdurige zorg (Wlz)
AWBZ is ZVW geworden. WLZ wordt wel gedeclareerd via ZVW.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Robin » 12 sep 2017, 07:05

M'n pa(71) lag in feb dit jaar 3,5 dag in 't ziekenhuis(COPD, longontsteking) Kost 4mille begreep ik?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 12 sep 2017, 07:31

Riceaux schreef: 11 sep 2017, 22:06 Kan het artikel niet lezen Romo.
Bij deze;

Ontwikkelen medicijn kanker kost fractie van wat industrie beweert
Studie geneesmiddelenprijzen
Farma-fabrikanten verdedigen de hoge prijs van hun geneesmiddelen steevast met een verwijzing naar de gigantische investeringen die ze moeten doen. Nu blijkt uit een studie dat het ontwikkelen van een (kanker)medicijn veel goedkoper is dan de industrie beweert.
Karel Berkhout

11 september 2017 om 15:22

Foto Remko de Waal/ANP




Het ontwikkelen en het op de markt brengen van een nieuw kankergeneesmiddel kost ongeveer 650 miljoen dollar (540 miljoen euro). Dat is ruwweg een kwart van de 2,7 miljard dollar die de farmaceutische industrie zelf noemt als kosten voor onderzoek en ontwikkeling (R&D) voor een (kanker)medicijn.
De berekening door twee Amerikaanse oncologen is maandag gepubliceerd in het medische vaktijdschrift JAMA Internal Medicine. Daaruit blijkt ook dat kankergeneesmiddelen bijna tien keer zoveel aan omzet opleveren als ze kosten aan R&D.
Miljoeneninvestering, miljardenopbrengst
Kosten en opbrengsten van de tien onderzochte (kanker)geneesmiddelen lopen sterk uiteen. Enkele uitschieters op een rij:
Irinotecan kostte 816 miljoen dollar (680 miljoen euro) en bracht in de anderhalf jaar dat het op de markt is 1,06 miljard omzet op: een zeer korte terugverdientijd voor een investering.
Enzalutamide kostte 470 mln en heeft in de vier jaar na de marktintroductie al 21 miljard dollar aan omzet opgebracht.
Eculizumab kostte 817 miljoen dollar en heeft in bijna 9 jaar zo’n 13 miljard omzet opgeleverd. Eculizumab is een geneesmiddel voor de zeldzame nieraandoeningen PNH en aHUS. Voor aHUS kost het medicijn 156.000 tot 526.000 euro per patiënt per jaar. In Nederland ligt dat bedrag nu op maximaal 70.000 euro, door een vernieuwende aanpak van het Radboudumc.
Het cijferwerk geeft brandstof aan het debat over dure geneesmiddelen. Zo zijn in Nederland de uitgaven aan kankermedicijnen de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd tot rond een miljard euro per jaar. In VS kost een behandeling voor kanker nu tussen de 100.000 en 200.000 dollar per patiënt – bedragen die blijven stijgen. In Nederland heeft (demissionair) minister Schippers (VWS, VVD) dure medicijnen tot speerpunt in haar beleid bestempeld. In de VS is het Congres een onderzoek begonnen naar de prijzen van geneesmiddelen.
De farmaceutische fabrikanten verdedigen de hoge prijs van hun middelen standaard met een verwijzing naar hun grote investeringen in nieuwe medicijnen. Zo raamde Tufts Center for the Study of Drug Development, een instituut dat deels door de industrie wordt betaald, de ontwikkelingskosten op 2,6 miljard dollar (2,7 miljard in prijzen van 2017) per nieuw geneesmiddel. Onafhankelijke onderzoekers van Public Citizen kwamen tot het veel lagere bedrag van 320 miljoen dollar.
Beide berekeningen hebben tekortkomingen, schrijven nu de artsen Vinay Prasad (Oregon Health and Science University) en Sham Mailankody (Sloan Kettering Cancer Center). Zo zitten in Tufts-cijfers discutabele posten, terwijl Public Citizen niet alle kosten heeft meegenomen. Het grootste probleem bij het berekenen van de kosten is het gebrek aan transparantie in de industrie.


Op dat laatste hebben de onderzoekers iets gevonden. Alle beursgenoteerde ondernemingen in de VS moeten zeer gedetailleerde openbare informatie verstrekken aan de SEC, de toezichthouder op de financiële markten. De onderzoekers bekeken de SEC-informatie van farmaceutische bedrijven, die slechts één (kanker)geneesmiddel in portefeuille hebben. Zo wisten ze per bedrijf zeker dat alle kosten en opbrengsten alleen betrekking hadden op dat ene middel. Uiteindelijk bekeken ze zo tien bedrijven van het jaar dat de R&D-uitgaven tot het jaar dat het middel werd toegelaten op de markt.
Zo vonden ze dat het ontwikkelen van een nieuw medicijn 648 miljoen dollar en 7,3 jaar kost. Het gaat hierbij niet om gemiddelden, maar om medianen: cijfers die in het midden van een (in dit geval kleine) cijferreeks liggen. Gezamenlijk gaven tien de bedrijven 7,2 miljard dollar uit aan R&D voor geneesmiddelen, die uiteindelijk 67 miljard omzet opleverden.
Lees hier hoe Nederlandse artsen een peperduur medicijn goedkoper maakten
Deze berekening heeft ook beperkingen, erkennen de onderzoekers. De dataset is klein en de SEC-cijfers zijn niet honderd procent betrouwbaar. Bovenal zijn veel cijfers niet openbaar. Daarom pleiten de onderzoekers ervoor dat de boeken van farmaceutische bedrijven opengaan.
Correctie: In een eerdere versie van dit artikel stond abusievelijk vermeld dat één van de onderzoekers Sham Malankody heet. Dit moet Sham Mailankody zijn.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 12 sep 2017, 07:32

MParallel schreef: 11 sep 2017, 23:58
romo schreef: 10 sep 2017, 17:22 Ziekenhuizen zijn de grootse slurpers

AWBZ (tot 2015) direct volgend, deze is intussen opgevolgd door de Wet langdurige zorg (Wlz)
AWBZ is ZVW geworden. WLZ wordt wel gedeclareerd via ZVW.
Ik schrijf niks anders, tot 2015 AWBZ, opgevolgd door Wlz,die kost handen vol geld

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 12 sep 2017, 07:34

Robin schreef: 12 sep 2017, 07:05 M'n pa(71) lag in feb dit jaar 3,5 dag in 't ziekenhuis(COPD, longontsteking) Kost 4mille begreep ik?
Reken gemiddeld op € 1000,-- per opname dag ziekenhuis, bij aanvullende diagnostiek komt er nog flink wat boven op.

Ik, in 2008, appendicitis, OK en 2 ligdagen; Kosten € 8.500,--

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door la_fusion » 12 sep 2017, 08:54

Even los van het kostenverhaal.. ik ben na mijn bezoekje aan het ziekenhuis in Adenau toch enorm blij met de zorg in Nederland. Veel duidelijker in de communicatie(dan heb ik het niet over de taal die gesproken wordt ;-)), betere/heldere diagnose, meer 'luxe' zoals wifi, tv, radio, privacy, ruimte in het ziekenhuis, beter georganiseerd. Daarnaast heeft de zorgverzekeraar voor mij in ieder geval erg veel ondersteuning geboden tijdens mijn verblijf in het buitenland. Als je dan denkt, wellicht ben ik verwend of veeleisend.. nee hoor zelfs de 2 Duitsers naast mij vonden het allemaal ondermaats.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Luco » 12 sep 2017, 09:42

Als ik kijk hoe ziekenhuizen tegenwoordig gebouwd worden. Eigen kapel, veel marmer en natuursteen, dure glazen valbeveiligingen enz dan kan het best wat minder. Wat is er mis met sober en doelmatig? Het lijkt wel alsof het om het mooiste ziekenhuis gaat.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door smiley » 12 sep 2017, 09:47

Luco schreef: 12 sep 2017, 09:42 Het lijkt wel alsof het om het mooiste ziekenhuis gaat.
Is dat niet al een tijdje aan de gang. Scholen, gemeentehuizen etc.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Robin » 12 sep 2017, 09:48

la_fusion heeft 't bijna over Bergen Belsen en Luco heeft het over de Ritz:)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Riceaux » 12 sep 2017, 10:45

:thumbup: @ Romo!

Vraag me wel af wat er met die cijfers gebeurd als je alle investeringen in onsuccesvolle onderzoeken en niet goed gekeurde medicijnen meeneemt.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7985
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door MParallel » 12 sep 2017, 11:33

romo schreef: 12 sep 2017, 07:32
MParallel schreef: 11 sep 2017, 23:58
romo schreef: 10 sep 2017, 17:22 Ziekenhuizen zijn de grootse slurpers

AWBZ (tot 2015) direct volgend, deze is intussen opgevolgd door de Wet langdurige zorg (Wlz)
AWBZ is ZVW geworden. WLZ wordt wel gedeclareerd via ZVW.
Ik schrijf niks anders, tot 2015 AWBZ, opgevolgd door Wlz,die kost handen vol geld
Nu zeg je weer precies hetzelfde. WLZ is niet de opvolger. ZVW is de opvolger.

WLZ is daar een onderdeel van.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11438
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Hielke » 12 sep 2017, 12:07

romo schreef: 11 sep 2017, 19:15 Zo werken farmaceuten;

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/11/on ... 8-a1573029
Boefjes!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 12 sep 2017, 13:07

MParallel; De Zvw bestaat sinds 01-01-2006, de AWBZ is in 2015 opgevolgd door de Wlz


Nogmaals; goed lezen, ik schrijf niks anders, noch dat ik beweer dat de Wlz overkoepelend is.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Martijn_bmw » 12 sep 2017, 13:14

Luco schreef: 12 sep 2017, 09:42 Als ik kijk hoe ziekenhuizen tegenwoordig gebouwd worden. Eigen kapel, veel marmer en natuursteen, dure glazen valbeveiligingen enz dan kan het best wat minder. Wat is er mis met sober en doelmatig? Het lijkt wel alsof het om het mooiste ziekenhuis gaat.
Helemaal mee eens! het zal vast niet alles schelen maar gewoon sobere rechttoe rechtaan gebouwen zou iig kosten voor huisvesting schelen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Luco » 12 sep 2017, 15:27

Niet alles? Als ik in het Jeroen Bosch ziekenhuis rondloop dan weet ik zeker dat het 40% goedkoper had gekund. Bouw heeft 250.000.000 gekost en totale investering 400.000.000 te belachelijk voor woorden en dat voor ongeveer 800 bedden. Dat is ruim 3ton per bed aan bouwkosten en 5 ton per bed totaal. Goh hoe zou het nou komen dat de zorg zo duur is

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10402
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door tomgtr » 12 sep 2017, 15:38

Tja, het is nogal dubbel dat. Ik woon tussen Schiedam en Delft dus kom in beide ziekenhuizen. Beide splinternieuw. De oude gebouwen waren vreselijk, echt deprimerend om maar in de buurt te komen. De operatiekamer en ruimte voor anestethist leken wel een abatoir! Nu is nieuw, beide fijne plekken om te zijn. Het zal wel veel teveel gekost hebben en volgens mij draaien beide slecht waarvan vooral Schiedam met dik verlies. Maar ik kom er graag (relatief want kom helemaal niet graag bij dokter).
Laatst gewijzigd door tomgtr op 12 sep 2017, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Luco » 12 sep 2017, 17:32

Klopt wel natuurlijk Tom, maar overdrijven is ook een vak (kosten), en het kan dan een relatief fijne plek zijn maar als je de zorg niet meer kan betalen heb je daar natuurlijk niks aan.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door romo » 12 sep 2017, 17:52

^ Zelfde MST Enschede

Vorig jaar geopend, gloed nieuw en naar mijn beste weten momenteel het meest geavanceerde, vooruitstrevende, gesophisticeerde ziekenhuis van NL, 1 persoonskamers, maar ook te kleine werkkamers, volstrekt de verkeerde lokatie in het centrum van de stad (bij een spoedgeval mag je bidden dat het niet in de spits is, dan ga je het niet redden vrees ik ) onpraktisch ingericht met veel loze en dode ruimtes die alleen maar warmgestookt moeten worden, te grote afstanden lopen voor medisch personeel.

Daar hing een prijskaartje aan van €450.000.000,-- en das wellicht nog conservatief geschat.

Intussen; €30.000.000,-- schuld, en 2 weken gelden 155 man op de keien gezet. Het einde qua sanering nog lang niet in zicht.

Hoe mooi, goed, technisch vooruitstrevend ook, het gaat allemaal nergens over.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Joël D. » 12 sep 2017, 20:05

tomgtr schreef: 12 sep 2017, 15:38 Tja, het is nogal dubbel dat. Ik woon tussen Schiedam en Delft dus kom in beide ziekenhuizen. Beide splinternieuw. De oude gebouwen waren vreselijk, echt deprimerend om maar in de buurt te komen. De operatiekamer en ruimte voor anestethist leken wel een abatoir! Nu is nieuw, beide fijne plekken om te zijn. Het zal wel veel teveel gekost hebben en volgens mij draaien beide slecht waarvan vooral Schiedam met dik verlies. Maar ik kom er graag (relatief want kom helemaal niet graag bij dokter).
Ik woon achter het ziekenhuis in Delft (ja, lekkere buurt inderdaad :verveeld: ), maar wat een project is dat zeg. Ben benieuwd wat er nu komt op dat braakliggende stuk aan de westkant.

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Zed240 » 12 sep 2017, 20:24

Inderdaad Romo. Nu eenmaal in het MST binnengeweest, maar wat een loze ruimte zeg. Overigens schijnt het dat de ruimtes voor de radiologie te klein zijn ontworpen, waardoor de apparatuur er niet in past... En inderdaad een idiote locatie. Peperduur om te parkeren als bezoeker. Ook die mooie groepskamers op de begane grond, met ruiten vanaf de grond tot het plafond terwijl de busbaan, fietspad en het trottoir er gelijk langslopen. Lig je dan in de etalage.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Jan-Willem » 13 sep 2017, 08:40

Of de zorg "toegangkelijk" is of niet, veelste dure ziekenhuizen, medicijnen die kunstmatig duur worden gehouden, absurde prijzen voor behandelingen.

Een tijdje geleden was op het nieuws dat een behandeling 600% meer kan kosten bij het eene ziekenhuis dan bij het andere.



Zorgverzekeraars die deals maken met ziekenhuizen waardoor je niet in je eigen regio terecht kan voor een behandeling.
Al kies je daar zelf natuurlijk wel voor een deel voor.

En dan nog dit :bag:

http://www.telegraaf.nl/opinie/26538688 ... 0a67d37529

Het word is tijd dat de zorg maffia aangepakt word :mrgreen:

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1966
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door 350 Z » 13 sep 2017, 10:04

Tja mensen hebben zelf voor de VVD gekozen die dit zorgstelsel toen heeft ingevoerd.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Mike R32 » 10 nov 2018, 23:26

De premie stijgt drastisch. Tijd voor iets anders dan maar. Alle oorzaken worden genoemd behalve uiteraard de kosten van het immigratiebeleid.
Zorgpremie De Friesland stijgt 7,3 procent
De maandelijkse zorgpremie voor de meest gekozen basisverzekering van De Friesland gaat volgend jaar met 8,50 euro omhoog. Dat is een stijging van 7,3 procent.

De premie gaat omhoog omdat De Friesland een stijging van de zorgkosten verwacht, als gevolg van een tekort aan zorgpersoneel en vergrijzing van de bevolking. Vorig jaar haalde De Friesland nog 22 miljoen euro uit de reserves om de premiestijging te beperken. Toen was al bekend dat zoiets niet nog een keer mogelijk was.

Iets bovengemiddeld

De basisverzekering van De Friesland, waar ruim 60 procent van de Friezen bij verzekerd is, ligt iets boven het gemiddelde van de zorgverzekeraars die hun premie al hebben bekendgemaakt. Vanouds lag de premie bij Menzis altijd aan de hoge kant, maar de verzekeraar met veel klanten in Groningen heeft het eigen vermogen aangesproken om de premiestijging te kunnen beperken tot drie euro. De basispremie van de normale naturapolis van Menzis komt daarmee uit op 122 euro per maand, tegen 125,45 euro voor De Friesland. De aanvullende Vrije Keus Polis bij De Friesland wordt een tientje duurder en kost na de jaarwisseling 132,25.

Investeren in preventie en innovatie

Om de stijging van de zorgkosten in bedwang te houden blijft De Friesland investeren in preventie en innovatie, meldt directeur Steven Hofenk. De zorgverzekeraar is enthousiast over initiatieven als LongWacht in Sionsberg in Dokkum, waarmee longpatiënten op afstand met behulp van een app worden gemonitord. De zorgverzekeraar wil dat andere ziekenhuizen ook meer van dit soort innovaties ontwikkelen.

Zorgverzekeraars hebben tot en met maandag de tijd om de premie bekend te maken. Zilveren Kruis, fusiepartner van De Friesland, moet dat nog doen.

Kijk voor een actueel overzicht van de zorgpremies in 2019 op Gezondheidenco.nl.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Niels » 10 nov 2018, 23:42

Mooie conclusie, hoge kosten door weinig personeel :lollerdelol:

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: 'zorg'verzekeraars

Bericht door Mike R32 » 10 nov 2018, 23:50

Niels schreef: 10 nov 2018, 23:42 Mooie conclusie, hoge kosten door weinig personeel :lollerdelol:
Tijdens een reorganisatie dan maar zoveel mogelijk mensen aannemen :lollerdelol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Darudevampire, erwin20vt, frank de jonge, Gus, Haantje, Mark 320iS, Spinazie, wjt en 63 gasten